Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

Rent design ja, de må holde tradisjonen. :)G20 har jo også denne grillen, om det er tilvalg eller kun til M340i aner jeg ikke. Uansett kommer nok tredjeparter på markedet med kopi brennkvikt. Jeg liker den. :D

BMW-M340i-debut-LA-auto-show-5.thumb.jpg.6fb96f4606b15ab51af94797357554a4.jpg

Jeg liker sprekt og fremtidsrettet design, samtidig så tror jeg at grunnen til at BMW, Mercedes og Audi holder seg så bra år etter år er fordi de kjører klassisk men tidløst design med "små" forandringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

E34 før 1994 faceliften har jo nesten de minste nyrene i BMW sin historie. E31 8-serie har vel de minste, og de er begge fra samme tidsperiode. Så det er helt klart stiler og trender som utgjør dette. Det er en tid for alt, nå er det store nyerer som er i vinden. 

Men du verden hvor mye tyn BMW fikk fordi nyrene på E31 var alt for små. Det samme sa man om E26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Geir Anders skrev:

https://www.dinside.no/motor/slik-skal-volvo-stoppe-fyllekjoring/70895494

Det herer jo mildt sagt interessant. Er helt iklart IMOT fyllekjøring.. men vet ikke hva jeg syns om dette.

Ser for meg at det vil funke dårlig i praksis... er altfor mange variabler som kan oppfattes som fyllekjøring.

"Hun sitter og sminker seg ja... fyllekjøring!" Eller "han spiser baguette i bilen med rare uttrykk i fjeset? Da stopper jeg så han ikke får kjørt videre" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Geir Anders skrev:

https://www.dinside.no/motor/slik-skal-volvo-stoppe-fyllekjoring/70895494

Det herer jo mildt sagt interessant. Er helt iklart IMOT fyllekjøring.. men vet ikke hva jeg syns om dette.

Ser for meg at det vil funke dårlig i praksis... er altfor mange variabler som kan oppfattes som fyllekjøring.

Volvo gjør seg stadig mer upopulære ser jeg, ikke får man lov å kjøre fortere enn 180 km/t heller. Det det er mye som skal ofres for at de skal nå målet om null drepte i deres biler. Blir vel en veldig kunstig og kontrollert kjøreopplevelse tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Vi slo Audi i allefall   Ikke veldig overlegent, men seier er seier ;)

At bedritne Fiat tapte ser jeg på som en helt hverdagslig ting som neppe sperrer opp øynene på folket. !  

At Volkswagen kom så høyt opp på listen er dog et større under. Har de virkelig blitt bedre?  Mindre feil enn Honda og Mitsubishi? 

Endret av Øyvind.J
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er rart er den store forskjellen mellom VW og Audi. De burde jo i utgangstidspunktet være like bra.

Ellers synes jeg det er synd at Subaru kommer såpass langt ned. Da jeg vokste opp så var jo det uslitelige biler som aldri gikk i stykker. Ting har forandret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var som forventet, BMW slo både Audi og Mercedes ned i støvlene (ekstra godt at de slo Mercedes, for de lager jo sååå bra biler i følge enkelt her inne). Rart at Buick kommer så høyt, tenke liksom at det var litt sånn halvdølle greier. Årsaken til at Chevrolet kom høy er vel åpenbart den store andelen pickuper og fullsize SUVer. Enkle biler med gammeldags teknologi, Tahoe og Suburban leveres kun med selvpustende V8ere. Det er ganske skuddsikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen AG (VAG) gjør det i alle fall veldig bra i den nevnte undersøkelsen. En annenplass rett bak Lexus - hele fem plasser foran BMW og med bl.a to amerikanske bilmerker i mellom inkl. BMW's eget bilmerke Mini. Dette ser bestemt ikke alt for bra ut for BMW - og så med General Motors (GM) da med hele to bilmerker foran BMW.

OK. Undersøkelsen dreier seg om det amerikanske bilmarkedet, men at GM har to bilmerker foran BMW i undersøkelsen og Audi faretruende rett bak viser sannelig at det er nye tider. BMW har uten tvil en jobb å gjøre med både den opplevde kvaliteten på bilene og den generelle holdbarheten. At Mercedes-Benz er betydelig lenger ned på listen er en fattig trøst når VAG gjør det såpass bra tiltross for dieselgate og jeg vet ikke hva i USA. BMW har hatt alle muligheter til å profittere på denne skandalen, men det har de faktisk ikke klart jmf. denne undersøkelsen. 

Hyundai og Kia er den store overraskelsen i undersøkelsen og om noen år er de sikkert foran Toyota også - hvis da ikke VAG slår tilbake og hever VW opp sammen med Audi og Porsche og dermed okkuperer de fremste plassene på listen. Jeg tror at VAG kommer til å slå tilbake med VW for som @Rune-K påpeker burde det ikke være den store forskjellen i relasjon til Audi (ei heller når det gjelder Skoda og Seat i Europa).

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, BMW har vært lenger nede på denne lista enn de er nå. Så BMW har ikke en god jobb foran seg, de er godt i gang med den gode jobben med å heve seg. Jeg mener at Audi lå foran BMW for noen år siden, og at BMW lå godt nede mot gjennomsnittet. Så dette er absolutt posetivt for BMW slik jeg ser det. Vi skal tilbake til 90 tallet hvor BMW var helt på topp hos J.D Power, men da var også bilene litt mer annerledes enn i dag. E34 5-serie toppet undersøkelsen i sitt segment fra hver år fra 1991 til og med 1995....foran MB W124. 

I dag tror jeg faktisk ikke vi kan forvente noe særlig bedre av BMW, med tanke på det fokuset som er på økonomi, miljø og ny teknologi. Lexus er og blir Lexus, ingen kan ta Japanerene på akkurat det dem er gode på. Tviler dog på om resultatet hadde blitt det samme om undersøkelsen hadde blitt utført i Europa. Porsche topper fordi de er Porsche, en småskala produsent som kan legge mer arbeid i bilene på produksjonslinja (som de også tar ekstra betalte for ut til kunden). Toyota er jo bra biler, enkle og driftsikkre samt at rykte dems nok gir dem noen ekstra gratis poeng. Chevrolet selger 700 000 pickuper, sikkert nesten like mange fullsize SUVer. Biler som er like teknisk avanserte som en E30 (satt på spissen, ikke ta det bokstavelig) Buick har jeg ikke noen god forklaring på, kanskje de bare lager veldig bra biler. Mini er jo så si BMW, bare litt enklere biler med færre kilder for mulige feil. Så har du jo da BMW som første store premiumprodusent. Tror vi skal være fornøyd jeg. Enkelte her har en lei vane med å hele tiden snakke ned BMW når noe nevnes som posetivt. Det er lov å være posetiv selv når alle andre også er det, det er ikke behov for en som ser mørkt på det bare for å være han ene som gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porsche er i ferd med å ta igjen Lexus og dette tiltross for at Porsche i dag er en fullt integrert del av VAG (ikke ulikt Mini i forhold til BMW). Lexus bygger imidlertid tre ganger så mange biler som Porsche pr. år så japanerne gjør absolutt en imponerende jobb med Lexus og det er heller ingen tvil om at Lexus er premium på nivå med BMW og Porsche. Her i Europa har de imidlertid aldri helt klart å bygge opp merket, men objektivt er Lexus ikke dårligere enn de tyske premium bilprodusentene. De har et litt annet fokus i relasjon til dynamiske egenskaper (les: Tyskland er det eneste landet med høyere hastigheter enn 130-140 Km/t), men kvaliteten på bilene er minst on par med f.eks BMW. Porsche og Mini er forøvrig omtrent like store når det gjelder antall produserte biler pr. år.

Undersøkelsen er som tidligere nevnt amerikansk og dette påvirker også resultatet. Hadde man gjennomført en tilsvarende undersøkelse i Europa ville minst tre av bilmerkene trolig falt ut av listen pga. for lave salgsvolumer. Jeg tror derfor at BMW ville ha gjort det vesentlig bedre på en slik liste og at dette også ville ha korrespondert bedre med vår oppfattelse av BMW i relasjon til f.eks VAG.

Som du ser snakker jeg ikke BMW ned, men undersøkelsen er hva den er i USA og dette er alvorlig for BMW, Audi og ikke minst Mercedes-Benz og Volkswagen. Det er heller ikke sikkert at VAG kan bruke Porsches fine plassering til noe konstruktivt iom. at de ganske sikkert vil bevare den tro folk har om at Porsche er noe helt annet og langt mer eksklusivt enn Audi og spesielt Volkswagen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rune-K skrev:

Noe annet jeg stusset på er at Fiat er på denne listen. Trodde ikke de solgte biler i USA men de har kanskje begynt igjen etter at de overtok Chrysler.

Fiat 124 Spider og Fiat 500 selges i USA nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...