Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 timer siden, tennbrikket skrev:

Takk :) blir lader så fort jeg får satt opp en garasje/ carport til. Vil ikke ha sånt fancy utstyr der e34en står 🤪. Hvilken lader er anbefalt ?

Jeg valgte Easee pga anbefalinger, og har ikke angret. De jeg har, 3 stk, fungerer helt utmerket og lar seg lett integrere med strømleverandører. Om du ikke har Tibber så ville jeg vurdert å bytte til de.

De opererer, i tillegg til å selge strøm til oss, i "Reservemarkedet" som gjør at de kan gi oss kunder betalt for å vente med å lade, lav eller negativ strømpris om vi lader på "ugunstige" tider. Dette kaller Tibber for Grid Rewards.

Jeg har fks en snittpris på billading i år på 35,3 øre og 17,5 øre i 2024. Dette får man uansett om man velger Norgespris eller ikke.
Nå har BMW stengt det APIet som var åpent for strømleverandører, og laget ett nytt som de vil ta betalt for. Det vil ikke Tibber betale for per nå, og da er det veldig bra å ha en fullintegrert lader som Easee som gjør at man allikevel får styrt ladingen smart og kan høste Grid Rewards.

Så ville jeg vurdert å installere 2 ladere med en gang, om du har parkering til to bilder da.
Selv om du tenker at det ikke blir aktuelt med en EL bil til på lang tid så kan det lønne seg pga ved å installere to ladere så kan du søke om Enovastøtte. Og prisen på en ekstra lader + installasjon samtidig er nok lavere enn støtten du kan få.
Man kan også søke om Enovastøtte innen 12 måneder etter første tiltak om man vil vente.
NB! Ett tiltak kan være smart vannbereder, så har man byttet den for under 12 måneder siden, eller tenker det er på tide å bytte så er dette lurt å tenke på.

Skrevet

Du får vel ikke Enovastøtte til elbillader med mindre den inngår i et smarthussystem?

Ang varmtvannsbereder røk min i fjor, og jeg ble overtalt til å kjøpe en smartbereder fra Høiax. Det gav meg 4000kr tilbake fra Enova, men berederen kostet jo 5-6000kr mer enn en tilsvarende kraftig "dum" bereder den gangen, og jeg kan heller ikke se at den bruker merkbart mindre strøm enn den gamle.

Er det noen som har klart å spare mer enn noen hundrelapper i året med grid rewards? Det synes jeg er en puslete gevinst for å miste ytterligere fleksibilitet i ladingen. Hjemmelading av elbil krever allerede mer planlegging/gir mindre fleksibilitet enn fylling av en fossilbil, og smartlading tar det ett hakk videre. Er du litt uheldig er ikke bilen klar når du trenger det, og i verste fall må du hurtiglade eller ta bensinbilen i stedet. Om du har et bruksmønster der spontane kjøreturer aldri skjer så er det greit. Jeg har imidlertid ikke det, og ser derfor ikke poenget med en slik løsning.

Videre er jeg nok kanskje gammeldags, men jeg foretrekker at bilen lader om kvelden fremfor om natten, når jeg sover.

Skrevet (endret)

Enovastøtte til elbillader er kun hvis det inngår i Smarthussystem ja. Ellers er det mange bra ladere der ute. Zaptec og Easee er vel de mest utbredte. Jeg har selv en BMW Wallbox med integrert 7,5m ledning. Dessverre er denne klumpete og stor, men har fungert prikkfritt - bank i bordet. Opphavet har Salto/Defa med fast 7,5m ledning som også har vært bra. Jeg synes fast ledning er fint, men det må være lang ledning slik at man er fleksibel med tanke på biltype. Da kan bilens ladeledning ligge fast i bilen hele tiden. Plassering av ladeboks er også et poeng. Det optimale tror jeg er plassering rett bak bilen, da rekker ledningen til ladehull uansett biltype. Jeg har ikke mulighet til det, så det er plassert skrått foran på førersiden. Det går fint med Tesla og det gikk akkurat med den lange ledningen til en i4, som da har ladehull på motsatt side enn min idag. Jeg frykter det kan bli knapt for min del på en større bil som iX eller lignende :) 

Jeg fikk ikke mer enn 25A av strømselskapet, og på 1-fas er vel det 5,6kW eller noe. Det holder for vårt bruk. Jeg lader på senkveld og natt. Starter vel automatisk 23:30 hver kveld. Orker ikke stille for mye på det, det som funker funker. Det er pga. nettleietrinn, for med oppvask, klesvask, matlaging og unger og herjing så bruker vi litt strøm og da er det greit at elbilladeren starter etter vi er ferdige med dette. Det er sikring i både bil, ladeboks og sikringsskap, så vi sover godt. Det er sensorer overalt også som oppdager hvis det går varmgang. Vi kan koble opp lading via strømapp, bilapp og kan koble BMW Wallbox på nett, men tre system som skal snakke mot hverandre orker jeg ikke og bruker derfor kun bilapp. Har skippet å koble opp Wallbox mot nett også. Finnes vel softwareoppdateringer her, men som sagt det som fungerer funger - la det stå. 

Hvis det mot formodning er slik at jeg må lade på dagtid, vel, da starter jeg bare manuelt ladingen. Det hender tre ganger i året. :) 

Bruker det lokale strømselskapet. Skilte ca. 50,- på strømregningen i forhold til Tibber. Men de har mye bra aktiviteter i lokalområdet for barn og voksne. De har gode kampanjer og samarbeid også med lokale forretninger som vi kan dra nytte av. F.eks. gjorde vi et kupp på elsykkelen til fruen i fjor! :) 

Endret av Marius2002
Skrevet
59 minutter siden, *MrB* skrev:

Du får vel ikke Enovastøtte til elbillader med mindre den inngår i et smarthussystem?

Tibber er ett smarthussytem som er godkjent av Evova. Tibber er mer enn kun en strømleverandør

Kravet er smart styring av forbruk, ved å flytte forbruket til ett mer gunstig tidspunkt og for minimum 2 tiltak

Tibber løser dette for EL-bil så lenge man kjøper adapter til HAN porten som leser forbruket + smart lader som fks Easee.

Har man allerede byttet til en smart bereder som har smart styring så kvalifiserer dette.
Er enig i at støtten til smartbereder er lav, den er 5000,- som er det en smart bereder koster ekstra.
Enova støtten til EL-bil lader er ca. 8000,- 

Så for min del så fikk jeg lader nr. 2 "nesten gratis", kom vel på en tusenlapp for lader og installasjon siden jeg koblet de i lastbalansering på samme kurs

Skrevet
20 minutes ago, nokiaas said:

Har man allerede byttet til en smart bereder som har smart styring så kvalifiserer dette.
Er enig i at støtten til smartbereder er lav, den er 5000,- som er det en smart bereder koster ekstra.

Fortsatt 4000kr i følge Enova:

image.png.e3fbe97a271ab769052b971a11bd2f96.png

Tibber leverer strøm og andre tjenester på lik linje som Norgesenergi, Fjordkraft og Fortum? Jeg har Fjordkraft, og har pulsmåler tilkoblet HAN-port, med full kontroll i app. Mer eller mindre samme greien som Tibber. Jeg mangler smartlader da. Har bare en dum, gammel boks fra Salto.

Skrevet
40 minutter siden, *MrB* skrev:

Fortsatt 4000kr i følge Enova:

image.png.e3fbe97a271ab769052b971a11bd2f96.png

Tibber leverer strøm og andre tjenester på lik linje som Norgesenergi, Fjordkraft og Fortum? Jeg har Fjordkraft, og har pulsmåler tilkoblet HAN-port, med full kontroll i app. Mer eller mindre samme greien som Tibber. Jeg mangler smartlader da. Har bare en dum, gammel boks fra Salto.

Du ser nok på feil side hos Enova. Glem varmtvannsbereder, det er bare ett eksempel fra meg på hva som kan inngå som et energilager.
Jeg har selv søkt og fått godkjent hos Enova for 2 stk ladere som blir styrt av strømselskapet som beskrevet under.
Det jeg fikk tilbake var som sagt nesten hele kosten med å installere lader nr. 2, flere måneder etter den første ble installert.

Tilskuddsberegning er 25% maks 10000,- https://www.enova.no/nb/privat/bolig/stotte/pris-og-effektstyrt-energilagringssystem

Her er kravet:

Krav til teknologi

• Styringssystemet skal styre minimum to energilager.
    • Eksempler på energilager er varmtvannsbereder, batteriet i elbilen og
      gulvvarme.
    • Hvis varmtvannsbereder styres av systemet, skal den være fast tilkoblet.
  • Styringsautomatikken skal ligge i styringssentral i boligen eller være tilgjengelig via tilknytning til nettbasert styringstjeneste.
  • Styringssystemet skal automatisk hente inn timepris for strøm og styre strømbruken til energilagrene med hensyn til strømpris og total strømbruk i boligen.
  • Boligen skal ha en åpen HAN-port som sender sanntidsinformasjon om totalt strømforbruk til styringssystemet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...