Gå til innhold

Suksess å rygge BMW opp glatt bakke.


Ove67
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en noe bratt bakke opp til hovedveien. Nå er det spinnglatt og jeg sliter med å komme meg opp med min bakhjulsdrevne slede. Men om jeg rygger opp, går det greit!

Men hvorfor? I denne artikkelen i Motor står det at bare forhjulsdrevne biler har fordel av å rygge opp bratte bakker. Det står at med bakhjulsdrift vil man få dårlige grep om man rygger. Det går altså tvert imot min erfaring.

Har det å gjøre med at det er bedre å dra enn å skyve?

https://motor.no/dette-trikset-far-deg-opp-den-glatte-kneika/124721

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste forklaringen jeg har er at over tid så vil seipinger på drivhjulene legge seg bakover, og når du rygger vil disse seipingene fungere mer som tagger og man får bedre grep. Har prøvd dette litt i praksis og det har faktisk noe for seg akkurat på det å komme frem eller opp :)

Normalt sett er det best å kjøre fremover med en rwd bil ja. Du kan jo prøve å bytte høyre og venstre bakhjul for å få seipingene til å gripe bedre, og se om det er det som skal til for at du skal klare å kjøre opp istedenfor å rygge :)

Men etter noen uker vil de begynne å slites andre vei igjen pga rulleretning. 

 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt noen suksess med å rygge en BMW opp en glatt bakke. Det jeg derimot har hatt stor sukess med er gode vinterdekk av anerkjent fabrikat og noe vekt i bagasjerommet. Når dette er sagt så har det holdt lenge med gode dekk, mitt inntrykk er at BMW har såpass bra antispinn/vektfordeling at det sjelden eller aldri er problemer med fremkommeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at antispinn funksjonen er annerledes programmert i revers og gjør at du er heldig og får litt mer kraft og litt mindre brems på hjulene? 

Ellers er vel Evopowers teori ganske fornuftig og kanskje den meste sannsynlig. Kan ikke se at det skal være noe forskjellen i fysikken på om et hjul "dytter" eller "trekker" 

Helt teoretisk tror jeg man kanskje vil få litt mer tyngde på hjulene som blir stående på topp av en kneik og på et flatere underlag først, men der jeg ikke helt sikker. For lenge siden fysikktimene på skolen🙂 Tviler på at det vil gi noen stor forskjell i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er sleipt i det flate partiet før bakken, og bedre tak i starten av bakken, så vil jo rygging med bakhjulsdrift fungere bedre. Med fronten først vil bilen bli skjøvet tilbake av tyngden idet den starter på bakken, mens andre veien vil den få bedre tak og dra bilen oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Evopower said:

Eneste forklaringen jeg har er at over tid så vil seipinger på drivhjulene legge seg bakover, og når du rygger vil disse seipingene fungere mer som tagger og man får bedre grep. Har prøvd dette litt i praksis og det har faktisk noe for seg akkurat på det å komme frem eller opp :)

Normalt sett er det best å kjøre fremover med en rwd bil ja. Du kan jo prøve å bytte høyre og venstre bakhjul for å få seipingene til å gripe bedre, og se om det er det som skal til for at du skal klare å kjøre opp istedenfor å rygge :)

Men etter noen uker vil de begynne å slites andre vei igjen pga rulleretning. 

 

Hvis du bytter høyre og venstre hjul så får du feil rulleretning på dekket.. ikke anbefalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ahj said:

Hva om du setter den i Traction mode? Eller skrur helt av? Jeg har aldri hatt problemer med rwd BMW på vinteren, men kjører da med DSC helt av. 

Du skrur av både antispinn og antiskrens? Trodde ihvertfall antispinn var viktig for å komme seg opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ove67 skrev:

Kanskje jeg prøver det imorgen. Holde knappen inne lenge for å slå av alt?

Jepp, ca. 4-5 sekund :) Dette kommer opp hos meg når jeg holder inne. Du må ikke ha trykket på tractionknappen først, altså starte med alt aktivert som vanlig.

B0D23038-6637-4256-91C4-7AF0AFB88225.thumb.jpeg.f530fac80ae6bb45cfe4734169951c8f.jpeg

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, EasyL skrev:

Hvis du bytter høyre og venstre hjul så får du feil rulleretning på dekket.. ikke anbefalt!

Helt riktig dersom det er retningsbestemt mønster. Men til fremkommelighet og dersom man kjører sakte ellers (retningsbestemt er mest for vann slaps drenering) så går det fint. Man skifter jo tilbake etter en uke eller når været slår om. Men ikke anbefalt nei om man kjører i 100 og slik som man pleier ellers. Her er vi skjeldent over 70 så det går helt fint med rulleretning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Ove67 said:

Kanskje jeg prøver det imorgen. Holde knappen inne lenge for å slå av alt?

Prøv med et trykk på TRACTION/DTC knappen. Da skal TRACTION mode komme opp i displayet - det funker som regel vel så bra som med alt av, da den lar deg spinne litt, men ikke helt uten hjelpemidler. Har hjulpet meg i mange tilfeller, både med xdrive og RWD BMW.

Sist her forrige uke da det slo om på natta her i Stavanger og det var _klink_ is på den parkeringsplassen hjemme, den har en god helling i to retninger - piggfrie dekk var verdt nada, og sleit virkelig med å komme meg ut av parkeringsplassen med xDrive BMW, det var _ingen_ styring eller grep whatsoever, bilen gikk bare rett fram. Med TRACTION på fikk jeg spinnet bilen rundt i den retningen jeg ville ha den for så å spinne meg på alle fire opp mot utgangen av parkeringsplassen, og deretter bruke håndbrekket for å knekke bilen opp og ut av krysset, det det også var skøytebane og helling nedover. Har aldri vært med på lignende.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...