Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

da var det sommerferie, startet det hele med en liten miniferie som ble å kjøre omveier hjem

 

første stopp var jæren å inspisere hva @Evenlode driver med for tiden

AE5DB76A-9DD3-40C4-9491-71866557608E.thumb.jpeg.de0b2fd9ec7e4da5b21d945569650b38.jpeg

og perfekt parkering på hotellet

3E6CAAEE-ED1C-4926-BBCD-DF7EBAC5283E.thumb.jpeg.0bd668bed529ef017385ddd3af24a4f7.jpeg

var så innom kolega i Marnadal, have innom på biltreff i Lindesnes og måtte en snartur innom fyret siden jeg tidligere bare har kjørt forbi!

AD015A6A-C8C1-43DB-9630-73055D66247B.thumb.jpeg.01e8a0078c9846320546d642ceb9cec6.jpeg

 

kjørte alle sideveier hjem, om Åmli-treungen-Høydalsmo - Rjukan - Uvdal - Geilo-Fagernes osv

D87ABF46-4BE0-466A-971C-CD1D4C668B0E.thumb.jpeg.187e58a3bd2c1883a14207834ed92a7b.jpeg

 

istedenfor å spare vært krone å øre til garasje så sprakk jeh, kjøpt en haug med ting jeg har grublet på lenge.

kuleforinger fra turner for caster og bærearm

2303B231-ADE5-455A-B8FF-0468B91AA3AF.thumb.jpeg.f7eb230a2be17c8ed367557dbb96bbd1.jpeg

øvre fremre stag bak fra e60 m5, da med kule i begge ender.

55B68929-C7C9-4226-93C9-A685D595DCE2.jpeg

febest bærebruforinger, men i etterklokskapen kunne jeg brukt lemførder fra e60 eller oppgradert til e70 foringer som vist på ene bilde.. men de har grovere hull så må evt ha ei hylse på e39 boltene så de blir mulige å justere som før.

23569DCC-65C1-4C21-B8F3-AD58A9436612.thumb.jpeg.d5d64f77bc0314f6fab238d862fc63f1.jpeg5E3563B1-829F-4AA6-AE3D-E49C26D675E8.thumb.jpeg.30d75aed2f0631c11cf85d0329989af0.jpeg

så iløpet av sommeren så skal e39 være «ferdig» i understell.

det jeg har grubla lengst på er nok skikkelig lyd i en e39, noe som tidligere har krevd endel skreddersydde løsninger du må tilpasse selv. Og tidligere har jeg jo kun bytte høytalere så derfor hatt en veldig dårlig opplevelse siden jeg ikke ga dem nok power.

men heldigvis har en kar i Polen designet 6,5" til e39 som  passer rett inn ! Seriøs kar som selger så dette er anbefalt.

BA48DAA5-D2CA-46BD-9D26-D8243DA74311.thumb.jpeg.4629e689e8e45026e1a86a6a89b716da.jpeg8F0B87E6-C2FD-47CB-9AEF-889C6959D315.thumb.jpeg.75fb4f05b23ee1141679ee5bdbceb81d.jpeg9824E339-B268-4258-826F-05CE0D270972.thumb.jpeg.c14f03b0b0f8068f08a8d1542785c829.jpeg

du får de både med og uten port, men ifølge skaperen så ville man miste endel midbass med portet kasse så det ville han ikke anbefale om jeg likevell skal inn med subwoofer.

 

så ble det å rådføre seg med bassbrothers om høytalervalg ut i fra hva det var plass til og endte på følgende deler

73699B9C-A0DF-4390-B67D-FC8ABCD42D6A.thumb.jpeg.33e7c75a813f5255499c5eb44d295a46.jpeg

det fine idag er at det er mange løsninger for å kunne beholde original spiller, derfor ble det match forsterker oppsett.

 

her er alt klart for montering

A7CC9C19-92D4-4380-8847-2381AD207697.thumb.jpeg.9fb78cf7d705b3d8cfabbd4a5dfd4517.jpeg
 

og alt passer veldig bra!

6C594C54-C457-432D-8DFF-44AD2A0E110C.thumb.jpeg.645ebb26305168d4691c231f12424ed9.jpeg

friserte originale diskantfester så alt sitter som originalt

A8E5A988-2AF0-4539-9A6D-2DFF2340A0C6.thumb.jpeg.efb31b8bc39fa9da28b34a7825621da8.jpeg51E92635-F234-4CDE-9B2D-53DCF9BAF0AC.thumb.jpeg.9d18e01c7083262c8c01322df9a53005.jpeg7E2A1F8D-F929-4D60-B7BA-6E99E613BACA.thumb.jpeg.5cdfc80e93c3e892590eb94e0162e72b.jpeg16DA9634-AEAF-423F-81D4-79892D7DCB78.thumb.jpeg.59a6795b85ccb8dfb61b7a9817d8ecf6.jpegB292E118-A2D1-4DE9-9C8F-51D023F09F5E.thumb.jpeg.fa64c47ec658998639c8ae4deaafcd81.jpeg

begge dører ferdig

C948B7D0-0A44-4782-B848-30D55D1F3808.thumb.jpeg.3856352c87e1039ccf720ce3c0574a82.jpeg

Gikk for rimeligere coax høytalere bak

byggekvalitet er upåklagelig på alt fra audio fischer, lydkvalitet kan ikke jeg uttale meg for dessverre. Men veldig flott at det meste har kontakter ferdig i delefilter og element

 

221780F8-169F-480E-9DA8-794258FA48E2.thumb.jpeg.cd590c33de6fed92af8c9d7d882f73e3.jpeg9FFABF2A-E990-4714-A570-405455BDB7CE.thumb.jpeg.4d9b7b936770d3303fda2428984e43e4.jpeg

 

 

en gjorde dessverre en feil som skal være umulig, men presterte å kjøpe en iso adapter istedenfor quadlock som jeg egentlige visste veldig godt var feil. Så her ble det ikke natt og dag på lydkvaliteten samme dag.

4E16F1BB-EA72-4850-B085-5B59C754288E.thumb.jpeg.5c3d8dddada2012040e93818bd7a5209.jpeg

så da er det vare å vente på postgangen til riktig adapter kommer. Imens så ble det jo en oppgradering, man kjenner at det er litt krefter i dørene nå men det blir ganske fort ubehagelig om jeg skrur lyden litt opp. Det er som forventet side jeg spiller de direkte fra bm54 som har veldig lite krefter per kanal.

ellers blir det nok en subløsning, type usynlig. Hadde et håp over hjulet i hjulbrønn men her er det veldig lite å gå på med vanlig gulv, om det lar seg gjøre må fagfolk svare på.

4DF27944-A86F-4378-966C-DDFFFFA198E7.thumb.jpeg.553219ba687ddce9528158309e8cf19d.jpegCBDED479-4BF1-4A7D-ADD4-1356E6CB70EF.thumb.jpeg.afb2fb1f1b981f07dbfac1ad5cecdab5.jpeg

 

ellers så er plan B å kjøpe kasse som plasseres over batteriet, hadde egentlig avtalt kjøp om ei slik kasse på finn men noen andre kjøpte den tross avtalen før jeg kom hjem fra jobb.

35F3FE7F-644F-40C9-9CE5-409D21D1B258.thumb.jpeg.682326668f1338ce2f433b9a9f314d2b.jpeg5C475048-42B5-4205-87E9-7A972392C246.thumb.jpeg.8d7f4257758418382b102a818efb0c54.jpeg43555EE3-9E75-4CD8-81F0-FC13F18B65DF.thumb.jpeg.0a533214c40f7c583281ce3a2c57cc3c.jpeg

 

Eneste bekymringen er om ei slik kasseløsning vil framprovosere lyder fra interiøret.

 

911FE357-4162-4C5C-B9EF-2DDC4159A855.thumb.jpeg.96dba5ff873d68a33ae983b5b71404e5.jpeg

 

Endret av Ingvaldsen
Skrevet

Smakfulle oppgraderinger. Det er nesten smått utrolig hvor bra denne bilen har blitt med tanke på utgangspunktet og hvilken tilstand den var i ved kjøp. :) 

Skrevet
1 time siden, Saltkjelen skrev:

Smakfulle oppgraderinger. Det er nesten smått utrolig hvor bra denne bilen har blitt med tanke på utgangspunktet og hvilken tilstand den var i ved kjøp. :) 

det kommer seg, men fortsatt et stort etterslep estetisk enda... men bakluka blir nok antagelig prioritert nå i høst.

har egentlig ikke noe valg for knapplista henger på kun av gammel vane.

ellers står jo alt stålet klart til lakkering

Skrevet
33 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

det kommer seg, men fortsatt et stort etterslep estetisk enda... men bakluka blir nok antagelig prioritert nå i høst.

har egentlig ikke noe valg for knapplista henger på kun av gammel vane.

ellers står jo alt stålet klart til lakkering

Støtter Lasse her ,utrolig hvor bra denne blir .

Det som imponerer meg enda mer ,er hvor mye deler fra forskjellige modeller du bruker 😊

Du må jo bruke et hav av tid på research på dette .

Knall Jostein det du gjør 😊😎

Skrevet (endret)

Artig lesning, mye kult! 😁 Enig med gutta over, litt av en transformering i tilstand på denne herlige traveren fra start til nå. Alltid fantastisk å se gode E39er bli reddet. Likte de 6,5" boksene, hvor kjøpte du de? Og hva slags monteringsdybde har de? 

Ser for øvrig at Bilradiospesialisten fører sånn sidemontert basskasse du var på utkikk etter, her. Tipper at den dybden du har å gå på i brønnen der blir for liten hvis du skal beholde dekket. Selv noen av de tynneste basselementene på markedet vil fort bikke 10cm, og så kommer jo litt tykkelse i MDF oppå det igjen. 

Endret av Gabz
Skrevet
12 timer siden, sveigis skrev:

Støtter Lasse her ,utrolig hvor bra denne blir .

Det som imponerer meg enda mer ,er hvor mye deler fra forskjellige modeller du bruker 😊

Du må jo bruke et hav av tid på research på dette .

Knall Jostein det du gjør 😊😎

takk takk, noe lesing å grubling er det jo. men stagene fra m5 skal @E.C. ha æren for. 

 

4 timer siden, Gabz skrev:

Artig lesning, mye kult! 😁 Enig med gutta over, litt av en transformering i tilstand på denne herlige traveren fra start til nå. Alltid fantastisk å se gode E39er bli reddet. Likte de 6,5" boksene, hvor kjøpte du de? Og hva slags monteringsdybde har de? 

Ser for øvrig at Bilradiospesialisten fører sånn sidemontert basskasse du var på utkikk etter, her. Tipper at den dybden du har å gå på i brønnen der blir for liten hvis du skal beholde dekket. Selv noen av de tynneste basselementene på markedet vil fort bikke 10cm, og så kommer jo litt tykkelse i MDF oppå det igjen. 

kjøpte de av en kar som heter Radosław Godzina, dukket opp på en e39 gruppe på feisbukk.  BMW E39 Exclusive Club for å være eksakt.  meget profesjonell å forholde seg til. han er også på saken med å  ordne løsning for 6,5 bak på sedan. men i sedan er det jo best med individual hifiløsningen som er dobbel 10" i hattehylle.

66,5mm dybde inntil en magnetstørrelse på 90mm.  men ja gå ut i fra 65mm dybde så er det mye rart som passe, men ikke mine gamle focal k2 power som jeg har liggende å flyte da de er altfor dype.  men da måtte jeg nok hatt en helt annen forsterkerløsning også.

legger ved bilde av braketter til høytalere bak, med riktig element og litt overflatebehandling av adapteren kan dette se meget bra ut.  

504979509_10223494928640913_2998373799482623467_n.thumb.jpg.b2fa6ca4c00a4f11b8ba86b5d3167733.jpg466329194_10221901818854164_1369892000790632606_n.thumb.jpg.e13f44e2105fab0d9d9f368ddc936b27.jpg

ser også noen som fester 10" element rett i sidedekslet bak i touring uten kasse bak, er litt skeptisk til om de sitter godt nok til at de ikke rister løs ved spilling.  men det hadde jo vært en enkel løsning, frister jo med et element i vær side.  men da blir det jo evt mindre kasse på venstre side en høyre, og det spørs jo om mk4 navi modul tåler et subelement i umiddelbar nærhet.

Skrevet
48 minutes ago, Ingvaldsen said:

takk takk, noe lesing å grubling er det jo. men stagene fra m5 skal @E.C. ha æren for. 

Vi har jo en slags strategisk samarbeid om å finne gromdeler til understell med påfølgende slanket lommebok 😆🤝💸

Skrevet

Alltid noe spennende som skjer rundt dine dører @Ingvaldsen😀 gleder meg til dette stasjonsbuss prosjektet mitt står på hjul og kan brukes, slik jeg også kanskje kan prioritere litt annet enn etterslep🤠

Skrevet (endret)

Var tenkt til å lage et stort innlegg men det var ikke mulig, har flere prosjekt gående paralellt så kan jo like gjerne legge de ut seperat.

750d har jo klaget litt, begynte såvidt å bli antydning til romling fra hjullager bak. Dette fulgte heldigvis nytt med bilen, skf istedenfor FAG men det får gå for denne gang

 

kjøpte inn litt forskjellig utstyr i håp om at det skulle bli enkelt.

men det ble det tvært imot. Det hele startet med at nav satt bom fast på splines, gikk vell ei halvflaske med gass før det sa pang. 
 

DD6D8C3B-CB86-4184-91FB-84E11DAD4107.thumb.jpeg.39bfb054e526634954563a9bf59f4eec.jpeg

bolter satt bom fast og du kommer ikke til med noe annet en 3/8 verktøy, med litt rar vinkel så pipa glipper bare.

så da var det bare å finne vinkelsliper 

B56200E3-233E-49BB-9F89-A3E572A6A03A.thumb.jpeg.f2e19c84ed247f2aee2cfb228a9760b4.jpeg

nyinnkjøpt biltema sett kom godt til nytte når man ikke har presse, og hylsene kommer nok til nytte den dagen pressa står der også.

presse av gammelt lager å på med nytt

6B6B53EC-4054-4574-84A5-90737797F99E.thumb.jpeg.479f4cf20f9f1bb0a911e6e7e64a4139.jpeg5AE4D2B3-9D88-4091-AD0F-C4E1E48F8CC0.thumb.jpeg.cfe880f99ac9d20812f2aba46bca3546.jpeg

 

kjøpt inn redskap som skulle forenkle litt, så man dra aksling inni i nav med tvang

39EF8149-B48F-467D-82BF-F04ED603EB0F.thumb.jpeg.ae80cdfc391ce98da9f8a571d3a25dd4.jpegD5AB3861-C5D3-4D8F-88F0-623D3A0A2540.thumb.jpeg.3cd4e1157209d9a2ce942d72439283cb.jpeg

en annen utfordring var å skru fast det nye lageret, på grunn av stor drivknute  må man skru inn skruene bittelitt om gangen slik at du fortsatt har plass til pipa. Aksling må være helt ute.

ellers så ble det nye frambremser, disse hadde liv igjen men klossene la igjen belegg som førte til pulsering i pedal. Prøve å bremse det av men det funket ikke. Skivene hadde mye slitekant så da ble alt nytt

 

jurid og ate ble kjøpt inn

89C3DE7C-D578-4BD0-AE7E-F98A7A83C986.thumb.jpeg.c67158fa170108b22535bc09c56fc5e0.jpeg
 

det satt jurid forran fra før merkelig nok, men helt annet design på kloss. Får håpe det holder.

40289778-E61D-4E12-9843-AD542CB4FEF8.thumb.jpeg.2ee1996ae44695188d5e86294eaa3553.jpegB1EE2226-AA90-4571-849B-421704DB1BA0.thumb.jpeg.ecef4680c6dae676cf20a684bbe2631c.jpeg

 bak står det jurid bmw så det er nok jurid originalt på denne.

bakbremser bør egentlig bytttes, men det får vente til neste service eller om ny eier står på døra.

 

flott ble det

AEF1AEE4-3F8A-40D9-A91C-41AF00429F9C.thumb.jpeg.88d75a0b4e5b70c446a7577f065611ae.jpeg

siden det var så mye motgang på venstre side ble høyre side utsatt, men fant motet til slutt. Her var det kun bolter som satt, resten kom uten bruk av varme.

 

1F147E10-65DA-48C0-8AE2-A46A59140FBF.thumb.jpeg.7e88910ea2ef1a8b1eacc405f2cb5bd0.jpeg

F1A07787-22A6-428B-97ED-E310B23FDECF.thumb.jpeg.8c3a43bde29c7e781667a97d6a483078.jpeg

3CBC66FF-04C8-44FF-90D8-74AF205FC3DF.thumb.jpeg.d125bacac2a95a21c2d3f4ec5af85bb5.jpeg

da ble det stilt bak

 

e70’n til min mor har plutselig begynt å slite skeivt bak, så ut som indre bærebru foringer gikk i oppløsning.

så nå er nye lemførder på plass

F441C7A4-BE8A-4A96-AB89-3159933F7244.thumb.jpeg.4234b222e9b6a9968e29c6388ab5fde8.jpegB095FE86-B655-444B-BCBD-7865812CD4F5.thumb.jpeg.64ffc2974bdc098b4fa7d736d4f7f7a4.jpeg

den fikk også komplett storservice, den har nå gått 266 000, 120k+ i hennes eie på 4 år. Kun vanlig vedlikehold  og servicedeler sålangt.

forrige storjobb var ny forstilling, knirkeforing bak, service på hele drivverk, vannpompe og reimhjul på 220k km. Alt var preventivt utenom casterstag

satse på at n57’n holder 100k kilometer til, er jo ingen bil å bytte den ut med uten at det blir dyrere. Tror ikke den har passert 50k i driftutgifter med deler å dekk enda.

denne uken skal den til Sicilia og Balkan på ferietur.

ellers så seirer etterpåklokskapen, når høyre siden sluttet å sige så begynte venstre å sige. Skulle jo kjøpt til begge sider samtidig, men heldigvis hadde selger fortsatt venstre belg/fjørbein fra samme delebil med 70k km

3AD77835-AEB5-4F68-878E-2B015DDD9EF8.thumb.jpeg.6ec4b85862ad1614e31365b7b1487cfd.jpeg

ingen tvil om at det er mindre brukt, nette sum av 3800kr ferdig levert fra tyskland.

det er ikke mye rom for å løsne tårnlager.

D94A7699-6DE3-4D9C-AE53-00DF0DCB356C.thumb.jpeg.a57562cdef7bad36cb46cc2ccd221f05.jpeg

80E809E8-2CDC-48B9-BC6A-8B9321395B7A.thumb.jpeg.52b2677286f20cf928791b9b295e9dee.jpeg

859B539B-DE69-46D9-9D3D-44D439B54A3C.thumb.jpeg.0607783b8ffb15d287acb1cc466535f9.jpeg

da var f01 ferdig teknisk for denne gang! Siger den igjen nå så er vell ventilblokk neste.

da skal den få rulle 12000km til i mitt eie før den får noe mer teknisk påkost. Og da har den jo passert 200k km.

0B6DA3DF-9A40-4652-B750-81794F958800.thumb.jpeg.a6f6b215a816701301b26a3641d8248a.jpeg

 

Endret av Ingvaldsen
Skrevet
1 time siden, Ingvaldsen skrev:

bolter satt bom fast og du kommer ikke til med noe annet en 3/8 verktøy, med litt rar vinkel så pipa glipper bare.

 

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

en annen utfordring var å skru fast det nye lageret, på grunn av stor drivknute  må man skru inn skruene bittelitt om gangen slik at du fortsatt har plass til pipa.

Bra jobbet, men på biler som har store drivknuter bør man først fjerne navet, da kan man legge drivakselen til sides og man kommer godt til på skruene.  Ved montering så skrues først bare lageret fast, så trekkes navet inn i lageret med det nyinnkjøpte verktøyet ditt.

Skrevet
23 minutter siden, 540is skrev:

Bra jobbet, men på biler som har store drivknuter bør man først fjerne navet, da kan man legge drivakselen til sides og man kommer godt til på skruene.  Ved montering så skrues først bare lageret fast, så trekkes navet inn i lageret med det nyinnkjøpte verktøyet ditt.

var selvfølgelig planen men på ene siden nektet ene halvdelen av lageret å slippe fra navet så da ble det slik, andre siden gikk det jo greit men får ikke plass til nå redskap av betydning for å få løs boltene. kanskje det hadde gått med milvåki sin vinkeltrekker, men det er satans trangt uten å løsne flere stag.  løser ikke flere bolter en høyst nødvendig når justering på snaue 30 min koster 2500kr. 

 

men det du sier ved montering har jeg faktisk ikke tenkt på ! hadde nok forenklet mye ja, er vandt med e39 der du får plass rundt knuta.  det skal jeg huske på neste gang. fikk plass til å få dratt momentet så gikk heldigvis bra etter forholdene. gir jo mer mening hvorfor verktøyet er såpass grovt da, skal jo i teorien ikke være mye motstand å tre inn splines som er ren selv om det ofte kan være trasig.

Skrevet (endret)

Når jeg så at du byttet demperne bak kom jeg til å tenke på når vi var på fabrikkbesøk i Dingolfing og så på produksjonene av E65. De demperne var blant det første som ble montert på bilen etter at karosseriet kom fra lakkering og når man ser hvor trangt det er og komme til topplagrene så skjønner man jo hvorfor. Det var stort sett noen bremserør og slike ting som ble montert før demperne kom på plass. 

Noe annet som jeg reagerte på og som jeg ikke fikk noe godt svar på var hvor mange som ble levert med standard dempere og ikke noe nivåregulering. Spesielt på E66 (lang utgave) så skulle man jo tro at flesteparten av kundene ville ha mest mulig komfort men dengang ei. Jeg talte ikke men det var nok i hvertfal 70 prosent som var med standard dempere

Endret av Rune-K
Skrevet
6 timer siden, Rune-K skrev:

Når jeg så at du byttet demperne bak kom jeg til å tenke på når vi var på fabrikkbesøk i Dingolfing og så på produksjonene av E65. De demperne var blant det første som ble montert på bilen etter at karosseriet kom fra lakkering og når man ser hvor trangt det er og komme til topplagrene så skjønner man jo hvorfor. Det var stort sett noen bremserør og slike ting som ble montert før demperne kom på plass. 

Noe annet som jeg reagerte på og som jeg ikke fikk noe godt svar på var hvor mange som ble levert med standard dempere og ikke noe nivåregulering. Spesielt på E66 (lang utgave) så skulle man jo tro at flesteparten av kundene ville ha mest mulig komfort men dengang ei. Jeg talte ikke men det var nok i hvertfal 70 prosent som var med standard dempere

På e65 er det ganske greit og komme til tårnlager bak, løsner bare et klips på hver side av bagasjeromsbekledningen og bretter den til siden så kommer man til med skralle om man strekker seg langt inn

jeg har heller ikke hydrauliske dempere på min e65, men EDC. Opplever det som både komfortabelt og sportslig😊

Skrevet (endret)
10 timer siden, Rune-K skrev:

Når jeg så at du byttet demperne bak kom jeg til å tenke på når vi var på fabrikkbesøk i Dingolfing og så på produksjonene av E65. De demperne var blant det første som ble montert på bilen etter at karosseriet kom fra lakkering og når man ser hvor trangt det er og komme til topplagrene så skjønner man jo hvorfor. Det var stort sett noen bremserør og slike ting som ble montert før demperne kom på plass. 

Noe annet som jeg reagerte på og som jeg ikke fikk noe godt svar på var hvor mange som ble levert med standard dempere og ikke noe nivåregulering. Spesielt på E66 (lang utgave) så skulle man jo tro at flesteparten av kundene ville ha mest mulig komfort men dengang ei. Jeg talte ikke men det var nok i hvertfal 70 prosent som var med standard dempere

ja ifølge bmw skal baksete ut og hattehylle ut, ekstra stor jobb når jeg har elektrisk baksete.. men tar en ut høytaler å snitter litt i dempematta så kommer man såvidt til alle 3 boltene heldigvis. 

derfor er det relativt enkelt på e65 der man kommer til inni bagasjerom. 

mange 745d og 760 har luft bak, ellers er det langt mellom de virker det som.  systemet er likt som på e39 bare utenom selve fjørbeinet, du får faktisk kjøpt slik fjørbein å uten å bli ranet. 

på f01 er det 25k per stk

Endret av Ingvaldsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...