Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
16 minutes ago, tennbrikket said:

Regnestykket med kjørelengde på over 20k km i året på eldre fossilbil er ikke pent det heller dessverre, så økonomien tror jeg stort sett går i 0.

Det tviler jeg på. Om du har en nedbetalt fossilbil som ikke faller særlig mer i verdi, så kan jeg ikke se at du sparer noe på å kjøpe en ny elbil til 600k. Ja, du bruker ca 30k/året på drivstoff vs ca 4k/året med strøm alt etter hvor du bor og hvordan du lader, og har nok mer vedlikeholdsutgifter. Men den nye elbilen har et betydelig verditap (som du ikke merker mens du eier den), og så skal du jo cashe ut de 600k også. I verste fall med et billån. Om du sammenligner med å kjøpe en like dyr/nesten like dyr fossilbil derimot... Da sier regnestykket seg selv.

Skrevet
30 minutter siden, tennbrikket skrev:

Regnestykket med kjørelengde på over 20k km i året på eldre fossilbil er ikke pent det heller dessverre, så økonomien tror jeg stort sett går i 0.

Det er jo dette som ofte er tilfellet og hva er vel da bedre enn å nyte en ny bil uten bekymringer for feil og mangler, samt alltid har en oppvarmet bil vinterstid og nedkjølt bil sommerstid? De to sistnevnte er i alle fall noe jeg verdsetter helt ekstremt, og det er en komfort du kommer til å digge. :) 

15 minutter siden, *MrB* skrev:

Amen.

image.png.cb88c72de03058563fb90221b2d5b2ca.png

Skrevet (endret)
19 timer siden, tennbrikket skrev:

Huff. Fikk prutet ned en ny m60 noe. Gummimatter og dravit grey for 6000kr ekstra. Veldig i tenkeboksen om jeg skal unne meg selv en så dyr 30 årsgave

BMW i4 er stadig den flotteste elbilen på markedet og det ser ut til at den fortsatt vil være det en god stund til. Den byr på høy grad av kjøreglede og har kjøreegenskaper få andre konkurrenter kan skilte med. :) Du spør på en forum hvor i4 er en drømmebil for mange, kan ikke annet enn å si kjør på! Verditap er en ting, men det vil det alltid være med bil. Ser du for deg et nogen lunde langsiktig bilhold så er det ikke så halvgærnt. Man betaler litt for å ha det sømløst, bekymringsfritt og behagelig i hverdagen. Den har også god rekkevidde med mindre du skal dra 2 tonn 100 mil om dagen i 14 minusgrader, da må du ha uansett ha annen bil. :) Igjen, kjør på!

Endret av Marius2002
Skrevet
3 hours ago, Saltkjelen said:

Strevde kanskje litt med glødingen, den der... Aldri opplevd noe slikt ned til de 10-12 minusgradene jeg opplever her på det verste. Webastoen fikser coupeen. Uansett er bensin best!

Hvor langt går en I4 i 17 minus tro? 

For å være litt seriøs: I4 er nok noe av det beste man kan kjøpe av elbiler i dag. (I hvertfall om man vil ha en sedan(ish) bil. De er det ikke mange av på markedet). Jeg kjøpte tross alt en selv. Jeg ville jo riktignok ikke ha elbil, men når det er det eneste man får tak i, så var I4 vanskelig å komme rundt når prisen var helt nede i 569k. (Andre er villige til å pakke på alt og betale 700k for den. Det er den ikke verdt i mitt hode, men folk er nå forskjellig).  Hovedargumentet mitt for å kjøpe ny bil var at jeg ville ha bort hybriden (330e), som viste seg å ikke være en særlig god bil. Hadde jeg sittet på en bedre bil, så hadde det ikke blitt bilbytte nå. Jeg lurte lenge på å gå for en eldre, ren fossilbil (F36 420d med B48 hang høyt en stund), men siden det var til kona, er det mest behagelig med full garanti og BSI, så da sto vi i den merkostnaden. Sparte vi noe på dette totalt sett? Definitivt ikke. Men det er klart de lavere drivstoffutgiftene hjelper litt på i regnskapet, da det så og si kun lades hjemme. En elbil til 600k er betydelig billigere enn en fossilbil til 600k, når vi snakker bruksøser for hverdagen.

Skrevet
8 timer siden, *MrB* skrev:

Det tviler jeg på. Om du har en nedbetalt fossilbil som ikke faller særlig mer i verdi, så kan jeg ikke se at du sparer noe på å kjøpe en ny elbil til 600k. Ja, du bruker ca 30k/året på drivstoff vs ca 4k/året med strøm alt etter hvor du bor og hvordan du lader, og har nok mer vedlikeholdsutgifter. Men den nye elbilen har et betydelig verditap (som du ikke merker mens du eier den), og så skal du jo cashe ut de 600k også. I verste fall med et billån. Om du sammenligner med å kjøpe en like dyr/nesten like dyr fossilbil derimot... Da sier regnestykket seg selv.

jeg syns i4 har ett latterlig lite verditap. La oss si prisene stiger på disse på nyåret. Jeg tviler på at en fossilbil stiger noe "merkbart". La oss si jeg finner en fossilbil bmw gått ca 50-70 for 380-400k kr. Vedlikeholdskostnadene på 100k km vil jo være veldig mye høyere. Er betydelig mer bevegelige deler. Girkasse, fordelingskasse service osv. Jeg har regnet opp og ned på det, og med de tiltakene jeg selv hadde ønsket og sett på som "nødvendig" for å holde en sånn fossilbil i skikkelig godstand så påløper det mye mer rullende kostnader. Det er nok mulig å regne på det annerledes selvsagt. Jeg har en nedbetalt fossilbil nå, og hadde jeg bare fylt diesel på den i året, men det blir noen deler, og jeg må si at på en bruksbil til og fra jobb, så er jeg ikke like motivert til å stå i garasjen å skru. Den motivasjonen får jeg bruke på veteranbilen som står der i stedet.

Skrevet
7 timer siden, Marius2002 skrev:

BMW i4 er stadig den flotteste elbilen på markedet og det ser ut til at den fortsatt vil være det en god stund til. Den byr på høy grad av kjøreglede og har kjøreegenskaper få andre konkurrenter kan skilte med. :) Du spør på en forum hvor i4 er en drømmebil for mange, kan ikke annet enn å si kjør på! Verditap er en ting, men det vil det alltid være med bil. Ser du for deg et nogen lunde langsiktig bilhold så er det ikke så halvgærnt. Man betaler litt for å ha det sømløst, bekymringsfritt og behagelig i hverdagen. Den har også god rekkevidde med mindre du skal dra 2 tonn 100 mil om dagen i 14 minusgrader, da må du ha uansett ha annen bil. :) Igjen, kjør på!

Ingen planer om å dra tonn. Føler jeg dessverre ikke voksen nok til å ta hengerlappen. Vet aldri når jeg skulle fått bruk for den, så den uteblir enn så lenge. Bilholdet tipper jeg blir ca 4 år. Ser ikke for meg å ha den bilen etter 5 år. 

Skrevet
8 timer siden, Saltkjelen skrev:

Det er jo dette som ofte er tilfellet og hva er vel da bedre enn å nyte en ny bil uten bekymringer for feil og mangler, samt alltid har en oppvarmet bil vinterstid og nedkjølt bil sommerstid? De to sistnevnte er i alle fall noe jeg verdsetter helt ekstremt, og det er en komfort du kommer til å digge. :) 

har jo nytt lenge av full DEFA pakke på e46'n, men jeg kom jaggu meg til kald bil her om dagen. Da var lunta veldig kort på å bytte ut den bilen. Eneste jeg har levd på lenge er at jeg alltid har varm bil om vinteren, men når til og med dette må repareres. Mest trolig sikring, men ja. Kaldstart med e46'n har faktisk aldri vært problem, den fyrer i -34. Kaldeste jeg har testet den i. 

Jeg har vel gjort meg om en mening der jeg sitter på gjerdet og ser om det dukker opp noe kjøp på finn som gjør at man sparer merkbart på en 25 modell. Visst jeg får ultimatum fra selger om at det er nå eller aldri, så tar jeg den. Jeg fikk lov til å "reservere" den nå, og betale den samme dag som jeg henter den ut. Fyller 30 den 30 desember, så det var ikke noe problem å hente den ut da. Dukker det ikke opp noe spennende på finn eller jeg får ultimatum så reserverer jeg den, og henter den 30.12, blir vel en av de siste registrerte m60 bilene i 2025 😊. Ser ut som det blir en bursdagsfeiring på bilia i år🎂

Skrevet
2 hours ago, tennbrikket said:

eg syns i4 har ett latterlig lite verditap. La oss si prisene stiger på disse på nyåret. Jeg tviler på at en fossilbil stiger noe "merkbart". La oss si jeg finner en fossilbil bmw gått ca 50-70 for 380-400k kr. Vedlikeholdskostnadene på 100k km vil jo være veldig mye høyere. Er betydelig mer bevegelige deler. Girkasse, fordelingskasse service osv.

Om du mener at fordelerkasse og girkasse er ting man må regne med skal ryke, så skjønner jeg hvordan du klarer å regne dette hjem ja. Selvsagt kan det skje om du er uheldig, men som regel skjer det jo ikke. For øvrig var det den elektriske drivlinjen som røk på hybriden min. Den fossile siden, med alle sine bevegelige deler, hadde ikke et eneste feilskjær i løpet av 7 år og 130000km. 

Misforstå meg rett. Har du lyst og råd er det bare å kjøre på. Jeg er bare ikke helt med på premissene for regnestykket. 

Skrevet
14 minutter siden, *MrB* skrev:

Om du mener at fordelerkasse og girkasse er ting man må regne med skal ryke, så skjønner jeg hvordan du klarer å regne dette hjem ja. Selvsagt kan det skje om du er uheldig, men som regel skjer det jo ikke. For øvrig var det den elektriske drivlinjen som røk på hybriden min. Den fossile siden, med alle sine bevegelige deler, hadde ikke et eneste feilskjær i løpet av 7 år og 130000km. 

Misforstå meg rett. Har du lyst og råd er det bare å kjøre på. Jeg er bare ikke helt med på premissene for regnestykket. 

Sier ikke at det skal ryke, men det krever vedlikeholdskostnad i form av servicer. Jeg foretrekker hvert fall å bytte life time olje på ett fornuftig intervall. Mange biler som går fint uten dette vedlikeholdet, men det er ett vedlikehold jeg personlig foretrekker å utføre for å holde det mekaniske i best mulig stand 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   3 medlemmer

• Opprett ny...