Gå til innhold

i3 Tråden

quandt1960
 Share

Opprette i3 tråd?  

17 stemmer

1. 1. Er det interesse for en "Alt om i3" tråd på bimmers hvor alle kan bidra?

• Ja
      15
    • Nei
      2

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

• Vennligst logg inn eller registrer deg for å stemme i meningsmålingen.
  • Meningsmålingen stengt 02/14/20, 08:38

Anbefalte innlegg

Tok litt bilder av min i3 94ah en fredagskveld  

i3 er en fantastisk god vinterbil med masse kjøreglede og har  god fremkommelighet.  Er 2 året vinter med min i3 og er fortsatt  fornøyd med den. 😎  

IMG_20221216_215051_497.jpg

Endret av Erlend E30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...
  • 3 months later...

Noen som kan dele erfaringer med daglig bruk av i3 i skikkelig vinterklima? Vestlandet har også vinter, men den er på ingen måte like dominerende som andre steder i landet. Hvordan påvirkes batterikapasitet av X minusgrader? Hvordan tar den seg frem på hardpakket snø og ellers vinterføre?

Jeg husker også @Saltkjelen hadde en helt overlegen oppsummering av de ulike årsmodellene/tilvalgene/utviklingen som fjerner alle behov for «skal ha en i3 - hva skal jeg se etter??» tråder :) 

Har du denne for hånd @Saltkjelen/andre? Finner den ikke ved søk.

Skal bytte ut en 94ah som nr 2, men er egentlig gira på 120ah i3s. Selv om vi skal tilbake til Østlandet og forrektigt vinterføre, som vi sier på Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Opphavet har hatt sin i snart 3 år og bruker den daglig. De og vi bor på fjellet og må opp en bratt bakke på noen kilometer hver dag med kryss og ymse fartssoner og svinger. Denne er det min mor som kjører. Hun elsker bilen, hun har måttet stoppe opp for folk som har spunnet seg fast, men uten problem tatt bakkestart og kjørt forbi på glatta. Det kan ta litt tid å bli vant med regenereringen og kontroll på pedalen på glatta. Men du kommer fra i3 så da er du nok vant. Batterikapasiteten er ikke så værst, de opplever ca. 15-20mil på vinteren på en i3S 120Ah(2019 FC). De gangene jeg har lånt den på vinteren så synes også jeg bilen kommer seg fram, og imotsetning til de som ikke vet hva de har kjøpt så synes jeg er bilen utrolig forutsigbar. Joda, antispinn-lampen blinker som et uvær når det er glatt - men overhodet ingen dramatikk. Overtalte en kollega om å gå for 19' i3S istedenfor en E-Golf nå i februar, og han kjører heller den daglig enn Tesla Y LR som han også har. i3S har bredere sporvidde og lavere, noe som gjør sporingen og nervøsiteten man kan oppleve i std i3 fraværende. Kun lovord om i3/i3S. Glem Hiace, i3 er livets bil. 
Vil påstå det er typisk vinterklima her, iallefall på fjellet. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@humpfy Jeg postet dette innlegget for litt siden hvis det var dette du tenkte på? Jeg kan kanskje lage et innlegg med forskjeller opp gjennom årene for i3 slik jeg har gjort for i4 og E60/E61. :) 

60Ah = frem til 11/2016 
94Ah = f.o.m 07/2016 til 11/2017 (2016 og 2017)

LCI 94Ah = 11/2017 -> 11/2018 (2018)
120Ah = 11/2018 (2019) ->

Nyheter 2018:
- LED-blinklys og nye hovedlys med fjernlys integrert ifm. LCI
- Nappaskinn med "kontrastskinn"
- i3S lanseres

Nyheter 2019:
- Adaptive LED med fjernlysassistent (ekstra, biler uten leveres med 2018-lyktene)
- USB-C i midtkonsoll
- Induksjonslader i midtarmlenet
- Ny type nappaskinn med ett mønster (kan minne litt om "veganskinn", men det skal angivelig være nappa)
- Roadstyle Edition beholdt det gamle skinnet med to mønstre
- Fully Charged har absolutt alt utstyr (kun Apple CarPlay som opsjon)
- Sportspakke lanseres (vanlig i3 med i3S-ting - mangler frontdiffuser, diffuser bak, 170hk fremfor 184hk og sølvfolie på A- og takstolpe)

Nyheter 2020:
- Soltak og Harman/Kardon trukket ut av Fully Charged-pakken
- Utvendig fotgjengerlyd

I de påfølgende år etter 2020, ble det kun fjernet og tilført farger (samt Forever Unique-edition i 2022), samt noe bortfall av utstyr som følge av Covid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, humpfy skrev:

Fantastisk @Saltkjelen!

Strålende erfaringer du kommer med @Marius2002, akkurat hva jeg er ute etter.

Mange takk begge to. Får sondere etter en 2019-2020 i3s 120ah FC…

Siste tips, hvis (u)lyd er vesentlig, kom vel EU sitt direktiv om at elbil skulle lage lyd. Mener det kom i Februar/Mars 2020 på i3. Så ønsker du en elbil som ikke lager kunstig støy, velger du en i3 før denne datoen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, humpfy said:

Fantastisk @Saltkjelen!

Strålende erfaringer du kommer med @Marius2002, akkurat hva jeg er ute etter.

Mange takk begge to. Får sondere etter en 2019-2020 i3s 120ah FC…

Sonderer nå terrenget etter den samme modellen :) kjekt med alle erfaringer her inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun prøvd 120ah fra 2019 så kan ikke uttale meg om ulelyder fra nyere biler.

Fruen har kjørt to stk. Fra ish 40 til 70k. Først en charged + deretter en FC. Har ikke hatt noe tull foruten fjærbenslager og dempermansjetter ( ble klaget inn på garanti )

Fjærbenslager har forsåvidt aldri laget ulyd annet enn klunking, men Bmw har byttet uten og spørre mer. Bilene har klunket like mye etterpå 😅 

Vil anbefale en FC, gir det lille ekstra som man uansett gjerne får igjen pengene for ved videresalg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare presisere at jeg har en del km i vår egen 94ah (2017), så det er i grunn hvordan den oppfører seg i vinterklima jeg er mest ute etter.

Noe av årsaken til å bytte til 120ah er å øke kapasiteten på vinterstid. 94ah har funket helt topp her på Vestlandet, for vår del. 10 grader og regn sommer og vinter påvirker (nesten) ikke kapasiteten ;)

Kan skrive under på at i3 er helt prima som en nr to, samt at FC/tilsvarende og helst i3s/spacere gjør mye med kjøreopplevelsen :)

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en i3 og en x3 xdrive og i vinter fant jeg i3-en utfor veien et par ganger , men det har like mye med føreren å gjøre 😅 

Tror kanskje våre vinterdekk begynner bli slitt, men fremkommeligheten er god nok til den type bil. Tror ikke Kia soul osv er så mye dårligere på snø, is og vinterføre for eksempel. 

Vi foretrekker x3 når det er nok snø, men i3 er en god og morsom bil sol vi bruker til det meste 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en 2020-modell (10/19) i3 120Ah, vi fylte faktisk opp med 3 i bilen med bagasje og barnesete, kjørte fra Moss til Elverum. Det er ganske nøyaktig 20 mil. Start hjemme: 290km SoC, 50 km fra Elverum hadde vi 70km restrekkevidde, vi tok ikke sjansen og ladet. Men at du får ca 20 mil vinterstid burde gå greit. 70% av beskrevet vei var da motorvei og snitthastighet på rundt 87km/t. Tar det fritt fra minnet, siden det er LENGE siden. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Har solgt gamlebilen min nå og intensifierer jakten jakten på et passende eksemplar 19-20 modell Fully Charged. 

Men hva med fargen rød folkens, noen sterke meninger for eller i mot? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...