Gå til innhold

En av Skulebollens biltråder.. 740 solgt😥


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

På tide med noe Bmw relatert 😁 

7eren har gått 115k nå snart, og ønsker og få byttet olje på fordelingskasse og automatkassen. Ser at noen mener man ikke bør flushe automatkassen, mens "mange" mener man bør flushe. 

Pros og cons her? Hadde bilen gått lenger hadde jeg ikke stusset på flushing. Men kanskje det holder med ett oljebytte nå?

Og gjør man slikt selv🤔? Aldri byttet olje på hverken automat eller fordelingskasse før. Men har jo to løftebukker, fint om jeg kan få valuta for dem 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Skulebollen changed the title to En av Skulebollens biltråder.. Flushing av girkasse?
2 minutter siden, Skulebollen skrev:

På tide med noe Bmw relatert 😁 

7eren har gått 115k nå snart, og ønsker og få byttet olje på fordelingskasse og automatkassen. Ser at noen mener man ikke bør flushe automatkassen, mens "mange" mener man bør flushe. 

Pros og cons her? Hadde bilen gått lenger hadde jeg ikke stusset på flushing. Men kanskje det holder med ett oljebytte nå?

Og gjør man slikt selv🤔? Aldri byttet olje på hverken automat eller fordelingskasse før. Men har jo to løftebukker, fint om jeg kan få valuta for dem 😆

rats hadde en avhandling om dette nylig: 

Den siste tiden har vi opplevd en liten økning i forespørsler angående flushing av automatgiret! Derfor ønsker vi å dele denne litt lange forklaringen vi har delt her tidligere.
Samtidig vil vi ønske våre følgere en riktig god helg!
𝐅𝐥𝐮𝐬𝐡𝐢𝐧𝐠 & 𝐎𝐥𝐣𝐞𝐬𝐤𝐢𝐟𝐭
"𝘏𝘦𝘪! 𝘑𝘦𝘨 𝘵𝘳𝘦𝘯𝘨𝘦𝘳 𝘧𝘭𝘶𝘴𝘩𝘪𝘯𝘨 𝘢𝘷 𝘢𝘶𝘵𝘰𝘮𝘢𝘵𝘨𝘪𝘳𝘦𝘵 𝘪 𝘣𝘪𝘭𝘦𝘯 𝘮𝘪𝘯. 𝘒𝘢𝘯 𝘥𝘦𝘳𝘦 𝘴𝘦𝘵𝘵𝘦 𝘮𝘦𝘨 𝘰𝘱𝘱 𝘵𝘪𝘭 𝘦𝘯 𝘵𝘪𝘮𝘦?"
En forespørsel som dette er starten på en typisk telefonsamtale, eller e-post, vi får hyppig her på Rats. Når våre kunder spør spesifikt om flushing blir vi umiddelbart litt nysgjerrige. Er det fordi det er et ønske om et normalt vedlikehold av giret, eller er det underliggende motiver? På oppfølgingsspørsmålet om det oppleves noe unormalt med giret, får vi svært ofte bekreftende svar om at alt ikke er helt som det skal. Det har blitt forandringer den siste tiden!
 
Først og fremst, flushing må være et av bransjens mest misforståtte uttrykk! En flushemaskin kan IKKE reparere et gir problem! Ved videre samtaler med våre kunder kan de fortelle at de har har innhentet informasjon om at flushing av automatgiret gir en grundig rengjøring, og at store som små problemer mest sannsynlig vil forsvinne etter denne "kuren". Man trenger heller ikke nedmontere bunnpanne for rengjøring, ei heller bytte filter, legger de gjerne også til. Se vedlagt bilde av bunnpanne. Tror noen av våre lesere at flushing, eller for den saks skyld, olje og filterbytte vil kunne hjelpe her? Hvordan kan man vite noe om girets helsetilstand hvis bunnpanne ikke monteres ned for inspeksjon? Dette er bunnpanne til et gir som kalles THM4T65E, og er montert i en Volvo XC90 T6.
Dessverre så er ikke problemene så enkle å bli kvitt. Hvis bunnpannen på giret ikke bli nedmontert for rengjøring, og filteret i automatgiret ikke blir byttet, så blir ikke disse komponentene renere med flushing, ei heller med et tradisjonelt oljebytte for den saks skyld. Man klarer ikke fjerne magnetiske partikler fra en magnet, eller rengjøre et filter med en flusheprosedyre!
 
𝐇𝐞𝐫 𝐞𝐫 𝐞𝐭 𝐞𝐤𝐬𝐞𝐦𝐩𝐞𝐥:
Motoren i bilen skal gå når flushemaskinen bytter olje på automatgiret. All oljen suges opp ved hjelp av girets oljepumpe som nå drives indirekte av motoren. Oljen går først gjennom filteret i automatgiret, for så å gå videre til forsyning av trykk til de forskjellige clutchene, samt smøring av vitale komponenter (enkelt forklart). Videre blir oljen dirigert ut av automatgiret til kjøling gjennom automatgirets kjølekrets. Det er her flushemaskinen gjør sitt inntog. Her tappes den gamle skitne oljen, og ny olje pumpes inn som erstatning. Spørsmålet da er: Hvordan rengjøres filteret for partikler og smuss som henger fast i filterduken, uten for eksempel å reversere oljestrømmen gjennom filteret? Til opplysning, man ville ikke fått rengjort filteret selv om man hadde kunnet reversere oljestrømmen.
Flushing kan i noen tilfeller være en enkel måte å utføre et oljeskift på, og det er nettopp dette maskinen er produsert for å gjøre. Utover dette bør det ikke loves noe mer. Vi vet, basert på våre kunders erfaring og uttalelser, at flushemaskiner blir brukt ukritisk til å bytte ut uforholdsmessig store mengder med olje, samt lovnader om at problemer man har med giret mest sannsynlig vil bli borte.
𝐊𝐨𝐧𝐤𝐥𝐮𝐬𝐣𝐨𝐧:
Opplever du symptomer som harde/sene girskift, treg igangsetting, ulyder, lekkasje eller vibrasjoner/skjelvinger fra automatgiret? Da trenger du å få utført en diagnose for å finne årsaken til problemet, ikke en flushing (ei heller et tradisjonelt oljeskift).
Vi kunne skrevet side opp og side ned om automatgiret, det tekniske, de forskjellige typene, systemene og mye mer, men de lengste tekstene prøver vi å holde til hjemmesiden vår 😄 Så ta gjerne en tur inn dit om du vil vite mer, der kan du blant annet lese om hvorfor rengjøring/hot flush av kjøleren til automatgiret er viktig ved reparasjon: https://www.rats.no/automatgir-tjenester/teknisk
Det andre bildet vi har lagt ved er fra nettopp dette, filteret i vår hot flush maskin etter flushing av kjøleren til et havarert automatgir.
𝐊𝐨𝐧𝐭𝐚𝐤𝐭𝐢𝐧𝐟𝐨𝐫𝐦𝐚𝐬𝐣𝐨𝐧
𝐓𝐞𝐥𝐞𝐟𝐨𝐧: 𝟔𝟗 𝟖𝟐 𝟖𝟐 𝟒𝟎
𝐄-𝐩𝐨𝐬𝐭: 𝐤𝐮𝐧𝐝𝐞𝐬𝐞𝐫𝐯𝐢𝐜𝐞@𝐫𝐚𝐭𝐬.𝐧𝐨
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vel egentlig ikke at dette helt treffer meg? Girkassen girer strøkent, her er det kun for vedlikehold jeg ønsker oljeskift.. Klarte ikke finne noe i teksten som tilsa det var nødvendig/lurt med flushing av en girkasse som fungerer? 

 

Min lokale Bmw forhandler mente flushing var det som gjaldt, mente også at da slapp man bytte filter i bunnpannen osv.😅 ( Som Rats skriver flushing ikke hjelper mot ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Skulebollen skrev:

Føler vel egentlig ikke at dette helt treffer meg? Girkassen girer strøkent, her er det kun for vedlikehold jeg ønsker oljeskift.. Klarte ikke finne noe i teksten som tilsa det var nødvendig/lurt med flushing av en girkasse som fungerer? 

 

Min lokale Bmw forhandler mente flushing var det som gjaldt, mente også at da slapp man bytte filter i bunnpannen osv.😅 ( Som Rats skriver flushing ikke hjelper mot ) 

Hadde ikke vært redd for å flushe girkasse på den km. Standen. Ved kun bytte, får du jo bare bytta ca. 40-60% av olja i girkassen som regel. 

Å la girkassen få 100% ny olje er jo absolutt ikke dumt. Ved kun bytte, så må man jo egentlig bytte igjen på halve intervallet, hvis man skal opprettholde tilstanden på olja.

Jeg skal få flusha girkassa på 640d'n nå snart, med 82k km. 

Om flushing er nødvendig er en annen sak, men det skader ikke (gjør nok heller mer godt) på en velfungerende girkasse med lav km.👍😊

Edit: Ville alltid byttet filter og tatt ned bunnpanna for sjekk, uansett, aldri hørt om noen som kun har flushet uten filterbytte 😅 Gir jo absolutt ingen mening.

Endret av Kolstad Jr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må følge din egen overbevisning, personlig flusher jeg alltid. Har gjort det hver 60.000 på F01 og har også gjort det etter 200.000km+ på E39 uten at det har ført til problemer i ettertid.   Har alltid fått det gjort på automatkasseverksted da flushing blir gjort av en maskin som reverserer oljestrømmen hvert andre-tredje sekund for å slå løs partikler og i tillegg varmer opp olja til riktig temp så det er ikke noe man kan gjøre i garasjen. Verkstedet jeg bruker skifter konsekvent filter/bunnpanne som en del av pakken.  Jeg vet ikke om flushinga er så viktig men jeg gjør det for å få skifta hele oljemengden inkludert det som ligger i converter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flushet min F11 på rett over 150 000 km. Merket ikke noe særlig forskjell, gjorde det bare for god samvittighets skyld. Da ble også bunnpanne byttet så klart. Koster en del, rundt 8000 kr den gang og sikkert mer nå. Oljebytte har jeg ikke helt skjønt poenget med. Enten tar man det ordentlig, eller så lar man vær. 

Personlig hadde jeg ikke giddet å bruke penger på å flushe en girkasse på en bil som jeg skulle solgt før motor/drivverksforsikring går ut. Men om du har planer om å ha bilen uten slik dekning, kan det være verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Walkabout

Nei bilen er garantert solgt lenge før den tid, så grubler litt på om det er noe vits 😅 Men er nå det med samvittighet overfor bilen da.. Fra tilbudet fra Bmw var det uten bytte av bunnpannefilter. Kom vel på 11.000 ink. Jobben med og bytte olje på fordelerkassen

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta flushing, betalte 2k ekstra for flushing men det er jo snakk om 14 liter eller noe slikt kontra 6 ved kun oljebytte. Filter/bunnpanne bør byttes uansett. 

Betalte 14250, for begge diffene, fordelingskassa og flushing av automaten på f31'n. Da gikk vi gjennom alle oljene og bunnpanna når eg hentet bilen. Slik at eg fikk sett status på de, spesielt bakdiff var mørk å grumsete allerede etter 62 000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Skulebollen skrev:

Nei bilen er garantert solgt lenge før den tid, så grubler litt på om det er noe vits 😅 Men er nå det med samvittighet overfor bilen da.. Fra tilbudet fra Bmw var det uten bytte av bunnpannefilter. Kom vel på 11.000 ink. Jobben med og bytte olje på fordelerkassen

Da hadde iallfall jeg droppet det, og brukt de pengene på noe annet gøy/fornuftig. 90% av kjøpere av bruktbil driter i det, så lenge BMW sier olja holder bilens levetid. Og uansett synes jeg det var veldig dyrt tilbud du hadde fått, om du skal flushe gjør det heller hos en uavhengig tredjepart som spesialiserer seg på dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Skulebollen skrev:

Hvordan er jobben med og bytte olje på fordelingskasse da🤔 Denne skader jo uansett ikke og få byttet

Veldig kurrant!

Selv kjøpte jeg alle oljer fra BMW og et servicesett fra ZF til girkassa. Måtte løsne traversen til kassa for å få bytta på fordelingskassen, samt at bakdiffen ikke hadde tappeplugg.

Handlet en manuell pumpe fra jula og fikk tatt ut det aller meste fra både bakdiff og fordelingskasse. Kjøpte 2 pumper, så det ikke skulle være rester av den ene olja i den andre.

Når bilen først står i oppe, så er ganske grei skruing. Girkasse med alt = samme tidsbruk som framdiff, transfer og bakdiff.

Kjøpte denne

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/garasje-og-verksted/oppsug-av-spillolje/oljeskiftpumpe-650207/

Endret av Ron788m
La til link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, E.C. skrev:

All den tid ZF som lager de fleste kassene selger et olje og filterkit og selv har laget video på Youtube hvordan man bytter sånt så tror jeg at dette holder i lange baner for vanlig vedlikehold.

Enig. Da jeg skiftet girolje på min på c.a 100`km var oljen fortsatt gyllen som om den var tappet fra krana dagen før. Så ingen problem med å kun skifte det man får ut ved kun via tappe-pluggen 🤷‍♂️

Oljen i diffen derimot var betraktelig mørkere enn den nye.

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Kjører en liten photodump fra 7eren😁

Har glemt litt vekk og oppdatere alle mine trofaste følgere🤭 på looken den har fått 🥳

I3en og Sporteren tar seg av absolutt all småkjøring, og søndagstur biler har jeg rikeslig av.

Så 7eren blir utelukkende kun brukt til lange turer, gjerne med noe hengende på slep.. Og med en gang jeg kommer hjem så blir den vasket og stuet inn i en garasje😆 Der står den til neste gang vi skal på rek.. Tror aldri jeg har hatt en bil med høgere vask/per tur ratio enn denne 😅

 

Men fungerer utmerket, ingen hadde tid til flushing før ferien så det er satt midlertidig på vent. 

 

Ellers ingenting nytt med bilen annet enn felger og spacere. 

Etter en uendelig lang felgleting falt valget til slutt på noen nye men ubrukte hjul som var for salg lokalt til en meget oppegående pris. 

Concaver CVR4 i 10,5*21 og 9*21 med Conti SC 6 i 285/30/21 og 245/35/21. Bakhjula sitter som ett skudd, fremfelger måtte spaces ut med 18mm og bygger da like langt ut i buen som bakfelgene. Alt i alt veldig fornøyd med oppsettet tatt pris i betraktning. ( Skjikkelig hjul koster jo fort 100k i slike dimensjoner )

Bilen ser mye bedre ut live enn på bilder, @GtiGtr kan støtte opp da det var de første han sa når han såg bilen😆

 

Prøvde meg å dokumentere fitment, her i "normal" høyde:

IMG_20230606_224540379.thumb.jpg.f3d1a2f158e43b06b743811542c96873.jpg

IMG_20230606_224552227.thumb.jpg.cb4138a7bfeb5ae1dd6aeebed79efce1.jpg

Ser nesten ut som en 3 serie på bilder🧐

IMG_20230606_224611664.thumb.jpg.fdf1c90bb25b81af88470d2bcf3f9ccd.jpg

IMG_20230606_224507326.thumb.jpg.ff5d668a49b7ab31e3d3b311c866d363.jpg

 

Så litt random bilder fra campingturer. Det er alvorlig mange bakdeler med og vere "bilgal" langt flere enn fordeler 😂 Men jeg kan sitte i en campingstol med en øl i evigheter og bare nyte synet av egen bil, der den står med riktig fitment, polert og tilnærmet plettfri 🥰 

IMG_20230623_122948883.jpg

IMG_20230610_144128118.jpg

Snapchat-1976173741.jpg

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Skulebollen changed the title to En av Skulebollens biltråder.. 740 solgt😥

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...