Gå til innhold

BMW iX testet


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Da er iX prøvekjørt, Bilia Skien hadde inne 3 stk 40i og en 50i. Sistnevnte var Aventurinerød, de andre var hvit, Sophistogrå og sort.

Personlig syns jeg bilen gjør seg best i lyse farger, Sophistogrå som jeg hadde et øye til, ble for mørk og linjene forsvant for mye. Men den ble diskre og mystisk - hvis det gir mening?

Hvit som jeg testet gjorde seg godt, meget godt!

Bilen har en tilstedeværelse som bilder ikke klarer å gi den.

Ellers trodde jeg den var større fysisk, den er romslig innvendig, med et særdeles luftig og deilig interiør.

De som kjenner til/kommer fra i3 vil føle seg hjemme her, men man har ennå bedre utsikt.

Rammeløse vinduer er stilig, men kvalitetfølelsen går det litt ut over, tenker da på lukkingen av dørene.

Dørene er tunge, tyngre enn de aller fleste av de nyere BMW’ene. Åpningsmekanismen lærer man seg raskt. Og de åpnes med en knapp.

Ellers er iX både ekstravagant, lekker og spennende.
iDrive 8 gav imidlertid ingen wow følelse, hverken ikoner eller UI, her må det endel mer tid til, savner «car» optionet bl.a i vår iDrive 7. Men skjermen og utforming, samt plassering er ideel.

Bilen jeg kjørte var spekket, deriblant med den største lydpakka fra B&W, jeg er ingen lydtekniker, ei heller musikknerd, slik at H&K ville holdt plenty for meg.
Rattet vendte man seg raskt til, tykt og komfortabelt, til tross for den uvanlige utformingen ble det naturlig veldig raskt.
bilen var også utstyrt med varme i ratt, sete, midtarmlene i midten og i dørene. Samt paneler foran knærne…

Setene var vel delen jeg var mest bekymret for i nye iX.
Heldigvis var de noe bedre enn forventet.

Men de er litt vel kort i setet for min smak, tenk Tesla m3 ish, ellers sank man godt ned i dem.
Nå kommer jeg fra sportssetene i G08 og savnet umiddelbart forlengeren til lårene. Setene i iX er også naturlig nok mindre sportslige enn de sedvanlige sportssetene, men komforten er større og de er mykere og man kommer mer «ned i dem». Men kanskje var nettopp setene testens akilles.

bagasjerommet er adekvat, ikke imponerende men helt ok. Fin utforming og med mulighet for oppbevaring under lokket. BMW er også raske med å fjerne dekselet over, da det ikke gir det rette inntrykket.

Eller er det elektriske hengerfeste blitt lynraskt å felle inn og det orker nå 2.5 på kula, bra.

Ellers er dette en svært lettkjørt og komfortabel bil.

Den adaptive regenereringen var superb, bedre enn i min allerede bra iX3.

Head up displayet har blitt ennå mer lyssterk og stor, men la meg avslutte med dagens høydepunkt.
Det er selve kjøringen - det er det som imponerte aller mest.
I de fleste elbiler med (nesten for mye effekt) med 4-500hk, blir man nesten sjøsyk.

Men i iX var dette vektet på en veldig balansert og naturlig måte.
Dette i kombinasjon med bilens lettvinthet, komfort og den glimrende adaptive regenereringen løfter bilen opp til å oppleves som den naturlige arvtakeren til selveste X5. 

 

17997E61-6AF7-4CB7-9E9B-41C257BE0839.jpeg

9109367F-90BA-422C-823D-FB7498F71E52.jpeg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott test, bra at noen tar seg bryet med å lage en test rapport 👍 Jeg ble også lurt/overtalt ut på en liten runde, og det første som slo meg bak rattet er at den virket som en diger i3. Men den var god å kjøre, deilig dailydriver med power on demand og god komfort. Setene var fæle, og interiøret veldig utrivelig. Kvaliteten var bedre enn jeg fryktet, men selve designet gir ikke den samme hjemmekoselige følelsen som andre BMWer gir. 

Sammenliknet med G05 X5 synes jeg X5en trekker det lengste strådet. Den er penere, føles mer som en premiumbil innvendig og er vel egentelig vel så god å kjøre i 45e utgave. Men iX fremstår helt klart som en mer moderne bil, men for meg er ikke målet å fremstå som mest futuristisk 😅 Smak og behag 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Flott test, bra at noen tar seg bryet med å lage en test rapport 👍 Jeg ble også lurt/overtalt ut på en liten runde, og det første som slo meg bak rattet er at den virket som en diger i3. Men den var god å kjøre, deilig dailydriver med power on demand og god komfort. Setene var fæle, og interiøret veldig utrivelig. Kvaliteten var bedre enn jeg fryktet, men selve designet gir ikke den samme hjemmekoselige følelsen som andre BMWer gir. 

Sammenliknet med G05 X5 synes jeg X5en trekker det lengste strådet. Den er penere, føles mer som en premiumbil innvendig og er vel egentelig vel så god å kjøre i 45e utgave. Men iX fremstår helt klart som en mer moderne bil, men for meg er ikke målet å fremstå som mest futuristisk 😅 Smak og behag 👍

Ser absolutt den. 
G05 ser ut som en million, føles som det og har fantastiske seter.

Hvorfor iX ikke leveres med tilsvarende seter er for meg en gåte?

Greit nok med konturløse seter i en i3, men i en iX bør man ha bedre alternativer. 
Lyst til å ratte G05 45e som en motsats til iX i morgen, har kun testet den med den nydelige diesel sekseren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IX er en bil BMW MÅ selge i bøtter og spann, og er derfor sannsynligvis godt presset på pris fra fabrikk. Ut fra det ser jeg ikke bort fra at økonomene har tvunget frem et og annet kompromiss på kvalitetsfølelse og luksus. Teknikken betviler jeg imidlertid ikke.
 

Men «dealbreakeren» for min del, er og blir utseendet. Nå har jeg ikke sett den live ennå, men SÅ mye kan da ikke bildene lyve. (Den hvite der er riktignok det beste jeg har sett så langt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den selv hos Sulland i Sarpsborg i går. Og som @*MrB* skriver, kvaliteten har de roet ned på her. Mye tydelig billig plast (sånn typisk japse og amerikanske biler viser preg av). 

Er 190cm høy,så måtte naturligvis sjekke plassen i baksetet, som var helt ok 🙂. Men når jeg lukket døren, oppdaget jeg at det knirket i midtkonsollen når døren gikk igjen. Prøvde å gjøre det samme og det knirket igjen. Mulig det bare var akkurat denne bilen, men snodig var det 🙂 Og denne utstillingsbilen kostet 870k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, LP760 skrev:

Så den selv hos Sulland i Sarpsborg i går. Og som @*MrB* skriver, kvaliteten har de roet ned på her. Mye tydelig billig plast (sånn typisk japse og amerikanske biler viser preg av). 

Er 190cm høy,så måtte naturligvis sjekke plassen i baksetet, som var helt ok 🙂. Men når jeg lukket døren, oppdaget jeg at det knirket i midtkonsollen når døren gikk igjen. Prøvde å gjøre det samme og det knirket igjen. Mulig det bare var akkurat denne bilen, men snodig var det 🙂 Og denne utstillingsbilen kostet 870k.

Plassen i baksete var en av tingene jeg trodde var større, ettersom alle tester nevnte nettopp dette.

Den var sammen med bagasjerommet helt ok, men heller ikke noe mer.

Opplevde ikke noe knirk selv, men må ha mer tid for å kunne si noe konkret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2021 den 15.49, Ron Jeremy skrev:

I de fleste elbiler med (nesten for mye effekt) med 4-500hk, blir man nesten sjøsyk.

 

Kjente faktisk på den følelsen i dag 😵 Var jo ganske uvant med en bil som dro så bra 😅

 

Fikk en testrunde i ix50 i dag, og for et kjøretøy. Dette blir en deilig milsluker hvor køkjøring også blir en glede. Mange sier at dette ikke er en sportselig bil, og er enig. Men skal iX egentlig være det? Har ikke testet noen andre å sammenligne med, men vil tro iX er av den sportsligere i segmentet uansett?

Lett å skrive kritikk, så kan fort se ut til at jeg ikke likte bilen. Men jeg syntes den virket utrolig bra. God kjørefølelse, god lyd, lite støy og alt det andre pressen allerede har skrevet.

Setene er veldig gode å sitte i, men savnet mulighet til å senke det litt mer. Med mine 1.92 måtte jeg fortsatt sette meg opp føltes det som. Samt sittefølelsen var litt høy, men noe en fort kommer til å bli vant med vil jeg tro, som ikke har kjørt særlig SUV/SAV. Støtten på sitteputen er ikke optimal, men korsrygg sjåfør kjentes bra ut. Men litt rart at de ikke har hostet opp et sportsligere alternativ i utstyrslisten.

Generelt en god bil jeg kommer til å elske. Så får en heller banne litt angående bagasjeplassen før langturer når takboksen senkes på plass.

 

Var begrenset med tid til å bla i menyer i den tildelte tiden. Så vil tro noen av de litt negative erfaringen kommer av ikke satt opp slik jeg ønsker, eller at det kommer noen oppdateringer.

Lane keeping assistant var mer en assistent en god lvl2 føltes det som. Den vandret en del på bred 4-felt. Og i nyper sving med midtdeler klarte den ikke å holde seg, med dro ut over sidelinjen flere ganger. Ble skuffet over akkurat den. Men dette vet en jo kommer flere oppdateringer på 🙏

Ved følge trafikken, og farten satt 30km over så ikke uventet akselererte den når en svingte på avkjøringsrampen, og la seg pent bak en bil foran. Justerte da cruise ned til fartsgrensen på 60km/t. Når bilen foran så gled ut venstre i rundkjøringen (ditt jeg også skulle) akselerte bilen kraftig i svingen. -Skulle tro bilen ut i fra sensorer og nav viste at den var i en rundkjøring, men tydeligvis ikke 😕   

 

MEN, en ting jeg ikke hadde tenkt over, men oppdaget i dag -heldigvis ikke på feil måte, for refleksen berget meg. Vinduet sto oppe, gikk ut av bilen, la hånden oppå kanten og smalt igjen døren... Med iX som har ca 10cm dør stikkende ut bak vinduet som klemmer mot B og C stolpen så er ikke det en lur idè. Håper bare barna også lærer fort at den metoden ikke er så lur 😳

 

Totalt sett en god bil jeg bare ble mer glad for at jeg har bestilt 🤩

 

Edit: En ting til. Håper det bare er programmering i menyen som hindrer den i å gå i dvale og kjøre frem rattet hver gang en går ut av bilen (f.eks. for å åpne garasjedørern. Hvor en må inn å trykke på start og vente til bilen er klar igjen før en får den i gir. Men blir kanskje bare meg. Jeg hater jo at nyere biler går i N og setter på bremsen når en rygger sakte med henger å åpner døren for å se bedre, og tilsvarende "sikkerhetsfunksjoner".🙈

Endret av Jan E-28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var selv på prøvetur med den i dag, har ikke hatt planer om å kjøpe, men har blitt passe nysgjerrig siden den har fått så gode tester. Om sant skal sies så har jeg kikket på X5 med dieselmotor, det blir såpass mange lengre turer mellom nordvest og øst at jeg per i dag ikke ser et bedre alternativ.
Men jeg må med hånden på hjertet si at jeg likte IXen irriterende godt, spesielt på komfort, satt veldig godt, til tross for litt manglende støtte i forkant av lårene, savner en justerbar pute der. Men jeg likte styringen, veldig presis og fin, prøvde den i alle moduser på litt smådårlig vei og jeg merket overhodet ingen knirking eller ulyder, opplevde den heller som veldig stille. På bilder har jeg ikke klart å like interiøret, syns det virket billig og kanskje litt uryddig, men når jeg satt meg inn fikk jeg et langt bedre syn på det, rattet satt godt i hendene og var fint å håndtere i rundkjøringer på Alnabru, skjermen var lett oversiktlig og det samme gjelder bilen, god sikt forover og a stolper som føltes veldig riktig i forhold til sikt i kryss og lignende. Syns og draget var helt greit til en så stor bil å være, jamt og fint. Etter turen prøve satt jeg baksetet, kjenner ikke meg helt igjen i at det var trangt, med mine 192cm hadde jeg god plass bak førersetet, som for anledningen var tilpasset meg selv.
For min del blir det ikke aktuelt med denne bilen (IX40), til det blir det for kort rekkevidde, å vente på 50 blir nok litt for lenge, men så langt er dette beste el-bilen jeg har prøvd, uten tvil.

I morgen skal jeg ut å teste X5 45e, spent på å ha den ferske sammenligningen her i bakhodet.
Se bilde lagt ved av bakseteplass med mine 192 cm, tror ikke den er like bra på X5.

70FBDFE1-7FE1-47FC-B8C0-9C859119FD01.jpeg

E36147AD-4976-4740-9C52-0A01E43E6451.jpeg

7EBA110D-396E-4BFD-BABD-AB95AB5D924E.jpeg

0CD5F9F3-F0DB-4FB4-80ED-729D76E2E544.jpeg

31878F13-9F72-4D38-958C-9F8C0B01ACDF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mange av dine betraktninger.
Mitt lille poeng med at baksete plassen ikke stod til forventningene, så var det et resultat av ulike tester som skrøt av nettopp dette, noe jeg ikke føler var iX sitt sterkeste kort.

Deler også samme «dilemma», hvor jeg også etterhvert vurderer nettopp disse to bilene.
Har kjørt G05 med 3.0 dieselen, nydelig kombo det, men for meg med 3 elbiler på kontoen, er X5 hybrid minimum.

Hører at det er svært få som går fra elbil til andre drivlinjer, noe jeg kan relatere til.

Så er det noe med den dynamiske kjøringen som den adaptive regenereringen skaper, det oppleves særdeles bra i mine øyne. Og det var ennå bedre i iX enn min nåværende iX3.

IX 40 er også en model som gir lite mening for meg, som e-tron 50 er.

I denne ligaen må rekkevidden være på iX50 nivå eller bedre.

Spent på dine betraktninger vedr X5 og iX.

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...