Gå til innhold

kjøper nekter å betale


Robin L
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg husker da jeg solgte E36en i 2009. Da satt jeg på hurtigrutekaia på Åndalsnes med onkelen til kjøper(som jobbet på Hurtigruta og skulle ha bilen med) i 1,5 time og ventet på telefon fra banken at alt var ok og pengene var på vei :lol: Ga ikke fra meg bil/nøkler før dette var gjort. Det tok da et døgn eller to før pengene kom på min konto. Man kan si det har skjedd mye fremgang på den fronten på få år, heldigvis!

Men på slike saker som dette er det er lett å være etterpåklok, trådstarter er en erfaring rikere iallefall og kanskje greit med en påminnelse til folket at ting må være på stell selv om kjøper er superhyggelig. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Werther skrev:

 

Ofte blir biler man selger fullfinansiert av kjøper, det vet du jo godt.  Da kan man ikke kreve å få penger på konto før overtakelse.

Jeg har selv kjøpt/finansiert bruktbiler og kjørt hjem uten at selger/eier har fått pengene inn på konto samme dag. Ganske normalt. Hvis man skal ha pengene inn på konto før overdragelse må du regne med å begrense antall potensielle kjøpere for å si det sånn, i hvertfall for biler over 100 000kr. 

Skal bilen finansieres så har jo alltid kunden med en bekreftelse som også har ett unikt lånenummer. Da stiller selvsagt ting seg annerledes 😀

Men skal bilen fullfinansieres så prøver egentelig jeg å styre unna, da har ikke kjøper penger og du kan være sikker på at du har han på telefonen i det øyeblikk noe ryker på bilen. Å selge bil til folk uten penger er ett helvete..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

 

jeg har tilbydd kjøper å heve handelen eller å etterbetale resterende innen kommende mandag. fikk da som svar "du kan prøve å komme hit så kan du se hva som skjer".  spurte da om dette var en trussel, og fikk beskjed om å tolke det slik jeg vil. 

 

fikk etter det et langt skriv om at han har kostet på bilen, og at jeg har informasjonsplikt.  jeg er jo ingen bilmekaniker, så jeg har informert om det jeg viste om bilen.  mer kan jeg ikke gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Skal bilen finansieres så har jo alltid kunden med en bekreftelse som også har ett unikt lånenummer. Da stiller selvsagt ting seg annerledes 😀

Men skal bilen fullfinansieres så prøver egentelig jeg å styre unna, da har ikke kjøper penger og du kan være sikker på at du har han på telefonen i det øyeblikk noe ryker på bilen. Å selge bil til folk uten penger er ett helvete..

 

Skjønner hva du mener, men det er vel en passe bra generalisering. Jeg har vel fullfinansiert mer eller mindre alle bilkjøpene mine.. rett og slett fordi jeg ønsker å ha penger tilgjengelig til diverse som måtte oppstå, om det skulle være bil eller hus, og heller betale litt mer i lån for bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Geir Anders skrev:

Skjønner hva du mener, men det er vel en passe bra generalisering. Jeg har vel fullfinansiert mer eller mindre alle bilkjøpene mine.. rett og slett fordi jeg ønsker å ha penger tilgjengelig til diverse som måtte oppstå, om det skulle være bil eller hus, og heller betale litt mer i lån for bilen. 

Man ser jo selvsagt kjøper an. Jeg solgte en bil til en med fullfinans, men han hadde en fornuftig tilnærming til hva som kan skje på en gammel bruktbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg solgte en E46 med N46 med 220k km på telleren for 15k inkl omreg. Den hadde jeg kjøpt som reservebil og kjørte i toppen 3-400km. Han som kjøpte var "oppegående" og alt var fiksbart og han skulle bare ha den som vinterbil for den virka bra, skulle ribbe den og herje rundt. 2 timer etter salg er han på vei til meg med bilen på henger fordi motoren nå lager bankelyd og kjedet har kanskje hoppet over. Siden det ikke ble kontrakt så "hadde han" 2 års garanti og jeg måtte ta bilen tilbake eller fikse på merkeverksted. Lempa den av hengeren hos meg og stakk. Enden på visa ble at han fikk noe penger igjen av den simple grunn at min tid er verdt mer. Jeg antar ikke noe som helst lengre og de som kjøper i lavere ende av prisskalaen forventer tydeligvis å få de mest feilfrie bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Robin L skrev:

Oppdatering:

 

jeg har tilbydd kjøper å heve handelen eller å etterbetale resterende innen kommende mandag. fikk da som svar "du kan prøve å komme hit så kan du se hva som skjer".  spurte da om dette var en trussel, og fikk beskjed om å tolke det slik jeg vil. 

 

Det kan du jo faktisk anmelde som trusler, samtidig som du anmelder ham for å stjele 3000kr.  Hvis det altså er sånn at du gidder å styre med dette her i stedet for å ta det på tabbekontoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Robin L said:

ja det kan du si. Han har vel ikke en krone da siden han har satt bilen for salg 

Hva skal han selge den for da? Herregud for en nedsnødd tulling. Trusler er jo også eksemplarisk oppførsel 🤦‍♂️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt konge når de begynner å true 😂 En kollega solgte en påhenger til en som nekta å gjøre opp for seg. Og han kunne bare prøve å komme så skulle litt av hvert skje ble det trua med. Så kollegaen min tok han på ordet å reiste bort til fyren han, nyskjerrig på hva som skulle skje. Det som skjedde var at fyren nekta å åpne døra, så kollegaen min gikk i garasjen til vedkommende og tok med seg påhengeren igjen 😂😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har nok en kompis som gjerne liker å ta folk på ordet når slike ting blir sagt, "du kan prøve å komme hit så kan du se hva som skjer".

Skjedde noe lignende som @Fredrik 90 beskriver, Bare litt motsatt :P . En Kollega hadde fått solgt motorsykkelen sin etter at "ny" eier hadde sett på den  og signert kontrakt. Ble avtalt at vedkommende skulle hente den 2 dager senere, vedkommende dukket ikke opp, svarte ikke på SMS eller anrop, dagene gikk... Plutselig så svarte vedkommende på SMS at han aldri hadde sett eller prøvd noen motorsykkel og underskriften var falsk. Fikk så en lignende beskjed som over: " Du skal aldri kontakte meg igjen, det er noe du vil angre stort på resten av ditt liv!"

 Heldigvis så hadde han solgt en del sykler opp igjennom, og noterte seg registreringsnummeret på bilen vedkommende kom på. Fant ut hvor vedkommende bodde, ringte svogeren sin som var medlem i Bandidos. Noen timer senere så var sykkelen satt på henger, og de kjørte til vedkommende. 1 time senere ca, ble det Vippset x antall kroner. Pluss litt renteinntekter (virket som en høy rentesats :P ). 

Senere på kvelden fikk han en SMS fra nye eieren " Takk for handelen". :D  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fristende å tenke balltre eller gå og være bitter over slike ting som dette, men man har det nok bedre om man klarer å tenke "det var dumt gjort, dette skal jeg lære av", eller alternativt "nå var jeg uheldig, det skjer mest sannsynlig ikke igjen" (hvis man ønsker å fortsette å la folk komme tvilen til gode), og så gå videre med livet sitt. 3000kr er ikke nok penger til å gå rundt og bruke energien sin på.

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, macrorain skrev:

Det er fristende å tenke balltre eller gå og være bitter over slike ting som dette, men man har det nok bedre om man klarer å tenke "det var dumt gjort, dette skal jeg lære av", eller alternativt "nå var jeg uheldig, det skjer mest sannsynlig ikke igjen" (hvis man ønsker å fortsette å la folk komme tvilen til gode), og så gå videre med livet sitt. 3000kr er ikke nok penger til å gå rundt og bruke energien sin på.

 

jeg er fullstendig enig. for meg er ikke 3.000,- mye penger i heletatt. jeg har sjekket litt rundt, og fyren er beryktet. "ALDRI selg bil til han" der var rådet jeg. Dette er en person som fortjener å møte litt motstand i det han driver med.  i følge siste melding fra han har han eid 100 biler (tidligere var det 50, så her går det unna, hehe - i call bullshit). sikkert mange som er irritert på han rundt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Kvasi skrev:

Det kan du jo faktisk anmelde som trusler, samtidig som du anmelder ham for å stjele 3000kr.  Hvis det altså er sånn at du gidder å styre med dette her i stedet for å ta det på tabbekontoen.

jeg tenkte å det. han fortjener å havne i et register om ikke annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...