Gå til innhold

Flis og tilbehør (skilt ut fra Finn.no-tråden)


t06afre
 Share

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, Tony Soprano skrev:

endelig en som har skjønt at det ikke må være 30x30 flis med sjakkbrettmønster i garasjen :D akkurat slik mitt framtidige garasjegulv blir seendest ut :P 

 

Endret av Ingvaldsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Ingvaldsen skrev:
23 minutter siden, Tony Soprano skrev:

 

endelig en som har skjønt at det ikke må være 30x30 flis med sjakkbrettmønster i garasjen :D akkurat slik mitt framtidige garasjegulv blir seendest ut :P 

 

Tilbringer svært mye tid i garasjen selv og venter på flislegger i disse dager 😊 Blir min 60X60 har laget komplett bad der nede også 😄 Foret ned tak med spotbelysning så nå mangler jeg bare en TV og seng før jeg flytter inn 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tony Soprano skrev:

Tilbringer svært mye tid i garasjen selv og venter på flislegger i disse dager 😊 Blir min 60X60 har laget komplett bad der nede også 😄 Foret ned tak med spotbelysning så nå mangler jeg bare en TV og seng før jeg flytter inn 😅

høres veldig fornuftig ut, det artige er at større flis er ofte mer kostnadseffektivt. omtrent lik pris per m2, går fortere å legge og halve jobben å fuge :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ingvaldsen skrev:

høres veldig fornuftig ut, det artige er at større flis er ofte mer kostnadseffektivt. omtrent lik pris per m2, går fortere å legge og halve jobben å fuge :D 

 

Går det fortere og legge 60*60 flis enn 20*20😳? Legger du mye flis🤔?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Saltkjelen skrev:

Ja, det går mye fortere å legge 60x60 flis enn fliser på 20x20. Det forutsetter naturligvis at underlaget er som det skal være. 

Da skal det nå vertfall vere gjort en strøken jobb med flytmasse på gulv først. Som i seg selv er ganske kostbart. Kjenner ingen som legger 60*60 uten og bruke feks. Raimondi systemet.. Som er litt tidkrevende. Totalpris på ett normalt støpt garasjegulv blir nok endel billigere med 30*30 enn 60*60. 30*30 kan man bare "hive" utover gulvet og går greit og plukke opp en flis om den skulle ligge ujevnt, 60*60 må nesten bare ligge om man først har presset den på plass 😅

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

60x60 går mye fortere å legge, men det krever at gulvet er forholdsvis plant og rett. Man må heller ikke bruke Raimondi systemet, det kommer alt an på hvor erfaren flisleggeren din er på å legge større fliser. Å flytstøpe ett gulv er heller ikke så veldig vanskelig eller kostbart som mange tror.

Men uansett så ville jeg ikke brukt fliser i en garasje. Du har alltid faren for at en av dem kan knekke, særlig hvor du bruker en jekk eller annet som legger mye vekt på ett lite område. Særlig en 60X60 flis vil aldri være 100% rett, uansett. Så har du fugene, disse er porøse og vil suge til seg veskesøl, med mindre du behandler dem...som er en drittjobb. I garasje er det kun en ting som gjelder og det er epoxy. Sørg for en slett og fin flate så får du ett pent gulv som tåler både juling og oljesøl.

Jeg skjønner at det er stas og kult å kunne brife med en garasje som ser ut som stua hjemme. Med sofa, flatskjerm og teppe på gulvet... Men come on...det er en garasje hvor man skal kunne parkere bilen. Man skal kjøre den inn med snø og møkk på som står å renner av bilen. Jeg hadde akkurat samme tankene selv da jeg bygde garasje, det skulle være en mancave.. Men jeg skulle også ha helårs bruksbilene mine her inne, så da ble det epoxy på gulvet som er lett å gjøre rent. Med full isolering og kledde vegger innvendig så fikk jeg en mancave likevel...selv om jeg også må ha sykler og gressklipper her inne 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Fredrik 90

Her var det som vanlig mye bastante påstander. Jeg driver nå litt med flis, er ingen expert, og legger kun bad/inngang osv. på eneboliger jeg bygger. Jeg må vertfall bruke raimondi på store gulv som ikke er 100%. Og dette er råd jeg har fått fra folk som driver kun med flis. Og flytsparkle ett garasjegulv på 50m2 som mest sannsynlig har fall enten mot sluk eller ut port, er ikke enkelt og få perfekt. Og man må bruke dyr masse. Jeg vil tro det koster vertfall 10.000 og få en fagmann til og flytsparkle.
Jeg har sett garasjegulvet ditt på bilder, og jeg skjønner vi er milevis fra hverandre hva gjelder interesse for finish. Det var nå en ting.

Så til neste påstand ( Som er heeelt bak mål ).

Epoxy vs flis. Er enig i at 60x60 nok ikke er noe lurt. Men en 30x30 flis er sterk. Blir jobben gjort skjikkelig vil den aldri løsne. Om man følger garasjegruppen på facebook ser du at flis er det eneste som faktisk varer. Epoxy risikerer du også at slipper, i tillegg tåler det ikke piggdekk over lengre tid.
Det er også en grunn til at stortsett alle bilverksteder bruker flis. Fordi det er holdbart! og OK og holde rent.
Til ditt bruk, som stortsett kjører rett inn og ut av garasjen med piggfrie dekk. Og bilskruing er minimum så er sikkert epoxy heilt topp :)

 

Nok OT fra meg i Finn tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Skulebollen skrev:

Går det fortere og legge 60*60 flis enn 20*20😳? Legger du mye flis🤔?

har såvidt hatt en kortere karrière med mur og flis ja... alt er bedre med 60x60 flis egentlig, og det kan enkelt leggest på grovt betonggulv uten hjelpemidler.  hemmeligheten ligger i bruken av flislim og tannsparkel, slurver du her så kan flisa lett vippe eller sprekke ved feks bruk av jekk.  det værste med små fliser er å fuge driten, tar dobbelt så lang tid.

er delvis enig med fredrik, men det er viktig å skille mellom verksted og garasje.  skal man ha løftebokk å full takhøyde for å ta for seg større prosjekt så står flisgulvet i større fare, men en garasje der du fikler i lav høyde og iverstefall kun har oljesøl så er det ingen fare med flis så lenge du bruker epoxy fugemasse og har tette fliser.

flytspakling er ikke billig men da får du et perfekt underlag til å legge store fliser på. om jeg ikke husker feil så går det mellom 2-4 sekker per kvadrat med weber rapid ettersom gulv å fall.

enkleste flisen å legge for nybegynnere er 30x60 i forband.

 

kan sikkert ta dette videre i off topic tråden  :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at i mange diskusjoner så skriver folk om hverandre når man snakker om epoxy på gulv. Epoxymaling er jo veldig kjipt som skulebollen nevner, men har man skikkelig industri epoxy der man flyter ut 3-4mm er det etter mitt syn like fint som dyre flis, men igjen 2 forskjellige stiler etter hva man liker. Sist jeg sjekka priser på flis kontra skikkelig epoxybelegg var prisen ca lik i materiell utenom utflyting av gulv. 

Der jeg skrur har jeg bare standard kjip 2k epoxymaling fra international. det blir kvitt, det er billig og alle kan male det på. Fordelen er at jeg rett og slett bryr meg null og nada om å behandle det fint. Jeg sveiser en god del, også utenom det jeg legger ut her som traktordører, traktorskuffer osv. Gidder knapt legge ut papp når jeg maler eller lakker, for det er så fort gjort og billig å legge på ny maling hvert 2-3 år. :) 3000kr for for 60 kvadrat 3 strøk. 

Ville derimot aldri hatt epoxymaling det i en garasje der det ikke blir sveist. 30x30 flis kunne ivertfall ikke jeg ha tenkt meg, bor på hotell halve året og spyr hver gang jeg ser bad med det 🤢😀Har 3 garasjer der jeg bor nå, hver på ca 33m2. Der ser det ut som at det blir 60x60 flis i parkeringsgarasjen, epoxymaling i småskruings avd og epoxybelegg i maskineringsavd. :) Hvert til sitt bruk. 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hsd

Hva har du i huset ditt😅? Siden du spyr hver gang du ser 30*30 flis på ett bad🤔  Synes 30*30 flis er sånn passe ekslusivt på ett bad jeg, imotsetning til alt det kjipe belegget folk legger ned.. Og ha godkjent fall mot sluk er jo tilnermet umulig med større flis enn 30*30 om man ikke velger mosaikk i dusj osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...