Gå til innhold

E_S' 2006 130i


E_S
 Share

Anbefalte innlegg

Da ble jeg i forrige uke eier av en 2006-modell 130i som jeg hentet i Tyskland. Nå har jo bruksfradraget i engangsavgiften på biler mellom 10 og 20 år blitt kraftig forhøyet, så da er avgiften på en slik ikke rare summen i forhold til hva det en gang var.

Tidligere måtte jeg pendle 100 km hver dag, men heldigvis er jeg ferdig med dette og er ikke lenger avhengig av bil det daglige, og kjører totalt bare 7-8000 km i året. Derfor fant jeg ut at jeg skulle selge den forholdsvis nye og dyre bilen jeg hadde for å unngå masse verditap på en bil som stort sett bare står parkert. Har også to veteranbiler som jeg har tenkt å selge etter hvert, da de egentlig nesten aldri brukes.

Da måtte det en erstatning til. Kravene var følgende:

Skal være både bruksbil og kosebil
Skal IKKE ha dieselmotor
Skal IKKE ha forhjulsdrift - kun RWD eller AWD
Skal ikke være så ukurant at det er håpløst med deler etc.
Skal helst være en liten bil
Skal helst ha mer enn 4 sylindre
Skal ikke ha mye verditap
Skal kunne også brukes vinterstid

Med såpass til kravspec er det ikke mye som blir igjen, så endte på BMW 1-serie, og budsjettet tilsa E87.

Fant et bra eksemplar med det "rette" utstyret og fargene, fullt servicehefte etc. i Berlin og hentet denne forrige uke.

Utstyrskoder er som følger:

• Selektion COP relevanter Fahrzeuge (01CA) 
• Multifunktion für Lenkrad (0249) 
• BMW LM Rad M Doppelspeiche 208 (02MH) 
• Aussenspiegel Anklappfunktion (0313) 
• Entfall Modellschriftzug (0320) 
• Exterieurumfänge in Wagenfarbe (0321) 
• M Sportpaket (0337) 
• Shadow-Line (0339) 
• Glasdach elektrisch (0403) 
• Fensterheber elektrisch vorne/hinten (0411) 
• Abgedunkelte Verglasung (0420) 
• Warndreieck und Verbandstasche (0428) 
• Raucherpaket (0441) 
• Armlehne vorne (0473) 
• Sportsitz (0481) 
• Sitzheizung Fahrer/Beifahrer (0494) 
• Interieurleisten Alu glacier-silber (04MG) 
• Scheinwerferreinigungsanlage (0502) 
• Park Distance Control hinten (PDC) (0507) 
• Nebelscheinwerfer (0520) 
• Regensensor (0521) 
• Xenon-Licht (0522) 
• Adaptives Kurvenlicht (0524) 
• Klimaautomatik (0534) 
• Geschwindigkeitsregelung (0540) 
• Kilometertacho (0548) 
• Navigationssystem Professional (0609) 
• BMW Assist (0612) 
• Spracheingabe (0620) 
• Vorbereitung Handy Business (0633) 
• HiFi System Professional DSP (0677) 
• BMW TeleServices (06AA) 
• M Sportfahrwerk (0704) 
• M Lederlenkrad (0710) 
• M Aerodynamikpaket (0715) 
• Dachhimmel anthrazit (0775) 
• DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG (0801) 
• Sprachversion deutsch (0851) 
• Händlerverzeichnis Europa (0863) 
• Bordliteratur deutsch (0879) 
• Steuerung COP (08SP)

På tur hjem ble det litt krøll med en coil, men det lot seg løse med restart, og nå er 6 nye coiler bestilt. Ellers lastet jeg ned alt mulig rart av software (ISTA+ etc.) og fikk til å kode kjørelys med redusert styrke i fjernlyset samt aktivere litt småtteri av funksjoner med NCSexpert. 

En skikkelig polering er på planen, da lakken bærer preg av hyppig maskinvask med børster. Ellers skal jeg skifte olje på girkasse og differensial - det er aldri feil etter 15 år. Øvrige planer er bare å nyte og vente på godkjenning hos SVV i midten av september. :) 

Har skrevet litt mer utfyllende om kjøp og henting her også, om noen skulle være interessert: https://youngtimerfan.blogspot.com/2020/09/2006-bmw-130i-e87.html

20200827_140738.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Ja, jeg tror bunnen prismessig mer eller mindre er nådd for disse bilene, så verditapet fremover vil være høyst begrenset. Det er trivelig å ha en bil som er slik. :)

Ellers er jeg orginalfetisjist og liker å ha ting 100% så langt det lar seg gjøre, så ingen planer om å gjøre noe særlig som avviker fra hvordan bilen kunne leveres fra fabrikk. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig! :)  Det gir en helt annen følelse i respons, lyd, generell kjøreglede med denne motoren enn med en knatrende dieselfirer under panseret. Så lite som jeg kjører har det ingen betydning at den vil ha en liter på mila.

Man må regne 25% moms på kjøpesummen, så takket være at bruksfradraget på biler mellom 10 og 20 år har blitt betraktelig større fra tidligere i år er avgiften ganske snill og lander på ca. 25k for en 2006-modell. Disse bilene som prefacelift ligger i Tyskland på alt fra 6-7000 Euro for velbrukte/dårlig utstyrte eksemplarer til 12-13000 Euro for "top notch" med lav km og ganske strøkent. Min var i øvre sjikt, men fikk prutet litt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med knall bil, dette er det som jeg liker å kalle en perfekt BMW 😀 I havet av 116i så er dette en liten og kanskje litt glemt perle i BMW sitt utvalg. Og dette er en fremtidig klassiker, det er helt sikkert. 

Det som er litt "skummelt" er at jeg har kikka på akkurat en sånn bil selv, men jeg har kikka på biler i Sverige. Det å få inn en sånn bil for rett over 150 000 kr det er slettes ikke galt 😀 Hvis jeg selger amcaren jeg har så frister det med noe artig med stor motor fra BMW, som ikke nødvendigvis er M....billig er stikkordet her. E60 545i er en annen kandidat, E46 330i også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :)  Ja, det er et hav av 116i og diverse fislete dieselpurker. Diesel-firer er for meg det nitristeste som finnes. Nå har jeg kjørt elbil i 7 år og synes det er knall, men jeg vil ikke ha så dyr bil, og agendaen er å redusere til én bil som både er bruksbil og kosebil, og jeg føler jeg har truffet blink. 

Jeg har litt inntrykket av at 130i er resultatet av en beslutning som ble tatt en sen kveld over noen Bier & Schnaps i München, hvor de fant på å putte en av de større motorene i den minste bilen. Og det ble jo rasende festlig! :D Klassikerpotensial tror jeg også 130i har, og jeg tror ikke prisene kommer til å synke stort mer på gode eksemplarer. Man ser jo samme trenden på litt eldre, noenlunde lignende biler som VW Golf R32, her peker pilene oppover. 

Jeg har som jeg skrev en forkjærlighet for små biler siden jeg ikke er avhengig av å ha med meg hverken barn, dyr eller noe annet, så da er størrelsen utmerket. Kommer nok til å få tak i og sette på et originalt avtakbart hengerfeste slik at jeg kan ha med meg sykkel, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! :)

Veldig fornøyd så langt med bilen. I dag var det en runde med Fluid Film som sto på programmet. Noe forferdelig klin, men siden bilen skal brukes litt også i vinterhalvåret er det godt å vite at saltlaken ikke har fritt frem til å ødelegge. :)

I løpet av helgen er planen å få tatt en ordentlig polering og få vasket inni så jeg får vekk "bruktbilglansmiddelet" som er smurt utover alt av plast, og så venter jeg på 6 nye coiler som er underveis i posten. :)

4 hours ago, Lars89 said:

Kjente meg skummelt mye igjen i den kravliste di så ender nok opp med 1/2-serie med R6 selv hvis jeg kjøper bensin neste gang.

Ja, jeg har hatt mye rart av biler opp gjennom (etter neste bursdag er jeg ikke lenger i 30-årene.. :(), så føler den er ganske velbegrunnet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det ordnet litt småtteri helgen som var: 

- Skifte av coiler etter at en av dem hadde sporadisk feil. De gamle var fra 2005, så var nok greit å få skiftet ut alle så man slipper å bli stående med defekt coil.

- Skifte av olje på girkasse og differensial. Giroljen var ganske mørk, men differensialoljen var ennå fin og lys. Greit å ha gjort etter 15 år, da det ikke er noe skiftintervall på dette fra fabrikk. Giringen er merkbart lettere nå. :)

- Oljebehandling av hulrom og understell med Fluid Film. Noe klin, men gull verdt når bilen skal kjøres litt også i vinterhalvåret. Godt å ha gjort litt forebyggende behandling i god tid før vinteren og vissheten om at alle kriker og kroker er innsauset i beskyttende olje fremfor å bli eksponert for saltlake om et par måneder. :)

20200906_111531.jpg

20200906_111613.jpg

20200906_111901.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...