Gå til innhold

Off Topic-tråden, versjon 4(?)


awt
 Share

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Geir Anders skrev:

BSI.

Hvor lenge før serviceintervallet booker dere time? Får man time 3 måneder før oppgitt melding?

Ja, jeg bestilte timer til begge mine i april, timer 2 og 3 juli. Stor service på begge.

Det er problemfritt, fikk feil på F90, konstanterte feil på kamera i august, fikk time for utbedring 17 oktober.

Det er bedre å bestille time tidlig, det kan være 4-6 uker ventetid hos BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, papertiger skrev:

Du kan ikke booke time før bilen varsler om at den skal ha service, dvs verksted kan ikke utføre BSI service før bilen varsler om service. Jeg fikk opp varsel på vår 4-serie for noen dager siden, den varsler når det er 2000km igjen. Bestilte BSI storservice i dag (full pupp med Vehicle Check, Air Filter, Microfilter, Engine Oil, Fuel Filter), fikk time etter høstferien, om 3 uker. Fantastisk at jeg betalte den nette sum av 1900kr for å utvide BSI til å dekke denne servicen nevnt over + bremsevæskeservice til våren. 

Er vel samme avtalen jeg har. Hvor mange km/år fikk du utvidet med den summen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ampera skrev:

Ja, jeg bestilte timer til begge mine i april, timer 2 og 3 juli. Stor service på begge.

Det er problemfritt, fikk feil på F90, konstanterte feil på kamera i august, fikk time for utbedring 17 oktober.

Det er bedre å bestille time tidlig, det kan være 4-6 uker ventetid hos BMW.

Takk, da skal jeg prøve meg på det. Som du sier, er det alltid ventetid og noen av servicene er jo uavhengig av kilometer, kun dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Marius2002 skrev:

 Ja, jeg hadde vel kanskje ikke forventet annet enn noe sær-opplegg fra den kanten :lol: Vel, synes de 19" er er fint felgdesign og passer godt til i4. Men det er klart vi må ha forskjellig smak på noe. 817 og 795 er jo innertiere, men de koster sikkert deretter ja. Du finner sikkert noe uoriginalt med oem-look eller noe som kunne vært oem/acs osv.. Jeg vet du er såpass sær at det ikke kommer på 5-eikers Vossen cv3 look :D 

5 timer siden, StigJ skrev:

Rettelse: han er såpass fornuftig ;) 

Var to sekunder unna av å trykke på betal via Paypal på disse før jeg saumfarte diverse nettsteder med skrivefeil i BMW-benevnelser, og sannelig fant jeg ikke et sett 817 til en nogen lunde fornuftig pris. Da gjenstår det å se stand på disse og prute-prute.. :) 

s-l1200.webp

5 timer siden, fupsaker skrev:

Jeg har et sett dekk som gikk en kort vintersesong på X2'n du kan få billig. ;) Goodyear Ultragrip Performance+, 19". Har de på Taycanen, beste vinterdekket jeg har kjørt med. 

Har ingen 19" felger å ha det på, men takker for tilbudet, Fredrik! :) 

4 timer siden, mslello skrev:

Synes X3 M felgene som Frode D har på sin i4 ser tøffe ut?

De er absolutt greie, men ikke enkelt å oppdrive på et par-tre uker før vinterhjul må på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Geir Anders said:

Er vel samme avtalen jeg har. Hvor mange km/år fikk du utvidet med den summen?

Det klaffet særdeles bra for meg. Hadde 8år/160k, men den gikk ut på alder når bilen bikket 8år og 130k km. Så forlenget jeg til 10år/150k (riktig: 10k km lavere enn jeg hadde) for 1900kr. Dette fordi bilen gikk fra å være primærbil til nr.2 bil, så kjørelengde per år ble halvert. Bilen har nå gått 140000km og regner med at avtalen går ut på km om et snautt år ca, da er bilen 9,5år. Da har jeg tynt så mye ut av BSI-avtalene som det går an siden vi kjøpte avtalen når bilen var 2,5 år og hadde gått 30000km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har VVS kompetanse her?

Jeg bor i et enderekkehus fra 2013 der vi har fjernvarmeforsyning til boligen (dvs ingen varmtvannsbereder). Vi har soverom vegg i vegg med teknisk rom der all rørføringen og fjernvarmeanlegget står på motsatt side av soveromsveggen.
Over det siste halve året opplever jeg at vi får lyder i vannsystemet som minner om water hammer/vannhammer, spesielt på kvelden. Både når vi har null vannforbruk, og når vi har en Keane åpen og stenger igjen.
Etter nærmere inspeksjon, og ved å sitte ute i boden kommer jeg fram til, ved å lytte og kjenne på komponenter, at det er sikkerhetsventilen i fjernvarmeanlegget fra Danfoss som lager slaglydene - slagene kjennes også mest i denne. I tillegg er vannutkasteren på utsiden av teknisk rom, som er koblet til samme vannforsyning, noe dårlig. Den lekker gjennom ventilen når den stenges. Det virker nesten som om trykket i systemet er for høyt. 
 

Leverandør av systemet trodde ikke det selve sikkerhetsventilen som var problemet, men at den lagde lyder som følge av noe annet. F.eks. For høyt trykk i systemet oppstrøms.

Er det noen her som har noe tilsvarende eller erfaringer med tilsvarende, og tips til hva som kan forårsake en slik water hammer?

Nederste blå rør-i-rør på bildet (under de isolerte varmtvannsrørene) er kaldt vann som går inn på fjernvarmeskapet og sikkerhetsventilen. Regner med dette er forgrenet ut fra røret med hovedstoppekranen med blå hendel som går opp i fordelingsskapet:

IMG_9466.thumb.jpeg.b658157ba8dcd0fef00bc816e62d88a6.jpeg

Sikkerhetsventilen som lager mest lyd:

IMG_3183.thumb.jpeg.d986afbb9683cb967812cbcc5e506947.jpeg

Video:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, papertiger skrev:

Noen som har VVS kompetanse her?

Jeg bor i et enderekkehus fra 2013 der vi har fjernvarmeforsyning til boligen (dvs ingen varmtvannsbereder). Vi har soverom vegg i vegg med teknisk rom der all rørføringen og fjernvarmeanlegget står på motsatt side av soveromsveggen.
Over det siste halve året opplever jeg at vi får lyder i vannsystemet som minner om water hammer/vannhammer, spesielt på kvelden. Både når vi har null vannforbruk, og når vi har en Keane åpen og stenger igjen.
Etter nærmere inspeksjon, og ved å sitte ute i boden kommer jeg fram til, ved å lytte og kjenne på komponenter, at det er sikkerhetsventilen i fjernvarmeanlegget fra Danfoss som lager slaglydene - slagene kjennes også mest i denne. I tillegg er vannutkasteren på utsiden av teknisk rom, som er koblet til samme vannforsyning, noe dårlig. Den lekker gjennom ventilen når den stenges. Det virker nesten som om trykket i systemet er for høyt. 
 

Leverandør av systemet trodde ikke det selve sikkerhetsventilen som var problemet, men at den lagde lyder som følge av noe annet. F.eks. For høyt trykk i systemet oppstrøms.

Er det noen her som har noe tilsvarende eller erfaringer med tilsvarende, og tips til hva som kan forårsake en slik water hammer?

Nederste blå rør-i-rør på bildet (under de isolerte varmtvannsrørene) er kaldt vann som går inn på fjernvarmeskapet og sikkerhetsventilen. Regner med dette er forgrenet ut fra røret med hovedstoppekranen med blå hendel som går opp i fordelingsskapet:

IMG_9466.thumb.jpeg.b658157ba8dcd0fef00bc816e62d88a6.jpeg

Sikkerhetsventilen som lager mest lyd:

IMG_3183.thumb.jpeg.d986afbb9683cb967812cbcc5e506947.jpeg

Video:

 

 

Rart om en sikkerhetsventil kan lage en slik lyd, den er jo enten stengt eller åpen. Hvis det «hamrer» fra den, så åpner den og stenger raskt mange gangee, men da skal det jo komme vann fra den. Skal spørre en kollega med god kompetanse på varmeanlegg med fjernforsyning👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, turbojugen said:

Rart om en sikkerhetsventil kan lage en slik lyd, den er jo enten stengt eller åpen. Hvis det «hamrer» fra den, så åpner den og stenger raskt mange gangee, men da skal det jo komme vann fra den. Skal spørre en kollega med god kompetanse på varmeanlegg med fjernforsyning👍🏻

Tusen takk! Helt enig. Hadde det vært snakk om en tilbakeslagsventil eller reguleringsventil hadde jeg forstått det. Det slår kun en gang, og på kveldstid kan vi høre at det slår ofte, men ikke gjentatte slag etter hverandre. Uten at vi har forbruk eller åpne kraner. Så må nesten være noe på nettet som gjør at andres forbruk og stenging av kraner slår tilbake i vårt anlegg - spesielt dersom det er høyt trykk på inntaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, papertiger skrev:

Tusen takk! Helt enig. Hadde det vært snakk om en tilbakeslagsventil eller reguleringsventil hadde jeg forstått det. Det slår kun en gang, og på kveldstid kan vi høre at det slår ofte, men ikke gjentatte slag etter hverandre. Uten at vi har forbruk eller åpne kraner. Så må nesten være noe på nettet som gjør at andres forbruk og stenging av kraner slår tilbake i vårt anlegg - spesielt dersom det er høyt trykk på inntaket.

Vanntrykket blir ofte høyere på natta, da det generelt er mindre forbruk rundt om. Ikke unormalt at det kan være 0,2-0,5 bar høyere på natta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, turbojugen said:

Vanntrykket blir ofte høyere på natta, da det generelt er mindre forbruk rundt om. Ikke unormalt at det kan være 0,2-0,5 bar høyere på natta :)

Makes sense, også den beskjeden jeg fikk fra rørlegger jeg prata med om dette. Hans forslag er å bytte ut sikkerhetsventilen i første omgang og se, men jeg mistenker at det er noe annet som forårsaker dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Evenol skrev:

Er lei av å vaske dusjveggene i glass hjemme. Er det noen som har prøvd noe glasscoating fra bilpleieverdenen med hell?

Funker Rain-X f.eks.?

Tenkt på det smme selv og ser absolutt ikke noe grunn til at bil coating ikke skal funke som hjemme coating. Om det ikke virker så bra pga glasset i dusjen ikke er samme glass som feks. frontruten så kan man i allefall ikke ødelegge noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Evenol said:

Er lei av å vaske dusjveggene i glass hjemme. Er det noen som har prøvd noe glasscoating fra bilpleieverdenen med hell?

Funker Rain-X f.eks.?

Ikke sett det i bruk, men vil tro det funker. Har sett badekar polert med bilpolish og det var glatt og fint 😅 forøvrig sett wd40 i bruk til vask av dusjkabinett så vil ikke tro at den du nevner er noe verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...