Gå til innhold

i4 tråden


wabby
 Share

Anbefalte innlegg

På 26.10.2022 den 18.02, Fredrik 90 skrev:

Q4 e-tron med 299 hester og trommelbremser bak, her lukter det kostnadskutt lang vei. Sist jeg så en BMW med trommelbremser bak så var vel det en E36 316i 😅

Mulig at de har valgt trommelbremser for å forenkle vedlikeholdet også. Ruster godt på skivene bak på en elbil, hvis ikke den har en funksjon for å fjerne rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ogee1 skrev:

Mulig at de har valgt trommelbremser for å forenkle vedlikeholdet også. Ruster godt på skivene bak på en elbil, hvis ikke den har en funksjon for å fjerne rust.

Blir veldig mye off-topic her... men 😅

Husker ikke 100% detaljene fra Q4 kurset jeg var på, men trommelbremsene var ikke ene og alene montert pga rust på skiver, men det hadde faktisk en påvirkning på rekkevidde. Det var veldig små tall, men i det store løp blir det noen kilometer. At du ikke får rustne skiver er bare en bonus. 

Så er det selvfølgelig noen negative sider med dette:

- Utsiden på trommelbremsen kan ruste også, men dette kan jo lakkeres opp igjen på lik linje som en stygg caliper.

- Ingen garanti for at innsiden av trommelen ikke ruster. Det skjer, så spent på hvorvidt Q4/Enyaq/ID4 er like sårbar for dette. Bilen har ingen "parking pawl" i girkassen slik E-Tron har, så dermed MÅ man bruke parkbremsaktuatoren i trommelen for å holde bilen stille. Fordelen med det er jo at systemet brukes mye mer hyppig og mulig det hjelper på slik at ting ikke ruster fast. 

- Skulle parkbremsen av en eller annen grunn kile seg fast, må aktuatoren knuses for at bilen kan settes i N og trilles. Kjedelig kostnad om det skjer utenfor garanti.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med jekkfester (plastdelen) på BMW er i alt for mange tilfeller brukerfeil. Mange kjøper en slik jekk:

Spoiler

image.jpeg.4a4ea717d619f4d3cb7aa98e4e27138c.jpeg

Og da blir det helt føkka som her:

 

Spoiler

image.thumb.jpeg.e10c44678af55d57936b976df4e80625.jpeg

Jekker man med en stor jekk som har en fin stor og flat anleggsflate, gjerne med noe gummi på så er det ingen problem. Skal man ha støttebukk så bør man putte en overgang mellom der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2022 den 17.59, klur skrev:

Fikk tilbud om denne I4 eDrive 40 til 611 000. Er det et godt tilbud? Hvordan ser utstyrslista ut?

Den er på vei til lager så slipper ventetid.

 

C5011712-C561-4826-A4FF-4195C17C9D51.thumb.jpeg.20ad53d1a73667aac22930f304d2e9a7.jpeg4E015533-9BF7-4D97-ACDA-AEDB826B2431.thumb.jpeg.1a1a1174c9080268f2ecebdeeb286c2c.jpeg

Synes det så bra ut jeg. Fått med det viktigste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig utstyrt bil synes jeg. :) Har ikke kjent på Sensatec, ser for meg at det normale skinnet er bedre for komforten. Men hvorfor får man kompensasjon for at det ikke er laserlys? Er det vanlige LED i stedet? Uten adaptive funksjoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutes ago, fupsaker said:

Fornuftig utstyrt bil synes jeg. :) Har ikke kjent på Sensatec, ser for meg at det normale skinnet er bedre for komforten. Men hvorfor får man kompensasjon for at det ikke er laserlys? Er det vanlige LED i stedet? Uten adaptive funksjoner? 

Laserlys var nok en del av Fullt Charged pakken, også har bilen blitt levert uten og da får de kompensasjon.. Jeg fikk 600 i kompensasjon for at det ikke var "kick to open" på bakluka.

 

Bilen min er igjen flyttet fra uke 46 til 47, men med samme levering i uke 50.. Fremdeles kode 112, så jeg svetter enda :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så 611k virker som en grei pris på bilen? :)
Jeg gikk dessverre glipp av de gamle kampanjenene, men må ha ny bil nå og I4 er jo utrolig god.

 

Tror dere det er bedre å vente til nyåret og se om det dukker opp noen bruktbiler rimeligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, klur skrev:

Så 611k virker som en grei pris på bilen? :)
Jeg gikk dessverre glipp av de gamle kampanjenene, men må ha ny bil nå og I4 er jo utrolig god.

 

Tror dere det er bedre å vente til nyåret og se om det dukker opp noen bruktbiler rimeligere?

Nå skal ikke jeg være kjip, men du får faktisk i4 fra Tyskland til ca 470k pluss frakt (riktignok om 12 mnd fra bestilling) : i4 e40 Masse å velge i for bedre utstyrte utgaver til litt høyere pris, du kan få utvidet garanti fra BMW-forhandler osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fupsaker skrev:

Nå skal ikke jeg være kjip, men du får faktisk i4 fra Tyskland til ca 470k pluss frakt (riktignok om 12 mnd fra bestilling) : i4 e40 Masse å velge i for bedre utstyrte utgaver til litt høyere pris, du kan få utvidet garanti fra BMW-forhandler osv. 

På ingen måte kjip, heller det motsatte. Jeg er ute etter gode råd her :D

Tusen takk! Kanskje jeg må se på å importere en i stedet. Haster ikke sååå mye, men leasinga på 330en går ut i november...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, klur skrev:

På ingen måte kjip, heller det motsatte. Jeg er ute etter gode råd her :D

Tusen takk! Kanskje jeg må se på å importere en i stedet. Haster ikke sååå mye, men leasinga på 330en går ut i november...

Se deg rundt der i alle fall, mye deilig å se på. :) Bl.a. denne MGB Automobile (mgb24.de) Riktignok en M50 til 150k mer, men du skjønner det er mulig å få til noe. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht den evige debatten om skinn vs sensatec, så sies det at den nye generasjonen sensatec er mykere enn skinn, man får også med perforerende overflate mtp luft og kjøling. 
Da han jeg ikke tatt med merinoskinn i debatten, da dette - for meg tilhører en annen klasse.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker nå med et par folk som lukter på å selge sine i4, blir nå tilbudt 760' maks, 74 biler ute nå. Ser ut til at økte renter og økt tilgjengelighet gjør det vrient å tjene de store pengene på disse bilene lengre. En fikk bud på 800' fra Marcusbil, men de trakk seg. Endte opp med å selge den for 750'.. Tøft marked nå. 
 

Og til ditt spm @Marius2002: Ja, det tror jeg. Er slik på andre elbiler. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. Jeg solgte min igår for prisforlangende på Finn: 795

Kom ut en kjip en på Finn til 770, der var annonsen slettet il.a en dag 

 

Men jeg ser ikke logikken i og selge for og tjene 100k, om man uansett skal ha en elbil og faktisk ønsker seg en i4m50.. Blir jo ikke akkurat billigere og kjøpe en om 2 år

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Saltkjelen changed the title to i4 tråden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...