bmwe30is Skrevet Oktober 14, 2021 Share Skrevet Oktober 14, 2021 I disse elbil-tider, så tenkte jeg det var på tide å skaffe seg en E90 325i, med "god gammeldags" bensinsekser, bakhjulstrekk og manuell gir. N52 er jo tross alt den siste bensinsekseren uten høytrykksdyser og turbo. Da denne dukket opp, med en kilometerstand så vidt over 200k km, m-sport utvendig og innvending, brunt skinn, manuell gir, og ellers i OK stand (tilsynelatende), så ble det handel. Den første bestillingen inneholdt litt poleringsutstyr, nye emblemer, nye blinklys og et nytt speilglass. Jeg tenkte at dette skulle bli bra 😄 Fikk bilen hjem og begynte å vaske og undersøke litt. Her var det jo litt mer rust enn hva man hadde håpet på. Så her var det bare å begynne med demontering og finne fram sandblåseapparatet. awt og mr.Wreckless reagerte på dette 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe30is Skrevet Oktober 14, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2021 Litt demontering og bilder av elendigheten: Fredrik og mr.Wreckless reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe30is Skrevet Oktober 14, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2021 Maskering og klargjøring for sandblåsing: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe30is Skrevet Oktober 14, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2021 Sandblåsing. Ser litt bedre ut nå: Forsøk på å se innsiden av falsen i hjulbuene bak. Fikk blåst rent her også: Fredrik, Atle74, mr.Wreckless og 4 andre reagerte på dette 7 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe30is Skrevet Oktober 14, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2021 Grunning og maling: hsd, Marius2002, justemann og 18 andre reagerte på dette 19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sveigis Skrevet Oktober 14, 2021 Share Skrevet Oktober 14, 2021 Gode Gud allmektige for en jobb du har gjort her ,sinnsykt bra .😎😎 Nå blir den jo som ny . Kjedelig når sånt dukker opp når man kjøper ,men derfor bra du ordner dette. Var ikke klar over at e90 var sånn til å ruste egentlig . Her må du oppdatere ofte sånn at vi ser videre progresjon . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe30is Skrevet Oktober 14, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2021 Bakstilling. Etter demontering og vask av travers, så viser det seg at denne er ubrukelig. Ikke mye stål igjen her: Fikk tak i en "ny" i god stand: Siden jeg har montert M3 diff og akslinger på min 335i, så har jeg en diff med Quaife innmat til overs: Denne må jeg jo få brukt. Prøvemonterte diff og mellomaksling og fant ut at mellomaksling var noe kort. I tillegg har den større boltsirkel til hardy/girkasse. Da laget jeg en spacer/adapter: For å bruke stikkakslingene fra 335i så måtte jeg bytte ut spindlene. Fikk tak i brukte spindler fra 335i: Travers, bjelke til hengerfeste, spindler + div ble sandblåst og fikk samme behandling som bilen: Jeg orker ikke de originale bremsene på disse bilene, så Brembo bremser fra F30 ble kjøpt fra UK: For å få disse til å passe bak så er det E82 135i nav som gjelder. Navene må kortes inn 3mm for å sentrere skiva i kalipperen. Navene ble sandblåst og lakkert på baksiden: Diverse nye deler: Nye lager, foringer og kuler i spindlene: Nye festeplater og bolter til håndbrekk: Disse ble også sandblåst og lakkert i håp om litt bedre beskyttelse enn den originale svart fargen: Gjenbruk av de originale bremseskjoldene: Nye vaiere til håndbrekk måtte også til: Bytter ut gummiforingene med kuleledd i toe-armene for litt bedre stabilitet: Litt montering: 3mm skive bak mutteren her for å kompensere for de 3mm som er dreid av på innsiden: Montering av hengerfeste: Øyvind L., *MrB*, E.C. og 9 andre reagerte på dette 12 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe30is Skrevet Oktober 14, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2021 13 minutter siden, sveigis skrev: Gode Gud allmektige for en jobb du har gjort her ,sinnsykt bra .😎😎 Nå blir den jo som ny . Kjedelig når sånt dukker opp når man kjøper ,men derfor bra du ordner dette. Var ikke klar over at e90 var sånn til å ruste egentlig . Her må du oppdatere ofte sånn at vi ser videre progresjon . Det har vært litt av en jobb ja. Ikke særlig gøy å sandblåse så store områder. Det tar lang tid. Satser på den holder noen år til nå da 😄 Vel, etter min erfaring så er E9x biler som ruster relativt mye. Så pass på 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NA Skrevet Oktober 14, 2021 Share Skrevet Oktober 14, 2021 Dette var virkelig litt av en innsats 👍 Veldig bra utført, følger videre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan Skrevet Oktober 14, 2021 Share Skrevet Oktober 14, 2021 25 minutter siden, sveigis skrev: Gode Gud allmektige for en jobb du har gjort her ,sinnsykt bra .😎😎 Nå blir den jo som ny . Kjedelig når sånt dukker opp når man kjøper ,men derfor bra du ordner dette. Var ikke klar over at e90 var sånn til å ruste egentlig . Her må du oppdatere ofte sånn at vi ser videre progresjon . Helt enig med sveigis: dette er rått bra jobbet! 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe30is Skrevet Oktober 14, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2021 58 minutter siden, NA skrev: Dette var virkelig litt av en innsats 👍 Veldig bra utført, følger videre. 57 minutter siden, Orjan skrev: Helt enig med sveigis: dette er rått bra jobbet! 👍 Takk for det 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwe30is Skrevet Oktober 14, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 14, 2021 Litt om lykter: Høydejusteringen fungerte ikke da jeg hentet bilen, så lyktene lyste rett ned foran bilen. Fant en ledning til nivåsensoren bak med hull i isolasjonen. Kobbere var irret bort flere centimeter innover i ledningen. Klippet bort og lodda på ny. Satser på det er i orden nå. Lyktene er ripete og fulle av steinsprut. I tillegg har noen boret hull for å få ut dugg eller vann: Siden "lykteglassene" har mye å si på helhetsbilde av bilen, så bytter jeg disse. Dette var også mye jobb, men fullt mulig. Krommen inni lyktene var også litt stygg, så her valgte jeg en "kvikk fix" og lakkerte det svart matt. Jeg var litt skeptisk til dette i begynnelsen, men det ble ikke så verst. mr.Wreckless, DustyBimmer, Daniel. og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.Wreckless Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 Når man tror man går inn i en kjedelig E90 tråd... Og får servert noe så kult som dette!! Bra jobb og gøy å se noen gjøre ordentlig arbeid og tar vare på bilen mossing 92, Otis, Fredrik og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 Jeg tar av meg hatten for det noen av dere på bimmers gjør, helt rått! Ron Jeremy og bmwe30is reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaandref Skrevet Oktober 15, 2021 Share Skrevet Oktober 15, 2021 Herlig tråd og rå jobb du har lagt ned her, dette blir bra. 👌 Var heller ikke klar over at E9X ruster slik, har vært under min noen ganger, heldigvis ikke sett noe rust, men det er tydelig at det er greit å følge med ja. Fortsett å legg ut bilder, mye å lære av her. 🙂 Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå