Gå til innhold

Norbakkens E31 850i manuell


 Share

Anbefalte innlegg

Vannpolering er genialt!

Har nettopp fått det på jobb selv og resultatet blir jo strøkent.

Nydelig å se en M70 uten gule innsug! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Sesongen nærmer seg med stormskritt, selv om de siste timene har vært mer vinter enn på lenge 🙄 Men jeg har mye å gjøre så i går startet jeg med å demontere under bilen. Eksos og mellomaksling sto for tur og det gikk overraskende greit. Bilen er rustfri på alt av skruer og muttere (med unntak av et par på eksosen) så demonteringen gikk som en lek. Neste ut var girkassen. Jeg har lekkasje mellom motor og gir og mistenker simringen på veiva.

IMG_6395.thumb.jpeg.f1c80d050f7f621edf3d731a47dbda2b.jpeg

IMG_6397.thumb.jpeg.8f9aa9d559431958a59efc58ded6e6b9.jpeg

Begynte å demontere rundt kassen og oppdaget fort at slavesylinderen også var helt skutt. Rant bremsevæske ut av den!

IMG_6402.thumb.jpeg.71e18a2c753e1c08993c0b34956f1b0c.jpeg

IMG_6403.thumb.jpeg.ccc8288e025996e21ee760af3a46ea5e.jpeg

IMG_6405.thumb.jpeg.ef69d3d4becd7bcff5793e68daa5fb67.jpeg

Tror allikevel det er lurt å bytte den simringen så fortsatte demonteringen. Det fikk for det meste greit, er vanskelig å komme til når du nærmer deg toppen (derav forlengerne), men så sa det stopp. Det er to skruer oppå kassen som holder den fast til motor og jeg klarer ikke å få dem av. Skruene som holder kassen til motoren er av type myk Torx der hodet mister sin form og styrke veldig fort. Om noen har forslag til hvordan jeg skal klare å få av de to skruene uten å senke hele motoren så kom med tips. Vurderer å prøve med muttertrekker, men det er et sjansespill, jeg risikerer å runde dem helt…

IMG_6406.thumb.jpeg.19043d751c6ac193aac35cbc16532049.jpeg

IMG_6401.thumb.jpeg.abb43031ac5d141aad54d2084d65254d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med å knekke den lengste og tykkeste bolten på motoren min da jeg skulle av med kassa en gang. Samme myke innvendig torx hode som du har. Heldigvis var motor og gir ute av bilen så det ble lettere å borre ut restene.

Måtte erstatte bolten med muttere og en gjengestang. Gjengene i blokka røyk.

Blir det noe lettere å løsne girkassefestet og løsne mutterne på motorfestene da, da må jo kassa tilte litt nedover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Slavearbeider'n skrev:

Jeg endte opp med å knekke den lengste og tykkeste bolten på motoren min da jeg skulle av med kassa en gang. Samme myke innvendig torx hode som du har. Heldigvis var motor og gir ute av bilen så det ble lettere å borre ut restene.

Måtte erstatte bolten med muttere og en gjengestang. Gjengene i blokka røyk.

Blir det noe lettere å løsne girkassefestet og løsne mutterne på motorfestene da, da må jo kassa tilte litt nedover?

Hmm, er noe dritt det der altså. 
Girkassefestet var av og kassa tiltet så langt ned det gikk, men det kan hende jeg får litt mer plass ved å løsne på motorfestene også. Om det hjelper på å få løs skruene vet jeg dog ikke…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

At bilskruing får frem de beste og verste følelser i oss har mange av oss erfart. De siste dagene har vært av de verre, må jeg få påstå! De to siste boltene på girkassen skulle vise seg å bli et mareritt. På mirakuløst vis klarte jeg å få av den ene bolten på fredag, men hva hjelper vel det når det fortsatt står en bolt igjen? Brukte hele lørdag, halve søndag, og noen timer i dag… For ca en time siden, derimotC kunne jeg konstatere at jeg hadde fått ned girkassen! Dog ved hjelp av kikhullskirurgi og ikke helt konvensjonelle metoder.

For en tid tilbake kjøpte jeg et boroskop (kamera på kabel som du kobler til telefonen). Dette ble brukt til å lokalisere og inspisere skruene etter hvert som de ble mer og mer ødelagte. Siste skrue var så rund til slutt at jeg så ingen annen utvei enn å kappe den av. Heldigvis fikk jeg akkurat plass til Dremel’n oppå kassen, og ved hjelp av boroskopet (for jeg så jo ikke en dritt der oppe) så klarte jeg å kutte skruehodet ved å se på skjermen på telefonen. Jeg er forholdsvis fornøyd med egen innsats akkurat der 😂

Derifra var det forholdsvis plug and play. Nå står kassen på gulvet, det er åpenbar lekkasje fra simringen bak på blokka, og restene av skruen skal jeg ta når forkjølelsen slipper taket. Hadde håpet på noe mer tidseffektive dager enn det her, men jeg er glad jeg slapp å ta ut motoren, det var nemlig svært nærme på lørdag 😂

Ikke mye igjen å ta tak i her nei 🙄

2024-03-23-16-58-24-418.thumb.jpeg.8422a845cbfd07d6b1b90f1bf5db9f1e.jpeg

Hodet kappa av…

IMG_6444.thumb.jpeg.f88928a9fed1237b5d9bde134610e414.jpeg

…og resten sitter igjen. Tenker å slipe enden så jeg får på en fastnøkkel.

IMG_6447.thumb.jpeg.7aaa50bc26b7e8098b20775c5166d8b9.jpeg

IMG_6446.thumb.jpeg.ab846511ed166c54117bef43719cf7d7.jpeg

IMG_6445.thumb.jpeg.430862e4434d278de262e041985f0631.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig arbeid.

Disse gml bilene får frem både det beste og verste i oss :) 

Håper det går en tanke lettere å få satt den sammen igjen, så du får kost deg med denne i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba.Det med slitt bolt der er verre enn et kirurgisk inngrep😅😅

En sveisetang på den kappte bolten der så har du den løs👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte fundert på dette med hvordan motor og gir er skrudd sammen. Noen bruker kun noen få bolter mens andre igjen må ha en 10-15 for å gjøre den samme jobben. Jeg skulle jo tro det har litt med motorstørrelse og dreiemoment å gjøre men det virker ikke slik. Husker spesielt Subaru. De brukte konsekvent 4 bolter selv på de verste turboutgavene mens andre fabrikanter virket som de hadde tømt delelageret for og skru fast girkassen på en liten 1 liters symaskin motor. Honda var ekstremt, der var det braketter i tillegg som holdt delene sammen. Et mareritt for en stakkars høgger.

Nå var jo Subaru spesielt på en annen måte også. De er den eneste fabrikanten jeg vet om som brukte pinnebolter med mutter for og skru sammen motor og gir. Utrolig lettvint både å demontere og skru sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Rune-K skrev:

Jeg har ofte fundert på dette med hvordan motor og gir er skrudd sammen. Noen bruker kun noen få bolter mens andre igjen må ha en 10-15 for å gjøre den samme jobben. Jeg skulle jo tro det har litt med motorstørrelse og dreiemoment å gjøre men det virker ikke slik. Husker spesielt Subaru. De brukte konsekvent 4 bolter selv på de verste turboutgavene mens andre fabrikanter virket som de hadde tømt delelageret for og skru fast girkassen på en liten 1 liters symaskin motor. Honda var ekstremt, der var det braketter i tillegg som holdt delene sammen. Et mareritt for en stakkars høgger.

Nå var jo Subaru spesielt på en annen måte også. De er den eneste fabrikanten jeg vet om som brukte pinnebolter med mutter for og skru sammen motor og gir. Utrolig lettvint både å demontere og skru sammen igjen.

Ja det kan du si. Jeg skulle gjerne sett at de brukte vanlige bolter og ikke utvendig torx hvert fall, så lurer på om jeg skal bytte ut de to øverste med vanlige skruehoder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • norbakken changed the title to Norbakkens E31 850i manuell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...