Gå til innhold

Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!


Anbefalte innlegg

På 28.12.2023 den 23.00, awt skrev:

Flott lite reisebrev. :)

Ang. ferjen så kan jeg ikke fatte å begripe hvorfor de ikke fyller opp annenhver fil når det er lite bil. Samme gjelder diverse riksveiferjer her hjemme også. Hadde gjort absolutt alt så veldig mye bedre.

Takk for det 😀

Ja dette systemet fremsto for meg som veldig merkelig og ulogisk. Alle bilene skulle presses sammen ut til sidene mens i midten var det nok av plass. 

12 timer siden, M-jakob skrev:

Må si at jeg får mer og mer lyst på G30 når jeg ser på innleggene dine her. Er så fine biler. Og at du ikke har hatt andre ting enn å skifte noen slitedeler er jo også bra å høre.🤩

 

Og flott reisebrev. Har vært i Flensburg men å se bilder fra Hamburg viser at jeg må komme meg dit en tur også. Så flott ut med kanaler og store bygninger.

 

Spent på hva neste bil blir. Vanskelig å toppe den der men skjønner når du har små barn med på tur også.

Takk for det 👍 Jeg sier til alle at de må sette av noen dager fri og hive seg i bilen. Det er så mye fint nedover, så mye å se på. Og det å være på tur med egen bil er helt fantastisk 😀

G30/31 er en bil jeg virkelig kan anbefale. Ekstremt gode biler, særlig med de seksylindrede B58 og B57 motorene. F10/11 eliten her på forumet predikerer høyt for disse bilene, men nå har jeg eid begge deler og G30/31 er vesentlig bedre biler. Det er iallfall min erfaring, ikke på langt nær så mange kjente gjenganger feil på F10/11. 

Jeg er spent selv på hva det blir neste gang. Jeg klarer bare ikke å bestemme meg for om det blir G31 530/540d LCI, X5 45e eller G21 M340i. 

12 timer siden, sveigis skrev:

Flott som vanlig dette Fredrik og en fornøyelse å se hvor lite tull du har med den 😊😊

Takk for hyggelige ord 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

G21 340i. Nå i disse tider der moderne motorer begynne bli så proppa med utslippsutstyr som gjerne ødelegger levetiden til motor på sikt, i tillegg til at vi stadig kommer nærmere en slags tvang av overgang til elbiler (avgifter på drivstoff etc som bare vil øke med årene) 

Så mener eg bensin er det eneste rette valget om man har økonomi til det, få på performance eksos og nyt det hver dag, enten du skal på butikken eller nedover Europa så blir hver start og pådrag ekstra moro med lyden fra en B58. Det blir en slags god blanding av entusiastbil og bruksbil i en. Så om du har råd og lyst , er 340i et overlegent valg av det du nevner ovenfor, hvertfall i mine øyne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, BMWE39turbo skrev:

G21 340i. Nå i disse tider der moderne motorer begynne bli så proppa med utslippsutstyr som gjerne ødelegger levetiden til motor på sikt, i tillegg til at vi stadig kommer nærmere en slags tvang av overgang til elbiler (avgifter på drivstoff etc som bare vil øke med årene) 

Så mener eg bensin er det eneste rette valget om man har økonomi til det, få på performance eksos og nyt det hver dag, enten du skal på butikken eller nedover Europa så blir hver start og pådrag ekstra moro med lyden fra en B58. Det blir en slags god blanding av entusiastbil og bruksbil i en. Så om du har råd og lyst , er 340i et overlegent valg av det du nevner ovenfor, hvertfall i mine øyne. 

 

Ja jeg er veldig frista på en M340i. Jeg har ikke noe betenkeligheter med å gå for en B58 motorisert bil. Ikke bare er den svært driftsikker men på motorvei med cruisecontroll aktivert så leverer den nesten diesel forbruk. Joe Achilles målte en G20 M340i til 0,65 l per mil med konstant 110 km/t. Det er innafor med god margin. Videre så ligger den greit innen for mitt budsjett, utfordringen er tilgangen på biler. Må ha de M setene og ikke sort skinn. Men nå leter jeg snart etter biler over hele Europa så noe burde dukke opp. 

Det som holder meg igjen er rett slett å nedgradere til 3-serie. Litt mer plast her og der og generelt litt mer spartansk. Jeg er også usikker på plassen, jeg ønsker jo primært mer plass. 

For en ting setter jeg pris på med G30en og det er bredda i baksetet. Sist nå på tur hjem fra Oslo i kveld. Vi har en tre åring i barnestol og en fem måneder gammel baby i baby sete. Noen ganger er babyen litt småurolig og da kan kona mi sitte greit i midten bak å "trøste" den minste. Det er jævla praktisk. Så skal det sies har ho jeg er gift med er ei veldig slank og nett frøken, så for andre ville det kanskje ikke gå så greit. Men dette er egenskap vi setter umåtelig pris på i 5-serien.

5 timer siden, Ingvaldsen skrev:

G05 50d må vær midt i blinken for ditt bruk, prisen blir bare mer å meir spiselig også!

Jo men da tenker jeg sånn at en G31 M550d er bedre. Eller en 540d LCI.. Eneste grunnen til at X5 45e vurderes sterkt er pga drivlinja med sekseren og den lange elektriske rekkevidde. Også at det er meget mye bil for pengene 😀

Jeg liker X5 veldig bra, og det er fint å kjøre SUV. Men jeg er ikke en SUV fyr jeg nyter å kjøre en vanlig lav bil. Og uansett å teit det høres ut for alle andre, men toppfart på kun 235 km/t svakt. Ikke er X5en noe kul å kjøre så fort heller motsetning til følelsen man får i en 5er med adaptivt understell når man flyr lavt over asfalten i 250 km/t. Det er mitt narkotika. Når jeg er i bilen uten barn så løfter jeg sjelden foten av pedalen på A7 mellom Hamburg og Neumünster. I en X5 er bare ikke dette like gøy eller behagelig

……..

Over til noe annet. Ikke før vi kommer hjem fra Hamburg så reiste vi til Oslo for noen dager for å delta i ett bryllup. Kom hjem i kveld…det er helt hinsides som de salter både på E18 og i det sentrale østlandsområdet. Vi kan bare ikke klage her i sør, det må vi ikke finne på. Jævlig dårlig brøyta ALLE veier, alt fra fortau og gater i sentrum til veier og sidegater utenfor byen. Og de har ikke noe mer snø der enn vi har her i sør for øyeblikket. Men alt er så skittent, brunt og møkkete kontra her hjemme.

Så dette måtte av, ble en god to timers kosevask 👍 Bare meg, skitten bil, vaskeutstyret og podkasten Avhørt på øra 😀

Før

IMG_0562.thumb.jpeg.b016520573514cbd0f77b7261e212a7d.jpeg

Etter

IMG_0564.thumb.jpeg.f79eb1ad066a9e8f9e34c1afcd19b312.jpeg

Før

IMG_0563.thumb.jpeg.f5e722fc50594f1c4e6678060076726d.jpeg

Etter

IMG_0565.thumb.jpeg.7a28d6ce6c396e7c9bcb107a22f13280.jpeg

Keramisk coating gjør at salt og trafikkfilm slipper lett. Men det ble berøringsvask, men jeg kjører med to gritguard bøtter og microfiber hanske 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X5M :) det må da funke for de turen du er alene på fri fart:) kan ikke se for meg at noen som er i en småbarn situasjon går ned til 3 serie uansett hvor flotte de er blitt er de for små for ett komfortabelt små barnsliv , der mor eller far ofte må bak og sitte i mellom to barnestoler. 

Ellers steller du gått med din flotte bil:) Godt nyttår :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig et flott reisebrev fra din hånd. Jeg liker at du virkelig bruker bilene du har til det de er bygget for (primært hurtig og effektiv kjøring i Tyskland). Vedr. behovet for mer plass kan jo en G31 være et alternativ. Om ikke annet er bagasjerommet både større og lettere å utnytte, men det er selvfølgelig ikke mer plass til passasjerene bak. For å få det må du nok opp i en 7-serie for jeg tror ikke at en X5 tilbyr signifikant mer plass i baksetet enn en 5-serie (G30 og G05 har bl.a samme akselavstand). G60 har forøvrig 20 mm lenger akselavstand enn G30 samt at den er ca. 30 mm bredere (utvendig mål).  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, skoglund skrev:

X5M :) det må da funke for de turen du er alene på fri fart:) kan ikke se for meg at noen som er i en småbarn situasjon går ned til 3 serie uansett hvor flotte de er blitt er de for små for ett komfortabelt små barnsliv , der mor eller far ofte må bak og sitte i mellom to barnestoler. 

Ellers steller du gått med din flotte bil:) Godt nyttår :) 

X5M er utvilsom en rå bil, men G05 versjonen av denne er langt…langt utenfor mitt budsjett 😅 Da hadde en Alpina B5 ett bra alternativ, men igjen langt utenfor budsjett. 

Bilen får godt stell, måtte få av alt dette saltet så fort som mulig 😀 Godt nyttår 👍

11 timer siden, Ingvaldsen skrev:

det må være elektronisk begrenset, antagligvis god for 280kmt en 50d

En X5 M50d er elektronisk begrenset til 250 km/t. Kan nok som du er inne på klare langt mer om man fjerner sperren. Det var X5 45e som er begrenset til 235 km/t.

5 timer siden, Fredrik skrev:

Som vanlig et flott reisebrev fra din hånd. Jeg liker at du virkelig bruker bilene du har til det de er bygget for (primært hurtig og effektiv kjøring i Tyskland). Vedr. behovet for mer plass kan jo en G31 være et alternativ. Om ikke annet er bagasjerommet både større og lettere å utnytte, men det er selvfølgelig ikke mer plass til passasjerene bak. For å få det må du nok opp i en 7-serie for jeg tror ikke at en X5 tilbyr signifikant mer plass i baksetet enn en 5-serie (G30 og G05 har bl.a samme akselavstand). G60 har forøvrig 20 mm lenger akselavstand enn G30 samt at den er ca. 30 mm bredere (utvendig mål).  

Takk for hyggelig tilbakemelding 😀 Jeg la ikke så mye i akkurat dette reisebrevet, var jo kun en langhelg. 

Har vært veldig fornøyd med 5-serie som tur bil. Vi starta med min E90 325d på vår første tur ned til Roma i 2011. Selv om det funka bra så ble det ett ønske om mer komfort. 7-serie hadde nok vært bedre egnet, men den blir for stor igjen når man skal inn i en del parkeringshus på kontinentet…også var det det horrible verditapet. 

G31 er den modellen per nå som jeg synes er mest aktuell. Og da er jeg åpen for både seksylindret bensin (540i) eller diesel (530d/540d) i facelift utgave. X5 45e blir kun vurdert fordi det er mye bil for pengene og muligheten til å kunne kjøre elektrisk i hverdagen hadde vært fint. Er spent på stasjonsvogn utgaven av nye 5-serie, men en sekssylindret utgave plasserer seg nok ett stykke utenfor mitt budsjett.  

2 timer siden, Marius2002 skrev:

Hva med en i7 M70, Fredrik. Den har toppfart på 250. Man kan jo si hva en vil om bilen, men den har sin plass på veien - den er stor! :D 

Klarer ikke utseendet på nye 7ern, jeg må like bilens utseende og er ikke så opptatt av status og "tilstedeværelse". Dessuten så er jo i7 en elbil og det funker ikke sånn vi bruker bil. Selv kona mi som er veldig for elbiler er bestemt på at hovedbil/turbil må være fossil eller hybrid. Med to små unger på tur har vi nok å holde styr på om vi ikke måtte forholdt oss til lading i tillegg. Når man er på ferie med bil utenfor Norge er den type "usikkerhet" greit å slippe. For det er ikke bare å planlegge ladestopp her og der, prøv å planlegg noe med små unger 😂 Kunne helt sikkert fått det til hvis jeg ville, men jeg orker ikke, gidder ikke og har ikke lyst til å forholde meg til en elbil sine vesentlighet begrensinger kontra en skikkelig fossilbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint reisebrev, fikk lyst å dra langhelg med bilen på julemarked i Tyskland selv etter dette!

Jeg nevner igjen G32 6GT. Bakseteplass som en 7-serie, bagasjeromsplass tilnærmet G31 (oppgitt volum faktisk 40L større enn G31), og 7-seriekomfort. Den står på shortlista mi over neste bil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.12.2023 den 19.52, papertiger skrev:

Veldig fint reisebrev, fikk lyst å dra langhelg med bilen på julemarked i Tyskland selv etter dette!

Jeg nevner igjen G32 6GT. Bakseteplass som en 7-serie, bagasjeromsplass tilnærmet G31 (oppgitt volum faktisk 40L større enn G31), og 7-seriekomfort. Den står på shortlista mi over neste bil! 

Takk for det 😀 Ja jeg sier til alle at man må komme seg på tur, bilen er til for å brukes 😅

Jeg er ikke noe fan av designet på GT modellene til BMW, får liksom litt sånn Saab 900 vibber av lange skrå hekker. Design og utseende er noe jeg vekter svært høyt ved valg av bil, bilen skal være pen og ha perfekte proporsjoner. Kan godt være konservativ men den må være elegant, det passer meg bra. Men biler som er sære eller hvor designet er litt for modig appellerer ikke til meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fredrik 90 said:

Takk for det 😀 Ja jeg sier til alle at man må komme seg på tur, bilen er til for å brukes 😅

Jeg er ikke noe fan av designet på GT modellene til BMW, får liksom litt sånn Saab 900 vibber av lange skrå hekker. Design og utseende er noe jeg vekter svært høyt ved valg av bil, bilen skal være pen og ha perfekte proporsjoner. Kan godt være konservativ men den må være elegant, det passer meg bra. Men biler som er sære eller hvor designet er litt for modig appellerer ikke til meg. 

Godt folk er forskjellige, for i motsetning til 5GT synes jeg 6GT sine proporsjoner er helt nydelige, og en langstrukket kombikupé med skarpe linjer er lekrere enn noen som helst stasjonsvogn i mine øyne. Når det er sagt, så er 3 og 5er stasjonsvognene til BMW de med absolutt best proporsjoner og tradisjonelt sett finest linjeføring, med skrekk-og-gru MB CLA shooting brake av første generasjon det absolutte motstykket på alle fronter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jaha….så da gikk det sånn 😡 Kona synes tydeligvis at en fem meter bred garasjeportåpning er jævlig vanskelig å treffe.

IMG_0605.thumb.jpeg.1b1625d111aa94a2b48e82112871ee21.jpeg

IMG_0606.thumb.jpeg.ab150486fc32051af6365afe399f1fbe.jpeg

Nå tror jeg seriøst at jeg må vurdere en liten konebil, om jeg har aldri så mange biler fra før så får vi ha en til. 540’en er åpenbart for stor for henne å håndtere. Vi har jo 130’en men den er skikkelig dårlig på vinterføre, så når det er glatt så vil ho ikke kjøre den…føler seg trygg med xDrive. Det er forståelig. Men nå tok jeg det pent når ho tok kanalskjørtet på høyre side på en murkant i sommer, men denne gangen ble jeg faktisk ganske opprørt og skuffet. Her jobber og anstrenger jeg meg for å holde bilen så strøken som mulig, og jeg lykkes med det da bilen ER strøken. Jeg legger litt av stoltheten min i dette å ha en bil som er i mint condition, jeg går rundt bilen når den er nyvasket i solskinnet og tenker "Dæven så fin og velholdt denne bilen er" Da blir jeg passe overgitt når sånne ting skjer, selv om det så klart ikke blir gjort med vilje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Fredrik 90 changed the title to Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Solgt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...