Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Marius2002 skrev:

@liffi ingenting her, det der virket forresten umiddelbart litt shady. 

Ja er bare no scam drit men kommet 4-5 ganger nå, så må laste inn nettleser på nytt. Litt irriterende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius2002 jeg blir glad av å lese det du har skrevet.

For meg virket det som om Z8 er feid litt under teppet. Jeg har lenge lurt på hvorfor den ikke snakkes/skrives om mer. Jeg så Z8 i blå for første gang i nærområdet mitt i 2007. Fantastisk stilig bil. Spesielt baklyktene var noe jeg la godt merke til. Bilen så rett og slett litt futuristisk ut.

Med «dårlig» mente jeg rett og slett: Hvorfor ble det ikke solgt fler? Hvorfor er ikke dette en av de som omtales i sammenheng med andre legendariske biler fra samme tid? Ja, den var dyr... men det var også Mercedes SL og Porsche 911 Cabriolet.

Jeg så en Z8 på BMW Welt i München i 2008. Jeg husker svært godt at min far fortalte om Bond filmen, og at bilen har aluminium chassis.

Skulle gjerne hatt en selv. Den er (etter min mening) unik i design fra BMW. Har ikke sett noe som er så særegent. 

C94E5B1E-B9DB-40A2-B25A-04E95639EDFB.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lifeasiknowit_bmw Jeg vet ikke hvorfor det ikke ble solgt mer her til lands, mulig det hadde med kvote å gjøre? Stilig bil. Jeg fikk i 2008 tid til å studere en nøyere, da også i de sørlige strøk av Frankrike. Den er absolutt på vil-ha lista, men en E36 cabriolet som andrebil er nok mer oppnåelig for meg etterhvert(jeg har rett og slett ikke plass til to biler idag, så nytt hus må til først). Jeg ser det kun er 7 stk i Norge, med forbehold om at denne listen har tatt feil før.

89915CA7-5F46-4CBB-B14A-647C57D09F93.thumb.jpeg.c38e81e6e05bfd3a01ce6c8e23b6c912.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Lifeasiknowit_bmw Jeg vet ikke hvorfor det ikke ble solgt mer her til lands, mulig det hadde med kvote å gjøre? Stilig bil. Jeg fikk i 2008 tid til å studere en nøyere, da også i de sørlige strøk av Frankrike. Den er absolutt på vil-ha lista, men en E36 cabriolet som andrebil er nok mer oppnåelig for meg etterhvert(jeg har rett og slett ikke plass til to biler idag, så nytt hus må til først). Jeg ser det kun er 7 stk i Norge, med forbehold om at denne listen har tatt feil før.

89915CA7-5F46-4CBB-B14A-647C57D09F93.thumb.jpeg.c38e81e6e05bfd3a01ce6c8e23b6c912.jpeg

Z8 er virkelig en drømmebil ! Har alltid likt disse bilene svært godt !

UF16738 gikk i Ålesund noen år om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Tony Soprano skrev:

Z8 er virkelig en drømmebil ! Har alltid likt disse bilene svært godt !

UF16738 gikk i Ålesund noen år om jeg ikke tar feil.

Det kan stemme, jeg har ikke sett den selv, men har hørt her inne og av kjente at de hadde spottet en Z8 i Ålesund. Nå snakker vi sikkert 10 år eller mer tilbake i tid :) Tøft!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på det der. Haha. Bare sett at enkelte gamle BMW får mangellapp på målinger rundt 2.4 o.l, så da syntes jeg 0,06 hørtes veldig lavt ut for en 20 år gammel S62, men så vet jeg jo ikke hva de tallene betyr. Hvis grensen er 0,02 så er det vel litt høyt, ja. 

Edit: Fikk svar fra verkstedet nå:

"Målt CO er 0,06, grense er 0,03 lambdaverdi er 0,96, grense er 1 +- 0,03 -  Det vil si at blandingen er for feit, det er for mye drivstoff målt i eksosen i forhold til luft."

Pleier det å være noen typiske feil som gir for feit blanding? 

Jeg så hvert fall (i går) at OBC sa forbruk på 1.88 og før lagring lå den på rundt 1.2., men samtidig har det bare vært rolig småkjøring/bykjøring til verksted og sånt. 

Endret av Thundercoil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Marius2002 skrev:

@Lifeasiknowit_bmw Jeg vet ikke hvorfor det ikke ble solgt mer her til lands, mulig det hadde med kvote å gjøre? Stilig bil. Jeg fikk i 2008 tid til å studere en nøyere, da også i de sørlige strøk av Frankrike. Den er absolutt på vil-ha lista, men en E36 cabriolet som andrebil er nok mer oppnåelig for meg etterhvert(jeg har rett og slett ikke plass til to biler idag, så nytt hus må til først). Jeg ser det kun er 7 stk i Norge, med forbehold om at denne listen har tatt feil før.

89915CA7-5F46-4CBB-B14A-647C57D09F93.thumb.jpeg.c38e81e6e05bfd3a01ce6c8e23b6c912.jpeg

Har et kornete bilde av bakenden. Bilen var blå metallic. Sett den på Aker brygge nede ved Nesodden-båtene også. Skal se om jeg finner bildet. Jeg vil tro den var importert🤔 det der er jo bare oversikt over biler registrert mellom 1999 og 2004. Import kan jo skje når som helst :P

Endret av Lifeasiknowit_bmw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lifeasiknowit_bmw skrev:

Har et kornete bilde av bakenden. Bilen var blå metallic. Sett den på Aker brygge nede ved Nesodden-båtene også. Skal se om jeg finner bildet. Jeg vil tro den var importert🤔 det der er jo bare oversikt over biler registrert mellom 1999 og 2004. Import kan jo skje når som helst :P

Søkte over listen uavhengig av dato og da kom det opp samme, bare at en Z4 hadde sneket seg med :) Det er jo en på listen med ukjent farge også, så mulig det er den blå? Uansett kan denne listen være feil, det har skjedd før.

0C1A54D7-0E53-4538-9D71-43A91D642ED1.thumb.jpeg.0595af537055fb2c897c9828c5034d7e.jpeg

Edit: Listen til @fxslin

D8DC9C1B-7F26-4D17-BFEB-D2E935ABD232.thumb.png.b1e88def2391943b72f01f89c007be97.png

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Marius2002 skrev:

Dette er jo way back.

Dårlig var Z8 heller ikke, som sagt er den hurtig og jeg mener jeg leste i en tråd tilbake i tidsrommet 08-12 engang at @Fredrik skrev at BMW lovet deletilgang i 50 år. Til info fantes den vel kun som manuell, med unntak av Alpina-utgaven som kom med automat.

Så kan man spørre seg hvor aluminiumet som er brukt til rammeverket og litt til på Z8 kommer fra? :beer:

Nei, Z8 er en fantastisk bil ja :D 

A462CC2D-CF3C-4E67-8A75-A2E9B8CC1CB5.thumb.jpeg.f16744269000b02e9947b5e72f4968c1.jpeg

Hmmm... har jeg skrevet dette? 50 år er i meste laget, men det er i alle fall ganske vanlig blandt de tyske premium bilprodusentene å tilby vitale deler til de enkelte bilmodellene i minst 20-30 år. Det er med andre ord ikke alle deler som produseres for lager i så lang tid, men alle deler kan spesialproduseres i lang tid. Mercedes-Benz tilbyr stadig komplett restaurering med egne deler til f.eks W198 og den modellen er nå 65 år gammel.

Helt billig er dette naturligvis ikke, men så snakker vi heller ikke om en billig bilmodell. De som har slike biler er som regel også villige til å betale for originale deler (eller nyproduserte deler av Mercedes-Benz). Porsche og BMW tilbyr selvfølgelig tilsvarende dyre restaureringer på gamle bilmodeller.

Hva bilen er verdt på samlermarkedet er selvfølgelig helt avgjørende for hvor lønnsomt det er å gjennomføre en restaurering hos f.eks Porsche. Gamle modeller som f.eks 924, 944 og 928 er ennå ikke verdifulle nok til at det er økonomisk forsvarlig å la Porsche gjennomføre en restaurering (det finnes imidlertid folk som allikevel har gjort dette med f.eks 924 Carrera GT), men enkelte eldre 911 modeller og ikke minst 356 er populære restaureringsobjekter i regi av Porsche.

Vedr. BMW E52 Z8 så vil jeg mene at denne modellen da den kom på markedet var en misforstått modell (forøvrig i likhet med f.eks Porsche 928). Mange trodde at den med E39 M5 motor var en regulær sportsbil, men det er den ikke. Den er en GT og har kjøreegenskaper deretter (altså ikke spesielt sportslige). Doug DeMuro forteller litt mer om dette her... :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...