Gå til innhold

5 serie E60 eller 7 serie E65! Hva er å anbefale?


Bimmer-1
 Share

Anbefalte innlegg

Når sant skal sies var det jo problemer med M47/TU motorene også. På den første var det noe elektronikk som sa takk for seg i høytrykkspumpen og på den andre var det turboen som var problemet. Noen opplevde problemene og folk klaget den gangen også (bare bruk søkefunksjonen), men de aller fleste opplevde ingenting. Poenget her er at det alltid er surt (og ikke minst ofte dyrt) med motorproblemer. Dette er ikke hva man forventer når man kjøper en BMW og da er det lett å ta til tastene for å slippe ut litt luft. Så kommer ekkoeffekten  og vi er igang her inne.

Når dette er nevnt er det uten tvil problemer med registerkjedet på N47 motoren. Punktum. Langt fra alle har imidlertid problemet og bilforhandlerne sier ikke nei takk til å bytte inn bilen, noe de ville ha gjort hvis problemet var en økonomisk risiko (f.eks ved at folk ikke vil kjøpe bilen). BMW hadde som sagt et program for å utbedre problemet på en bestemt motorserie (altså tilbakekallelse), men endret dette til en garantisak sannsynligvis fordi problemet ikke viste seg å være fast/latent. Dette kan man evt. sikkert diskutere om var fornuftig i et grensetilfelle og her vet TRF hva han snakker om.

Jeg ville ikke ha vært bekymret for å kjøpe f.eks en 3/5-serie med den aktuelle motoren fra en forhandler, men det er sikkert fornuftig å påpeke problemet før et kjøp slik at man kan bli enig om hva som skal skje hvis problemet skulle oppstå (få det med i kontrakten).

 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis problemet med N47 var så stort, ville ikke det gitt seg utslag i forsikringspremie, eller at disse bilene ble nektet forsikring mot motorskader? Kan det være slik at vi har større forventinger til BMW, derfor reagerer vi mer når BMW har feil, spesielt på motoren som skal være BMWs spesialfelt. Men sammenlignet med andre bilmerker gir kanskje ikke problemene med N47 utslag på statistikken. Dette har nok forsikringsselskapene detaljert oversikt over.

En personlig anekdote, da jeg kjøpte min N47 ville selgeren "prakke" på meg en meget pen F11 530D med 3-liters N57-motor. Det selgeren ikke sa noe om, men som jeg visste, var at denne bilen var oppbygd etter en frontkollisjon. Så jeg takket nei. Nysgjerrig sjekket jeg opp bilen noe senere. Den hadde fått motorhavari bare uker etter ny eier hadde overtatt doningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, TRF skrev:

Mengden synsing dere driver med her er jo regelrett imponerende. 

En slik melding er heller ikke mye verdt for de som leser tråden. Forklar heller hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synsing og synsing. Forsikringsselskapene har faktisk statistikk over motorskader, og der kommer ikke BMW dårlig ut. Med den store andelen N47-motorer burde problemer med denne vist seg i statistikken. Det gjør det nok også, men altså ikke noe som skiller BMW vesentlig fra andre, sammenlignbare merker, spesielt når vi ser på kostnader for reparasjonene. Dette er jo som vi vet, dyre reparasjoner.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi alle forstår hva @TRF mener, han trenger nok ikke forklare enda mer. 

Tror også vi forstår hva du @Fredrik mener.

"Problemet" er vel at ihvertfall trf har rett, mens Fredrik har lyst til å synse noe på dette også.

Uansett, så står vi alle fritt frem for å velge N47 motoren om man vil. Det er uansett varslet ganske så tydelig fra her i denne tråden, og andre tråder om at N47 har problemer med registerkjede og dieselpumpe. Og det har vært ganske så ekstremt mange problemer med dette også. Bare søk på Google, det finnes verksteder som tar på seg denne jobben i hopetall, og de fleste er lokalisert i Europa, da det er her det selges mest biler med N47 motoren.

Når 3.parts verksteder tilbyr denne typen jobb spesifikt, så er det ikke fordi dette er noe ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papertiger;  hadde cp4 havari på en 2010 golf. 1 mnd etter at bilen var på full service. Møller selvfølgelig. Vag virker å ha oftere havari på disse pumpene, selv om bmw og volvo også har dem. Samme også her, Møller vet om hyppigheten av skader på denne typen, men opplyser ikke om det. Heller ikke informert oss som et lurt punkt å kontrollere på service. De venter til det smeller, slik at de får hele reparasjonen og mer kroner i kassa. Men det er et lærdom fra vår side som gjorde at m57, og den gamle holdbare dieselpumpen som ble aktuell å eie videre framover. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De feilene som er på M47 er i en helt annen liga økonomisk. At man bytter en turbo eller dieselpumpe for så å kjøre er jo noe man kan regne med. Jeg har selv bytta høytrykkspumpe på M57 184hk. Kjøpte ei overhalt fra lokalt Bosch verksted, den kosta godt under 10.000,- ferdig montert. Det var ingen dramatikk, ingen følgefeil og bilen var på veien igjen på noen timer. 

N47 register eller Cp4 havari koster mye mye mer pga alle følgefeilene og man blir uten bil lenge. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Tror vi alle forstår hva @TRF mener, han trenger nok ikke forklare enda mer. 

Tror også vi forstår hva du @Fredrik mener.

"Problemet" er vel at ihvertfall trf har rett, mens Fredrik har lyst til å synse noe på dette også.

Jeg har ikke antydet at TRF ikke har rett (snarere tvert imot). Jeg har temmelig tydelig påpekt at registerkjedet definitivt er et problem knyttet til N47 motoren. Det vi diskuterer er omfanget av dette problemet og om dette er så stort som mange skal ha det til.

Jeg mener at dette helt klart er litt overdrevet (ut fra hvor mange av denne motoren som faktisk er produsert), men at det også er fullt forståelig at folk klager når uhellet oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det enkelt for trådstarter, kjøp en rekkesekser!! Da er du stort sett på trygg grunn og slipper å måtte ta stilling til når kjedet i N47 motoren kommer til å ryke. Jeg sier ikke at N57 sekseren er 100 prosent feilfri, ingenting er garantert feilfritt men feilprosenten er så mye lavere enn på N47 at du ikke trenger å bekymre deg. 

Jeg er heller ikke enig i det Fredrik antyder at en dieselsekser kun betaler seg om man kjører en del på kontinentet. Jeg kjører en del nedover i Europa, men for det meste så kjører man jo her hjemme på berget til daglig. Jeg kan si at en sekser betaler seg i form av bedre gangkultur, bedre kraftoverskudd ved forbikjøring, bedre å trekke en henger med, kjapp og trygg i situasjoner hvor dette kreves, bedre lydbilde og generelt sett mer kjøreglede. Forbruket er heller ikke noe man ofrer særlig ved å velge sekser. Nå kjørte jeg nettopp min G30 540d tur retur Arendal-Skien på 0,51 l per mil. Vi snakker om en 1,9 tonn bil, firehjulstrekk, 320 hk og treliters motorvolum. 

Det er veldig lett å sitte å mene noe annet når man kun har kjørt dieselfirere, men har man hatt noen biler med BMW sine brilliante dieselseksere så er det vanskelig å gå tilbake. Jeg er nå på min tredje etter å ha hatt 325d (M57), 530d (N57) og nå 540d (B57). Jeg er strålende fornøyd 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en har økonomien til fritt velge mellom de motoralternativene som finnes og ikke har en maksgrense som begrenser det hele til en 520d i stedet for en 530d, er det jo en smal sak - da går en for en sekser :) hadde jeg kunnet unne meg en 435d kontra en 420d når jeg kjøpte er det jo ingen tvil om hva jeg hadde gjort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... kan man velge fritt på øverste hylle er det ingenting å tenke på, men så heldige er alle dessverre ikke. Jeg tenker imidlertid at det også handler om å være litt rasjonell. Om ikke annet kan man jo sikte seg inn på en mest nylig ny bil med N47 motoren. Jeg vil tro at sjansen for problemer med registerkjedet reduseres betydelig med en nyere 3/5-serie med denne motoren, selv om det etter hva jeg forstår stadig er problemer. Etterfølgeren B47 motoren kom forøvrig på markedet i 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Evopower skrev:

https://www.finn.no/149315105

 

Om du kan ta til takke med manuell, så har du her en lci bil, med sportsseter, og m47 motoren. Og et stykke under budsjett :)

 

En gang automat ALLTID automat 😁 må ha automat, men etter at jeg startet denne tråden så har det svingt veldig med tanke på bilkjøp og motor valg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...