Gå til innhold

Mslellos gårdsplass BMW i4 M50 |


mslello
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Da har det gått 2 år. Klarte akkurat ikke 40.000 km.

Snittforbruk på litt over 2 kWh på mila. Med trøndersk strøm blir det 8000 kroner i strøm. Noe av det er jo hurtiglading, så litt mer kostnader er det selvsagt. Alt i alt, strålende fornøyd enda. 

20231215_115515.thumb.jpg.44f6488bab30f8e1482dc0678ef38721.jpg

litt mimring: 

received_654852048851982.thumb.jpeg.8322479866ec10fc0c2142bcbfff1e5e.jpeg

Endret av mslello
E.C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, E.C. skrev:

Du må skrive kwh/mil så jeg ikke får fnatt :D ;) 

Ellers fornøyd uten de store problemene? Virker som at det har gått rimelig bra med alle som har i4 så langt?

Måtte rette det, men tror jeg har dysleksi for når jeg skal bruke kW og kWh 😅

Den har vært inne for å sjekke om det var montert crash pad på batteriet like etter jeg kjøpte den. Å oppdatert programvare på multimedia enhet som måtte gjøres på verksted. Ellers så har det ikke vært noen ting 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre, satse på at det fortsetter slik.

Mange som blander disse, så der er du i godt selskap. Det er ganske enkelt egentlig, kW er alltid en måling i øyeblikket. Hvor godt bilen drar eller hvor fort den lader. kWh er mengde, hvor mye som er brukt eller kan brukes (ikke hvor fort). Størrelse på batteri og forbruk er da kWh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, E.C. skrev:

Godt å høre, satse på at det fortsetter slik.

Mange som blander disse, så der er du i godt selskap. Det er ganske enkelt egentlig, kW er alltid en måling i øyeblikket. Hvor godt bilen drar eller hvor fort den lader. kWh er mengde, hvor mye som er brukt eller kan brukes (ikke hvor fort). Størrelse på batteri og forbruk er da kWh.

Takk, skal prøve å få det inn 😁 

Ja, håper det fortsetter. Ser på FB at det er noen som har problemer med varme nå. En ventil som ikke fungerer som den skal ser det ut som. Får håpe det bare gjelder noen få..🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som ikke orker elbil til familiebil så er det litt vondt og lese hvor mye du har brukt på "drivstoff" 😅 Om man i tillegg tenker hvor billig denne bilen var i starten, så er det helt sinnsykt billig bilhold. Av nysgjerrighet, hva har du regnet kw prisen på da? Synes også snittforbruket er imponerende lavt, bruker ikke i3 mellom 1.6-2 på mila?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er et riktig så hyggelig regnestykke å se tilbake på når det gjelder i4 (og elbil generelt). Jeg fikk varsel i appen om at mitt forbruk var nesten 40% høyere enn gjennomsnittet og klokket inn på rett i underkant av 3,7 kWh/mil, så økonomisk kjøring har i alle fall ikke vært min paradegren med i4. På en annen side er den så billig å fylle opp at det ikke spiller noen rolle. :P 

Har du Active Protection på din @mslello? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Ja, det er et riktig så hyggelig regnestykke å se tilbake på når det gjelder i4 (og elbil generelt). Jeg fikk varsel i appen om at mitt forbruk var nesten 40% høyere enn gjennomsnittet og klokket inn på rett i underkant av 3,7 kWh/mil, så økonomisk kjøring har i alle fall ikke vært min paradegren med i4. På en annen side er den så billig å fylle opp at det ikke spiller noen rolle. :P 

Har du Active Protection på din @mslello? :) 

Jeg kjører ikke spesielt økonomisk jeg heller, å forvarming har nesten gått konstant siste 2 mnd. Gidder ikke å sette meg i kald bil lenger. Selv med bare 21 grader på Klimapanel, så blir det tskjorte temp i bilen. Men fra 5 minus kjøler det ganske bra fra vinduer, så da må genser på 🙂 Her jeg bor har vi stort sett gammel E6 enda. Det betyr mye 70 soner. Mens jeg har hatt i4, så har det stort sett vært veiarbeid inn til Trondheim også. Så går samme sneglefart over alt. 18" og 19" i tillegg..

Av det jeg prøvde å velge, fikk jeg ikke active protection og breddejustering på passasjersetet. 

20" felger gikk ut for å få tidlig levering. Krav fra forhandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000,- i "drivstoff" på 40 000 km? Det er veldig veldig billig bilhold iallfall, det tror jeg ikke man klarer med de strømprisene vi har her i sør. En god bekjent har vel brukt 6000,- i strøm på 15 000 km, og han lader KUN hjemme. Jeg synes det var grisebillig. 

Dette er summer som vi fossilbilister kan se langt etter 😅

På 15.12.2023 den 23.43, Skulebollen skrev:

For en som ikke orker elbil til familiebil så er det litt vondt og lese hvor mye du har brukt på "drivstoff" 😅

Men det er deilig å slippe å forholde seg til lading, hastighet, batteritemperatur og utetemperatur. Det er sikkert en vanesak og noe man venner seg til, men som du sier så "orker" jeg ikke 😂Egentlig er det fantastisk at vi lever i en tid hvor man kan velge. Effektiv og billig teknologi eller utprøvet og forutsigbar teknologi 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.12.2023 den 8.59, mslello skrev:

Jeg kjører ikke spesielt økonomisk jeg heller, å forvarming har nesten gått konstant siste 2 mnd. Gidder ikke å sette meg i kald bil lenger. Selv med bare 21 grader på Klimapanel, så blir det tskjorte temp i bilen. Men fra 5 minus kjøler det ganske bra fra vinduer, så da må genser på 🙂 Her jeg bor har vi stort sett gammel E6 enda. Det betyr mye 70 soner. Mens jeg har hatt i4, så har det stort sett vært veiarbeid inn til Trondheim også. Så går samme sneglefart over alt. 18" og 19" i tillegg..

Av det jeg prøvde å velge, fikk jeg ikke active protection og breddejustering på passasjersetet. 

20" felger gikk ut for å få tidlig levering. Krav fra forhandler. 

Nei, det er liksom ingen hensikt når det er mer enn nok strøm uansett til å gjennomføre dagligdagse behov og vel så det. Riktig, funderer kanskje på å ettermontere Active Protection, men det er vel kanskje ikke nødvendig. 😅

Har du noen planer for bilen eller er du fornøyd slik den er? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Fredrik 90 skrev:

8000,- i "drivstoff" på 40 000 km? Det er veldig veldig billig bilhold iallfall, det tror jeg ikke man klarer med de strømprisene vi har her i sør. En god bekjent har vel brukt 6000,- i strøm på 15 000 km, og han lader KUN hjemme. Jeg synes det var grisebillig. 

Dette er summer som vi fossilbilister kan se langt etter 😅

Men det er deilig å slippe å forholde seg til lading, hastighet, batteritemperatur og utetemperatur. Det er sikkert en vanesak og noe man venner seg til, men som du sier så "orker" jeg ikke 😂Egentlig er det fantastisk at vi lever i en tid hvor man kan velge. Effektiv og billig teknologi eller utprøvet og forutsigbar teknologi 😀

 

Har ikke finregnet på det. Men i snitt så ligger vi nok stort sett rundt 1 krone med avgifter her. Det siste året har vi ikke vært på noen langtur. Så har hurtigladet 2 ganger på På Ionity som BMW har veldig gunstig avtale på. Med koster rundt 500 kroner i året i abo. da. Får da ladet til 1.99 pr KWh.

Men veldig gunstig om man kjører litt ja. Før  elbil pendling fylte jeg ofte diesel for 3000 i mnd. Så ganske stort forskjell. Men med ditt bruksmønster, så er det ikke sikkert jeg hadde kjøpt elbil jeg heller :) 

Har vel hatt stort sett en eller annen elbil i bilparken siden 2017 nå, det har vært lite tull altså.

13 timer siden, Saltkjelen skrev:

Nei, det er liksom ingen hensikt når det er mer enn nok strøm uansett til å gjennomføre dagligdagse behov og vel så det. Riktig, funderer kanskje på å ettermontere Active Protection, men det er vel kanskje ikke nødvendig. 😅

Har du noen planer for bilen eller er du fornøyd slik den er? :)

Jeg blir litt irritert når jeg kjører biler med active protection og den strammer opp beltet. Så litt usikker på om jeg synes det er ett savn. Får forhåpentligvis ikke bruk for det 🤞

På mange måter fornøyd, men den hadde uten tvil kledd 20". Litt senk også, men senk tror jeg dessverre fungerer dårlig for meg på vinteren. 
Jeg liker egentlig ikke svarte felger. Men når jeg får på de mørkegrå vinterhjulene, så tror jeg kanskje den hadde kled mørke sommerfelger. Har jo kikket ganske lenge på finn for å se om det dukker opp noe fra en G serie i nærheten, uten hell. Priser på dekk og felg har gått ganske mye opp. Så M868 night gold felgene blir egentlig bare mer og mer aktuelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...