Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

På 21.2.2022 den 19.45, sveigis skrev:

Av og til så kjenner jeg på det at Gud hvor lei jeg kan bli av å se enkelte bygg fra enkelte Bmwer ..

Det er jo stortsett det samme hele tiden .

Har det siste året sett mer på andre merker og hva enkelte bygger og får til ,og jaggu morro å se .

Jeg forguder jo gamle Cossier feks ,kjære min skaper hvor tøffe og mannevonde de og kan bli .

Men summen av alt ,så er det jo Bmw for min del alt handler om😊

Enig. For ikke å snakke om gamle Audi med femmer 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sveigis skrev:

Hvor mange garasjetrimmere som driter seg ut prosentvis skal ikke jeg uttale meg om,men er sant det du sier her .

Har kjørt endel sånne klassiske biler med gammal trim som jeg kaller det ,og mange av det går skuffende dårlig .

Glemte å nevne noe veeeldig viktig. Lengde på rør og dim + collector på grenrør. Her har man bortimot 100% sjanse til å drite seg ut når forgasser, kam, topp, osv osv spiller en rolle.
Men nok om det, tenker jeg skulle kjørt fra den gule Volvoen ganske greit med min halvgamle 4er diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er stedet å spørre, men jeg orker ikke å lage en ny tråd for for dette:

Kan noen hjelpe med meg hvordan jeg får satt inn nye fjærer på bagasjeluken til en e34 stasjonsvogn? Jeg har sett litt på videor på nettet og der ser det veldig lett ut. Problemet mitt er at fjæren jeg har (som er kjøpt via GS bildeler og skal passe bilen ifølge dem) er for lang i forhold til hvor høyt bagasjeluken åpner seg, så den må presses sammen på et vis før montering. 

Så spørsmålet mitt er hvordan jeg får presset sammen en slik gasfjær før montering? Det er alt for tungt til at jeg greier å holde den presset sammen med kun muskelkraft. 

Og kan noen forklare meg hvordan det er så mye vanskeligere å montere min fjær? Er det laget forskjellige type fjærer til forskjellige årganger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Galro skrev:

Vet ikke om dette er stedet å spørre, men jeg orker ikke å lage en ny tråd for for dette:

Kan noen hjelpe med meg hvordan jeg får satt inn nye fjærer på bagasjeluken til en e34 stasjonsvogn? Jeg har sett litt på videor på nettet og der ser det veldig lett ut. Problemet mitt er at fjæren jeg har (som er kjøpt via GS bildeler og skal passe bilen ifølge dem) er for lang i forhold til hvor høyt bagasjeluken åpner seg, så den må presses sammen på et vis før montering. 

Så spørsmålet mitt er hvordan jeg får presset sammen en slik gasfjær før montering? Det er alt for tungt til at jeg greier å holde den presset sammen med kun muskelkraft. 

Og kan noen forklare meg hvordan det er så mye vanskeligere å montere min fjær? Er det laget forskjellige type fjærer til forskjellige årganger? 

Er det denne det er snakk om ?:

67DB4B41-AE4C-4A85-B8CA-D37EC0FE7645.jpeg.9a48509e3a725c9aa818acf9a19adf2d.jpeg

Er det sånn at du må presse den mye sammen for å få den til og passe ?

Hvis ja så har du fått feil .

Jeg monterte nye på Tdsen i sin tid og noe press måtte jeg ha ,men ikke voldsomme greier .

Men om lengden er lik på selve demper kontra gammel så skal det jo passe og vet at det kan være dritt å montere sånt som skal være så enkelt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, sveigis skrev:

Er det denne det er snakk om ?:

67DB4B41-AE4C-4A85-B8CA-D37EC0FE7645.jpeg.9a48509e3a725c9aa818acf9a19adf2d.jpeg

Er det sånn at du må presse den mye sammen for å få den til og passe ?

Hvis ja så har du fått feil .

Jeg monterte nye på Tdsen i sin tid og noe press måtte jeg ha ,men ikke voldsomme greier .

Men om lengden er lik på selve demper kontra gammel så skal det jo passe og vet at det kan være dritt å montere sånt som skal være så enkelt .

Ja, er sånn det er snakk om. Lengden er lik på den gamle og den nye, men det skal sies at det var usedvanlig tunkt å løfte bagasjerommet med den gamle påmontert (derfor jeg hadde tenkt å bytte), så kan godt være den var feil og. Jeg anslår at jeg må presse fjæren 5 til 10 cm inn for å få den til å sitte på plass, og det greier jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.2.2022 den 20.25, Fredrik 90 skrev:

Men det kommer alltid til å være BMW som interesserer meg mest, mer komplett bilmerke skal man lete langt etter.

Dette er også min konklusjon helt tilbake til siste halvdel av 80-tallet. BMW hadde selv den gangen en såpass gjennomført modellrekke at ingen andre helt kunne stille opp med lignende - selv ikke Mercedes-Benz. Jeg ble virkelig fascinert, men samtidig var små biler det jeg likte best så for meg var det først og fremst 3-serien som var i fokus etter å ha hatt 3 Porscher (den fjerde kom direkte etter en E30 320i jeg hadde på den samme tiden).

Man kan mene mye om BMW's modellrekke i dag. Designet er overordnet ikke min kopp te (det finnes dog unntak), men modellrekken i dag er uansett utrolig finmasket og temmelig gjennomført. Ingen andre bilprodusenter gjør tilsvarende like overbevisende selv om man som sagt kan mene mye om designet på enkelte modeller.  

Det jeg imidlertid ikke liker med BMW i dag er at de ulike modellene eser ut i størrelse, vekt og teknisk kompleksitet. De ulike modellene veier i dag hele 400-500 Kg mer enn de markedsmessige tilsvarende modellene gjorde for 20 år siden. Dette er for mye og viser reelt at BMW ikke vil investere nok i hva det koster å holde vekten nede. Porsche klarer dette uten problemer på deres ekte sportsbiler (911 og Boxster/Cayman) så alt handler om fokus og vilje. Kanskje har BMW blitt for mainstream og allemannseie. Jeg vet ikke, men en viss inflasjonsfaktor tror jeg at vi må erkjenne har funnet sted i forhold til hvordan tingene var på 80 og 90-tallet. 

Kanskje er det ikke engang viktig for BMW i dag å være noe spesielt. Kina og de asiatiske markedene lokker og USA er etter min mening som best "laissez-faire" (la det skure og gå) for BMW. BMW fokuserer på markedene som kan vokse og ikke den gamle verden. Vi gamle BMW entusiastene (for min del rundt 40 år) har ikke mye vi skulle ha sagt. Det er trist og føles litt sårt, men slik er situasjonen. Jeg finner i dag ingen ny BMW som passer for meg, men dette er ikke det viktigste. Jeg kan leve med dette og samtidig synes at BMW som bilmerke er blandt de meste interessante. BMW har overrasket oss før og plutselig så popper de opp igjen med en virkelig interessant modell som f.eks G30 M5 CS :)

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Galro said:

Kan noen hjelpe med meg hvordan jeg får satt inn nye fjærer på bagasjeluken til en e34 stasjonsvogn? Jeg har sett litt på videor på nettet og der ser det veldig lett ut. Problemet mitt er at fjæren jeg har (som er kjøpt via GS bildeler og skal passe bilen ifølge dem) er for lang i forhold til hvor høyt bagasjeluken åpner seg, så den må presses sammen på et vis før montering.

Normalt er demperen helt utstrukket når luken er helt oppe. Men er du sikker på at luken faktisk går helt opp? For eksempel hvis du ikke har montert av den andre demperen, og en feil i den hindrer at luken går helt opp ... Det er for øvrig lurt å ta én demper i gangen, for luken er tung. Bør være to mann om begge avmonteres samtidig.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Lars89 skrev:

Spor i dekket som matcher felgen og ingen ventil. 

Må jo være et @#*$& å legge på dekk på de der, treffe på millimeteren ellers er de ute av sync og det ser bare kleint ut?

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, GreenE36Cab said:

Må jo være et @#*$& å legge på dekk på de der, treffe på millimeteren ellers er de ute av sync og det ser bare kleint ut?

Ser for meg en drøss med reklamasjoner etter dekkomlegging om dette skulle slå gjennom. Og en rekke med OCD blant oss som ALDRI kan sette seg i en bil der dekkmønsteret ikke treffer rett på felgen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Lars89 skrev:

Dette må jo være på perfekte hjul for de som er opptatt av at alt må lines opp? Spor i dekket som matcher felgen og ingen ventil. 

Nio House kan forøvrig anbefales.

IMG20220226165636.jpg

Grisestygge hjul, men der stemte det meste ja (så lenge senterkoppen ikke er flytende) :wub:

 

Dekkpusheren min har akkurat samme syken som meg, så da jeg bestilte dekk og felg til fruens X2 ble de levert slik :love:

121671505_376869483721705_74160736698850

Dekk med Michelinmerket sentrert mellom eiker, senterkopp riktig i forhold til ventil, som selvfølgelig er sort da felgen er mørk. Pluss lodd er sorte og prøvd gjemt best mulig bak eikene. Akkurat slik jeg liker det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, StigJ skrev:

Grisestygge hjul, men der stemte det meste ja (så lenge senterkoppen ikke er flytende) :wub:

 

Dekkpusheren min har akkurat samme syken som meg, så da jeg bestilte dekk og felg til fruens X2 ble de levert slik :love:

 

Dekk med Michelinmerket sentrert mellom eiker, senterkopp riktig i forhold til ventil, som selvfølgelig er sort da felgen er mørk. Pluss lodd er sorte og prøvd gjemt best mulig bak eikene. Akkurat slik jeg liker det :D

Eneste med dette er at veldig mange dekk er i ubalanse og ofte merket med røde og gule prikker fra fabrikk. De er ment å monteres på motsatt side av ubalansen i felgen for senke behovet for lodd. Så man kan ende opp med mer lodd en nødvendig, men jeg er ellers enig i at det er tilfredsstillende å se på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, flobben skrev:

Eneste med dette er at veldig mange dekk er i ubalanse og ofte merket med røde og gule prikker fra fabrikk. De er ment å monteres på motsatt side av ubalansen i felgen for senke behovet for lodd. Så man kan ende opp med mer lodd en nødvendig, men jeg er ellers enig i at det er tilfredsstillende å se på. 

Det er helt sant. Normalt skal man jo legge ut fra avmerkingen. Her ble det heldigvis lite lodd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo senterkoppene, de kan man enkelt poppe ut og plassere slik man føler de passer best selv.. Feks i forhold til ventil eller noe dekkmerking

Men det å ha Michelin-logoen perfekt plassert mellom to eiker, det er vel bare kult om den røde (?) prikken treffer rett over ventilen? Mener å huske det er noe slikt

Også finnes det lodd med en annen farge enn "sølv" nå altså? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...