Gå til innhold

Rustgaranti


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

Godt innspill @E.C. Det er ingenting som er mer slitsomt enn å måtte bruke fritiden sin på jobb. Det er kjedelig at det blir skapt forventninger om at en skal kunne svare på alt til enhver tid. 
 

I morgen skal jeg hvert fall legge ut 1100,- for en teknisk kontroll for å avdekke om det er noe kritisk hos NAF av bilen i påvente av garantitest. Har foreløpig også bestilt en time hos Møller A&B den 10 mai for en gjennomgang. Der skal de ta 750,- for gjennomgang av bilen om dette ikke faller under en garantisak..

Jeg må innrømme at jeg ble litt irritert når han jeg snakket med hos Møller med avfeide NAF garantitesten grunnet «manglende kompetanse på tekniske krav hos fabrikanten». Gikk ikke noe mer inn på det. Jeg får bare smøre meg med tålmodighet og se hva NAF klarer å avdekke hvordan denne rusten har oppstått. 
 

Snakket med både advokat og teknisk rådgiver hos NAF på telefon og de betrygget meg på at det kunne brukes flere innfallsvinkler i denne saken. 
 

Har også sendt inn bilder av de affiserte områdene til lokale karosseriverkstedet for en takst. Så får vi se om jeg bare tar dette på min egen regning..

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omlakkering av kanaler hos Micropaint er rundt 3500kr/side sist jeg sjekket, så mulig opp mot 15-20k om du tar med alt det andre og legger inn litt behandling av rust i tillegg. Kanskje helt ned i 10k om de bare flekker litt her og der. Sånn i tilfelle du ender opp med å ta det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, E.C. said:

Omlakkering av kanaler hos Micropaint er rundt 3500kr/side sist jeg sjekket, så mulig opp mot 15-20k om du tar med alt det andre og legger inn litt behandling av rust i tillegg. Kanskje helt ned i 10k om de bare flekker litt her og der. Sånn i tilfelle du ender opp med å ta det selv.

Det er ingen upris! Men du verden som  jeg gjerne skulle brukt de pengene på noe helt annet. Dama har jo tegna skisser til terrassen og slike ting + en saftig restskatt. Nok en gang er det «bare» å jobbe på og la psyken få kjørt seg 🤠 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lysken skrev:

Som billakkerer bruker jeg aldri fritiden min til å gi råd om rust og lakk.

Som biloppretter bruker jeg aldri fritiden min til å gi råd om karosseriskader.

Som bilmekaniker bruker jeg aldri fritiden min til å gi råd om motor og drivlinje, service og PKK.

Som biltuner bruker jeg aldri fritiden min til å gi råd om tuning av motor.

Som bilradiospesialist bruker jeg aldri fritiden min til å gi råd om oppgradering av musikkanlegg.

Som dekkselger bruker jeg aldri fritiden min til å gi råd om dekk.

Som bilselger bruker jeg aldri fritiden min til å gi råd om kjøp og salg av bil.

Som forsikringsselger bruker jeg aldri fritiden min til på gi råd om bilforsikring.

Som trafikklærer bruker jeg aldri fritiden min til å oppklare spørsmål om korrekt kjøring i trafikken.

Som ansatt i BMW bruker jeg aldri fritiden min til å gi tips og råd og nyheter om BMW.

... :)

Godt mulig du prøver å være morsom, men advokater har et strengt ansvar for å gi korrekte juridiske råd, og vi regnes veldig fort for å gi profesjonelle råd i kraft av vårt yrke dersom vi mener noe om et juridisk spørsmål.

Dersom vi tar feil, eller ikke kjenner til hele saken før vi uttaler oss, kan vi havne i erstatningsansvar.

Det har seg også slik at den ansvars- og forsikringsdekningen jeg (og andre advokater) har, som hovedregel ikke gjelder utover arbeid som utføres gjennom arbeidsgiver og for betalende klienter det er signert en oppdragsavtale med. 

Så eksemplene dine er omtrent så lite treffende som du får det. Men morsomt er det nok sikkert.

Endret av Walkabout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Walkabout said:

advokater har et strengt ansvar for å gi korrekte juridiske råd, og vi regnes veldig fort for å gi profesjonelle råd i kraft av vårt yrke dersom vi mener noe om et juridisk spørsmål.

Du er nå på et nettforum, her er det ingen klientforhold med dertil regler å forholde seg til. Ingen trenger engang å vite at du er advokat. Er du bekymret for ansvar, så er det bare å gjøre oppmerksom på at du uttaler deg som forumbruker, ikke som profesjonell. Det er heller ikke forventet at du skal utarbeide en faglig holdbar juridisk betenkning, men komme med enkle innspill ut fra den erfaring og kompetanse du har. Slik bygges nettsamfunn som overlever over år. Vi bidrar med det vi kan, og har tid til, enten vi er profesjonelle eller amatører.

Ingen her har krav på din bistand og kompetanse. Dette er i høyeste grad frivillig. Men når man av prinsipp ikke ønsker å bidra med det man er mest kompetent på, så undergraves ideen med forumet.

Jeg kan forstå at man etter lange dager på kontoret ikke har ork eller lyst til å fortsette med det samme på fritiden. Slikt går i bølger hos oss alle. Men jeg synes nok det er noe spesielt at man av prinsipp ikke ønsker å la sin profesjonelle kompetanse komme nettforumet til gode, som nettopp er basert på frivillige bidrag, og hvor kompetente bidrag naturlig nok er høyest verdsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lysken skrev:

Du er nå på et nettforum, her er det ingen klientforhold med dertil regler å forholde seg til. Ingen trenger engang å vite at du er advokat. Er du bekymret for ansvar, så er det bare å gjøre oppmerksom på at du uttaler deg som forumbruker, ikke som profesjonell. Det er heller ikke forventet at du skal utarbeide en faglig holdbar juridisk betenkning, men komme med enkle innspill ut fra den erfaring og kompetanse du har. Slik bygges nettsamfunn som overlever over år. Vi bidrar med det vi kan, og har tid til, enten vi er profesjonelle eller amatører.

Ingen her har krav på din bistand og kompetanse. Dette er i høyeste grad frivillig. Men når man av prinsipp ikke ønsker å bidra med det man er mest kompetent på, så undergraves ideen med forumet.

Jeg kan forstå at man etter lange dager på kontoret ikke har ork eller lyst til å fortsette med det samme på fritiden. Slikt går i bølger hos oss alle. Men jeg synes nok det er noe spesielt at man av prinsipp ikke ønsker å la sin profesjonelle kompetanse komme nettforumet til gode, som nettopp er basert på frivillige bidrag, og hvor kompetente bidrag naturlig nok er høyest verdsatt.

Konge at du kunne avklare dette, og legge føringen for hva som er tillatt og ikke. Etter din grundige betenkning, som fullstendig overser samtlige momenter jeg nettopp redegjorde for, ser jeg selvfølgelig ikke lengre noen betenkeligheter med å legge din forståelse uprøvd til grunn ved vurderingen av rammene for advokaters juridiske bistand. Bare å bruke praksis fra Tilsynsrådet og vilkårene i ansvarsdekningen som toalettpapir. God jul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får huske på ditt strenge ansvar da, @Walkabout, hvis du en dag skulle nå dit at du blir en attraktiv ekspert som media vil bruke til å innhente kommentarer i profilerte saker. Pussig det der, hvordan "prinsipper" forsvinner som dugg for sol når man øyner litt tid i rampelyset ...

Du tror kanskje folk ikke skjønner hvorfor du ikke ønsker å bidra med din juridiske kompetanse på forumet. Også "dumme" folk leser mellom linjene.

Det er alltid trist og lite sjarmerende når noen blir høy på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lysken skrev:

Du får huske på ditt strenge ansvar da, @Walkabout, hvis du en dag skulle nå dit at du blir en attraktiv ekspert som media vil bruke til å innhente kommentarer i profilerte saker. Pussig det der, hvordan "prinsipper" forsvinner som dugg for sol når man øyner litt tid i rampelyset ...

Du tror kanskje folk ikke skjønner hvorfor du ikke ønsker å bidra med din juridiske kompetanse på forumet. Også "dumme" folk leser mellom linjene.

Det er alltid trist og lite sjarmerende når noen blir høy på seg selv.

Nå er du langt ute på viddene. Regner med at du også håper det er en lege her på forumet som kan stille en diagnose på deg hvis du trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/31/2022 at 10:14 PM, Daniel. said:

Har ikke noe nyttige innspill å komme med, men her er et bilde fra en E-Golf jeg tok i dag. Som du ser så ruster den også på det festet. Ikke sikkert dette er noe ukjent fenomen hos Møller.

IMG20220531150127.thumb.png.0202f9ba7ecacf5dcdb3c9c29fa01d85.png

 

Det samme sa han på NAF når jeg hadde den inne for teknisk kontroll. Alle E-Golfene han har hatt inne hadde den samme rusten. Ellers påpekte han normal overflate rust på understell på en snart 5 år gammel bil med 75.000 på telleren. Skal ikke se bort i fra at jeg sender bilen inn for understellsbehandling når garantien går ut. 

Er innforstått med at det jeg har funnet av overflate rust på kanaler er vanskelig å slå gjennom hos Møller med lavprofil dekk. Men motorrom og dør skal jeg gjøre mitt ytterste for å få tatt hos de. Ellers blir det til at jeg nå kjøper inn skvettelapper, får skrapet og flekket det på kanaler hos en kamerat. Skulle jeg tatt alt hos MPS ville det fort havnet på 20.000,-. 
 

Garantitest den 13 juni som sagt men time hos Møller den 10 for å vise hva jeg har funnet. 
 

Ellers vil jeg takke alle for gode innspill og bidrag, og håpe at roen kan senke seg. En dyr lærepenge men sånn er livet noen ganger.
 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker deg lykke til på garantiutløps test, absolutt å anbefale på VAG. (iallefall e-golf)

Hadde det samme på min 2 dager etter service, og NAF fant mangler som Møller måtte utbedre, som de ikke hadde funnet selv :|

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mortenej said:

Ønsker deg lykke til på garantiutløps test, absolutt å anbefale på VAG. (iallefall e-golf)

Hadde det samme på min 2 dager etter service, og NAF fant mangler som Møller måtte utbedre, som de ikke hadde funnet selv :|

 

Takk for det @Mortenej:) Får håpe noe går smertefritt. Siterer Alonzo i filmen Training Day: «It’s not about what you know, it’s what you can prove» :D 
 

Har heldigvis fått senket skuldrene litt etter den tekniske kontrollen selv om det er surt at jeg må belage meg på å koste på bilen litt. Men det er en veldig god bil i utgangspunktet, og som jeg er veldig fornøyd med. Utrolig god å kjøre og billig drivstoff sett opp mot drivstoff prisene på fossilt brensel. Tror jeg er litt blindet av det korte eierskapet jeg hadde med min forrige e-Golf som var helt ny og solgt et halvt år etterpå som åpenbart ikke hadde noe preg etter å ha kjørt på saltede veier på Østlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/3/2022 at 9:33 PM, Dusy said:

Har heldigvis fått senket skuldrene litt etter den tekniske kontrollen selv om det er surt at jeg må belage meg på å koste på bilen litt.

Hvis du har tenkt å påkoste utbedring av rusten selv, så kan det være lurt å gjøre det ordentlig. Et verksted som Møller bruker for rustgarantijobber, kan fortelle at rusten kommer tilbake etter er par år. Å betale for dette selv er altså penger ut av vinduet. Det finnes ingen varig fiks for rust. På egne biler byttes hele panelet som er angrep, eller det sveises inn nytt stål.

En ny teknologi som er lovende, men ikke nok testet over år, er laserbehandling av rust. Dette kan du kanskje prøve hvis det blir for dyrt å bytte hele paneler. Sjekk her: https://novaco.no/tjenester/laser-rengjoring/

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Lysken said:

Hvis du har tenkt å påkoste utbedring av rusten selv, så kan det være lurt å gjøre det ordentlig. Et verksted som Møller bruker for rustgarantijobber, kan fortelle at rusten kommer tilbake etter er par år. Å betale for dette selv er altså penger ut av vinduet. Det finnes ingen varig fiks for rust. På egne biler byttes hele panelet som er angrep, eller det sveises inn nytt stål.

En ny teknologi som er lovende, men ikke nok testet over år, er laserbehandling av rust. Dette kan du kanskje prøve hvis det blir for dyrt å bytte hele paneler. Sjekk her: https://novaco.no/tjenester/laser-rengjoring/

Tusen takk for tips! Skal sjekke opp i dette. Skal først få bilen inn på garantitest og la ballen rulle videre derfra. Hos MPS skulle dem av med panelet og lakke om, som de mente var det beste. Vi får se hva jeg ender opp med.
 

Forøvrig moro at du er psykiater, er selv sykepleier på en rus-og psykiatri institusjon! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...