Gå til innhold

BMW F90 M5 Leak!


Bækkmann
 Share

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg er helt enig, men det var nå den veien diskusjonen gikk. Det at en bil kan kjøre over 300 Km/t behøver naturligvis ikke å bety at man skal utnytte muligheten (jeg tør ikke). Jeg klarer meg fint med 220-230 Km/t hvis muligheten er der på Autobahn og som du sier er teknisk kjøring i betydelig lavere hastigheter mye mer interessant. For å holde oss til det italienske skulle jeg ha gitt mye for å prøve en Alfa Romeo 4C på bane... :)

Jaja det var ikke ment personlig mot noen, bare et innskudd i debatten :)

Ellers tror jeg nok F90 havner høyt oppe på listen mot konkurrentene på bane (eller teknisk kjøring) og endelig er det 4x4, noe jeg mener burde vært allerede på F10 M5.

Er det kommet noe info/tall om F90 på ringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist å se m5 med 4wd synes nå jeg. Ja, det går litt kjappere de første metrene, men det er også det eneste positive dette har å bidra med. Det er åpenbart at det er en Audi mann som styrere sjappa der om dagen.

Det at man kan gå over i 2wd er også litt fjas. Du har jo fortsatt drivaksler og en front diff som du må "dra med deg" som øker tregheten betydelig (roterende masse), og ikke minst øker uavfjæret vekt (for så vidt øker det jo også vekta betydelig).

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Det er trist å se m5 med 4wd synes nå jeg. Ja, det går litt kjappere de første metrene, men det er også det eneste positive dette har å bidra med. Det er åpenbart at det er en Audi mann som styrere sjappa der om dagen.

Hehe, dette har du mye mye mer peiling på enn jeg. Men inntil videre tror jeg at M5s xDrive-system fungerer utmerket og flytter krefter dit det trengs når det trengs :) Jeg liker xDrive-systemet til BMW, det er mye mer "lekent" enn quattro, uten å si noe negativt om quattro heller. Nå er garantert xDrive optimalisert for M5 på M5, med det dette innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xdrive kan være kjempefint det, spesielt i en vanlig bruksbil for de som har det behovet. Men for de rene og gode kjøreegenskapene bmw er kjent for er 4wd et problem. De fleste merker ikke noe til det, og det er helt greit for dem. Jeg gjør (som mange andre), og det er synd å se at den grommeste 5eren de har å by på skal være besudlet med dette greiene.

Det er unektelig smak og behag ift hverdagsbil, men det strider litt mot det ypperlige konseptet ift kjøreegenskaper BMW har bygd merkevaren sin på. 4wd er ofte løsningen om du kan kompensere med rå kraft for å ta inn igjen det du taper (og mer til). 600hk er dog på ingen måte "rå kraft" i en så stor og tung bil. Husk at de raskeste 2wd bilene i rallycross ikke er mange sekundene bak Div1/supercars som gjerne har 200hk mer og 4x4 (og dette atpåtil på en bane hvor mye er grus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, TRF-Racing skrev:

Xdrive kan være kjempefint det, spesielt i en vanlig bruksbil for de som har det behovet. Men for de rene og gode kjøreegenskapene bmw er kjent for er 4wd et problem. De fleste merker ikke noe til det, og det er helt greit for dem. Jeg gjør (som mange andre), og det er synd å se at den grommeste 5eren de har å by på skal være besudlet med dette greiene.

Det er unektelig smak og behag ift hverdagsbil, men det strider litt mot det ypperlige konseptet ift kjøreegenskaper BMW har bygd merkevaren sin på. 4wd er ofte løsningen om du kan kompensere med rå kraft for å ta inn igjen det du taper (og mer til). 600hk er dog på ingen måte "rå kraft" i en så stor og tung bil. Husk at de raskeste 2wd bilene i rallycross ikke er mange sekundene bak Div1/supercars som gjerne har 200hk mer og 4x4 (og dette atpåtil på en bane hvor mye er grus).

Jeg er veldig enig, men fortsatt er jeg for xDrive på F90 M5. De gode gamle BMW M5 fra E60 og eldre må ha rwd. M3, M2 og M4 synes jeg fortsatt må ha rwd. Mulig jeg er ute å kjører i meningene mine, men det er nå slik. Angående rally er rwd-bilene ihvertfall de mest interessante å se på. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe.... så de måtte hele 20 år tilbake for å finne en Ferrari som er langsommere 0-100 Km/t enn F90 M5. Neida, M5'en er virkelig en hurtig bil og den kommer helt sikkert til å slå noen rekorder. Jeg tenker imidlertid at nettopp slike artikler som dette er den primære årsaken til at M5 fikk AWD. Skal M5 ha sin berettigelse må den skape overskrifter og den eneste måten å få til dette på i en såpass tung bil er med AWD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en MC som gikk 0-100 på 3.2 sekunder, 0-250 på 12 sekunder. Alså mye raskere enn m5.. Denne får man kjøpt brukt for 60k ferdig registrert fullt lovlig og bruke i Norge :)

Og om man evt. Må ha Bmw kan man jo kjøpe s1000rr som gjør det på 2,7(?) da må man riktignok fort ut med 100+ 

Men fortsatt litt rimeligere enn nye m5

Bare for å spytte inn noe info siden jeg synes 0-100 diskusjonen er så innmari teit. :P

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, TRF-Racing skrev:

Det er trist å se m5 med 4wd synes nå jeg. Ja, det går litt kjappere de første metrene, men det er også det eneste positive dette har å bidra med. Det er åpenbart at det er en Audi mann som styrere sjappa der om dagen.

Det at man kan gå over i 2wd er også litt fjas. Du har jo fortsatt drivaksler og en front diff som du må "dra med deg" som øker tregheten betydelig (roterende masse), og ikke minst øker uavfjæret vekt (for så vidt øker det jo også vekta betydelig).

Enig der. I den grad at man burde fått muligheten til å kunne velge m5 som rwd eller 4x4. Da kan man velge det som passer best. 4x4 er nok montert for å øke sikkerheten i tillegg til å forbedre 0-100 tiden nå som e klasse amg S leverer tilnærmet samme prestanda. Nå kan man jo velge rwd i iDrive, så jeg ser ikke det som et stort problem. Hvilke andre bilprodusenter i 2017 tilbyr samme grad av herjemodus?? Eneste jeg kommer på er Ford, med burneknapp på mustang og drift mode på focus. Ikke det at jeg herjer sånn selv, men det at man gir folk muligheten i et stadig mer overvåket samfunn, er grunn nok alene til at bmw og ford er på min topp 3 liste over bilprodusenter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Skulebollen skrev:

Jeg hadde en MC som gikk 0-100 på 3.2 sekunder, 0-250 på 12 sekunder. Alså mye raskere enn m5.. Denne får man kjøpt brukt for 60k ferdig registrert fullt lovlig og bruke i Norge :)

Og om man evt. Må ha Bmw kan man jo kjøpe s1000rr som gjør det på 2,7(?) da må man riktignok fort ut med 100+ 

Men fortsatt litt rimeligere enn nye m5

Bare for å spytte inn noe info siden jeg synes 0-100 diskusjonen er så innmari teit. :P

Jepp, har begynt på motorsykkelteori nå og kjøretimer neste år. Bil er morsomt, tryggere og mer komfortabelt enn alternativet på 2 hjul, men avgiftene i norge dreper alt over 200hk. Så målet er å selge løpsbil og innta 2 hjulsverden :P som du sier; samme eller bedre prestanda enn m5 til under 100.000 kr er et veldig enkelt regnestykke i min lommebok! :D

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik skrev:

Hehehe.... så de måtte hele 20 år tilbake for å finne en Ferrari som er langsommere 0-100 Km/t enn F90 M5. Neida, M5'en er virkelig en hurtig bil og den kommer helt sikkert til å slå noen rekorder. Jeg tenker imidlertid at nettopp slike artikler som dette er den primære årsaken til at M5 fikk AWD. Skal M5 ha sin berettigelse må den skape overskrifter og den eneste måten å få til dette på i en såpass tung bil er med AWD. 

Trenger ikke å gå 20 år tilbake, en F430 Scuderia trenger 3,6 sek til 100 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... den modellen er litt yngre... kun 10 år gammel og F430 som modell 15 år gammel. Det er imidlertid litt viktg å poengtere at F430 Scuderia var Ferrari's innstegsmodell frem til 458 Italia kom på markedet i 2009 og den modellen gjør 0-100 Km/t på 2,9 sekunder og har en topphastighet på 340 Km/t.

Hverken F340 Scuderia eller 458 Italia er imidlertid supersportsbiler og bare for å sette forskjellen i et perspektiv så klarer LaFerrari (som var samtidig med 458 Italia) 0-100 Km/t på 2,4 sekunder og har en topphastighet på over 350 Km/t. Det mest imponerende med LaFerrari er imidlertid akselerasjonen 100-200 Km/t... under 4,5 sekunder! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg begynner dette å bli en ganske teit diskusjon,hvis toppfart er viktig så er det bare å få på en tuning. En jeg kjenner har en rs6 med 770hk, prøv å heng på den i aks og toppfart.

når det gjelder 2wd så er det en funksjon som eierne av disse bilene kommer til å bruke på vei ut fra car and coffee meeten med dette resultatet.

 

ellers så kjenner jeg flere som mener det samme som Marek, en jeg jobber med prøvde akkurat en ny 740e og en f80 m3 og han sa at han heller ville kjørt 7er i det daglige.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Formen på diskusjonen er kanskje teit, men innholdet er ikke så dumt hvis man bare klarer å beholde fokuset. Jeg mener at det er en misforståelse at M5 er spesielt hurtig hvis man sammenligner med de heftigste sportsbilene idag. Akkurat som M5 har blitt mye hurtigere de senere årene har selvfølgelig mange sportsbiler også blitt mye hurtigere. Dagens Porsche 911 Turbo (altså ikke Turbo S eller GT2 RS) gjør 0-100 Km/t på 3,0 sekunder. Den forrige 911 Turbo fra perioden 2011-2015 klarte 0-100 Km/t på 3,4 sekunder. Porsche har med andre ord forbedret tiden på den alminnelige 911 Turbo med 0,4 sekunder (911 Turbo S med 0,2 sekunder).

BMW har i mellomtiden forbedret tiden F90 M5 bruker på 0-100 Km/t vis a vis F10 M5 med 0,7 sekunder (bl.a ved hjelp av AWD). Dette er meget imponerende, men altså ikke nok til å henge med 911 Turbo eller 911 Turbo S (som begge har færre hestekrefter enn F90 M5) og slettes ikke 911 GT2 RS. 911 Turbo  og 911 Turbo S har for ordens skyld en topphastighet på hhv. 320 Km/t og 330 Km/t.

Diskusjonen begynte med at Fredrik 90 gjerne ville kjøre forbi Ferrarier på Autobahn med F90 M5. Saken er imidlertid at de aller fleste Porschene ikke har en sjanse mot dagens Ferrarier (hverken når det gjelder 0-100 Km/t eller topphastighet). Ferrari er idag helt enkelt på et annet nivå enn Porsche. Ergo har F90 M5 heller ikke ikke en sjanse mot de aller fleste Ferrariene. Tilbake står eldre Ferrarier og der er Fredrik 90 og jeg enige... hvis vi ser bort fra bl.a 458 Italia (den er utrolig nok snart 9 år gammel) som F90 M5 heller ikke har en sjanse mot.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fredrik skrev:

Formen på diskusjonen er kanskje teit, men innholdet er ikke så dumt hvis man bare klarer å beholde fokuset. Jeg mener at det er en misforståelse at M5 er spesielt hurtig hvis man sammenligner med de heftigste sportsbilene idag. Akkurat som M5 har blitt mye hurtigere de senere årene har selvfølgelig mange sportsbiler også blitt mye hurtigere. Dagens Porsche 911 Turbo (altså ikke Turbo S eller GT2 RS) gjør 0-100 Km/t på 3,0 sekunder. Den forrige 911 Turbo fra perioden 2011-2015 klarte 0-100 Km/t på 3,4 sekunder. Porsche har med andre ord forbedret tiden på den alminnelige 911 Turbo med 0,4 sekunder (911 Turbo S med 0,2 sekunder).

BMW har i mellomtiden forbedret tiden F90 M5 bruker på 0-100 Km/t vis a vis F10 M5 med 0,7 sekunder (bl.a ved hjelp av AWD). Dette er meget imponerende, men altså ikke nok til å henge med 911 Turbo eller 911 Turbo S (som begge har færre hestekrefter enn F90 M5) og slettes ikke 911 GT2 RS. 911 Turbo  og 911 Turbo S har for ordens skyld en topphastighet på hhv. 320 Km/t og 330 Km/t.

Diskusjonen begynte med at Fredrik 90 gjerne ville kjøre forbi Ferrarier på Autobahn med F90 M5. Saken er imidlertid at de aller fleste Porschene ikke har en sjanse mot dagens Ferrarier (hverken når det gjelder 0-100 Km/t eller topphastighet). Ferrari er idag helt enkelt på et annet nivå enn Porsche. Ergo har F90 M5 heller ikke ikke en sjanse mot de aller fleste Ferrariene. Tilbake står eldre Ferrarier og der er Fredrik 90 og jeg enige... hvis vi ser bort fra bl.a 458 Italia (den er utrolig nok snart 9 år gammel) som F90 M5 heller ikke har en sjanse mot.

Jeg tror jeg snakker for "alle" her.

Fakta er bra, men ikke å få dyttet mer eller mindre meningsløs svada info ned i halsen. Diskusjonen vedr toppfart bør legges død - nå! Det gjelder selvsagt begge Fredrik´er.

:wink:

Håper vi etterhvert ser en test av B5 vs M5, det kunne blitt interresant. 

Vedrørende x-drive og ikke i M5, jeg tror effektnivået er kommet dit hen, at her vi bor - så er dette noe nær en velsignelse. Nåværende M3/M4 kunne trengt dette med såvidt mye moment, ved våt asfalt blir det mye blinking og effektsvinn. Men trenden ifht superbiler viser at disse blir stadig tyngre, de blir mer effektsterke og derav kommer behovet for mer traksjon, uungåelig spør du meg.

Når det er sagt, vi burde snarest se en fokusert M2 CSL, ryktene sier vel at noe i nærheten kan komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...