Gå til innhold

Ny 5-serie 2023.


Alfred trovåg
 Share

Anbefalte innlegg

Er veldig spent på denne selv, er jo alltid en stor greie når BMW skal komme med en ny 5-serie. Det som er litt artig med G60 er at dette blir den første 5-serien som skal leveres med alle drivlinjer som i dag er tilgjengelig på markedet. Det vil da si at den kommer som bensin, diesel, ladbar hybrid og full elektrisk. Den vil også da komme med fire, seks og åttesylindrede fossilmotorer, så finner man ikke en 5-serie som passer nå så vet ikke jeg. BMW har også gått ut å bekreftet at G60 skal få ett mer "normalt" og tradisjonelt design kontra mye av det som har kommet fra BMW de siste åra, det vil også si at den unngår de gigantiske grillene som 7-serie og flere andre modeller har fått. Er litt uskikker på den litt skrå hekken på sedanen, mulig dette er en vanesak. Hvis ikke så har man jo Touringen ;) 

Selv er jeg litt i limbo om dagen med hva jeg skal gjøre, er jo så vanvittig fornøyd med min G30 540d. Så denne kjører jeg nok en god stund til, men jeg vet jo hva som skjer når en ny modell kommer på veien ;) Har utrolig lyst på en G26 M440i Gran Coupe, men jeg er litt usikker på baksete plass og jeg er ikke helt komfortabel med å gå over til en hverdagsbil som går på det dyreste drivstoffet man har. Kommer denne som M440d med diesel eller M440e med Ladbar hybrid så stiller ting seg annerledes, jeg har blitt godt vant med å kunne kjøre en måned uten å fylle og når jeg først skal fylle så kan jeg fylle for 13,- litern og ikke 17,- litern. Elbil er helt uaktuelt pga manglede lyd og kort rekkevidde. Men så vil jeg jo da vente å se hvordan G60 blir seende ut og hva den kommer med at motorer, det betyr i så fall at jeg må kjøre G30 en del lenger enn det jeg egentlig ønsker med tanke på km stand. Anyway, skal bli spennende å se G60 når den kommer...med den motorpaletten her så skal bilen bli mer norgesaktuell enn noen gang :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fredrik 90 skrev:

Er veldig spent på denne selv, er jo alltid en stor greie når BMW skal komme med en ny 5-serie. Det som er litt artig med G60 er at dette blir den første 5-serien som skal leveres med alle drivlinjer som i dag er tilgjengelig på markedet. Det vil da si at den kommer som bensin, diesel, ladbar hybrid og full elektrisk. Den vil også da komme med fire, seks og åttesylindrede fossilmotorer, så finner man ikke en 5-serie som passer nå så vet ikke jeg. BMW har også gått ut å bekreftet at G60 skal få ett mer "normalt" og tradisjonelt design kontra mye av det som har kommet fra BMW de siste åra, det vil også si at den unngår de gigantiske grillene som 7-serie og flere andre modeller har fått. Er litt uskikker på den litt skrå hekken på sedanen, mulig dette er en vanesak. Hvis ikke så har man jo Touringen ;) 

Selv er jeg litt i limbo om dagen med hva jeg skal gjøre, er jo så vanvittig fornøyd med min G30 540d. Så denne kjører jeg nok en god stund til, men jeg vet jo hva som skjer når en ny modell kommer på veien ;) Har utrolig lyst på en G26 M440i Gran Coupe, men jeg er litt usikker på baksete plass og jeg er ikke helt komfortabel med å gå over til en hverdagsbil som går på det dyreste drivstoffet man har. Kommer denne som M440d med diesel eller M440e med Ladbar hybrid så stiller ting seg annerledes, jeg har blitt godt vant med å kunne kjøre en måned uten å fylle og når jeg først skal fylle så kan jeg fylle for 13,- litern og ikke 17,- litern. Elbil er helt uaktuelt pga manglede lyd og kort rekkevidde. Men så vil jeg jo da vente å se hvordan G60 blir seende ut og hva den kommer med at motorer, det betyr i så fall at jeg må kjøre G30 en del lenger enn det jeg egentlig ønsker med tanke på km stand. Anyway, skal bli spennende å se G60 når den kommer...med den motorpaletten her så skal bilen bli mer norgesaktuell enn noen gang :) 

Er jo ikke rare rekkevidden på hybridene heller med ca 40liters tank. 100 mil rekkevidde = diesel, eller neste generasjon EL-bil med faststoffbatteri tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt frustrert når det nevnes 13kr literen for diesel🤔 tror ikke den har våre under 17kr i år her omkring.. Snittet er vel 18:50 ish.. Bensin en liten krone mer. 

 

Ellers over til 5 serien😅 Noen som har mer kunnskap om den elektriske biten? Om denne kommer i 2023 har jeg mer troa på å selge i4en og vente på i5 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Maxmek skrev:

Er jo ikke rare rekkevidden på hybridene heller med ca 40liters tank. 100 mil rekkevidde = diesel, eller neste generasjon EL-bil med faststoffbatteri tenker jeg.

Nei er vel ikke stort mer enn 600-700 km rekkevidde på en ladbar hybrid. Men det tar jo 2 minutter å fylle den opp så det skal jeg leve med. Fordelen er muligheten til å kjøre elektrisk i hverdagen, nå har Mercedes en rekkevidde på 100 km på sin GLE og nye C klasse. Jeg forventer at en ladbar 5-serie får noe av det samme.

Men ja, jeg er forsåvidt klar for nok en dieselsekser fra BMW jeg 😀 Nå utvikler dem jo nye, og når dem først gjør det i dagens politiske klima så skulle man kanskje hivd seg på en aller siste?

@Skulebollen

Regner med den kommer ett år senere, altså 2024. Håper den får ett skikkelig batteri som gir en god og solid rekkevidde. Er jo det som er så skummelt med å bestille i4 i dag, den vil jo bli levert på ett tidspunkt hvor vi vet veldig mye mer om i5 enn hva vi gjør i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fredrik 90 skrev:

Nei er vel ikke stort mer enn 600-700 km rekkevidde på en ladbar hybrid. Men det tar jo 2 minutter å fylle den opp så det skal jeg leve med. Fordelen er muligheten til å kjøre elektrisk i hverdagen, nå har Mercedes en rekkevidde på 100 km på sin GLE og nye C klasse. Jeg forventer at en ladbar 5-serie får noe av det samme.

Men ja, jeg er forsåvidt klar for nok en dieselsekser fra BMW jeg 😀 Nå utvikler dem jo nye, og når dem først gjør det i dagens politiske klima så skulle man kanskje hivd seg på en aller siste?

@Skulebollen

Regner med den kommer ett år senere, altså 2024. Håper den får ett skikkelig batteri som gir en god og solid rekkevidde. Er jo det som er så skummelt med å bestille i4 i dag, den vil jo bli levert på ett tidspunkt hvor vi vet veldig mye mer om i5 enn hva vi gjør i dag. 

Mener eg leste at I5 kom i 2024.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Design er individuelt, selv mener jeg at G30 er en klassisk og fin 5-serie i god tradisjon. Den følger fint opp F10, men er om mulig noe mer elegant enn F10 som kanskje er litt mer sportslig. Sånn sett så kan man vel si at 5-serie designet har stagnert litt, etter utskeielsen med E60 så virker det som om BMW henta designet inn igjen i samme spor som E39 med F10en og har fortsatt der siden. Når det gjelder G60 så har jo BMW lovet at her skal det ikke bli noen revolusjonerende krumspring med gigantiske griller. Kunde gruppen her er konservativ, liker ikke store forandringer. Men at den kommer i elektrisk utgave bringer iallfall noe nytt til modellen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, BrokeBoi skrev:

@ClarityInteressant at du synes at din egen bil med grom motor ikke er fin.

Det er en praktisk bil som gir utrolig mye for pengene, men den er på ingen måte det jeg vil definere som en ''puristisk BMW''.

Med tune både på motor og girkasse og xdrive delete er det morsomme greier, men er jo ikke på høyde med en E39 540i facelift eller E60 550i facelift om man skal snakke BMW. Det er bare en helt annen følelse rundt hvordan bilen oppleves mellom henda, hvordan linjene treffer karrosseriplatene o.l. 

Om man kommer fra eldre BMWer som har vært godt motorisert og godt specca er det fort å merke at det ikke helt er det samme lengre. 

Det er jo i denne retningen jeg skulle gjerne ønsket BMW beveget seg igjen, men de endrer segment og tilpasser seg etter demand and supply så er det helt greit det 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Clarity Jeg forstår deg. 5-serien har blitt mer komfortfokusert de siste årene, så det er ikke helt som tidligere når vi snakker om kjøreegenskapene. Rent utseendemessig er 5-serien bilen som BMW har tullet minst med foreløpig, og det var egentlig utseendet alene jeg trodde du refererte til da du snakket om at den ikke var fin.

Det virker litt sært for meg å kjøpe en millionbil som man ikke kan fordra utseendet på, for det finnes masse annet stygt der ute til langt lavere pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...