Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Men kunne du kjøre like lange strekk og eller i samme hastighet som med 530en du hadde? 

Har ikke behov for enorme strekninger av gangen på tur, kjører ofte 2,5 til 3 timer før pause som også passer fint med unger i bilen selv om jeg kjørte alene denne gangen. Å kjøre 4-5-6-7 timer i strekk blir for langt til at jeg rett og slett orker. Deilig å strekke på beina, ta en kaffe, gå på do etc.

Kan legge til at jeg bruker litt tid på å planlegge reiser når jeg ikke har reist et sted før, nå har jeg kjørt mye opp og ned til Krakow med tidligere biler men med i4 ble det litt googling før avreise. Fant ut at det er mer en nok ladere på 120-150kWh langs ruta og ladet kun 1 gang på veien ned rett nord for Ludz.
Da var bilen toppet opp i Karlskrona før avreise med ferge. Er 53 mil fra Gdynia til huset, kjørte ganske friskt også til tider på autostrada som har 140km/t. Deler av strekning er utenfor autostrada så da går det mye i 50-70-90, der lå forbruket på greie 17,5 kWh/100km, ikke like lavt på autostradaen 😝

Lever stort sett etter prinsippet "lad når du kan, ikke når du må", så på langtur begynner jeg å planlegge ladestopp når det er rundt 40% igjen. Veldig enkelt med iDrive navi som lister opp et godt utvalg og også ledig kapasitet. Bruker å lade opp til 80%. Det går såpass fort at det ikke betyr noe på selve totale reisetid.
På vei hjem ( til Gdynia ) brukte jeg vel 40 minutter lenger en med 530d på siste turen hjem med den.

Det jeg merket sugde batteri godt var når man hadde noen friske pådrag opp i 200-225 da gikk det greit unna med batteri. Men lå stort sett i 130-140, og da er den ganske gjerrig på batteri med hastighet tatt i betraktning.
Lå stort sett i 140-150 med 530d da det er en behagelig cruisefart.

For å svare på spørsmålet ditt så holdt vi nesten samme hastighet med tilnærmet like mange stopp med nesten lik reisetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Kjennern skrev:

Har ikke behov for enorme strekninger av gangen på tur, kjører ofte 2,5 til 3 timer før pause som også passer fint med unger i bilen selv om jeg kjørte alene denne gangen. Å kjøre 4-5-6-7 timer i strekk blir for langt til at jeg rett og slett orker. Deilig å strekke på beina, ta en kaffe, gå på do etc.

Kan legge til at jeg bruker litt tid på å planlegge reiser når jeg ikke har reist et sted før, nå har jeg kjørt mye opp og ned til Krakow med tidligere biler men med i4 ble det litt googling før avreise. Fant ut at det er mer en nok ladere på 120-150kWh langs ruta og ladet kun 1 gang på veien ned rett nord for Ludz.
Da var bilen toppet opp i Karlskrona før avreise med ferge. Er 53 mil fra Gdynia til huset, kjørte ganske friskt også til tider på autostrada som har 140km/t. Deler av strekning er utenfor autostrada så da går det mye i 50-70-90, der lå forbruket på greie 17,5 kWh/100km, ikke like lavt på autostradaen 😝

Lever stort sett etter prinsippet "lad når du kan, ikke når du må", så på langtur begynner jeg å planlegge ladestopp når det er rundt 40% igjen. Veldig enkelt med iDrive navi som lister opp et godt utvalg og også ledig kapasitet. Bruker å lade opp til 80%. Det går såpass fort at det ikke betyr noe på selve totale reisetid.
På vei hjem ( til Gdynia ) brukte jeg vel 40 minutter lenger en med 530d på siste turen hjem med den.

Det jeg merket sugde batteri godt var når man hadde noen friske pådrag opp i 200-225 da gikk det greit unna med batteri. Men lå stort sett i 130-140, og da er den ganske gjerrig på batteri med hastighet tatt i betraktning.
Lå stort sett i 140-150 med 530d da det er en behagelig cruisefart.

For å svare på spørsmålet ditt så holdt vi nesten samme hastighet med tilnærmet like mange stopp med nesten lik reisetid.

Så med andre ord, for din del og din måte å reise på så er det eneste du trengte å legge om var ca 10 km/t lavere hastighet og en time ekstra med planlegging. Det er jo relativt kurant da :) 

Jeg spør fordi det er så utrolig delte meninger om langtur med i4 M50. Jeg har en jobbforbindelse som har vært i Nederland med sin i4 M50 og han kunne ikke få skrytt nok av bilen, lå i 130 km/t i timesvis og tok heller noen solide ladestopp når batteriet var godt tømt. Passet fint å lade fra 10% til ca 85-90% mente han, gjorde ikke noe med en 50 minutters pause etter å ha kjørt i 4 timer i strekk. Så har jeg en kamerat som er dritskuffa, han hadde nettopp vært i Bremen med sin i4 M50 og synes bilen var elendig til langkjøring. Han er en habil elbilist og tech nerd, så han har greie på dette men han synes det var skuffende med en bil til 800 000 som ikke leverer stort mer en 250-300 km med motorvei rekkevidde. Ladere i Danmark var okkupert av Nordmenn, mens i Tyskland så ble hastigheten høyere og ladestoppene tettere. Utfordringen her var knotete lading, ladere ute av drift og folk med sakte ladende elbiler som okkuperer hurtigladere. Var heller ikke noe gøy å bli jaget av en G21 320d i sin 544 hesters i4 når Autobahn åpnet opp og man kunne trøkke på litt ;) 

Jeg er jo også nysgjerrig på dette selv. Min ultimate frihetsfølelse og utfoldelse er å sette seg i bilen å kjøre langt av gårde nedover i Europa, dette er en total frihetsfølelse som jeg nyter. Elbiler generelt og myndighetenes stadige press/krav om å kjøre elektrisk torpederer jo dette slik jeg føler det, det blir nesten som ett slags overtramp. Dette er mye av grunnen til min motstand mot elbiler, det er en innskrenking av personlig frihetsfølelse. Derfor suger jeg til meg alt av erfaringer, både negative men også positive. For hvis det er sånn at man skulle bli nektet å kjøre fossilbil, eller at dette blir så dyrt at det ikke er forsvarlig så er det befriende å vite at det finnes en løsning. Jeg omfavner fossilbilen blant annet fordi den gir meg den ultimate følelsen av bevegelses frihet og muligheten til å være spontan, fossilbilen er forutsigbar og trygg i mine øyne..en du alltid kan stole på at leverer det den skal. Det at elbilen er på vei dit gir meg ro i sjela, just in case det en gang i fremtiden skulle bli det eneste alternativet til personlig frihetsutfoldelse :)        

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90 Vil tro det er ganske individuelt hvordan man opplever elbil i Europa. For noen er ladekø null problem for andre er det krise.

Eneste ladekøen jeg opplevde var ved Tanumshede på vei sørover. Måtte ikke stoppe her men tok en liten do pause så tenkte å få på litt KW når bilen stod stille. Kjørte innlandet fra Gøteborg over Borås-Värnamo-Växjö og til slutt Karlskrona. God tilgang på ladere gjennom Sverige uten ladekø. 
Nå reiste jeg ned på en mandag vel å merke for å slippe alle som reiser hjem på søndager da.

BMW sier jo at I4 kan lade på 205KW, om du sjekker ladekurven er det ikke lenge den tar i mot dette. Tror jeg stort sett så 80-120KW i displayet når jeg ladet ( fulgte ikke med hele tiden ). Om du ligger i 180+ km/t så vil den jo tømme batteri fort, ikke noe tvil om det. Da er kanskje diesel/bensin bedre om man ikke tåler/orker hyppige ladestop. Man kan jo også se etter 120KW ladere fremfor disse på 200+KW. Er ofte flere 120KW ladere, var slik i Polen.

Men for min del så var elbil en positiv opplevelse på min første langtur. Null stress, tilnærmet null ladekø og veldig komfortabel bil på langtur. BMW Charging er ekstremt bra, støtter masse forskjellige leverandører og gjør lade opplevelsen enklere en å fylle bensin omtrent da man bare kobler i kabel og "swiper" kortet.

Opplevde også at det var masse nye ladere som ble satt opp rundt omkring i Polen, så tipper om 1-2 år så er det veldig bra tilgang på lynladere i og rundt alle store byer. I distriktet er det nok fortsatt litt utfordringer men var en del 22KW AC ladere. Langs de store motorveiene er det greit med ladere.

Regnestykket var også helt greit med 380 mil, ladet for 3090,- Dette er inkludert 16% cashback på DNB Mastercard for elbillading.

Ved 50-70-90 soner lå forbruket på ca 17,5 kWt / 100km, mens når jeg dro på på motorvei gikk dette raskt opp i 22-24kWt / 100km. Jeg kjører også med 19" dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo langkjøring som kan være en tålmodighetsprøve med elbil, og da savner jeg en god sekssylindret motor. Så må man tenke gjennom hvor ofte er man på langtur over 30 mil da. For min del er det typisk 3 ganger i året, og skal man da prioritere det eller er det ikke verdt det? Tja, for min del skifter jeg litt mening, for synes det er lettvint med elbil i hverdagen og spes om vinteren, har enda ikke skrapt is på den, og kan bare gasse på med en gang og ikke kjøre 10 km før olja har fått en lunk… på den andre siden 800’ for en bil som ikke fungerer bra på alt virker jo heller ikke helt riktig, så da kan det jo være bedre med en M340/440 og heller ha en I3 til hverdagen. Når en ny M340/440 koster 1,2 mil så fremstår plutselig en i4 M50 til 800’ som ett kupp… ikke lett dette…😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Lars S skrev:

....på den andre siden 800’ for en bil som ikke fungerer bra på alt virker jo heller ikke helt riktig, så da kan det jo være bedre med en M340/440 og heller ha en I3 til hverdagen. Når en ny M340/440 koster 1,2 mil så fremstår plutselig en i4 M50 til 800’ som ett kupp… ikke lett dette…😀

Dette er jo den beste løsningen sånn jeg ser det. Så har man en skikkelig deilig fossilbil til kosekjøring og langturer. B58 motoren i M440i går faktisk overraskende billig, også klarer man kloss på 1000 km på en tank. Det er også store penger å spare på å kjøpe M440i fra Sverige, enten som ny på export eller en som er ett år gammel.  

Sånn som ting er nå så er fossilt drivstoff for billig til at jeg har lyst til å kjøre elbil. Men jeg er klar over at det ikke er sikkert man har denne muligheten på ubestemt tid.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tema med elbil i utlandet. I skrivende stund befinner jeg meg i Amsterdam med i4en, og må si meg positivt overrasket over hvor enkelt det hele har vært. Startet med 99% på tanken hjemme og startet med 87% i Kiel (å kjøre Sverige/Damnark finner jeg lite givende). Fra Kiel gikk det radig ned mot Hamburg i vekslende vær, men for det meste i kraftig regn. Surret litt rundt på BMW Niederlassung for å hente en del og litt småtteri, før ferden gikk videre mot Nederland. Måtte ha et toalett- og drikkebesøk etter at køen i Hamburg opphørte og plugget samtidig i laderen (lad når man kan, ikke når man må). Seks minutters toalett- og drikkestopp dro oss opp fra 45% til 58%. Neste ladestopp ble i Bremen (18%) hvor vi handlet litt og spiste mat, og dro fra Bremen med 100%. Neste ladestopp ble i Haerst i Nederland, etter ca. 275km, hvor det ble juicet opp i et kvarters tid - som var nok til å ta oss til hotellet i Amsterdam. Bilen står nå i Amsterdam med full tank, før turen går videre til Eindhoven i morgen. På Autobahn har det stort sett gått i 170-215km/t og på motorveien i Nederland har det gått i 120-150km/t. Alt i alt godt fornøyd, og vi hadde sannsynligvis ikke hatt et annet kjøremønster om vi hadde kjørt M550en (med unntak av det kvarteret vi stod i Haerst). :) 

Ladekostnad: 953kr x 0,84 (cashback DNB Saga) = 800,52 / 58,1 = 13,77,- per mil (og da er kostnaden for de neste 30-40 milene betalt for, men ikke medtatt i regnestykket). Trekker vi ut kostnaden for hotelladingen på kr. 297,59,-, ble kostnad per mil kr. 9,48,- for 58,1 mil (da har jeg ikke medregnet de 3,5 milene jeg bor unna Kiel-ferga). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen Regner med du bruker Ionity fullt ut, og da er jo prisene veldig fine med avtale. Opplevde du noe dårligere ladehastighet etter å ha kjørt lenge? Usikker på om jeg merket dette så godt selv da jeg brukte litt tregere ladere en Ionity tilbyr, men mener å ha lest at om man kjører langt og hurtiglader mye så vil ladeytelsen gå noe ned. Sikkert grunnet varme i batteri kanskje..

Jeg tror mitt regne tykke ender opp på ca 8,1kr pr mil, ( 3090kr / 380 mil ) og jeg har ikke ladet på Ionity.
Fikk også 1 lading fra 20% gratis på et hotell vi bodde. Dette er uten ladekostnad for å fylle opp bilen før avreise fra Norge. Snitt prisen pr kWt jeg fikk i Polen er på ca 4.5kr ( 1.8 PLN ). Varierte litt grunnet kurs.

Jeg synes dette er veldig overkommelig :) Nå kjørte jeg gjennom Sverige som ga meg ganske pene tall på forbruket. Stort sett bare 90 km/t fra Gøteborg til Karlskrona.

@Fredrik 90 Er vel ikke noe tvil om at en morsom bensin bil ala 640i GC eller 650i GC hadde passet på slike turer. Men man må prioritere, og vi prioriterer elbil da vi kjører 80% av tiden i og rundt Oslo. Hadde jeg hatt plass til en bil nr 3 så kanskje :)  Diesel er jeg 100% ferdig med 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Kjennern Nei, det har ikke vært en eneste Ionity-lader faktisk. Plundret litt med å forsøke å planlegge for Ionity før avreise fra Hamburg, men synes det var jævelig (mildt sagt) klønete å få ordnet i iDrive. Har huket av på BMW-foretrukkede ladestasjoner, men jeg finner ingen måte å styre disse til å være Ionity. Bilen foreslo en lader i Nederland på 150kW, men da reiste jeg bare videre til neste lader (som var 300-350kW). På den siste ladeøkten droppet den vel ned til 130 kWt eller noe rundt der, ellers følger jeg ikke så nøye med (er ikke noe jeg kan påvirke uansett, så da har jeg lært å bruke minimalt med tid på det). Vi dro to runder med Yatzy på iPaden, så reiste vi videre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-bil er ganske uproblematisk hvis man setter av litt tid og ikke stresser avgårde.

Selv har jeg hatt e-tron de siste fire årene og det er ungene og kona som har bedt om stopp først ikke bilen.

Nå har jeg vært i Kr.sand i to omganger denne sommeren. (Svoger som bor der) og turen Oslo-Kr.sand ble det ett stopp hver vei. Den ene gangen kjørte jeg Audien og andre gangen v90cc. 
grunnen til at jeg valgte volvoen på siste turen var at det var midt i fellesferien og vi hadde ikke lading ved parkeringen til hytta i søgne. Med de hurtigladerne som var i Søgne ville det vært helt uproblematisk å ta Audien, men det var litt deilig og ikke måtte fylle på tur eller retur Oslo. 
dog må jeg si. V90cc er kjent for å være en komfortabel bil, men det blekner veldig i forhold til Audien. Fy f… for en komfortdyr den bilen er.

Hadde vært morro å prøvd en IX, men bruktprisene på audi er latterlig dårlige og IX er latterlig dyrt, så blir ikke noe bytte der med det første. Selv om en gammel bmw mann gjerne skulle hatt rondell i fronten. 
Ungene begynner å bli så gamle nå at en Taycan stv. hadde fungert plassmessig også, og den frister mer en i4 selv om prisen på i4 er veldig mye mer akseptabel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Saltkjelen skrev:

@Kjennern Nei, det har ikke vært en eneste Ionity-lader faktisk. Plundret litt med å forsøke å planlegge for Ionity før avreise fra Hamburg, men synes det var jævelig (mildt sagt) klønete å få ordnet i iDrive. Har huket av på BMW-foretrukkede ladestasjoner, men jeg finner ingen måte å styre disse til å være Ionity. Bilen foreslo en lader i Nederland på 150kW, men da reiste jeg bare videre til neste lader (som var 300-350kW). På den siste ladeøkten droppet den vel ned til 130 kWt eller noe rundt der, ellers følger jeg ikke så nøye med (er ikke noe jeg kan påvirke uansett, så da har jeg lært å bruke minimalt med tid på det). Vi dro to runder med Yatzy på iPaden, så reiste vi videre. :) 

Ja er ikke alltid lett å tvinge den til å velge en bestemt lader, det jeg gjorde var å lagre dem jeg ønsket å bruke som favoritt. La inn dem som mellomstopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Saltkjelen godt å høre i4/elbil fungerer på langtur :) . Ladet min på 50kW-lader igår, visste at jeg skulle handle litt og innom et par butikker på ærend som ville ta tid. Fylte opp fra 40% til 97% på den tiden jeg var borte. Ladere med lavere kW er gjerne billigere, ikke at det betyr mye på langtur men… :) Ellers ser jeg dere alle lever etter "lade når man kan og ikke når en må", det fungerer også supert her og har alltid dette som motto på tur. Stoppet i Grong på tur opp og plugget i, bilen hadde 35% så jeg hadde kommet meg til Brekkvasselv med grei margin. Men vi skulle ha mat, påfyll av bilsnacks/frukt og dobesøk, og før vi fikk startet på maten var bilen på 100. Ergo måtte jeg flytte bilen før mat. På i overkant av 60 mil ble det 2 stopp. Og 60 mil med norske fartsgrenser er omtrent 10 timer ren kjøring. Med to barn burde vi sikkert stoppet en tredje gang, men det gikk veldig fint. Hadde jo bare egentlig trengt 1 stopp :) 

Over et år med el og aldri ladet på annet enn Tesla, mandagen nå fikk den statistikken en knekk. Måtte ty til Eviny på Stokmarknes (og andre gang på Kople i går).

IMG_1582.thumb.jpeg.3e9d670814808686e2f4755bbaff8c4a.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man durer nedover slik som flere her har gjort så er man jo veldig låst til å legge stoppene der det er lademulighet. Skal vi bare på toalettet så stopper vi selvsagt langs motorvei, men da er stoppet så kort at vi er på veien igjen innen toppen 10 min. Vi spiser svært sjeldent langs motorveiene, til det er maten for dårlig og dyr. Jeg pleier alltid å legge opp til å ta stoppet i en liten by eller ved en severdighet ikke langt unna motorveien. Det blir jo unødvendig mange stopp hvis man skal stoppe for å lade og stoppe på severdigheter underveis. Og da går turen mer på bilens premisser og det er jeg ikke interessert i. Så mister man jo også muligheten til å bare kjøre ett strekk hvis man er så heldig at ungene har sovna. Slokner dem i baksetet så bestemmer vi oss for å bare kjøre helt til hotellet uten stopp hvis det f eks er 400 km unna. 

Det er den der greia med at man kan styre løpet mer selv når man kan kjøre fossilt, jeg vil bestemme selv når og hvor jeg vil stoppe. Og kjører jeg alene så kjører jeg godt 600 km i ett strekk uten stopp, i høst kjørte jeg 1080 km non stopp man da var jeg gåen...og bilen var sulten. Hadde også 750 km non stop i hastigheter mellom 180 og 250 km/t midt på natta. Da var jeg ganske gåen i løken etter så mange timer med så høyt konsentrasjons nivå... Det er friheten, friheten til å gjøre som jeg vil.. Men det kommer til en pris, for man er ikke i nærheten av de prisene dere med elbil lister opp her. Diesel koster vel 22,- literen i Europa...men jeg fyller og ser en annen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt interessant å se fra sidelinjen, som ikke har noe interesse av å kjøpe elbil, er jo at folk betaler alt fra 500- 1mill for en bil. Også er man overrasket og fornøyd over at det er problematisk å bruke, mtp rekkevidde og lademuligheter😆 Og hvis det ikke funker optimalt, så er det også greit, for da tilpasser man livet sitt for elbilen eller kommer med unnskyldninger i dens favør. Sikkert satt litt på spissen, men det er fascinerende, syns jeg😄

Endret av Markus E30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den friheten skal du få ha @Fredrik 90, det er bra folk turer på i den bilen de selv vil ha. Om det er 320d eller 750i. :) Friheten føler jeg ikke jeg har mistet, men det er klart at en planlegger litt annerledes. Vi kjøper ikke alltid mat langs veien i typisk kro, men når en skal kjøre en hel dag så må man ha middagsmat. Om så bare ei baconpølse. Det er blitt dyrt med det også, betalte vel 140,- for 2 stk. på en stasjon oppover. Vi er(liker å tro iallefall) flink til å smør mat for dagen når vi kjører bil. Vi planlegger litt hvor vi skal, google maps gir en pekepinn på hvor mange timer det er dit og smør matpakke med litt margin og fyller vannflasker med vann. Det er rimelig, barn kan få mat når de bil og ikke minst kan undertegnede få det. :) Dette har vi gjort uavhengig av drivlinje.

Men lån deg en i4M50, test den på tur ei helg. :) 

@Markus E30 Ja, det kan du si. Men jeg tror de fleste som faktisk er fornøyd har satt seg litt i hva de har kjøpt, iallefall når de svir av så mye. :) Dette er samtidig helt nytt for de aller fleste så litt klur, hickups eller utfordringer vil nok dukke opp. Men sålenge det positive overveier og man har positiv innstilling så lærer man underveis og veien til et helt sømløst bilhold blir kortere og kortere. Litt som med en robotgressklipper, her må tråden often justeres, hull i plenen må tettes og klippehøyden justeres. Folk er fornøyd med å ha svidd av mange titalls tusen for toppmodellen til Husqvarna likevel ;) Forøvrig har jeg enda ikke vært borti rekkeviddeproblemer og mangel på lademuligheter, men klart en må gjøre en liten sjekk på forhånd hvor de er. Og bare siden jeg tok samme turen i fjor har det kommet utallige nye lademuligheter. :) Men det er ikke alt som er bra - ladeluken burde vært på samme side på alle biler, ladestasjoner burde hatt lange ledninger som standard, samme app til alle stasjoner burde vært standard OG kortautomat(sistnevnte kommer). Ladestasjoner burde også i tillegg til å stå som parkeringsplasser som de fleste idag vært satt opp slik som bensinpumper, drive in - drive out. Det hadde gjort det lettere for de med vogn/henger. 
 

Til slutt så for MIN del så kjører jeg mest lokalt og lader hjemme og den "éne" langturen i året tåler jeg litt planlegging. Har ikke ladet på hurtiglader siden September 2022 før nå i juni, så. Så det økonomiske veier opp🤷🏼‍♂️ :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...