Gå til innhold

Forslag til ny bruktbil


Eivind92
 Share

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Marius2002 skrev:

TFSI 2.0 211hk har som regel utbedret motor, dette må uansett sjekkes opp om man finner en aktuell modell og såklart unngå de som ikke har utbedret. Jeg kunne godt ha sjanset på en som har utbedringen eller som du sier, etter 2012. Opphavet har en A4 Allroad fra 13’(facelift) og har hatt den siden den var ny. God bil, den passerer 50000km ila. få dager om den ikke passerte dette i helgen som var. Føles nesten som ny enda. Lite feil generelt og en knallgod bil å kjøre, ingen feil før nå faktisk, relartert til MMI. Dette 2.0tdi 163hk. Men, bilen er 7 år og som sagt hat MMI begynt å kødde, det er prøvd alt og feilsøkt, uten hell. Skjermen og knappene går i svart og lyden i B&O-anlegget kobler seg ut når MMI er svart. Denne feilen kommer og går. Altså det er svart fra start til stopp og bilen må restartes for å se om problemet er borte. Detter altså aldri ut/inn når bilen er i gang, bare enten eller fra start. Servicer er fulgt opp og det er knusktørt inni bil og bagasjerom/hulrom her og der. Regner med det blir en påkost av ny MMI-skjerm eller noe, Møller klarer ikke å finne feilen.
En annen distrikssjef i firmaet jeg jobber for har en 13’ A4 Allroad han også, samme motor, den er passert 140000km og fikk bremseheng forrige uke, men det er vel kanskje bare slitedeler, selv om skiver og klosser er forholdsvis nye. Uansett er A4 Allroad fine biler og se til da :) 

Har lite erfaring med VAG selv, men har bekjent som driver et bilfirma, med 3 sifret antall Audier solgt på samvittigheten (og som grunnlag ifht feil) , de tar ikke inn overnevnte Audi pga mye problemer.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Har lite erfaring med VAG selv, men har bekjent som driver et bilfirma, med 3 sifret antall Audier solgt på samvittigheten (og som grunnlag ifht feil) , de tar ikke inn overnevnte Audi pga mye problemer.

Såpass! Vel, en kan ikke diskutere mot klare tall! :) Jeg vet 2.0 TFSI 211hk slet mye, tror det var stemplene/stempelringene eller noe der som var error. De som har blitt utbedret har fått nye og jeg tror jeg leste at disse var samme som man fikk på TTS og S3 i en finn-annonse en gang. Her er jeg litt på tynn is da. Det var også i noe forbindelse med høyt oljeforbruk. VAG slet med denne samme som BMW med N47 -> kjede/kjedestrammer. Det ble et hav av motorhavari grunnet kjede og noe med strammeren. Jeg mener mange har fått dette utbedret, men at de tusenvis som ikke hadde fått det gikk til søksmål mot VAG og VAG ga etter og dekker full rep. på biler inntil 5 år / x antal km hvis havari skyldes regkjede/strammer, og goodwill opp til 10 år, men da spiller kjørelengde og nøyaktig alder inn på hvor mye VAG er villig til å bidra. Er vel snart uansett gått 10 år de fleste dette gjelder eller over maks km-stand. :) 
Litt diffust her fra meg, men jeg snakker på husken, sjansespill 😬. Dette kan og kanskje må googles for nærmere eksakt info! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Har lite erfaring med VAG selv, men har bekjent som driver et bilfirma, med 3 sifret antall Audier solgt på samvittigheten (og som grunnlag ifht feil) , de tar ikke inn overnevnte Audi pga mye problemer.

Jeg hadde en A6 og var fast hos møller på service. Da den skulle selges sa de klart ifra på møller at denne skulle de ikke ha inn! For mye feil. Jeg måtte selge den privat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første generasjon BMW X1, andre generasjon 1-serie (118d xdrive) og Mini Countryman er vel også alternativer til E91 som kan gi mye bil for penga for under 150 000,- Men mulig de blir litt små. De 2 siste er vel også vanskelig å finne med automat om det er et krav. Og på disse blir det jo også N47 motoren dessverre... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett dette når de fleste alternativene fra BMW i denne prisklassen har N47. Fristende å prøve å strekke budsjett til en LCI F31.  Får testkjøre noen av de nevnte alternativene og se om noen av dem "snakker" til meg. Hvis de ikke gjør det blir det heller noe billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle LCI 120d xDrive var til salgs i sommer, den var helt super. Det fortalte han som kjøpte den etter meg også. Men gikk vel for nærmere 300 for en tidlig 2015 facelift av F20.. Hva gjelder F20 118d xDrive får du ikke med automat, men man kan finne en F20 pre-lci 120d xDrive med automat, antakelig til 220k eller noe rundt er. Ekstremt morsomme biler å kjøre i alle fall, F20 scorer høyt på kjøreglede og er veldig bahjulsorienterte i xDrive-versjon. Mini Countryman ville jeg ikke kastet bort pengene på. Altformye støy, ikke veldig gode kjøreegenskaper og føles generelt billig. Hadde en Countryman SD, skikkelig møkkabil som jeg kjøpte meg ut av leasingen på. Og rett over til en E91 LCI 320d xDrive. Som var det valget jeg skulle tatt som firmabil i første omgang. ;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fupsaker skrev:

Og rett over til en E91 LCI 320d xDrive. Som var det valget jeg skulle tatt som firmabil i første omgang. ;-) 

E91er vel kanskje det beste valget til trådstarter også om han vil holde budsjett, men sikkert kjedelig å kjøpe det samme som man har fra før bare med en annen motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, papertiger skrev:

Litt over budsjett, men dette må da være en habil BMW? 
https://www.finn.no/193057385

kunne faktisk tenkt meg denne selv 😍

Bare få på ///M-sport, så er vi der. ;-) Den var deilig! Og ikke minst: Gjøre som @Gorg og oppgradere til 330-innsug etc så den får rundt 272 hester. ;-) 

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, papertiger skrev:

Litt over budsjett, men dette må da være en habil BMW? 
https://www.finn.no/193057385

kunne faktisk tenkt meg denne selv 😍

Fin e91! Samme farge som jeg har nå. Har kun hatt e91 av BMW så får bruke litt tid på å teste andre modeller tror jeg. Man blir jo også miljøskadet av å bo i et land med lave bilpriser. Jeg betalte ca 50 000NOK for min 2009 E91 med 140 000 Miles på telleren. Riktignok ikke helt strøken i fronten og i lakken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutes ago, fupsaker said:

Bare få på ///M-sport, så er vi der. ;-) Den var deilig! Og ikke minst: Gjøre som @Gorg og oppgradere til 330-innsug etc så den får rundt 272 hester. ;-) 

Ingen M sport her nei. Den skulle ha fått vært i fred som non-M sport i sjøen av M sport-biler, men moderat senk og style 230-felger skulle den fått 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god venn flyttet for noen år siden hjem til Oslo fra Boulder, Colorado. Han fikk et lokalt fraktselskap til å frakte flyttegodset + bilen (samlet i én stor container) til en større ekspeditør i Texas (tror jeg det var) og såvidt jeg husker var ikke merprisen helt gal. Bilen var forøvrig en Audi 90 Quattro 2.3E 20V som etter et års tid i Norge ble solgt videre med god fortjeneste. Denne ordningen er, som du påpeker, imidlertid opphørt. Det letteste er vel å kjøpe en ny bil i Norge, men du bør vurdere hva som faktisk ender opp med å være billigst i relasjon til hva slags bil du nå har (og trives med) kontra hva slags bil du kan kjøpe med den samme tilfredstillelsen i Norge uten at det ender opp med å koste veldig mye mer.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Fredrik skrev:

En god venn flyttet for noen år siden hjem til Oslo fra Boulder, Colorado. Han fikk et lokalt fraktselskap til å frakte flyttegodset + bilen (samlet i én stor container) til en større ekspeditør i Texas (tror jeg det var) og såvidt jeg husker var ikke merprisen helt gal. Bilen var forøvrig en Audi 90 Quattro 2.3E 20V som etter et års tid i Norge ble solgt videre med god fortjeneste. Denne ordningen er, som du påpeker, imidlertid opphørt. Det letteste er vel å kjøpe en ny bil i Norge, men du bør vurdere hva som faktisk ender opp med å være billigst i relasjon til hva slags bil du nå har (og trives med) kontra hva slags bil du kan kjøpe med den samme tilfredstillelsen i Norge uten at det ender opp med å koste veldig mye mer.  

 

Gode poenger dette @Fredrik

Jeg tror et grovt overslag for få bilen jeg har nå til Norge inkludert frakt, mva, avgifter pluss det jeg har betalt for bilen blir i sjiktet 130-150 000. Får selfølgelig ikke mye moro for pengene ved å selge den her og bare bruke den summen i Norge på en ny bil. Men for summen ved å importere er man i sjiktet til den E91 linket til lenger opp i tråden som er nyere, bedre stand og x-drive. Vurderer det også slik at jeg ikke har tid til styre med å få den fraktet samtidig med flytteprosess, slutteksamener samt at Corona situasjonen her ikke er på topp noe som gjør det meste vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/27/2020 at 4:45 PM, Eivind92 said:

Vurderer det også slik at jeg ikke har tid til styre med å få den fraktet samtidig med flytteprosess, slutteksamener samt at Corona situasjonen her ikke er på topp noe som gjør det meste vanskelig.

 

Får jeg lov til å grave litt mer om livet ditt i USA? Hva har du studert? Og har du evt jobbet ved siden av?

Hadde du ikke mulighet til å få opphold/Green Card i US og bli værende, eller var det et personlig valg at du ville hjem igjen? Hvordan er arbeidsmarkedet i US i forhold til Norge for ditt yrke? 

For all del, ikke svar meg hvis du ikke føler for å utlevere deg selv ;) Er bare litt nysgjerrig på hvordan det er å bo der borte og hvordan arbeidsmarkedet er om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Werther skrev:

 

Får jeg lov til å grave litt mer om livet ditt i USA? Hva har du studert? Og har du evt jobbet ved siden av?

Hadde du ikke mulighet til å få opphold/Green Card i US og bli værende, eller var det et personlig valg at du ville hjem igjen? Hvordan er arbeidsmarkedet i US i forhold til Norge for ditt yrke? 

For all del, ikke svar meg hvis du ikke føler for å utlevere deg selv ;) Er bare litt nysgjerrig på hvordan det er å bo der borte og hvordan arbeidsmarkedet er om dagen. 

Jeg flyttet hit i 2015 fordi jeg ville kombinere skole og idrett og fikk et scolarship som terrengsyklist. Jeg tar en bachelor i fysikk og en Associates of Science (2-årig grad) som maskiningeniør.  Eneste jobben jeg har hatt her er som assistenttrener for skolelaget i langrenn samt litt skikurs.  Hvis jeg skulle jobbet utenfor universitetet måtte jeg ha gjort en del papirarbeid og fått et jobb/skole visum. Ved å være ansatt av universitetet måtte jeg skaffe Social Security nummer men slapp unna det andre.

Det er mulig å bli i USA et år etter avsluttet studier uten mye ekstra papirarbeid men etter det må man ha en arbeidsgiver som dekker et depositum og man bør da starte green card prosessen for ikke å bli deportert om man blir arbeidsledig.  Jeg velger å dra hjem da jeg ikke er interessert i å bygge et liv her. Er veldig glad jeg dro og fikk oppleve å bo her men etter å ha bodd her i 5 år er det åpenbart at noen grunnleggende ting fungerer bedre i Norge. Håndtering av Corona og total politisk splittelse hjelper heller ikke.

Arbeidsmarkedet er nok veldig varierende fra stat til stat og mellom diverse yrker. Jeg har 2 kompiser som var ferdige med ingeniørstudier og fikk jobb relativt raskt. En jobber i Lockheed Martin i Denver og en jobber for en traktor produsent på østkysten. Personlig har jeg ikke prøvd å få jobb her så har vel ikke noe veldig godt svar på det spørsmålet.  Generelt merker jeg at mange sliter mer siden mars enn vanlig. Flere mennesker som står langs gatene med plakater og spør om jobb og penger samt flere biler og eiendeler som står med til salgs skilt langs veiene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...