SCA Skrevet September 10, 2021 Share Skrevet September 10, 2021 Hei! Vurderer sterkt innkjøp av en E92 M3. Har lyst å benytte den som helårsbil på vinteren for å få maks nytelse/value for pengene. Har noen erfaring med dette? Vinterlagring vurderes også MEN om jeg skal bruke den som helårsbil så skal den folieres/antirustbehandles. Klar over at videresalgprisen blir noe lavere siden det ikke er like attraktivt med en vinterkjørt M3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 10, 2021 Share Skrevet September 10, 2021 Det finnes en hel masse "ikke vinterkjørte" biler i norge, men de er ofte ikke så mye bedre av den grunn. Det du bør sikte på er en bil som nylig er importert fra tørre stater i USA, evt enkelte deler i Italia og tilsvarende. Disse er typisk helt rustfrie, på et nivå hvor bolter etc ser "helt nytt ut". Kun på denne måten vil du kunne ha god suksess med anti rustbehandling, og ikke minst kunne ha bilen og bruke den over tid uten at du må ta et kjempe tap som følge av rust. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SCA Skrevet September 10, 2021 Forfatter Share Skrevet September 10, 2021 6 hours ago, TRF said: Det finnes en hel masse "ikke vinterkjørte" biler i norge, men de er ofte ikke så mye bedre av den grunn. Det du bør sikte på er en bil som nylig er importert fra tørre stater i USA, evt enkelte deler i Italia og tilsvarende. Disse er typisk helt rustfrie, på et nivå hvor bolter etc ser "helt nytt ut". Kun på denne måten vil du kunne ha god suksess med anti rustbehandling, og ikke minst kunne ha bilen og bruke den over tid uten at du må ta et kjempe tap som følge av rust. Takk for tilbakemelding. Det er det som har vært en av ideene, er ikke like enkelt å finne slike eksemplarer dessverre. Skal fortsette å jakte i tiden framover, har ikke hastverk med å finne den perfekte bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 Husk at en Usa bil er mye mer tungsolgt enn eurobil👍 Daniel., Snagg30 og SCA reagerte på dette 3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 Ser det ikke som problematisk at en M3 er noe mer vinterkjørt enn andre biler. Jeg vil ikke si dette går ut over andrehåndsverdien, det er kun noe de som ikke vinterkjører sin M3 påstår. Men god vask og vedlikehold er jo selvsagt ett must igjennom vinteren, slik det bør være med alle helårsbiler. Hadde jeg kjøpt såpass ny bil som E92 M3 så hadde jeg også kjørt den som helårsbil, en eldre bil som E46 eller E36 derimot ville jeg nok satt bort. Vil heller ha en helårskjørt Euro M3 fremfor en US M3 👍 SCA reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 Nå kan man heller ikke stole blindt på at bilen "ikke er vinterkjørt" heller, har sett eksempler av det. Jeg har brukt min i perioder på vinteren, men ikke på veier som har vært nedsaltet. Har fungert veldig fint. SCA reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMWE39turbo Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 Man får ikkje vasket vekk saltlaken idag ved berre å spyle under. Den legger seg overalt, rustbehandling er et Must om man skal holde bilen så rustfri som mulig i mange år. Vask / vedlikehold stopper heller ikkje steinsprut og lignende, noke som gjerne forekommer oftere på vinteren. PPF og rustbehandling, vaske gjerne en gang i uken når det saltes på det verste så kan man nok holde bilen rimelig strøken sjøl på vinteren. Skulebollen, Olaandref, hsd og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 Det er åpenbart at flere mangler noe bakgrunn/dekning for sine påstander her inne. Titt under en norsk e90, og titt under en US e90 fra en tørr stat. Den ene ser "vrak" ut, den andre ser ny ut. Skal du først vinterkjøre en bil med såpass høy verdi men som likevel er gammel (og dermed har veldig stort potensiale for å falle langt i pris) lønner det seg å begynne med en bil som ikke allerede har begynt å ruste (som alle "norske" e90 har). Du får ikke reversert (egentlig ikke stanset heller) allerede påbegynt rust.. noe _alle_ norske e90 har. Verdien på US import - dette er noe som stadig gjentas, og muligens derfor kan få en effekt. Men det er basert på en mening, ikke faktra. En US e36 m3 vil være nesten "verdiløs", denne har nemlig en helt annen motor (bla). En US e46 m3 vil typisk ha en noe lavere verdi grunnet feil grenrør og feil bremser. En US e9x m3 er "akkurat samme bilen" som en euro bil. Forskjellen er reflekesene på fangeren og at den har en "ring" med mph innenfor den original km/h, begge byttes billig og enkelt om man ønsker det. Alle andre enheter på bilen endrere man til euro i idrive. Jeg tror det hele bunner ut i at folk rett og slett ikke forstår hvor stor forskjell det er på tilstanden til en bil fra et tørt område (typisk tørre stater i US), og en som har gått i fuktig, eller enda verre, norsk klima. Rust har _alt_ å si når bilene begynner å bli gamle men har høy verdi. Understellsdeler (etc) bytter man enkelt, rust er et sant mareritt som aldri blir bra. Hadde denne diskusjonen dreid seg om en 3-5år gammel bil så er alt over her irrelevant. Men når vi snakker 12-20år (dagen den skal selges) er jeg ikke i tvil. BMWE39turbo, Ingvaldsen, Evopower og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 (endret) @TRF Hvordan er DIN bakgrunn til og uttale deg? Du MÅ slutte og skrive som at din mening og kun den er riktig. Det "KRYR" av tysksolgte e92 som er tilnærmet rustfrie. Og sammenligne med en standard e90 er jo totalt på bærtur. Mine personlige erfaringer: Jeg hadde en e36 m3 som var rustfri. Jeg hadde en f80 m3 som var rustfri. Som p.d.d ikke har gått på vinter etter jeg solgte den. Min 15mod. GT3 finnes det heller ikke en brun flekk på.. Og ingen av disse bilene har understellsbehandling som skjuler noe. Jeg er helt enig i at rust er alfa omega. Det er det eneste som betyr noe for min del. Men med det sagt, en bil som uansett skal ødelegges med tectyl og gå i saltsupa i Norge, så er det ingen fare om bilen ikke er henta fra Usa. Mest sannsynlig skal han heller ikke gå i graven med denne bilen, og han kan likegreit kjøpe en norsksolgt, problemer med rust vil nok aldri han oppleve. Og Usa biler er på Ingen måte like mye verdt, uansett om det kommer av at folk har uttalt seg. Dette gjelder ALT av eldre europeiske biler. Endret September 11, 2021 av Skulebollen Fredrik 90 og Snagg30 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 18 minutter siden, Skulebollen skrev: Hvordan er DIN bakgrunn til og uttale deg? Du MÅ slutte og skrive som at din mening og kun den er riktig. 18 minutter siden, Skulebollen skrev: Det "KRYR" av tysksolgte e92 som er tilnærmet rustfrie. Og sammenligne med en standard e90 er jo totalt på bærtur. Mine personlige erfaringer: Jeg hadde en e36 m3 som var rustfri. Jeg hadde en f80 m3 som var rustfri. Som p.d.d ikke har gått på vinter etter jeg solgte den. Min 15mod. GT3 finnes det heller ikke en brun flekk på.. Og ingen av disse bilene har understellsbehandling som skjuler noe. Jeg er helt enig i at rust er alfa omega. Det er det eneste som betyr noe for min del. Men med det sagt, en bil som uansett skal ødelegges med tectyl og gå i saltsupa i Norge, så er det ingen fare om bilen ikke er henta fra Usa. Mest sannsynlig skal han heller ikke gå i graven med denne bilen, og han kan likegreit kjøpe en norsksolgt, problemer med rust vil nok aldri han oppleve. Og Usa biler er på Ingen måte like mye verdt, uansett om det kommer av at folk har uttalt seg. Dette gjelder ALT av eldre europeiske biler. ... tja? Jeg skal strukturere litt. Jeg har egentlig kun presentert en mening, og det er ar rust er avgjørende. Der er vi jo åpenbart enige. (og at jeg ikke er imponert av enkeltes vurdering mtp hvor bra disse holder seg for rust). At det finnes "rustfrie" biler i europa, ja det kan nok stemme. Det er dog unntaket. Dette er veldig enkelt og greit knyttet til klimaet vårt, dette er ikke magisk mye bedre i tyskland generelt. Jeg antar det er derfor du legger på "tilnærmet" - det er like urimelig som "99% rustfri" - rust er rust, og det er noe dritt. Trådstarter snakker forøvrig ikke om bil x mot bil y enda. Du mener ikke oppriktig at andelen "rustfrie biler" fra Norge/Tyskland er like høy som andelen fra tørre stater? Det er ikke i nærheten en gang, og din tilnærming peker mot at du aldri har sett hvor stor forskjell det faktisk er snakk om. Deler av USA er for alle praktiske forhold ørken, eller veldig nære. Du trenger en spesielt ivaretatt, lite brukt e9x fra europa for at den ikke skal være rusta. Fra tørre steder så er de ikke rusta, "uavhengig" av bruk og vedlikehold. Du bruker uttrykk som "gå i graven med bilen" - merk deg heller den faktuelle påstanden jeg kommer med. e9x m3 er i dag mellom 14 og 8 år gammel. Det gjør at bilen er mellom 12 og 20 år dagen han selger den (da har jeg lagt inn eierskap på 2-6 år). Selv om han bare har bilen 2 år så snakke vi fortsatt om en bil som er mellom 10 og 16 år. Dette har noe å si for rust, selv på en lite brukt "velholdt" bil. Mye brukte mindre "velholdte" biler (vanlig e90) er fulle av rust for lenge siden, med så alvorlige rustangrep at det å bytte travers er helt vanlig. Travers kan heldigvis bytte, det kan ikke resten av karosseriet (som gjerne er omtrent like dårlig). På hvilken måte er din tidl F80 og din nåværende GT3 relevant når det kommer til e9x og rust? Dette er helt andre biler, som er langt nyere, knapt brukt og en helt anne prisklasse. De faller faktisk inn under (omrtent) min "3-5år så er det over irrelevant". Jeg har ikke egentlig sammenlignet med "non m3" e90, men jeg kan godt gjøre det. e9x m3 har ikke noe bedre rustbeskyttlese enn vanlig e9x. Den eneste forskjellen er at de normalt ser forskjellig bruk. Da er man igjen nede på INDIVIDNIVÅ, og ikke GRUPPE. Som GRUPPE er biler fra tørre steder rustfrie (generelt), og biler fra norsk (og tysk) klima utsatt for mindre eller større mengder rust. Du får ikke kontrollert dette på en bra måte uten løftebukk og en del tid til overs. Jeg og @Skulebollen er enige om at bilen han ender opp med (individet) bør være rustfri. Hvor den kommer fra er ikke så interessant (mer om det senere), men en bil fra tørre steder vil generelt være rustfri, og en fra fuktige steder vil generelt ha en grad (liten eller stor) av rust. Verdi på US import. Det du skriver @Skulebollen er helt riktig, og mistenkelig likt det jeg skrev. Eldre tysk bil i US versjon ligger ofte lavere i pris, og den bakenforliggende årsaken er at det ikke er samme type biler som ECE versjonen. Dette (altså fysisk forskjell) stemmer dog ikke med E9x m3, og det er den første m3en hvor dette ikke er relevant. Du har jo blitt litt Porsche mann, og jeg antar du har fått forsterket inntrykket ditt derfira. Naturligvis, det var jo ganske stor forskjell på eldre US boble og ECE boble. Litt som med e36 m3, og til dels og e46 m3. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 tror mange også har lett for å glemme at det det saltes mye i store deler av tyskland, min ny importerte 740d ser ikke noe bedre ut en en typisk norsk 20 år gammel bmw. SCA, TRF og uglefossen reagerte på dette 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 Jeg skal ikke blande meg i diskusjonen om hvor man bør kjøpe en bruktbil med minst rust, men én ting er å kjøpe en rustfri bil og en annen er å holde den slik. Det er noen forhold på vinteren i Norge som man ikke kommer seg unna, særlig i områder der det ofte svinger rundt frysepunktet. Det saltes, det strøs og vann går gjennom fryse og tine-sykluser. Alt dette er uheldig for en bil. Det er heller ikke bare "å passe på å spyle av under så går det bra" opplegg, selv om dette hjelper noe. På moderne bil med deksler under er det ikke all verden du får spylt av og det du får spylt av blir seendes likt ut kort tid etter. Det funker heller ikke så veldig bra å spyle av en bil når det har vært -10 lenge og er plutselig +1 grad i noen timer. En behandlet metalloverflate ruster ikke så lett, men når man først får en defekt så går det fort unna. Riper, steinsprut og små metallpartikler som setter seg fast kan alle lage skader. Vann og fine småstein som ligger i kriker og kroker kan også starte korrosjon når det fryser/tiner og utvider seg, litt sånn som hull i vegen. På bunnen av dører og tilsvarende så hjelper den nok en del at man vasker godt og setter inn med noe voks for å øke beskyttelsen. Under hadde jeg passet på å ha vekk mest mulig ting som kan gnisse mot karosseriet og ende opp med skader som starter å ruste. Noe olje eller tynn tectyl inne i kanaler og bjelker kan være en god ide, samt å passe på at deksler er hele og fine og at de er festet ordentlig. Unngå dog produkter som lager en tykk plasthinne, det blir vått mellom "fuktsperra" og bilen og plutselig så er store flater på bilen rustet vekk fordi det aldri tørker der. Jeg har hatt en E36 og har en E39 som jeg fikk "litt for sent" mtp. rust. De hadde begge litt i hjulbuer og noe på kanaler, litt overalt. E36en fortsatte jeg å bruke på vinteren og den ble spist opp. Til og med indre kanaler ble til kjeks. E39en sluttet jeg å kjøre på vinteren etter det 1. året og der har det bremset betydelig ned. Jeg håper å ta noe av rusta en dag, men det blir i så fall et sveiseprosjekt for meg selv som totalt sett kommer til å gå hardt i minus på det økonomiske planet (vs. å kjøpe en bil i bedre stand), men forhåpentligvis litt i pluss mtp mestringsfølelse. Som nevnt over, bedre å kjøpe noe uten rust og prøve det beste for å holde den unna enn å fikse på eksisterende rust. For å komme til en slags konklusjon så vil jeg si at bilen kommer til å få betydelig mer påkjenning om den går på vinteren og har du veldig dårlige forhold (alltid rundt 0 grader, salting, grus, sand og parkering i varm halv-fuktig garasje) så kan rusten gå fra 0-100 veldig fort. Om du behandler bilen under, på overflater, samt kanskje har mulighet til å kjøre noe annet akkurat i det været vipper rundt 0-punktet, så trenger ikke det å bli så ille. Ingen biler er dog like og selv samme chassi kan ruste ulikt. Jeg hadde en "ekstra" E39 et par vintre som var ganske "game-over" på dørene og bakluka, samt enkelte andre steder, mens jekkfestene var i veldig god form (sammenlignet med min E39 som jeg sluttet å vinterkjøre). Jeg hadde glatt foretrukket å bytte en dør framfor å sveise kanal for å si det sånn, men sånn var ikke flaksen på "langtidsbilen". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evopower Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 (endret) E90 og e61 er på mange måter bygd over samme lest. Min 2007 modell e61, er kun gått i norge. Og selv om disse bilene har mye aluminum og deksler under og derfor meget bra rustmessig sammenlignet med en 2007 mondeo eller avensis, så ruster det likevel. Det ruster - uansett- så lenge bilen er i et norsk, særs vestlandsk klima. Speilinnmaten er korrodert i stykker, kanalene under sideskjørtene begynner å bli brunt men reddbart. Hadde jeg vært tryggere å kjøpt en e61 2007 fra usa usett mht rust? Helt klart. Og derfor et bedre utgangspunkt å handle brukt m3 fra et tørrere land. Da vil bilen, etter 10 år i norge, forutsett at den har fått jevnlig understellsbehandling, fremdeles være hel og salgbar. Kjøper du en snart påbegynt rusta e92 m3 som er gått i norge hele tiden siden 2007, så får du nok et større tap 10 år frem i tid. Da er det nok brunt på hjulbuer og verdien er dårlig. Men du skal jo bruke den bevisst hele året og da er verditapet sikkert kalkulert i din beregning. Kjøre det til nulls på en måte er også et regnestykke ikke dermed sagt alle norske m3 er dårlige, men spesielt e92 har blitt brukt av folk som bruker bilen hele året. Endret September 11, 2021 av Evopower BMWE39turbo reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 En annen ting for å begrense rust er å skru av varmen i garasjen hvis bruksbilen blir parkert der hver dag, eventuelt la bilen stå ute i saltsesongen. Er det kaldt ute bremser det rustprosessen. Å kjøre fra -2 grader med en bil full i salt inn i en varm garasje uten å vaske den er ikke lurt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 @TRF Vi er vel egentlig tildels enige her.. Mulig det er måten du skriver på som fyrer meg opp Svarer litt kort før man går helt OT her.. Jeg nevnte bilene mine, feks. gt3en, fordi den NÅ er rustfri, det vil den også være om 5 år, da det er en bil som ikke blir vinterkjørt. Samme gjelder tydeligvis min tidligere f80 ( 2 eigere siden meg allerede.. Men begge vinterlagrer ) , e36 m3 jeg hadde osv. Jeg Tror at mesteparten av m3er som går her til lands blir vinterlagret, det virker vertfall veldig slik. Usa vs Euro, speedometer vil alltid vise mph. og refleksen i fangeren er jo ikke akkurat pen... ( Selvom 911 har blinklysene sine på samme sted ish😅 ) Man må ikke være rakettforsker eller drive sitt eget tuningfirma, for og kunne inspisere en bil for rust ved handel. Kjøper man en bil som IKKE har hatt 10 eigere, og som nåværende eiger påstår har vert vinterlagret, løfter den på bukk og gjerne demonterer noen deksler ved inspeksjon.. Så ser man fort om bilen er god nok. Og skal man først begynne og sammenligne Usa biler vs Euro biler. Lyskryssdueller er vel en kjent sak i Usa.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå