Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

M57 er mektig, mange som henter ut mye power av disse maskinene her. De er relativt solide og slitesterke også etter hva jeg har hørt rundt om. Denne motoren ble jo regnet som en V8 killer i sine glansdager. Man kunne hente ut like mye moment av en tre liter diesel sekser som man ellers ville fått ut av en bensin V8er. Det er jo den berømte testen Top Gear gjorde på bane i 2005 med E60 535d mot E60 545i. 545en var selvsagt raskere, men at dieselen hang såpass godt med som den gjorde fikk det til å gå opp for de fleste at diesel ikke lenger er hva det en gang var 🙂  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fredrik 90 skrev:

M57 er mektig, mange som henter ut mye power av disse maskinene her. De er relativt solide og slitesterke også etter hva jeg har hørt rundt om. Denne motoren ble jo regnet som en V8 killer i sine glansdager. Man kunne hente ut like mye moment av en tre liter diesel sekser som man ellers ville fått ut av en bensin V8er. Det er jo den berømte testen Top Gear gjorde på bane i 2005 med E60 535d mot E60 545i. 545en var selvsagt raskere, men at dieselen hang såpass godt med som den gjorde fikk det til å gå opp for de fleste at diesel ikke lenger er hva det en gang var 🙂  

Ja her ble jeg tatt på senga gitt Fredrik 😅.

Og så jækla den dro fort ut turtallet ,aldri sett makan !

Jo dvs husker jo din F10 da vi satte fartsrekord i en viss tunnel hvor den banket ned mot det røde 😅

 

1 time siden, E.C. skrev:

Top Gear testen var vel på original motor også. 20k i mods så er fort 535d'en raskere enn 545i'en. På sistnevnte har man heller ingen mulighet for "enkle" hk heller.

Er det som er tøft 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sveigis skrev:

Ja her ble jeg tatt på senga gitt Fredrik 😅.

Og så jækla den dro fort ut turtallet ,aldri sett makan !

Jo dvs husker jo din F10 da vi satte fartsrekord i en viss tunnel hvor den banket ned mot det røde 😅

Det husker jeg, gikk unna det 😅 Det var etter at toppfart sperra var tatt, gikk veldig bra den bilen der 👍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.8.2023 den 8.51, Marius2002 skrev:

@Eystein Ose takk for deling, jeg så hele nå under frokosten og det er vanskelig å være helt uenig. Jeg er derimot en av de som liker 4-serien, både ny og gammel. Også Gran Coupe-utgaven. At BMW er på bærtur med XM som ren M-modell for å markere 50års M er jeg enig i, men som han sier at modellen i seg selv skal få kunne leve. Jeg tror også at XM er en fantastisk god bil som byr på det beste innen både ytelser og luksus ifht. hvilken bil det er. Men BMW burde hatt en lav sportsbil som er oppnåelig ifht. pris og tilgjengelighet, ikke bare 50stk. av den nye 3.0 CSL som koster 1,5 enebolig. Jeg mener også BMW har fått til det elektriske kanonbra. i4M50 har jo ytelser og prestada som en fossil M-bil - vekten er jo alt for høy, men BMW har klart å skjule vekten enormt bra(man merker den derimot på is-føre) og tiden hvor bilene veide 12-1500kg er forbi. Den ser smashing ut også :) At BMW gikk for forhjulsdreven 1-serie/2-serie GC er en skandale. Med det sagt har BMW klart å gjøre fwd-modellene til gode kjøremaskiner tatt grevling i betraktning - men det er fortsatt ingen bakhjulstrekker. Ja, tross mye rart de finner på og designmessige punkter vi ikke liker, så er totalpakken hos BMW fortsatt høy og i mange tilfeller best - alt etter hva en søker :) 

IMG_1818.jpeg.3ace3e997e1efb6842f1af68e2d33547.jpeg
 

Ellers. Ferieturen igjen. Var en tur utti Nyksund igjen, på grunn av mildt sagt dårlig vei ut dit har jeg ikke vært der siden 2017. Men "alle" hullene er fylt igjen og noe utbedringer har vært gjort så jeg tok turen i år. Ikke med egen bil, men lånte en gammel Yaris i tilfelle veien var dårlig. Det var morsomt å ratte en liten bil med manuelt gir igjen. Anbefaler alle å ta turen om de er i nærheten, Henningsvær er oppskrytt i forhold :) Mange sykler ut hit og det er kanskje måte å gjøre det på om man er redd for steinsprut eller eventuelt komme seg dit om man har tilgang på bil som en ikke er redd for i den forstand.

IMG_1752.thumb.jpeg.781c7f183cb0f1de376608badfa60581.jpegIMG_1754.thumb.jpeg.2685f2e5f2c898ca822cc97c15a8eb1f.jpegIMG_1774.thumb.jpeg.fc30525e0e7596f51634d42e62c1bf52.jpeg

Tenker både nyksund og Henningsvær er oppskrytt :)😄 men det er sikkert noen som liker begge delene. 
sist jeg var i h. Vær kjente jeg at jeg var det var en grunn for det, stappfullt på veien ned og selve h.vær. Men jeg bruker å kjøre kvelds tur på vår og høst. Skikkelig god vei ned dit nå. Svinger med god asfalt i nydelig omgivelse på turen ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, skoglund skrev:

Tenker både nyksund og Henningsvær er oppskrytt :)😄 men det er sikkert noen som liker begge delene. 
sist jeg var i h. Vær kjente jeg at jeg var det var en grunn for det, stappfullt på veien ned og selve h.vær. Men jeg bruker å kjøre kvelds tur på vår og høst. Skikkelig god vei ned dit nå. Svinger med god asfalt i nydelig omgivelse på turen ned. 

Jeg trenger ikke være helt uenig med deg :) Jeg liker Nyksund fordi noe av slekta stammer der ifra, så det er igjen et par hus utti der fra slekta sin sin oppvekst. Så da gir det meg litt historie også. Samtidig er det mindre folk og litt mer spesielt. Tar man turen dit til fots fra Stø så har man en enda mer spektakulær tur. Dronningruta. Men det går vel en halv dag+.. Henningsvær er fint og veien dit er enda bedre, men det er så fullt og kommersielt at det ikke er noe gøy. Ser for meg at H.Vær gir en mye mer om vår/høst. Veien fra Sortland til Myre/Stø er mer som en gammel kjerrevei. Det er ikke noe som heter veistandard :lol:

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jeg trenger ikke være helt uenig med deg :) Jeg liker Nyksund fordi noe av slekta stammer der ifra, så det er igjen et par hus utti der fra slekta sin sin oppvekst. Så da gir det meg litt historie også. Samtidig er det mindre folk og litt mer spesielt. Tar man turen dit til fots fra Stø så har man en enda mer spektakulær tur. Dronningruta. Men det går vel en halv dag+.. Henningsvær er fint og veien dit er enda bedre, men det er så fullt og kommersielt at det ikke er noe gøy. Ser for meg at H.Vær gir en mye mer om vår/høst. Veien fra Sortland til Myre/Stø er mer som en gammel kjerrevei. Det er ikke noe som heter veistandard :lol:

Sant nok, men noe er jo oppgradert utover der også, kjøre jo forbi "myre"krysse stortsett vær helg. Ikke verste veien jeg har hvert borti:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, skoglund skrev:

Sant nok, men noe er jo oppgradert utover der også, kjøre jo forbi "myre"krysse stortsett vær helg. Ikke verste veien jeg har hvert borti:) 

Hehe, du som kjører der ofte vet bedre enn en som er der en gang i året :) Var noe veiarbeid i fjor rett over "Myre-krysset", i år var det smooth et stykke - men så var man på gamle veier igjen. Kan ha noe med ca. null fjæring i bilen. Vi tok ikke veien til Bø i år, kjørte hjem istedenfor den dagen vi skulle til Bø 😐

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat den nyeste videoen til M539-restorations på YouTube. Hang meg opp i en spesiell ting helt i slutten av videoen, og det var nettstedet han hadde brukt for å handle deler til bilen. 

Nettsiden het så mye som https://www.daparto.de/ 

Det ser ut til å være en variant av prisjakt, bare at den sammenligner priser på bildeler over ulike online-forhandlere. Spørsmålet mitt blir som følger, har dere noen erfaring med daparto, og/eller er dette ett bedre alternativ til billige OE-deler enn f.eks. AutoDoc? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autodoc har per definisjon ingenting OE av det jeg har sett (altså originale BMW-deler med BMW logo), men hvis du vet hvilken leverandør det er som lager den aktuelle delen kan du ofte finne det som i praksis er OE-del, men uten BMW-logo. Akkurat der er det mye å hente på hos Autodoc. Ellers er ikke OEM (original equipment manufacturer) alltid like heldige med alle delene de lager. Slik at noen som lager gode originale lykter kanskje ikke lager like bra bremseklosser til samme bil (host, hark, Hella-Pagid, host). 

Ellers synes jeg at originale deler mange ganger er billigere i Norge. Ser ofte priser i dollars som omregnet til NOK blir +/- det samme, om ikke mer. Så kommer ofte en dyr frakt pluss lengre leveringstid på toppen. Både GS og Koed rydder opp veldig greit om noe er feilbestilt eller feillevert og man kan alltid ringe og få god hjelp, det er nå min erfaring. Så for akkurat OE har ikke jeg sett til utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, E.C. skrev:

Autodoc har per definisjon ingenting OE av det jeg har sett (altså originale BMW-deler med BMW logo), men hvis du vet hvilken leverandør det er som lager den aktuelle delen kan du ofte finne det som i praksis er OE-del, men uten BMW-logo. Akkurat der er det mye å hente på hos Autodoc. Ellers er ikke OEM (original equipment manufacturer) alltid like heldige med alle delene de lager. Slik at noen som lager gode originale lykter kanskje ikke lager like bra bremseklosser til samme bil (host, hark, Hella-Pagid, host). 

Ellers synes jeg at originale deler mange ganger er billigere i Norge. Ser ofte priser i dollars som omregnet til NOK blir +/- det samme, om ikke mer. Så kommer ofte en dyr frakt pluss lengre leveringstid på toppen. Både GS og Koed rydder opp veldig greit om noe er feilbestilt eller feillevert og man kan alltid ringe og få god hjelp, det er nå min erfaring. Så for akkurat OE har ikke jeg sett til utlandet. 

Mente selvfølgelig OEM, ikke OE. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, Ingvaldsen said:

ser ikke ut som ytre påvirkning så da skal nok garanti fungere

Stemmer. Lurte også egentlig på om dette var slik sinkslipp såg ut, men du svarte vel indirekte på det? :)  Kan ikke tenke meg at det er noe annet. Luka er ikke omlakkert, men mener bakdørene ble tatt på garanti før min eietid.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/13/2023 at 2:48 PM, Ingvaldsen said:

ser ikke ut som ytre påvirkning så da skal nok garanti fungere

Fikk svar fra Bavaria i dag etter inspeksjon i går, de søkte goodwill hos BMW pga. ingen ytre påvirkning, men svaret fra BMW var nei. Dette gikk på 5-års lakkgarantien (sinkslipp hadde utvidet lakkgaranti 12år). Ergo sinkslipp gikk ikke på 12 års rustgaranti - rustgaranti på bakluke var mot gjennomrusting (dvs. at rusten har starta på innsiden, og ikke under lakken). Når det kom fra under lakken var det 5 års lakkgaranti som gjaldt, men på bakluka favnet "sinkslippgarantien" om falser og sveiser. Ikke midt på luka. 

Så ikke vet jeg - det var ingenting å hente mente han, selv om han hadde forsøkt.

Noen med andre formeninger eller erfaringer her? Fikk et tilbud på snaue 8000kr for å lakke hele bakluka inkl. et ekstra dørhåndtak til førerdøra som jeg har kjøpt i grunnet utførelse, og lurer på å gå for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...