Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)

awt
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg begynte på MC lappen nå i midten av 30 årene fordi jeg vet hva som hadde skjedd om jeg tok den som 18 åring.... I mellomtiden har jeg rast av meg på bane med bil. Vil derfor tro jeg har god forståelse for fart og konsekvens. Men som de sa på teorikurset: Dere litt "eldre" som nå skal ta mc lappen og kosekjøre 3 ganger i året, dere mangler mengdetrening, og har ikke samme refleksene som en i 20 årene. Dere er de farligste 2 hjulene på sommeren. Jeg er enig i den påstanden på generelt grunnlag.

Men i mitt tilfelle er det jo det at jeg elsker fart på bane, mens snigler meg på kjøring i vanlig trafikk. Jeg har fått høre det gang på gang under mc lappen at jeg kjører for seint....jeg føler meg ikke trygg rett å slett. Føler meg utsatt for vær og vind og biler. Strøyk en oppkjøring pga lav fart.... Så at jeg skal havne i statistikken "40 åring på MC omkom" tror jeg ikke med det første. 

Jeg skal i første omgang bare ta mc lappen for det er det siste jeg trenger for å ha full ramse på førerkortet.... B, be, c, ce, d, de, m, s, t. Jeg tror ikke jeg kommer til å ha mc eller bruke det i praksis. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, papertiger skrev:

Godt med flere førstehåndserfaringer! Jeg har venner og naboer med Skoda, som ikke kan få skrytt nok av de, så Skoda hadde nok vært førstevalget mitt på VAG. Men har også venner og familie som kjøper Passat etter Passat og virker fornøyd med det. Møller Bil har helst vært ankepunktet her, lokalt er de visst helt forferdelige å ha med å gjøre. Kan si mye om Bavaria, men de er stort sett veldig bra - det er vel en toveis greie. 
Og ja, 5 år gammel råtass som er kjørt deretter kan nok fort få litt snærk som må fikses. Om det samme gjelder f.eks. M135i, som jo er i samme klasse vet jeg ikke?

En m135i har f. Eks skikkelig grovt drivverk mens en vag med 300hk har noen tynne pinglete greier. Jeg trimma en transporter og det sa pang. Medbringer røk. En bmw har sikkert irritasjonsfeil, men bilene er i det minste ikke kynisk prosjektert til å holde bare akkurat, og at det skal ryke etter en stund. Samt skikkelig smarte ingeniører som har laget ting så tungvindt at man "må" levere det inn for rep. 

De eierne passatene og skodaene kjenner jeg til også. Men de bytter dem ut før det går 7 år. Det holder med et nødskrik. Jeg skjønner heller ikke hva er så fantastisk med disse bilene hva angår sjel og kjøreglede. Ja, de er praktiske og har ok seter og god ergonomi. Men der stopper det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøyk på første MC-oppkjøringa mi (i Haugesund faktisk) pga for høy fart. Hadde kjørt lett MC siden jeg var 14, og var ifølge kjørelærer dønn solid i kjøringa. Men jeg lå et par km/t over grensa over tid, og litt for høy fart for sensor gjennom svingen i krysset inn til Årabrotbanen når jeg var ferdig gjorde at begeret rant over for sensor 😂

Nei jeg har også hørt mye rart med VAG-biler som må inn på verksted for de rareste ting som en BMW-eier kan bytte hjemme. Men tror ikke jeg hadde mistet nattesøvnen av å eie en Skoda. Når det er sagt heller jeg gang på gang tilbake til F11, en racer har vi strengt tatt ikke behov for med den kjøringa vi har, og Minien vil uansett alltid være morsommere å kaste rundt svingene enn de fleste BMWer og andre sportslig orienterte biler om det behovet skulle melde seg. 

VAG-biler har ikke sjel slik jeg opplever de nei. De kan nok innby til kjøreglede i en R eller vRS-utgave, men komboen tradisjonelle BMWer leverer er vanskelig å slå. Minien vår har dog langt mer personlighet og sjel enn BMWen vår, det er ikke mulig å komme fra. Synes faktisk at bilene får mer av både sjel og personlighet dess eldre de blir. Fireren fikk mer av begge når garantien gikk ut - det var som om at «ansvaret» for bilen plutselig lå på meg og ikke på forhandler for ting som måtte fikses, og at jeg og bilen må ha et godt forhold for at dette skal gå bra. 😂🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evopower skrev:

En m135i har f. Eks skikkelig grovt drivverk mens en vag med 300hk har noen tynne pinglete greier. Jeg trimma en transporter og det sa pang. Medbringer røk. En bmw har sikkert irritasjonsfeil, men bilene er i det minste ikke kynisk prosjektert til å holde bare akkurat, og at det skal ryke etter en stund. Samt skikkelig smarte ingeniører som har laget ting så tungvindt at man "må" levere det inn for rep. 

De eierne passatene og skodaene kjenner jeg til også. Men de bytter dem ut før det går 7 år. Det holder med et nødskrik. Jeg skjønner heller ikke hva er så fantastisk med disse bilene hva angår sjel og kjøreglede. Ja, de er praktiske og har ok seter og god ergonomi. Men der stopper det også. 

Ganske dristige påstander her egentlig, men gidder ikke kommentere det ytterligere.

Angående det nederse avsnittet. Hva som er fantastisk? Absolutt ingenting. Men som familiefrakter så er, hvertfall for meg, det praktiske veldig viktig. I tillegg er det en god pakke bil for en relativt fornuftig sum penger, skal jeg ha samme pakke med BMW logo så er det _mye_ mer penger det er snakk om.

Edit; Dette handler mye om prioriteringer og hvor man er i livet. Jeg forstår og har vært på begge sider av skalaen når det angår bil :-).

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, scoot skrev:

Ganske dristige påstander her egentlig, men gidder ikke kommentere det ytterligere.

Angående det nederse avsnittet. Hva som er fantastisk? Absolutt ingenting. Men som familiefrakter så er, hvertfall for meg, det praktiske veldig viktig. I tillegg er det en god pakke bil for en relativt fornuftig sum penger, skal jeg ha samme pakke med BMW logo så er det _mye_ mer penger det er snakk om.

Edit; Dette handler mye om prioriteringer og hvor man er i livet. Jeg forstår og har vært på begge sider av skalaen når det angår bil :-).

Jeg kan bare snakke ut ifra mine erfaringer, som nesten rutinerte meg etter 3 vag hvertfall. 

Kanskje de er bedre nå? Jeg eide jo bilene produsert i den forferdelige 98-2010 perioden. Men det er bare å se på jobb bilene vi hadde det. Transporter inne etter total svikt på ledningsnett etter 2 år. Hiace gikk 300k bare på slitedeler. 

Og skruing en Er lagt opp for at man må på verksted. 

Jeg forstår fullt og helt de som bare skal ha en rimelig bil med god plass. Man kan jo gjerne ha en octavia i det daglige og en m2 i garasjen til kos. Men da må man ta i regnestykket at en vag ikke er billig i det hele tatt i totalbudskjettet (regner ikke med de som kjøper og selger innefor nybilgaranti) 

Jeg kjørte en Ford van 7.3 diesel i nesten 5 år. Alle mente jeg ville ruinere meg på drivstoff. Den lå på 1.8 på mila. Byttet kun bremser foran og et gløderelé. Etter 3 vag som alle er eid i ca 2 år om gangen sitter jeg igjen med reparasjoner/havarier på 280.000kr. Ja, de brukte 0.45 på mila 😅 men totalen ble for dyr. 

Dristige påstander på generelt grunnlag, helt sikkert. Men selveie er den beste basisen for et argument. Og jeg står ved det at vag er utspekulerte (andre produsenter har tatt etter) bare se på diesel gate eller hvordan man må plukke ned halve bilen for å bytte termostat på en Audi. Det er gjennomført kyniske, med økonomisk motiv i bakgrunnen som det er med alt. Føler bmw legger litt mer opp til eieren at ting skal kunne fikses selv :)

Og bmw regnskapet? Ca 15k i året i slitedeler på e61 OG 0.53 å mila :)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Evopower skal ikke uttale meg om VAG i den perioden. Vår er 2015 modell, og hittil har den kostet oss 10k i service og deler på 2år og 50k kjørte kilometer ( gått 150 nå ). Hittil en av de absolutt beste bilene vi har eid når det kommer til driftssikkerhet, men dette kan selvsagt fort endre seg. Mandagsbiler finnes fra alle merker, jeg hadde en E60 som var et eneste stort sort hull av et pengesluk - mens en kompis av meg knapt har byttet noe som helst på sin. 

Når det er sagt sikler jeg stadig på F11, men det får bli når guttungen er større og ikke kaster maten sin over hele baksetet 😂 

Endret av scoot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig, mandagsbiler finnes hos alle merker. 4-serien har ikke imponert nevneverdig, men den har vært under garanti til nå så alt har blitt rettet opp i/byttet av merkeforhandler underveis uten å mukke. Vil faktisk si at E91’en fra 2009 vi hadde var bedre kvalitetsmessig, og Cooper S’en fra 2007 har vært veldig bra om en ser bort fra registerkjedehopp som disse er notorisk kjent for (heldigvis en smal sak å bytte på disse kontra N47). 
Men nå har alle «typiske» F3x-issues blitt fikset på 4-serien så regner med den leverer varene i mange år fremover uten surmuling :D.

Angående søling i baksetet - jeg er dessverre slikt skrudd sammen at uansett hvilken bil jeg har så klarer jeg ikke å slarve de ned hverken innvendig eller utvendig. Om vi hadde hatt en Passat til 200k eller en F11 til 400k er liksom ikke så viktig rent vedlikeholdsmessig - jeg takler ikke nedgrising innvendig uansett, så hodet mitt får nok sitt å jobbe med på toleranserfronten de neste årene 🤯😂.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, scoot skrev:

@Evopower skal ikke uttale meg om VAG i den perioden. Vår er 2015 modell, og hittil har den kostet oss 10k i service og deler på 2år og 50k kjørte kilometer ( gått 150 nå ). Hittil en av de absolutt beste bilene vi har eid når det kommer til driftssikkerhet, men dette kan selvsagt fort endre seg. Mandagsbiler finnes fra alle merker, jeg hadde en E60 som var et eneste stort sort hull av et pengesluk - mens en kompis av meg knapt har byttet noe som helst på sin. 

Når det er sagt sikler jeg stadig på F11, men det får bli når guttungen er større og ikke kaster maten sin over hele baksetet 😂 

Jeg hadde også en e60 som bare feilet... Men solgte den før det ble utlegg på den. Mens e61 er bare god :)

Golfen varte i 4 år og begynte å få tiltro til merket, før den slo seg vrang og kostet på seg en tredjedel årslønn. 

2015 da er de kanskje blitt noe bedre...? Selg bilen før det er gått ett år til er min anbefaling😅

F11 er nydelige :) men forstår godt at vag er mer populære kun som a-b familiebiler enn bmw. Som du sier det er ikke greit at ungene skitne til en F11, men en tilgriset vag er helt iorden for min del hvertfall 😛 Selv i e61 er det ikke mer plass enn det må være. Ikke ideelt for familier. Skoda Superb er konge på plass. Men jeg har tatt et premissmessig standpunkt. Ikke mer vag. 

Når det er sagt konfigurerte jeg en ny superb iv stasjonsvogn. Med det meste av utstyr, la litt til på style nivået, til 470k. Vanskelig å finne mer bil med tanke på plass og phev teknologi til under 500k da :)

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mange VAG med rustproblemer etter få år. Alle bmw'ene jeg har hatt, unntatt én (er vel på nr 7 eller 8 menee jeg å huske) har ikke hatt rust, eller svært lite, etter nesten 20 år. X5 har kun litt på dørene, denne er 18 nå ;)

Har selv eid e61, og det var den dyreste bilen jeg har hatt til nå. Bestandig noe som røk, nye slitedeler og diverse. Var jo litt i tvil om jeg ville bytte mtp kostnader, men fikk kjøpt e53 og har ikke angra siden. 

X5en er litt dyrere i forbruk, men har hatt overraskende lite trøbbel, og det beste av alt, synes jeg - ingen Idrive! Kan trykke på en knapp i displayet og stille varmen. Synes det er utrolig deilig.  Har riktignok bytta halvparten av dysene, men til tross for noen kroner ut har den ikke vært så dyr å eie. Har en kompis som skrur alt svart heldigvis, utenom hjulstillingskontroll og eukontroll, så sparer jo inn litt kroner der. 

Lurte på å bytte ut e61 i en amerikaner, men tror det var lurt å gå for en bil jeg kjente fra før. Har jo hatt noen e39'er. Men tror dette blir min siste BMW, i hvert fall på ei stund. 

Hvis jeg skulle bytta i dag er faktisk Skoda Octavia fra 02 - 07 bil jeg kunne tenkt meg, med 4x4. Mulig jeg er sær, men skal ikke ha lån på bil før hus er i boks :P

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.7.2020 den 13.44, Fredrik 90 skrev:

Jeg synes E60 M5 har fått ett ufortjent dårlig rykte, særlig fyrt opp av kjente You Tubere som har laget underholdning av det. Så lenge bilen blir vedlikehold slik den skal (og det krever selvsagt god økonomi), og har fått utbedret de svakhetene den har så er dette en fantastisk bil. Helt klart en av de råeste M5 modellene, det var jo den første supersedanen som brøt den magiske 500 hk grensen tilbake i 2005. Det var stort, jeg husker Audi kom med RS6 i 2003 som hadde 450...så kom E55 AMG i 2004 med 467 hk (?) også topper BMW det med 507 hk. Her var BMW fremoverlente og aggressive...savner litt det i dag.

Også bare det at den kom som Touring gjør denne generasjonen av M5 skikkelig awesome. Ytelsene er ikke sånn helt hårreisende i dag, 0-100 på 4,7 sek klarer mange biler i dag...selv flere av BMW sine dieslebiler. Men det var jo på sprinten 100-250 km/t denne bilen viste seg...tok man sperra så gikk den vel 320 km/t 👍

Ikke glem e63 amg med 512hk. 0-100 på 4.3 sek. Også selvpustende. Dog en ganske så holdbar motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...