Fredrik Skrevet Mars 19, 2020 Share Skrevet Mars 19, 2020 (endret) 1 time siden, sveigis skrev: I mitt neste liv skal jeg være banditt og fulll av Gamle Erik . Er tydelegvis de som kan gjøre hva de vil og få handlet hva de vil. Senest igår møtte jeg en av de store gangsterene her nede i en feeeeet nyere Panamera og kompisene hans noen Bmwer og Mercer en bare kan drømme om🤬🤬 Ja jeg er forbannet når jeg vet de går og dasser og tjener penger på å være slemme og salg av narkotika og annet drit. Og uansett om de anmeldes osv ,slipper de unna . Andre må slite ,mens disse bare kan gjøre faenskap og leve på ei rosa sky. Måtte bare få det ut.😜 Etter at politiet tok i bruk den amerikanske såkalte "Al Capone" metoden er det faktisk sjelden at man ser gangstere i fete biler her i Danmark. De er som regel leaset gjennom stråmenn, men akkurat dette har politikerne fokus på nå og vil komme med lover som regulerer dette bedre (i praksis vil leasingselskapene bli ansvarlige). Al Capone var en temmelig kaldblodig italiensk-amerikansk gangster på 1920-30 tallet som bl.a drev med utpressing av politikere og forretningsfolk. President Hoover konluderte derfor med at den beste måten å ta ham på var å sikte ham for skatteunndragelse. Dette gjør politiet nå også her i Danmark og rutinen er at politiet stopper folk som ser mistenksomme ut i fine biler (altså at bil og sjåfør ikke helt "passer" sammen). De blir kontrollert av politiet, som også er online med skattemyndighetenes datasystemer. Skylder de penger til det offentlige (hvilket de som regel gjør) og/eller de ikke kan redegjøre for bilen og/eller hvordan de har skaffet pengene til bilen blir de prompte siktet for skatteunndragelse. Bilen og andre verdisaker de har på seg (klokker, smykker, penger etc.) blir beslaglagt på stedet til fordel for statskassen og politiet foretar også en husransakelse der andre evt. verdisaker blir beslaglagt. Endret Mars 19, 2020 av Fredrik Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 19, 2020 Share Skrevet Mars 19, 2020 Jøss... i dag koster en norsk kroner bare 26 danske øre. Dette blir brutalt og mange vil se formuen fordufte. Jeg tror at finanskrisen bare blir barnemat i forhold til hva vi nå kommer til å se og trolig er den store depresjonen på 1930 tallet et bedre sammenligningsgrunnlag. Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mars 19, 2020 Forfatter Share Skrevet Mars 19, 2020 26? 56 mener du vel kanskje? Uansett er dette helt utrolig, og brutalt som du sier. De økonomiske konsekvensene her blir enorme. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Mars 19, 2020 Share Skrevet Mars 19, 2020 (endret) 27 minutter siden, Fredrik skrev: Jøss... i dag koster en norsk kroner bare 26 danske øre. Dette blir brutalt og mange vil se formuen fordufte. Jeg tror at finanskrisen bare blir barnemat i forhold til hva vi nå kommer til å se og trolig er den store depresjonen på 1930 tallet et bedre sammenligningsgrunnlag. Vel, jeg tenker det blir brutalt på mange måter. Ei jeg kjenner er eiendomsmegler, men valgte å studere, hun har familie og huslån, billån, studielån og har egentlig en god inntekt da hun jobber i tillegg. Nå ble hun permittert og har ikke rett til dagpenger siden hun er student, men hun tjener for mye til studielån. Jeg tror også flere forhold blir satt på prøve når man må gå oppå hverandre i kanskje månedsvis med lite å rutte med og unger som krever sitt. Det handler om å gjøre det beste ut av det og ha kjekke aktiviteter med familie. og ikke minst må man ha hobbyer hver for seg. Det viktigste må være å komme seg igjennom med familie, helse og bolig i behold. Bil og andre kostbare ting er bare materielle saker som kan kjøpes igjen senere hvis det går så langt at man må selge. Må man derimot selge f.eks. bil er det ikke sikkert man får solgt i disse tider, ihvertfall så selges de med store verditap og langt under normal markedspris. Gjør det beste ut av situasjonen og pass på de og det man har, så går det seg til tilslutt. Personlig ble fruen permittert fra idag av og jeg går egentlig bare å venter på permittering. Jeg har sagt på jobb at jeg kan jobbe når som helst, overtid, kveld, helg, doble vakter, hva som helst, bare jeg har en jobb å gå til, er noen sjuk så stiller jeg opp! Vi er pr. dags dato heldigvis ikke nødt å gjøre store omveltninger, men vi tar dag for dag Endret Mars 19, 2020 av Marius2002 Ron Jeremy, Snagg30 og Fredrik reagerte på dette 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 19, 2020 Share Skrevet Mars 19, 2020 15 minutter siden, awt skrev: 26? 56 mener du vel kanskje? Uansett er dette helt utrolig, og brutalt som du sier. De økonomiske konsekvensene her blir enorme. Nope... 27 øre. Kursen er akkurat nå 1,73 norske kroner for 1 dansk krone. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 19, 2020 Share Skrevet Mars 19, 2020 32 minutter siden, TRF skrev: Hvis jeg ikke husker feil så hadde min e34 disse lommene kledd med stoff? Iallefall i bunn? Husker det var betydelig mindre slik støy på disse gamle traverne enn på eks e70en jeg har nå. E34 er ett prakteksempel på hva god gammeldags tysk kvalitet er. Interiøret i min viser faktisk ikke tegn til slitasje, ingen knapper er slitt, dørene lukkes med samme klunk som da den var ny og førersetet bærer faktisk ikke tegn til å være "nedsittet" slik det blir i eldre biler med mange km på tellern. Automat kassa girer silkemykt og alt i bilen bare virker som den skal. Jeg har sagt det før men E34 er det nærmeste BMW har vært japse kvalitet. Dagens biler er ikke slik, da ville produsentene tjent veldig lite penger. Før fikk man mer kvalitet for pengene, i dag betaler man for status, sikkerhet og teknologi. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Mars 19, 2020 Forfatter Share Skrevet Mars 19, 2020 11 minutter siden, Fredrik skrev: Nope... 27 øre. Kursen er akkurat nå 1,73 norske kroner for 1 dansk krone. Beklager, men her tror jeg du regner/tenker feil. Hadde en norsk krone kostet 27 danske øre ville det gitt en kurs på 3,7 NOK for en DKK. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 19, 2020 Share Skrevet Mars 19, 2020 (endret) Kursen har endret seg litt siden jeg skrev det siste innlegget, men som man ser har den norske kronen fått skikkelig juling det siste døgnet (ihvertfall i forhold til danske kroner). https://www.aftenposten.no/okonomi/i/0nx1lJ/norges-bank-vurderer-aa-gripe-inn-i-valutamarkedet Endret Mars 19, 2020 av Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Mars 19, 2020 Share Skrevet Mars 19, 2020 Uten tvil helt spinnvilt det vi ser nå. Det begraves litt under alt corona skriveriet. Konsekvensene vil være så betydelige at regjeringen bør jobbe intenst med ulike scenarioer og hva de akter å gjøre med dem. Det eneste positive er vel at eksportnæringer får litt albuerom, og at det (kronas fall) delvis maskerer fallet i oljepris og akjsemarkdene (mtp SPU). Ellers så har vel strengt tatt krona vært svakere enn man burde kunne forvente i relativt lang tid? 1 NOK for 0,27 danske tror jeg dog ikke har skjedd, her må du da ha regnet feil Fredrik? Marius2002 og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Mars 19, 2020 Share Skrevet Mars 19, 2020 (endret) Hos oss (i likhet med mange andre oljeservicebedrifter/leverandørbransjen) har alle mottatt permitteringsvarsel, men vi avventer fortsatt da det har blitt sagt at noen vil få det trukket tilbake eller endret når de har fått analysert total work load i bedriften. Jeg skal heldigvis 15 uker i pappaperm om 2 måneder. Vårt salg dreies stadig mer mot eksport, tror faktisk vi var oppe å snuste på 70-80% eksport for litt siden, og i så måte er en svak krone svært gunstig for oss og har vært det en stund. Men en svak krone bidrar ikke til store investeringer her til lands, og for tiden er det ingen massive store oljeutbygginger i Norge, så det kommer til å bli kamp om de store modifikasjonsprosjektene som nå er iverksatt (les: Jotun future/Balder X). Nå har jeg ikke lest så mye om dette, men dette krakket (det er vel faktisk definert som et krakk med en slik nedgang over natten mener jeg å ha lest i en kronikk på NRK.no) som startet med en 30% fall i oljeprisen har vel sitt utspring i at forhandlingene i OPEC+ brøt sammen? Saudi Arabia og Russland ikke ble enige om produksjonsbrems da Russland ville avvente situasjonen med Koronaviruset og "se det an" før de satte bremsen på. Det førte til at Saudi Arabia satte gasspedalen i bånn og oversvømmer markedet med billig olje for å få ned prisen ytterligere og tvinge russerne tilbake til forhandlingsbordet. De har også svære lagre de kan selge av om de skulle ønske ytterligere nedgang i prisen. Endret Mars 19, 2020 av papertiger Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mars 19, 2020 Share Skrevet Mars 19, 2020 2 timer siden, Fredrik skrev: Etter at politiet tok i bruk den amerikanske såkalte "Al Capone" metoden er det faktisk sjelden at man ser gangstere i fete biler her i Danmark. De er som regel leaset gjennom stråmenn, men akkurat dette har politikerne fokus på nå og vil komme med lover som regulerer dette bedre (i praksis vil leasingselskapene bli ansvarlige). Al Capone var en temmelig kaldblodig italiensk-amerikansk gangster på 1920-30 tallet som bl.a drev med utpressing av politikere og forretningsfolk. President Hoover konluderte derfor med at den beste måten å ta ham på var å sikte ham for skatteunndragelse. Dette gjør politiet nå også her i Danmark og rutinen er at politiet stopper folk som ser mistenksomme ut i fine biler (altså at bil og sjåfør ikke helt "passer" sammen). De blir kontrollert av politiet, som også er online med skattemyndighetenes datasystemer. Skylder de penger til det offentlige (hvilket de som regel gjør) og/eller de ikke kan redegjøre for bilen og/eller hvordan de har skaffet pengene til bilen blir de prompte siktet for skatteunndragelse. Bilen og andre verdisaker de har på seg (klokker, smykker, penger etc.) blir beslaglagt på stedet til fordel for statskassen og politiet foretar også en husransakelse der andre evt. verdisaker blir beslaglagt. Lei av dette fenomenet selv! Nå er det dessverre mye hvitvasking gjennom bil/forhandlere også, hvertfall lokalt her. Forøvrig betegnende å se pressekonferansen fra Danmark ifht tiltak mot Corona virus, så tydelig og bestemt, deretter se Bent Høye og en «helseekspert» uttale seg og egentlig bagatellisere hva alle så komme. Det er pinlig å være Norsk enkelte ganger, det øyeblikket der var en av dem, dessverre. Heldigvis har Norge våknet og gjort enkelte grep, kanskje burde det vært tatt i bruk ennå sterkere midler? Fortalte ungene under en tale Erna hadde ved skolestengingen, at dette er deres Tsjernobyl, dette er noe som blir laget filmer om og som blir snakket om i tiår fremover. Personlig tror jeg det blir langt heftigere og at enkelte ting man tok for gitt preCorona tiden, at etter Corona utbruddet har lagt seg, at enkelte rutiner/vaner/ting vil bli endret for alltid. Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Mars 19, 2020 Share Skrevet Mars 19, 2020 Ikke at jeg tror mye på konspirasjonsteorier. Men føler denne er litt grei å se. Alt hauses opp. Lokalaviser får ikke lov til å skrive om annet enn corona, dette er bekreftet av lokal reporter. Spesielt når det er snakk om et "virus" som i sin mening er influensa. Vi stopper opp hele verdensøkonomien for en liten andel av verden som er i risikogruppen. Her burde risikogruppen bli satt helt for seg selv uten lov til kontakt med de som ikke er i risikogruppen slik at verdensøkonomien ikke kollapser. Jeg vet det jeg skriver er helt ute av det, men vi må fortsette å stille spørsmål ved den infoen vi får påført oss hele tiden. Vi må bruke vår rett til å stille spørsmål ved lederne vi har valgt. BMWE39turbo reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mars 19, 2020 Share Skrevet Mars 19, 2020 (endret) Hmmm... David Icke er ellers kjent som nettopp en konspiratoriker (altså en som konstruerer nye konspirasjoner). Han mener bl.a at verden styres av reptiler i verdensrommet som med en usynlig kraft styrer utvalgte mennesker som igjen kontrollerer alle andre mennesker. Apropos hvor alvorlig coronakrisen er så er meldingene fra Italia grusomme. De ligger 1-2 uker foran oss i forløpet og får nå virkelig merke hvor alvorlig epidemien kan være. Sitasjonen i Italia og f.eks Norge/Danmark er imidlertid ikke helt sammenlignbar fordi vi kom tidligere igang med karantener og nedlukking av samfunnet. Det kan muligens bidra til å dempe konsekvensene, men dette vet vi ikke ennå. https://www.dr.dk/nyheder/udland/haeren-koerer-i-konvoj-med-ligkister-ud-af-italiensk Endret Mars 19, 2020 av Fredrik papertiger reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Mars 19, 2020 Share Skrevet Mars 19, 2020 14 minutter siden, Fredrik skrev: Hmmm... David Icke er ellers kjent som nettopp en konspiratoriker (altså en som konstruerer nye konspirasjoner). Han mener bl.a at verden styres av reptiler i verdensrommet som med en usynlig kraft styrer utvalgte mennesker som igjen kontrollerer alle andre mennesker. Apropos hvor alvorlig coronakrisen er så er meldingene fra Italia grusomme. De ligger 1-2 uker foran oss i forløpet og får nå virkelig merke hvor alvorlig epidemien kan være. Sitasjonen i Italia og f.eks Norge/Danmark er imidlertid ikke helt sammenlignbar fordi vi kom tidligere igang med karantener og nedlukking av samfunnet. Det kan muligens bidra til å dempe konsekvensene, men dette vet vi ikke ennå. https://www.dr.dk/nyheder/udland/haeren-koerer-i-konvoj-med-ligkister-ud-af-italiensk Ikke glem at du snakker om et land som gir klem hver gang dem hilser på noen. I Norge så gjør man alt for å unngå å sitte siden av noen på bussen. Men vi i Norge kan ikke slutte å bruke penger. Det er viktig nå ha en pengeflyt slik at økonomien holder seg oppe. Er vell ikke uten grunn at GS har nå siden mandag hatt 30-35% på utvalgte deler. Dette er rett etter at dem har hatt bursdag. Videre er det så og si ingen info til de som driver mindre bedrifter. Hvordan skal vi få hjelp av staten? Det hjelper lite at alle ansatte skal få penger, men når jobben dems ikke lenger eksisterer når krisen er over. Da har man tatt et skritt fram og to tilbake. Man må hjelpe bedriftene slik at menneskene faktisk har noe å gå til når krisen er over. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Mars 19, 2020 Share Skrevet Mars 19, 2020 2 timer siden, ahj skrev: Men vi i Norge kan ikke slutte å bruke penger. Det er viktig nå ha en pengeflyt slik at økonomien holder seg oppe. Er vell ikke uten grunn at GS har nå siden mandag hatt 30-35% på utvalgte deler. Dette er rett etter at dem har hatt bursdag. Videre er det så og si ingen info til de som driver mindre bedrifter. Hvordan skal vi få hjelp av staten? Det hjelper lite at alle ansatte skal få penger, men når jobben dems ikke lenger eksisterer når krisen er over. Da har man tatt et skritt fram og to tilbake. Man må hjelpe bedriftene slik at menneskene faktisk har noe å gå til når krisen er over. Det er absolutt viktig at vi som har jobb og ikke har blitt permittert bruker penger, dette for å holde økonomien i gang. Man må jo selvsagt vurdere dyrere innkjøp etter hvordan situasjonen er, men hvis vi alle stopper å bruke penger så stopper alt opp. Dette har domino effekt. Ellers så har jeg en samboer som driver ett lite firma med tre ansatte, hun stiller samme spørsmål som deg. Veldig lite informasjon fra staten om hva slags større små bedrifter skal få. Nå klarer de seg greit foreløpig, de kommer nok til å bytte på å være permittert i 20 dager for å kjøpe seg litt tid. ahj reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå