Gå til innhold

BMW iX testet


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Egentlig litt usikker, disse testene går kun på rekkevidde med mange forskjellige sjåfører. Noen er veldige gode på sparekjøring andre er ikke det. Så test resultatene må tas med en veldig stor klype salt. 

I flere av testene har noen merker f.eks. stoppet rett før toppen av et fjell, mens noen kom seg akkurat over og dermed fikk flere mil "gratis" på vei ned på andre siden. 

Hadde vært mye mer spennende og lese en skikkelig test på gamle kriterier. Komfort, plass, kjøreopplevelse osv. Statistisk sett er normal turen bare på et par mil, og få kjører lenger en 20 mil. Altså god innenfor rekkevidden til alle nye moderne elbiler. 

 

Har et håp om at elbil snart kan måles på noe annet en rekkevidde og ladehastighet.

Endret av flobben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@flobben enig. Det er ganske så rart at rekkevidde har blitt hovedkriteriet for hvor god en elbil er, selv om dårlig rekkevidde jo er et minus. Jeg personlig ønsker meg kvaliteter som jeg allerede har i mine biler idag; kjøreglede, god opplevd kvalitet, et kompetent understell. Det veier langt mer for meg enn 0-100 på 3 sekunder og rekkevidde på 800km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som blir mest spennende å se, er jo hva ladefarten blir i kaldt klima. Det sier jo mye om varming av batteripakke osv. Minst like viktig som rekkevidden i mine øyne.

Føler også at plass og kjøreopplevelse blir besvart i andre tester, er ikke NAF tester jeg leser for å finne ut om en bil har bra kjøreegenskaper..


Engelske tester av el biler er jo stort sett ganske kjedelige, for de blir mye negativt pga. dårlig utbygd ladenett og ikke muligheter for å lade hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@papertiger, helt enig. 0-100 er gøy sånn ca. tre ganger så innser man at man sjeldent får brukt det, spesielt ikke når barnesetene bak er i bruk. 

@mslello, merker de engelske testene ofte er dårlige. F.eks. Shmee150 tur til Tyskland i Porsche sin. Der var det mye sutring på at ting ikke funger i England (med rette) og de "utfordringene" han hadde i Europa var mer konstruerte problemer eller nybegynner problemer. Om han faktisk mente og kjente på utfordringene eller gjorde det for entertainment delen sin skyld i videoen jeg er usikker på. 

 

Når det gjelder IX er jeg enig, ser det nå er noen tråder på elbilforum som tyder på en veldig ujevn ladekurve og heller ikke imponerende når det er kaldt. 

Hvor stort problemet er i det egentlig liv får bli opp til en hver og vurdere. I alle fall sjeldent jeg lynlader på kaldt batteri. Som oftest vet jeg at jeg skal på tur og starter fulladet. Og om det tar 20 min eller 50 min å lade opp pleier ikke være noen utfordring de få gangene jeg hurtig/lynlader. Veldig ofte leter jeg faktisk etter 50kw, da den er både billigere og gir meg mer tid til å spise/handle osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, flobben skrev:

 

@mslello, merker de engelske testene ofte er dårlige. F.eks. Shmee150 tur til Tyskland i Porsche sin. Der var det mye sutring på at ting ikke funger i England (med rette) og de "utfordringene" han hadde i Europa var mer konstruerte problemer eller nybegynner problemer. Om han faktisk mente og kjente på utfordringene eller gjorde det for entertainment delen sin skyld i videoen jeg er usikker på. 

Har du kjørt elbil på tur i Tyskland? Siden du mener dette er oppkonstruerte problemer og sutring? Jeg følger Shmee150 på You Tube og han har snakket veldig varmt om sin Taycan etter snart to års eierskap. Men igjen, elbil folket i Norge evner ikke å tenke utenfor landegrensene og tror at alt er like bra der ute som her hjemme. Jeg kjenner meg litt igjen i Shmee, liker å dra på biltur i Europa og på Autobahn skal det går fort når det er mulig. Da ser det veldig ut som at elbil ikke er helt oppe i ringene ennå. Ladeinfrastrukturen er litt sånn så som så i Tyskland og mange andre Europeiske land, keitete plassering, stadig ute av drift og lav hastighet. Tenk på at ladeinfrastrukturen i Tyskland er i dag der vi i Norge var i 2014..   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Har du kjørt elbil på tur i Tyskland? Siden du mener dette er oppkonstruerte problemer og sutring? Jeg følger Shmee150 på You Tube og han har snakket veldig varmt om sin Taycan etter snart to års eierskap. Men igjen, elbil folket i Norge evner ikke å tenke utenfor landegrensene og tror at alt er like bra der ute som her hjemme. Jeg kjenner meg litt igjen i Shmee, liker å dra på biltur i Europa og på Autobahn skal det går fort når det er mulig. Da ser det veldig ut som at elbil ikke er helt oppe i ringene ennå. Ladeinfrastrukturen er litt sånn så som så i Tyskland og mange andre Europeiske land, keitete plassering, stadig ute av drift og lav hastighet. Tenk på at ladeinfrastrukturen i Tyskland er i dag der vi i Norge var i 2014..   

Helt enig, les denne fra mars 2020. 

Dro på Europa-tur med elbilen: – Anbefaler ingen å gjøre det!

 

Europatur i Porsche Taycan: - Dette anbefaler jeg ingen å gjøre! (tv2.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Har du kjørt elbil på tur i Tyskland? Siden du mener dette er oppkonstruerte problemer og sutring? Jeg følger Shmee150 på You Tube og han har snakket veldig varmt om sin Taycan etter snart to års eierskap. Men igjen, elbil folket i Norge evner ikke å tenke utenfor landegrensene og tror at alt er like bra der ute som her hjemme. Jeg kjenner meg litt igjen i Shmee, liker å dra på biltur i Europa og på Autobahn skal det går fort når det er mulig. Da ser det veldig ut som at elbil ikke er helt oppe i ringene ennå. Ladeinfrastrukturen er litt sånn så som så i Tyskland og mange andre Europeiske land, keitete plassering, stadig ute av drift og lav hastighet. Tenk på at ladeinfrastrukturen i Tyskland er i dag der vi i Norge var i 2014..   

jeg tror absolutt ladenettverket er for dårlig i store deler av EU. Så det er nok på «Norge nivå 2014».

Men siden Tyskerne nå er oppe i 17% nybilsalg av BEV, må dette endres raskt.

Samtidig kjenner jeg Marc (MR) fra mobiltiden og han jobbet i tomtom.
En pasjonert Mini og etterhvert BMW kar  som faller inn i definisjonen av «petrol head».

Det er i det hele tatt endel av disse gutta som forståelig nok foretrekker fossilt ennå, Joe A, Shmee, Chris Harris osv osv at disse gutta er lunke til elbil tar jeg som en selvfølge, det gjør jeg også med tester som vurderer hele infrastrukturen.

Man leser de testene man vil, så får man gjøre sine egne inviduelle vurderinger hvordan f.eks iX er å drifte og eie i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Har du kjørt elbil på tur i Tyskland? Siden du mener dette er oppkonstruerte problemer og sutring? Jeg følger Shmee150 på You Tube og han har snakket veldig varmt om sin Taycan etter snart to års eierskap. Men igjen, elbil folket i Norge evner ikke å tenke utenfor landegrensene og tror at alt er like bra der ute som her hjemme. Jeg kjenner meg litt igjen i Shmee, liker å dra på biltur i Europa og på Autobahn skal det går fort når det er mulig. Da ser det veldig ut som at elbil ikke er helt oppe i ringene ennå. Ladeinfrastrukturen er litt sånn så som så i Tyskland og mange andre Europeiske land, keitete plassering, stadig ute av drift og lav hastighet. Tenk på at ladeinfrastrukturen i Tyskland er i dag der vi i Norge var i 2014..   

Nei, jeg bruker fly når jeg skal ut på tur. 

men ta en titt på denne hvor mye av punktene til Shmee blir plukket fra hverandre. Dette har litt med hvilken innstilling man har og aksept for at man har forskjellige behov. Jeg har skjønt at det eneste som fungerer for deg er å banke i 250km/t nedover i Europa ukentlig i timesvis, men andre har behov for å stoppe opp litt oftere og kanskje litt mer realistisk tilnærming til hvor langt man kjører og hvor ofte. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...