Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vurderer å kjøpe ett sett style 128 replica felger fra ebay. Kommer på ca 10.5k med frakt, men er det noen som vet om det kommer noen ekstra kostnader ved kjøp fra ebay? Sendes fra Litauen om det har noen betydning.

Lurer også på om noen har erfaringer med replica felger, eller generelt felger kjøpt på ebay med tanke på kvalitet og slikt? 😁

Skrevet
2 timer siden, Bowiitz skrev:

Kommer på ca 10.5k med frakt, men er det noen som vet om det kommer noen ekstra kostnader ved kjøp fra ebay? Sendes fra Litauen om det har noen betydning.

Du må betale mva av totalsum når det kommer til Norge. 

Skrevet

Ebay har heldigvis gjort det ganske kurrant å handle for oss nordmenn med tanke på fortolling på varer blant annet. Jeg syns det er mer skummelt å kjøpe replika felger enn det er å handle generelt på eBay. Finnes jo så mange fine BMW original felger å velge mellom! 

Skrevet (endret)

Jeg har kjøpt mye, veldig mye på ebay. dyreste må være rattet på F01en, kostet 11 000.-   og 11k var det jeg betalte som selger forlanget, frakt var free inter.
Aldri betalt noe ektra, fått regning fra toll, regning fra fraktselskap etc. 
Ebay er jo samme som Finn.no bare ikke norsk.

Edit: fikk en reging på fortolling i august 2006 fra DHL, det er den eneste, flere hundre varer er kjøpt etter den tid.

Endret av Reef89
Skrevet

ebay er kjempebra. fleste selgere der har en helt annen forretningskikk enn norske forretninger. 

eneste ulempe i noe tilfeller er pris, men det er jo som med alt

Skrevet

Jeg kjøpte felger til over 30k på ebay. Selger var så game at jeg fikk lov til å betale i to omganger. Funka fint det. Om du betaler med PayPal er du beskyttet om felgene ikke skulle komme frem eller skulle være skadet.

Skrevet (endret)

Kjøpe ting på ebay er ganske uproblematisk, veldig sjeldent at ikke import avgifter, MVA OSV ikke blir betalt i kassa på Ebay. Total summen pleier å være total summen lissom.

Men må si jeg også lurer på det med kvalitet på replica felger... Det er svarte Alpina replica felger ute på Ebay til sånn 10k for F30 som jeg lurer på å kjøpe, mye billigere enn originale til 30k. Men så er jeg redd for at felgene vil bare knekke eller no etterhvert.

Endret av MagnusAG99
Skrevet

Det er umulig å gi erfaring på replica-felger fordi dette er et generelt samlebegrep for uoriginale felger. Det finnes både bedre og dårligere produsenter der ute, så om det er en kjent produsent som har replica-design av en annen kjent produsent så er du rimelig trygg. Når det er sagt så er det ganske sjeldent at billige felger fører til noen katastrofale feil (selv om det kan forekomme). Vanligst er at de er tyngre, blir lettere bulket/urunde og holder dårligere kvalitet på lakk - flasser/bobler letter.

Ellers er Ebay ganske greit, men sjekk gjerne ratingen til selger først og at vedkommende har noen salg fra før. Det står som regel om VAT/MVA er med eller ikke når du handler. Hvis det ikke står noe om VAT når du holder på å trykke "kjøp" så bør du ha 25% ekstra + en 500-lapp i fortolling i baklomma, "just in case".

Skrevet
13 timer siden, tennbrikket skrev:

Ebay har heldigvis gjort det ganske kurrant å handle for oss nordmenn med tanke på fortolling på varer blant annet. Jeg syns det er mer skummelt å kjøpe replika felger enn det er å handle generelt på eBay. Finnes jo så mange fine BMW original felger å velge mellom! 

Absolutt, men prisen er ikke like fin på org felger dessverre 😅

Skrevet
4 timer siden, MagnusAG99 skrev:

Kjøpe ting på ebay er ganske uproblematisk, veldig sjeldent at ikke import avgifter, MVA OSV ikke blir betalt i kassa på Ebay. Total summen pleier å være total summen lissom.

Men må si jeg også lurer på det med kvalitet på replica felger... Det er svarte Alpina replica felger ute på Ebay til sånn 10k for F30 som jeg lurer på å kjøpe, mye billigere enn originale til 30k. Men så er jeg redd for at felgene vil bare knekke eller no etterhvert.

Akkurat det jeg å lurer på. Må vel bare prøve å ta sjansen

Skrevet

De fleste selgerne er nå VOEC-registrert, slik at de krever inn merverdiavgiften på vegne av den norske stat i det du betaler for varen. Dersom du ikke betaler for merverdiavgift i forkant (les: selger ikke er VOEC-registrert), må du betale merverdiavgift og fortollingsgebyr ved ankomst til Norge.

Skrevet

Og kjøper man med eBay GSP (Global Shipping Program) så ordner eBay med alt.

Det har hendt et par ganger for min del, at selger ikke merker pakken med VOEC nummer, og påløper det mva, på allerede betalt mva. Men det var rimelige produkter, så jeg gadd ikke klage på det. Men dette virker å ha blitt bedre etter at VOEC var et faktum.

Skrevet
On 3/4/2022 at 8:55 PM, Saltkjelen said:

De fleste selgerne er nå VOEC-registrert, slik at de krever inn merverdiavgiften på vegne av den norske stat i det du betaler for varen. Dersom du ikke betaler for merverdiavgift i forkant (les: selger ikke er VOEC-registrert), må du betale merverdiavgift og fortollingsgebyr ved ankomst til Norge.

Korrekt.

Dersom selger ikke er VOEC-registrert kan man bruke kalkulator hos tolletaten for å beregne moms. 

https://www.toll.no/no/netthandel/utregning-mva/

Posten tar 149,- for å håndtere fortolling. Andre aktører kan ha andre satser.

Skrevet
15 minutter siden, TRF skrev:

En kalkulator hos tolletaten for beregning av moms/mva? Eller bare prisen x 1,25? ....

Prisen i norske kroner x 1,25.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...