Gå til innhold

Spørreundersøkelse: Er du skeptisk til dieselbil, og hva hadde du valgt?


awt
 Share

Er du skeptisk til å kjøpe dieselbil? Hva blir neste bil?  

127 stemmer

  1. 1. Er du skeptisk til å kjøpe dieselbil med utviklingen som er i dag?

    • Nei, jeg tror det er tomme trusler, og tror at diesel vil være her i mange år fremover
      36
    • Mnja, jeg tror det blir verst om man bor i en stor by, for min del går det nok greit
      51
    • Ja, jeg kjører nok min siste dieselbil om dette skal fortsette
      21
    • Jeg har aldri hatt dieselbil, og skal aldri ha det
      19
  2. 2. Hva tror du motoriseringen i din neste bil blir?

    • Diesel
      47
    • Bensin
      49
    • Hybrid (elektrisk i kombinasjon med diesel eller bensin)
      12
    • Helelektrisk
      19
    • Annet (gass, hydrogen e.l.)
      0
    • Bil? Her blir det sykkel!
      0


Anbefalte innlegg

3 timer siden, Gorg skrev:

Vi redder ikke planeten ved å starte dieselforbud i Norge, det er ikke personbiltrafikken som er verst..

Hadde bare 60% av de fehodene som sitter på Stortinget skjønt det samme så hadde det vært en ting, men så lenge partier som MDG faktisk får oppslutning så er det ingenting som overrasker meg lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går fra å kjøre hybrid inn og ut av Oslo fem ganger i uken til å kjøre en bensinbil like ofte. Hybrid fungerer veldig bra når man har lademuligheter, men nå har elbil-gjengen på jobben fått kapret alle ladeplassene med skilt om at det kun er rene elbiler som får lade så da er det meningsløst for min del.

 Har ikke lyst på ren elbil og har ikke noe som helst dårlig samvittighet for å kjøpe en bensinbil. Om det blir grisedyrt å kjøre noe annet enn elbil i byen tar jeg bare hjemmekontor litt oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror fremtiden er el-biler. Hybridbiler er bare en overgangsfase som en kompensasjon for "manglende" rekkevidde på dagens elbiler og for å hjelpe de med rekkeviddeangst. Hybridbiler er mest egnet som en bybil med mulighet for å dra på langtur av og til. 

Har heller ikke tro på at hydrogenbiler blir en del av framtiden. Der er det for mye tap i prosessen fra og med fremstillingen av hydrogen til hjulene går rundt på bilen. Dessuten ser jeg en liten utfordring med tankingen av hydrogen.

Det er ingen tvil om at batteriteknologien er i stadig utvikling. Det er ikke lenge før rekkevidde egentlig ikke er noe tema lenger. Da kan man velge biler med rekkevidde etter behov. Man må ikke ha en bil med den største batteripakken hvis man ikke trenger det. Da blir det bare ekstra med kg å drasse på. Jeg mener det bør satses mere på ladeteknologi fremover. Sånn som effektiv hurtiglading og induksjonslading.

Pr idag har vi 2 dieselslitere. Den ene har vi på lån da vi nettopp solgte vår E83 2.0d og venter på vår nye i3 som kommer i mai. 

Vi kommer nok ikke til å velge diesel igjen ved neste nybilkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant avstemming, ja!

Men det skrives mye rart om dieselproblematikk på f.eks dinside og broom, så jeg oppfordrer interesserte å finne litt mer faglig pålitelige kilder - f.eks teknisk ukeblad. 

Man må nemlig evne blant annet å skille mellom lokale og globale utslipp, ikke sause  alt sammen i en enkel sortering "miljøvennlig"/ "ikke miljøvennlig".

Litt oppgitt over presisjonsnivået til gamle kollegaer skrev jeg et blogginnlegg on dette like i etterkant av dieselforbudet. De som ikke las det dengang kan jo sjekke om jeg fikk til det jeg prøvde på: Å nyansere...

http://xn--blhvitblogg-y8a.no/artikkel/et-snev-av-forstaelse-takk/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kan jeg jo skrive såpass at det var en grunn til at jeg startet denne tråden, nemlig valg av motorisering ved et evt. bilkjøp.

For min egen del bor jeg ikke i noen storby, og er ikke særlig redd for at dieselforbud eller differensierte bompenger skal påvirke min hverdag noe særlig. Det kan hende det blir (enda) høyere årsavgift på dieselbiler etterhvert, men her tror jeg heller ikke det blir noe ekstreme greier.

Det jeg derimot er mer bekymret for er potensielt verditap. Slike overskrifter og "tiltak" som nevnes har en tendens til å skremme folk, og man ser allerede at dieselbiler har en fallende markedsandel når det gjelder nye biler. Jeg har ikke inntrykk av at dette er et like stort problem i bruktbilmarkedet (noe av grunnen er nok at flertallet av brukte biler er nettopp dieselbiler), men dette kan fort endre seg på noen år, og da er det kjedelig å sitte med en i utgangspunktet god bil som ingen vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, @awt - ikke helt enkel den vurderingen, nei... Jeg er delvis i samme situasjon selv, og tenker:

Ja, det er en fare for hysteri etter oppstyr i media slik vi opplevde i vinter, men innvirkningen på dieselbilprisene så langt tyder på at det går fort over. 

På kort sikt (1-2 år) tenker jeg derfor ikke at diesel er høyrisiko. Kanskje medium, men ikke høy... 

Men de rene forbrenningsalternativene lever farlig i litt lenger perspektiv. Rundt ca. 2020 kommer mest sannsynlig en elbilboom, supplert av plug-in med ca 100 km rekkevidde. Da er nok et prisdropp mest sannsynlig.

I mitt hode koker det dermed ned til eiehorisonten du har. Kort ok, lang - risikabelt...

Eller, det er jo også mulig å tenke slik: Om du flesker til med det beste av dagens forbrenningsteknologi, har du kanskje en bil som blir verneverdig på riktig lang sikt. Noe å vise fram til eventuelle barnebarn som vokser opp med selvkjørende elektrotraller 😉

Når jeg tenker meg om, har jeg vel drodlet litt om utvikling av framdriftsteknologi på bloggen også:

http://xn--blhvitblogg-y8a.no/artikkel/hvorfor-elektrifisering/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Blåhvitblogger;

Jeg har ikke for vane å bytte bil ofte. Nåværende e61 har vi snart hatt i seks år, og den gjør i grunn oppgaven sin fint den, men det frister litt (les: endel) med noe nyere. I tillegg kunne jeg tenkt meg en bil med høyere hengervekt enn det vi har nå (1600kg). Jeg har derfor ikke noe tidsperspektiv om jeg handler ny bil heller, men ser ikke for meg den blir byttet ut i løpet av de første årene, med mindre livssituasjonen e.l. endrer seg og man må bytte av slike grunner.

@Gorg;

Jeg holder det litt "hemmelig" for øyeblikket, da jeg ser på litt forskjellig, men er redd for jeg feiger ut og beholder e61-en videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awt skrev:

For min del kan jeg jo skrive såpass at det var en grunn til at jeg startet denne tråden, nemlig valg av motorisering ved et evt. bilkjøp.

For min egen del bor jeg ikke i noen storby, og er ikke særlig redd for at dieselforbud eller differensierte bompenger skal påvirke min hverdag noe særlig. Det kan hende det blir (enda) høyere årsavgift på dieselbiler etterhvert, men her tror jeg heller ikke det blir noe ekstreme greier.

Det jeg derimot er mer bekymret for er potensielt verditap. Slike overskrifter og "tiltak" som nevnes har en tendens til å skremme folk, og man ser allerede at dieselbiler har en fallende markedsandel når det gjelder nye biler. Jeg har ikke inntrykk av at dette er et like stort problem i bruktbilmarkedet (noe av grunnen er nok at flertallet av brukte biler er nettopp dieselbiler), men dette kan fort endre seg på noen år, og da er det kjedelig å sitte med en i utgangspunktet god bil som ingen vil ha.

Jeg tenker at det er mange dyre dieselbiler som i løpet av de neste årene kommer til å få et relativt stort verditap. Som alltid vil de litt mindre motoriserte dieselbilene (som f.eks 318d, 320d, 520d) klare seg bedre, men nå kommer forskjellen til å bli enda større. Jeg ville ikke ha kjøpt en kostbar helt ny bil nå, men beholdt den gamle (hvis mulig) eller kjøpt en billig bil som man kan ligge på været med mens det stormer som verst. Jeg tror at det i løpet av et år eller to kommer en avklaring vedr. dieselmotorer i personbiler og ikke minst om elektriske biler er fremtiden i en større skala.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Fredrik er inne på, tror jeg det vesentlige er hvor mye penger man bruker på sin neste bil.

Hvor lenge man eier, og hvor bilen brukes er også av betydning.

Er det snakk om å kjøre mye inn og ut av de største byene, ville jeg nok valgt elbil, eller i "værste fall" en hybrid, men her på landet har det ingen betydning annet enn verditapet og eventuell stigning i årsavgift og avgift på drivstoff.

Jeg ville ventet noen år til før man kjøper noe annet en elbil i dag. 

Sparer man 0,2liter/mil og 1kr/liter på å kjøre diesel kontra bensin, utgjør det fort 30% på drivstoffbudsjettet. Med en kjørelengde på feks 20 000km/år blir det fort 5-6000kr i året. Man kan betale litt ekstra i årsavgift og bompenger da, før det ikke svarer seg.

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det først skal elektrifiseres over hele fjøla, så kan det ikke komme fort nok.  Da mener jeg 500 km+ faktisk kjørelengde, maks 15 minutter ladetid til 50%+ kapasitet, og med nok ladestasjoner rundt om. 

Om jeg "måtte" kjøpe nybil i dag, så hadde det blitt bensin med firehjulstrekk. Om 2 år kan situasjonen være helt annerledes. Mye fint som slippes av nye modeller i 2017-2018, men for egen del anser jeg det som fornuftig å sitte på gjerdet en god stund til. 

Føler meg for øvrig fortsatt usikker på batteridrift i forhold til personlig sikkerhet ved kollisjoner, plutselige branner og eventuelle elektriske felter det kanskje ikke er så gunstig å oppholde seg i over tid. Har ikke tatt meg tid til å lese meg opp på dette, så det er godt mulig jeg er helt på bærtur :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte nylig min '14 220D Coupe og en av årsakene var dieselforbudet. Pendler inn og ut av Oslo hver dag. Orket ikke tanken på å brenne inne med en såpass dyr bil(for meg). Når man har innført forbudet en gang så er det veldig enkelt å innføre det ved en senere anledning igjen, noe som før eller siden kommer til å påvirke verditapet på dieselbiler betraktelig.

Fremtiden er elbil og innen noen år vil ikke rekkevidde være et problem. Hvis man f.eks. tar i3 som eksempel så ble denne lansert i 2013 og tre år senere hadde rekkevidden nesten doblet seg. Jeg tror bilprodusentene melker oss for penger på veien opp til 'uendelig' rekkevidde men at den batterikapasiteten egentlig er til stede allerede i dag.

Endret av Evenol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Evenol skrev:

 Når man har innført forbudet en gang så er det veldig enkelt å innføre det ved en senere anledning igjen, noe som før eller siden kommer til å påvirke verditapet på dieselbiler betraktelig.

Nå skal jeg på ingen måte påstå at byrådet / politikerne ikke går tilbake på det de sier, men foreløpig har det i hvert fall bare vært aktuelt med forbud seks perioder de siste 14 årene (totalt 40 dager med "rødt nivå" på luften i Oslo). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere er inne på: Diesel har fortsatt sin misjon her på berget. Spredt bosetning og store avstander favoriserer bil med diesel på tanken, og vil nok gjøre det en stund enda. For elbil/hybrid sin del blir rekkevidden for svak, og ladepunktene for få til at det blir hensiktsmessig. Bensin taper også fort mot diesel for slike tilfeller,. For bynære strøk blir saken en annen. Dieselbilen er den som dårligst liker småkjøring, og den lokale forurensningen plasserer den også på miljømessig jumboplass når det er snakk om "bybiler". Her vil elbiler og hybrider vinne overlegent alt etter bruksmønster. 

 

Selv bor jeg "forholdsvis bynært", og sverger til ren bensinbil, som jeg alltid har gjort. Denne fikser alle disipliner rimelig bra (ut fra mine premisser i hvetfall), og er i tillegg det subjektivt mest kjøreglade alternativet. (Når andre faktorer som vekt, ytelse, størrelse osv er like). Neste bil blir nok også en ren bensinbil, om ikke de attraktive bensinhybridene (les 530e) dukker opp i riktig prisleie. Elbil er flott til sitt bruk, men foreløpig er rekkevidden og ladetiden for dårlig til at jeg vil legge alle eggene mine i den kurven.

Endret av Mr B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den genuine bilinterressen og de åpenbare praktiske sidene vi setter pris på her inne ved privatbilismen, overskygger for idealismen og de politiske intensivene fra den grønne flanke. Se hva som skjer i Oslo og hvorfor. Vi har en grønn periode bak oss - og foran oss. Krana vil skrus rundt ytterligere, det vil unektelig bli surere å eie biler og kjøre bil med diesel og bensin. Den enkleste for politikerne er å straffe privatbilen og dens eiere, det har de gjort i tiår og det vil de nok fortsette med.

Investeringer i olje og det å tjene og skape har aldri vært de grønne sin prioritet, men å straffe dens innbyggere med en myriade av tiltak - da særskilt bilismen og fokusere på symbolpolitikk rundt dette - er desto mer populært. Mitt poeng med dette innlegget er følgende, nei - diesel og bensinbiler er ikke den store stygge ulven mtp miljø og transport. Men siden nisjepartier med en agenda får makt - og bruker den, blir det stadig tøffere for en fornuftig og saklig debatt om de ulike løsningene for privatbilismen. Jeg spår at hybrid er på vei til å bli en allerede utdatert løsning. For kort rekkevidde og for lav effekt til å kjøre lokalt. For tung og tørst på langkjøring, i tilegg til å være en unødig komplisert teknisk løsning. Innen 2-3 år er elbiler noe for "alle". I mellomtiden er det et sjansespill hva som lønner seg eller ei, vi er prisgitt kortsiktig politiske tiltak og hestehandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...