Jump to content

E.C.'s garasjetråd - bremsenipler til besvær


E.C.
 Share

Recommended Posts

I anledning av at jeg endelig har fått flyttet inn i egen garasje, samt fått fiber i hus så ser ikke jeg flere unnskyldninger til å la være å opprette egen tråd. Jeg har tross alt hengt her i noen år, så det kan være greit å vise litt av hva jeg driver med. Noen på forumet har jeg møtt i person og noen kommer jeg helt sikkert til å møte i fremtiden. 

Garasjen som nå er anskaffet (hus fulgte med) er i betong og uisolert, så det spørs om det ikke blir den som kommer til å legge beslag på budsjettet i fremtiden, men jeg skal nå lure unna noen grunker for å skru bil også. Planen (eller kanskje håpet) er å gjøre om garasjen til et verksted som holder plussgrader året rundt, samt ha muligheten til å watte opp til romtemperatur ved behov. Tanken er at om man har et trivelig sted å arbeide så blir terskelen for å legge ut på bilprosjekt litt lavere også. Grunnen til at jeg nevnte fiber lengre opp er at jeg har hatt ADSL i nesten 5 år. Dette funker dårlig til å laste opp bilder, så terskelen for å poste eget arbeid har vært akkurat litt for høy.

Som noen helt sikkert har fått med seg så har jeg litt interesse for tekniske ting og diagnose, så jeg tenker at jeg kommer til å legge ut en del vedr. hvordan jeg feilsøker ting og forhåpentligvis fikser problemer som oppstår på egne biler. Bilelektrisk er litt spennende og det er sikkert flere som kan plukke opp en ting eller to. Som nevnt så er garasjen uisolert, så det blir begrenset hva jeg kommer til å gjøre fram til været blir bedre, men jeg har knipset litt bilder av bilene mine gjennom årene, så jeg skal nok greie å få påspandert noen historier fra fortiden fram til sommeren. Dere er selvfølgelig velkomne med kommentarer og diskusjoner, litt off-topic går fint for min del.

Bilene jeg har kommer jeg tilbake til, men kan kort si at det er en E39 525d, en E61 525d og en E91 325ix. Bilde av garasjen vedlagt:

235362307_e39garasje.thumb.jpg.1883aa91751791e6faf824376e881707.jpg

Edited by E.C.
Link to comment
Share on other sites

Artig du har laget tråd, blir spennende å følge med på fremover. Du er en person jeg liker godt her inne, mye gode innspill og en person som har hjulpet meg over PM. Flott garasje og herlige biler!

Hvordan ser overetasjen ut i garasjen? Jeg er i planlegging fasen selv og er usikker på hva jeg skal gjør, men har en plan om å spare opp til å kunne bygge garasje med utleie del i øverste del. Er nysgjerrig på kostnad og om dette er noe du er villig til å dele. 

Link to comment
Share on other sites

@e30 tic: sånn ca. 50 kvm innvendig, rundt 55 kvm utvendig tror jeg.

@Snagg30: takk for fine ord. Garasjen ble kjøpt sammen med huset, så jeg er litt usikker på kostnadene fram til nå. Taket er relativt simpelt, det er 2x8" på tvers av kjøreretningen i garasjen med standard ~55-57 cm mellom bjelkene. Over det er det litt ymse planker som man kan gå på, så det kan brukes til lagring. Selvmordstrappa man skimter bakerst tenker jeg å ta vekk. Skråtak med uisolerte stålplater og that's it. Takhøyden i selve garasjen er ca. 2.8m opp til bjelkene. Tenker å legge 198 mm Rockwool og skru opp de billigste treplatene jeg finner. Ettersom jeg ikke har tenkt å kjøre bilen inn og ut om vinteren til daglig så vil jeg å droppe fuktsperre, men går heller for ventilasjon med vifte nede og lufteluker oppe. Hvis du skal ha utleiedel så må du ha gassperre og slikt, samt muligens gips i takplater for å ha brannsikker sperre fra garasjedelen. For din del vil du behøve vann og avløp, så det blir fort en del ekstra kostnader. Om man skal bruke garasjen litt aktivt så er det også verdt å tenke seg om man er komfortabel med å bråke når noen bor rett over eller om de er komfortable med det.

Link to comment
Share on other sites

Fin garasje det der. Funker fint som den er, men også med gode muligheter for oppgradering om ønskelig. Bred enkelport er praktisk. 👍
 

Å lage egen tråd har nok litt terskel for mange (meg selv inkludert), men man trenger jo ikke bedrive avansert motorbygging for at tråden skal være leseverdig. Som en av de saklige og ryddige stemmene her inne, så vil jeg tro at garasjetråden kan bli verdt å følge med på også. (Må ikke kjenne press nå 😄

Link to comment
Share on other sites

Kjekt med tråd, også for seg selv. Mange ganger jeg får dårlig samvittighet grunnet andre prioriteringer enn bil og da er det greit å lese igjennom trådene å se at det har jo faktisk en litt oppigjennom. Lett å glemme alt småtteriet man har plagdes med. Har heller ikke ord for hvor mange løsninger og inspirasjon jeg har funnet i andres gamle tråder. Har tenkt på det mange ganger at det burde vert lagd en samletråd, er uttalige fantastiske tråder som er regna som "tapt" for dem som kom her rundt 2013 og utover da dem ligger så langt bak i forumet at dem aldri kommer frem uten videre. Bare synd så mange er baserte på photobucket og dermed uten bilder i dag. 

Der jeg skrur mest er det også i vanlig betong, med kun 5cm eps på innsiden. Skulle vert isolert 10-15cm utvendig og min 20 på toppen og støpt ny plate over, men det lønner seg nok aldri i besparelse. Alikevell med varmepumpe som holder det på ca 10 grader går det overaskende fort å få det levelig selv på 140m2. 

Edited by hsd
Link to comment
Share on other sites

Takk for det, skal prøve å fylle tråden med litt leseverdig info :)

Garasjen er kurant den og det føles varmere inne bare pga. at vinden ikke kommer til, men med kun 1-2 grader over utetemperatur så blir det litt kaldt om vinteren. Han som bygget den har laga et ca. 25x25 cm luftehull i veggen (hull har veldig dårlig u-verdi når man tenker isolasjon 😄), samt at det trekker under taket, så været inne og ute er det ikke så mye forskjell på. Hadde vært fint å slippe relativ luftfuktighet på opp mot 80-90%. Ønsker man å lagre elektronikk og annet der inne så blir det litt for fuktig.
Jeg har vurdert varmepumpe, men heller litt mer mot Airrex dieselvarmer. I kombinasjon med en sorpsjonsavfukter og isolasjon i taket bør det begynne å hjelpe, med avfukter kan jeg stenge igjen lufteluken og ha det litt mer tett. Airrex får man med WiFi, så kan man styre temperaturen fra avstand og stille inn på forhånd. Med avgiftsfri diesel til oppvarming så er det ikke sikkert at det kommer noe verre ut enn varmepumpe mtp pris per kwh, spørs vel litt på priser på strøm fremover. Dessuten kan den dytte ut opp mot 14kW ved behov, det er det ikke mange varmepumper som vil greie når det er minus 10-15 ute (som er gjerne da noe på bilen går i stykker). 

Isolere på innsiden tør jeg ikke per i dag, de som flyttet ut har sagt at det kan være litt vann/fukt på gulvet om det regner veldig mye, så jeg må muligens legge ut på dreneringsbaluba. Da blir det nok Rockwool drensplater på 100mm ute under bakkenivå og 100 mm EPS/XPS rund på utsiden ellers. Da kan det bli aktuelt å legge 1/3 av isolasjonen på innsiden, slik som Sintef anbefaler, så man kunne ha lektet 5 cm innover. Dette blir i så fall ikke billig, men prøver å ikke ta sorgene på forskudd. Som sagt så tror jeg at det kan bli bra nok med skikkelig avfukter og diesel strålevarmer + isolasjon i taket, så jeg sikter på å starte der først, så får jeg se hvor stort vannproblemet evt. blir. Isolert såle hadde vært noe det óg, men det kommer til å stjele for mye høyde, dessuten blir det litt jobb å gjøre i oppkjørselen i tillegg, om garasjegulvet blir 15-20 cm høyere. Jeg har tenkt på epoxy på gulvet, men mulig det blir noen gummi- eller plastfliser i stedet, om det har litt isolerende effekt så er det kanskje verdt å vurdere i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Det har vært litt snakk om termostater her på forumet i det siste, noe som er et sikkert tegn på at det er vinter og folk kjører dieselbil. Mange er litt usikre på hva som er normalt og ikke, så jeg legger ved en logg fra en tur jeg kjørte da det var -7 ute. Bilen startet fra garasjen, så ingen skraping eller tomgang. Det ble ikke en skikkelig datalogg, men jeg tok to screenshots. Jeg logget med en Launch X-431 og basert på timestamps har jeg estimert at tallene på x-aksen er datapunkter og at det logges med 2.5Hz, altså 150 datapunkt per minutt. Allerede ved 6 minutter er motortemp på 60C. Dette skyldes primært at jeg kjører rett ut på en vei med 80 i fartsgrense og det stiger rundt 150-200 høydemeter på 6-7 km. Ved saktegående kjøring eller kjøring på flat mark/nedover vil det ta noe lengre tid å nå dit. Videre flater det ut og går faktisk litt opp og ned. På dette tidspunktet har nemlig klimaanlegget begynt å blåse for fullt (det starter vel på 40C kjølevæsketemp), så mye av varmen går inn i bilen. Triller du nedover med svak motorbrems så tilfører du ingen energi, men kupeen henter fortsatt ut varme. Da kan man få en liten dupp i temp nedover på de lengre bakkene, som man kan skimte på grafene. Særlig i starten av turen når det er mye varme som skal hentes for å gjennomvarme seter og interiør så ville ikke jeg funnet slikt unormalt. Fra rundt 15 min og ut så ser man at bilen min har lagt seg på litt over 80 grader og det flyter rundt der på normal kjøring. På generelt grunnlag så vil jeg si at dieselmotor > 80 grader på vinter er godkjent, men ettersom jeg vet at termostaten skal åpne på 88 og det høyeste jeg kom i løpet av turen var på 84-85 så setter jeg nok den på innkjøpslisten for neste sesong, om ikke annet så for å sammenligne. Dette er da fra E61 med M57D25TU, manuell kasse, ikke EGR. Til dere andre som sammenligner med sine biler så kan dere nok legge opp mot 5 min ekstra kjøring om det er fravær av bratte bakker. @Ingvaldsen kan få sammenligne litt med X5-en sin :)

Screenshot_2021-11-30-08-58-29-885.thumb.jpeg.14a3c4aae60fbb9a83182e1309a9beaf.jpeg

Screenshot_2021-11-30-09-10-01-107.thumb.jpeg.214b742aac270ce832e97316f89e947e.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Fin den oppsumeringen der @E.C.

Jeg trodde lenge det var noe utrolig galt med min bil grunnet diverse påstander jeg leste inne her om hvor fort bilene nådde temp og at den holdt 88 grader i arktiske temperaturer. Siden så mange faktorer som tomgang før kjøring, hvor den står parkert, webasto, type veier man kjører osv gir utslag på hvordan motortempen oppfører seg, er det jaggu meg ikke noe fasit svar på dette. 

Jeg har iallefall slått meg til ro med at 80 grader pluss/minus er helt OK temp for min del når det er kaldt ute. Noen ganger når den 88 og forblir der, andre ganger ikke grunnet ulike årsaker. 

Jeg har dog lagt merke til en ting og det er hvordan temperaturer stiger drastisk rett før bilen initierer DPF regen. Utifra hva jeg har lest i TIS, så er det en kombinasjon av å begrense luftinntaket og skyte ekstra diesel under forbrenningen som er med på å øke tempen så fort på så kort tid. Min bil kan gå fra 50 - 90 grader på bare noen minutter med rolig kjøring til tross for at det er kaldt ute. 

Det jeg undres er om det er en grunn til at BMW ikke har programmert inn noe slikt (dog mildere variant) for å få opp motortempen fortere. Er det pga økt forbruk/utslipp eller er det skadelig for motor å øke eksostemperaturen slik ved kaldstart over bilens levetid? 🤔

 

Link to comment
Share on other sites

Det kan nok være ulike grunner til at de ikke har gjort det, men jeg ser for meg at drivstofføkonomien til de som småkjører hadde blitt veldig dårlig. Dessuten er det ikke så farlig å lage ekstra sot når du skal regenerere DPF rett etterpå, men gjør du dette ved alle småkjøringene og aldri får regenerert så blir det fort tett. Her skal jeg dog innrømme at jeg er over på litt gjetting.

Nøyaktig hvor mye som går til kupé og hvor stor påvirkning det har på motortemp har jeg faktisk tenkt å logge, men da må jeg over på Bimmergeeks ProTool som jeg har. Der kan jeg få loggen som en .txt eller .csv og da blir det enkelt å dytte det inn i Excel og grafe overlay. Der har jeg dog kun kablet OBD2, så det er litt knot med mobil. Skal prøve å få bestilt deres blåtann adapter og se om jeg får tatt det trådløst, det hadde vært litt mer praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Tok E61en ut på en tur i dag. Denne har stått en ukes tid, så det var på tide å fyre den opp i dag, særlig pga. at det var litt ekstra kaldt ute. Grunnen til at jeg ønsker å starte bilen i kulda er at jeg har hatt problemer med kaldstart forrige vintersesong. Dvs at bilen stopper ca. 3 sekunder etter oppstart og da stopper den tvert. Ikke hver gang, men sånn 50/50, kun etter å ha stått over natt. De fleste dagene startet den på forsøk nr. 2, men ved to tilfeller så ville den ikke da heller. Jeg hadde selvfølgelig målt litt ting og tang med det jeg hadde tilgjengelig (den gang) og havnet på at det var dieselfilteret/varmeren som var synderen, så nå er det litt interessant å finne ut om hvorvidt jeg hadde rett. Byttet såpass sent at det var ikke like kaldt ute lengre, så fikk ikke verifisert "fiksen". Problemet var fra mellom 5-10- og nedover, var tross alt mange dager med -20 for meg forrige vinter.

Her var litt av tankeprosessen: noe av det typiske som lager startproblemer for diesel var relativt utelukket (likevel bør man aldri si aldri). For eksempel hadde jeg nylig byttet starter og batteri og bilen fyrte opp rimelig fort. Jeg vet at plusskabelen under bilen har vært byttet og det er ingenting som tilsier at jeg har noe stort spenningsfall fra batteriet bak fram til motorrom når jeg tester:

729753891_voltdroptest.thumb.jpg.91040c97ce695a88a03cb056d24563d1.jpg

Det i blått er målt på batteriet og det røde i motorrom. På den første dippen ser man at batteriet er faktisk helt nede på 9,2V en brøkdel av et sekund, mens i motorrom er det helt nede i 7,8V. Sett vekk fra dette ekstreme som varer i et par millisekunder (ms) så er avstanden mellom blå og rød i dippene (når én av sylindrene er på vei opp og skaper kompresjon) på godt under 1V, noe som ansees å være normalen/bra. Det betyr at min jording til motor også er ok. For ordens skyld så kan jeg nevne at en del enheter på bilen som monitorerer spenning har marginer på f.eks. 200 ms før de vurderer spenningsfallet som unormalt (f.eks. at man kutter ut noe forbruk for å lette oppstart). For IBS sin del så ville det se ut som at spenningen er < 10,6V i mindre enn 100 ms (x-aksen er i sekunder). Testen var dog på en forvarmet motor, som man vil se senere så er det ingen gløding her. Uansett, 0,7 sekunder fra starter slår inn til motoren går selv er bra greier.

Jeg visste også at glødepluggene med relé har vært byttet, men jeg logget like så en oppstart der bilen kvelte seg:

582399347_startstallimage.thumb.jpg.03bf0d4375c466b45632930baba88624.jpg

Dette er for de spesielt interesserte, men her kan man se mengden info man får kun ved å logge spenning ved oppstart. Her hadde jeg panseret oppe, slik at jeg fikk med opplåsingen. Kort fortalt så faller spenningen mer jo mer strøm det dras ut. Glødeplugger på full pupp drar en del. Jeg har også zoomet inn på alt dette og sett over i detalj, men det var ingen irregulariteter som kunne peke på at 1-2 plugger ikke fungerer. 

Jeg hadde også en kode liggende på throttle actuator den gang, altså gasspjeld. Fikk en medhjelper til å se på spjeldet under oppstart og det var åpent, men bilen stoppet, så det kunne ikke være det. 

Hadde så en feilkode på filtervarmer til diesel. Denne settes når trykket blir for høyt. Filtervarmeren har egne sensorer og "tenker selv", men hvis noe går dass så sender den en melding til DDE. Ergo ikke direkte styrt av DDE. Jeg hadde egentlig ikke forventet at dieselen i Norge på vinteren ville skape noen problemer, men det er vanskelig å vite. Det jeg betraktet var at et system laget for å fungere med en varmer vil kunne slite om varmeren ikke fungerer. Jeg hadde da ikke et tangamperemeter til å måle om det går noe støm til varmeren (og det var lite fristende å fjerne deksler ute i 10-20 minus for å komme dit). Så jeg endte opp med en ny "assembly" med filter og varmer. I etterpåklokskapens navn så innser jeg at jeg kunne ha målt spenningsfall over sikringen til varmeren, men det er hjelper ikke meg så mye nå. Filteret kan uansett ha vært glemt byttet eller så kan det være nok å få en litt dårlig batch med diesel som har litt vann i seg slik at det blir frossent når det blir kaldt nok. En annen ting som dyttet meg i den retningen var antydning til surkling fra under setet-regionen de gangene jeg prøvde å starte og bilen ikke ville (pleier å starte med åpen dør). Min konklusjon var da at matepumpen fra tank leverer nok trykk, men at flowen blir såpass begrenset i filteret, slik at matetrykk inn blir for lavt og bilen rett og slett skrur av. Det er klart mange flere muligheter her, men jeg hadde egentlig ingen bedre ideer på daværende tidspunkt. Det var en dag hvor den nektet å starte etter 5-6 forsøk og dagen etter (i -20 igjen) da jeg tok en runde med varmepistol rundt dieselfilteret så startet den etter to forsøk, så det bidro litt til min konklusjon.

Dagens utetemperatur ved oppstart var på ca. 14 minus, men bilen viste "kun" -8,5 i garasjen. Det ble til -10 bare jeg trillet en halvmeter bakover, så jeg vil tro at motoren var på  ca.-10. Kunne nok ha sjekket kjølevæsketemp eller dieseltemp fra DDE, men skippet det denne gangen. Dere som har lest på grafen over vedr. "rar" eksoslyd hører kanskje en liten antydning på klippet under, men dette var mer tydelig forrige vinter da den ikke ville starte. Ser ut som at videoen havner nederst i posten, så dere får scrolle dit.

Ventet på passasjer og da poppet opp feilmelding på luftfjæringa, selvfølgelig. Jeg hørte kompressoren gå en stund, så forventet nesten at den skulle komme. Hadde iCarsoften inne i bilen og leste av:

533165977_dtcehc.thumb.jpg.e11c4ed425ce556247095b1fa9e52544.jpg

Hjulet bak stod på en snøklump da jeg kjørte ut og ventet på passasjeren min, så jeg er egentlig ikke overrasket at det kom en pling. Jeg har sett hvor opptrykkt et hjul kan se ut med vanlig fjæring om bilen står i en helning og hjulet er på en stein eller tilsvarende, så her tror jeg at bilen har "overdramatisert". Kompressoren som har noen år på baken sliter kanskje med å bygge opp trykk raskt nok i -15 og da fikk den vel en timeout. Da jeg parkerte på flatt bakke så var det litt mer luft i venste belg:

2084340338_liveehc.thumb.jpg.81159cf9b66dc65dbf2f2e3472409dd8.jpg

Feilen kom ikke tilbake på de to resterende turene, så her tar ikke jeg mine sorger på forskudd. 

Klikket meg innom DDE og der ligger faktisk spjeldet igjen, får vel sjekke med bedre verktøy når feilen ble logget, om det var under dagens tur eller før (freezeframe på Launch kan brukes til slikt). Ser ut som at det ikke liker kulden så mye, men det er nå ikke noe krise for min del. Skal man regenerere DPF så bør det nok være i orden, men det har ikke jeg satt meg så mye i.

174713620_dtcthract.thumb.jpg.9b8eff5dacbae1a2edb7c003cffd8098.jpg

Bilen er nå i alle fall ren, ettersom jeg rakk akkurat å ta en vask da det var mildere, så det føles nå godt:

sidebilde.thumb.jpg.3b62cd2c71cfe67ab951fe558b42ce12.jpg

Og her er videoen fra dagens oppstart da, som sagt så har den stått i ca. en uke:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Blir artig å følge med her. Vil også bare legge til at sånn dieselvarmer er ganske så kjekke og ikke et dumt alternativ til varmepumpe eventuelt. En kompis bruker sånn på lageret sitt, og er fornøyd med det!

Link to comment
Share on other sites

@Gabz: Bra å høre at de som bruker slike dieselvarmere er fornøyd, tror nok at det blir en sånn før neste vintersesong ja.

Ellers kom det faktisk en pakke i posten i dag, denne har jeg ventet på i noen uker: 

20220120_142300.thumb.jpg.2422bb7212482b5703e4e84977f19265.jpg

20220120_142312.thumb.jpg.954f7b9c7fa603b55c3252eae7ed1583.jpg

Da kan jeg endelig bruke Bimmergeeks ProTool trådløst. K+DCAN-kabel fra Kina og en OTG-adapter funker det også, men greit å slippe dette, samt at man må skjøte på med USB-forlenger i tillegg om man vil ha mobilen over 1 m unna OBD-porten. Sist jeg skjøta så falt det dessuten ut halve tiden. Når jeg både har ISTA med ICOM og Launch X-431 på nettbrett så skulle man tro at man ikke behøver noe mer, men ProTool er faktisk ganske bra til koding. Jeg har alltid irritert meg over at NCS er noe kronglete å bruke og egentlig lurt på hvorfor ingen automatiserer deler av all den klikkingen man gjør der. Protool gjør nettopp dette og det på mobil, absolutt verdt penga for min del. På E91'n tenker jeg å få kodet vekk setebeltevarselet og kanskje dørlåsen som kommer når man begynner å kjøre. Beltet bruker jeg selvfølgelig, men jeg føler at det blir litt vel slitsomt å høre på all den plingen når man skrur på bilen bare for å gå ut og skrape eller la den stå på tomgang. Rakk ikke å finne hvor jeg koder det inn på den korte turen jeg var passasjer, men fikk justert soft-blink til 5 blink, så rakk å klemme ut noe av verdi fra adapteren allerede på første testtur. 

PS: samboeren ble ikke imponert når jeg tok en random vindusspyling på ruta mens hun kjørte, så slikt prøves på eget ansvar 🤠. Noe wifi til 4G-adapter og man har gode muligheter til å trolle folk. Egentlig galskap at forsikringsselskap har foreslått å sette inn adaptere i OBD-porten for å samle inn data og overføre videre. Blir noe der hacket så får man i praksis tatt over bilen til folk :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

  • E.C. changed the title to E.C.'s garasjetråd - bremsenipler til besvær

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...