Gå til innhold

Strukt sin F15 BMW X5 M50d


 Share

Anbefalte innlegg

Med en familie på snart tre tenåringer følte jeg at det var på tide å prøve noe (for meg) nytt. Dette med å velge en bil er kanskje en enkel oppgave for noen, men for meg er det en evig kamp mellom fornuften og om lommeboken skal vinne eller kanskje noe annet. Selv har jeg kjørt BMW i over 20 år nå og kom frem til at denne X5 var en bil jeg bare måtte eie. Og et kjøretøy jeg kan håndtere servicemessig selv på enkelte punkt. Lommeboken og fornuften vant altså ikke.

IMG_3964.thumb.jpeg.43f09b419e626154600f259f6d8cbee2.jpeg

Vi har jo prøvd litt forskjellig i de siste ti årene. E61 530i - 2007, 530e sedan - 2018, iX3, X3 20d - 2014. 

Har sett på X5 en stund, det er jo mye å velge i. X5 45e for eksempel har stått på lista lenge og nå kommer også brukt-prisene ned. Det som taler for 45e er den lange rekkevidden på el (7-10 mil er mulig på sommerstid). Nyere årsmodell til en billigere pris. Det som taler mot er litt mindre plass i bagasjerommet. Mye «død» vekt hvis du kjører lange turer og bruker opp batteriet og lange turer skjer ganske ofte hos oss. Her kunne BMW reddet seg inn med litt hurtigere lading på sine hybrider. Potensiell fler feilkilder med elmotor, batteripakke. Forbruk er gjerne på rundt en liter om ikke mer med utladet batteri også. Død vekt stort sett.

Man kan jo diskutere dette med valg av bil opp og ned og egentlig aldri komme frem til en konklusjon. Men jeg mener at enten blir det el, eller fossil for oss. Ikke en hybrid, da kan man heller ha en billig leaf eller noe sånt i tillegg. Da tenker jeg vi stopper der og heller går på selve bilen som tråden handler om. Om noen lurer på bilene over så er det egentlig bare å spørre.

Formålet med denne tråden er å ha en slags logg for min del, og for andre som kanskje lurer på hvordan denne bilen er å eie for en familie. Tanken er at tråden skal få leve så lenge jeg eier bilen og gjør jeg noe som kanskje er interessant blir det en oppdatering her. 

Data om bilen:
BMW X5 M50d 2017 / 57 200 km på kjøpstidspunktet.
Solgt ny i Norge. Jeg er tredje eier.

Farge individual lakk: Azurite Black Metallic
Interiør: Leather Nappa Enhanced Mokka
7-seter

IMG_3968.thumb.jpeg.408b2e514b5515965bb3918ff8d776c7.jpeg

IMG_3967.thumb.jpeg.c308d998e28bfdf7a7263f03314457df.jpeg

Noen synes interiøret til BMW er litt kjedelig, jeg synes dette er helt strøkent! Love it.

Fun fact: Den går inn i garasjen, heldigvis. Jeg målte åpningen og sjekket specs på nettet før bilen ble kjøpt. Men prøvde aldri «live». Kona mente jeg var litt gal, men det gikk jo bra. 

IMG_3930.thumb.jpeg.f816f48d8eadda9cf3b6fd2b460b755b.jpeg

Fullstendig utstyrsliste:
S337   M Sports Package
S710    M Leather Steering Wheel
S715    M Aerodynamics Package

S402    Panorama Glass Roof
S413    Luggage Compartment Net
S417    Roller Sun Visor, Rear Door
S423    Floor Mats Velours
S428    Warning Triangle And First Aid Kit
S430    Interior/Outside Mirror With Auto Dip
S456    Comfort Seat With Memory
S488    Lumbar Support, Driver And Passenger
S493    Storage Compartment Package
S494    Seat Heating Driver/Passenger
S496    Seat Heating, Rear
S4DD    Fine-Wood Trim Fineline Pur
S4NB    Autom. Climate Control With 4-Zone Ctrl
S4NC    Auxiliary Heating/Ventilation
S4U1    Ceramic Application, Control Elements
S4UB    3rd Seat Row

S609    Navigation System Professional
S610    Head-Up Display
S654    DAB Tuner
S6AC    Intelligent Emergency Call
S6AE    Teleservices
S6AK    Connected Drive Services
S6AM    Real-Time Traffic Information
S6AP    Remote Services
S6F2    Bang&Olufsen High End Surround Sound
S6NS    Comfort Telephony W/ Enhanced Smartphone
S6UH    Traffic Information
S6UK    Night Vision With Person Recognition
S6WB    Multifunctional Instrument Display
S7S8    Interior Design Pure Excellence

S502    Headlight Cleaning System
S508    Park Distance Control (PDC)
S536    Auxiliary Heating
S548    Kilometre Speedo
S552    Adaptive LED Headlight
S563    Light Package
S575    Additional 12V Sockets
S5A3    BMW Night Vision With Dynamic Light
S5AC    High-Beam Assistant
S5AG    Lane Change Warning
S5AL    Active Protection
S5AR    Traffic Jam Assistant
S5AT    Driving Assistant Plus
S5DA    Passenger Airbag Deactivation
S5DL    Surround View

S22Y    BMW LA Wheel Double Spoke 599M - 21"
S230    Extra Package, EU-Speciifc
S233    Increased Towing Capability
S248    Steering Wheel Heater
S258    Tyres With Runflat Properties
S2PA    Locking Wheel Bolt
S2TB    Sport Automatic Gearbox
S2VB    Tyre Pressure Display
S2VF    Adaptive M Chassis

S302    Alarm System
S322    Comfort Access
S323    Soft-Close-Automatic Doors
S3AC    Trailer Coupling
S3AG    Reversing Camera
S3AT    Roof Rails Aluminium Satinated
S3MB    Indiv. Ext. Line, Burnished Aluminium
S842    Cold-Climate Version
S877    Omission Of Non-Combined Operation
S8A7    Language Version Norwegian
S8AW    On-Board Literature, Norwegian
S8KA    Oil Service Interval 24 Mths / 30,000 Km
S8R9    Refrigerant R1234yf
S8SM    Car Ident. Number Visible From Outside
S8TF    Active Pedestrian Protection
S8TG    Thiefproofing Device
S8TH    Road Sign Detection
S8V1    Information Plate

S776    Roofliner Alcantara Anthracite

Her har man altså krysset av bortimot alt på utstyrslisten i bestillings-tidspunktet. Jeg skulle helst hatt en sort grill, men kan nok leve fint med hvordan den ser ut nå. 

Oljeskift:

Det er en bjørnesterk dieselmotor i denne som har tre stykk turboer. Dette er jo noe man bør ta vare på slik at levetiden og potensielle feil blir minimert. Hyppige oljeskift kan være en billig forsikring mot slike ting. Jeg har forsøkt finne ut når bilen har fått sine oljeskift. Og ut fra det jeg ser i iDrive er det på 17 086 km og 31 786 km. På 45 554 km sto det kun oppført bremseklosser foran og bak. 

IMG_3970.thumb.jpeg.f47373270aa1624117267177831917b7.jpeg

Slik jeg tolker det er det altså over 25 000 km siden siste oljeskift. Forhandler bekreftet også at bilen har fulgt BMWs serviceintervaller som er ca 30 000 km mellom hvert oljeskift. Sikkert ok å ha det slik i garanti-tiden, men vi er jo noen som vil ha bilene litt lenger enn det. Derfor ble det kjøpt inn original BMW olje fra KOED, nytt oljefilter og ny bunnplugg. 

Denne bilen skal ha LL12 FE 0W30 olje og den er litt dyrere. Trenger man å toppe opp en liter etterpå var det «lov» å bruke LL04 olje ifølge brukermanualen til bilen. Men skifter du, er det LL12 som gjelder.

IMG_3966.thumb.jpeg.b0a1039d362e6aae9882328c40e1fffa.jpeg

Da var det bare å kjøre opp bilen på plastramper fra Biltema. Sette på håndbrekk og stoppeklosser bak. Og sette i gang med oljeskift. Jeg klarte for øvrig ikke å skru ut bunnpluggen for hånd. Den som skiftet olje sist har dradd den til såpass hardt at ikke en gang muttertrekker på 110nm klarte å få den ut. Måtte sette muttertrekker på over 200nm før skruen rikket seg. Trodde jeg skulle knekke hodet på skruen en stund der, men fikk den ut til slutt. Heldigvis. 

Utover det gikk oljeskiftet fint, den nye bunnpluggen ble dradd til med litt mindre kraft, filter er byttet og kjørte en halvtimes tid for å få motor varm og oljenivået er målt rett på maks-streken.

IMG_3969.thumb.jpeg.5fbcd9881c115a2f5bf3c9c31aca8c37.jpeg

Spill oljen blir tatt hånd om på behørig vis og innlevert til det lokale renholdsverket.

Da blir det ca 10 000 km - ish til neste oljeskift, det vil nok bli til høsten tenker jeg. 

Bilpleie:

Jeg liker å ta vare på eksteriør/interiør på bilen også. Men det er en bil som er i bruk i det daglige som betyr at man må slå fra seg tankene om perfeksjonisme. Vi bor i Norge, et land hvor det er sparsommelig med sommer, det er mye søle, regn, snø sørpe og salt. Sånn er det bare.

Men noe kan man alltids gjøre!

Uansett, jeg har kjøpt en del Carpro bilpleieprodukter og har tatt en grundig vask av bilen. Bildet av felgen nedenfor viser resultatet etter en runde med Carpro Trix. Dette er en blanding av Iron X og tjærefjerner i ett produkt. Den fant ingenting på felgen etter vask, så det lover bra i hvert fall. 

IMG_3963.thumb.jpeg.ff37ed9cdccb8d14408d9f8b7d8c05de.jpeg

Noe jeg ikke likte var det du ser på bildet nedenfor innenfor de røde markeringene:

IMG_3965.thumb.jpeg.273cfab0e5f1ebf57643f8aea5ab8301.jpeg

Ved første øyekast kan man tro at det der er støv, skitt er litt vanskelig å se på bildet. Men det er det ikke. Bilen er HELT REN på dette bildet og dette er sannsynligvis skader i klarlakk som kommer etter kjøring, støv og grus som virvler opp langs med siden på bilen. Det kan nok bekreftes enda mer etter dagens kjøretur som viser hvor søle legger seg.

IMG_3971.thumb.jpeg.396cae823bc9a54bf0ba7c9a6b225dba.jpeg

Det ble da å surfe inn på KOED en tur og handle skvettlapper til bilen. Det vil ikke bli like pent, men jeg mener det er en nødvendighet for en bil som blir brukt på disse breddegrader.

Før skvettlappene monteres, må skaden(?) utbedres. Til det formålet har jeg også handlet inn pads, polish og en del utstyr for å forhåpentligvis kunne polere vekk dette. Det blir nok en senere oppdatering i denne tråden.

Veldig fornøyd med bilen så langt, svært god å kjøre, massevis med krefter og selv da et fornuftig forbruk. 

Takk for oppmerksomheten! Dette blir enden på første innlegget her som ble langt nok! Nye oppdateringer blir publisert med svært ujevne mellomrom! :) 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil - med nydelig interiør og perfekt motor.

Angående oljeskift på denne så ville jeg tatt oljeskift annethvert år eller når bilen ber om det på et BMW verksted slik at det blir logget i iDrive. Da opprettholder du den fine listen over servicer med grønn ok i iDrive som er veldig kjekt både med tanke på videresalg og maskinskadeforsikring. Ellers litt rart om det ikke er gjort oljeskift siden den 04.06.20 - normalt vil vel bilen be om det etter ca 2 år eller 30 000km litt avhengig kjørestil/drivstofforbruk. Kan være at det er tatt et skift som ikke er registrert i iDrive. For eksempel om det er gjort hos et verksted som ikke har mulighet til å registrere servicer i iDrive. 

Merk også at BMW har intervall på bytte av drivstoffilter og luftfilter hvert andre oljeskift, men dette vil du ikke få beskjed om i iDrive (såvidt jeg husker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Larssoyl skrev:

Gratulerer med flott bil 😊 Høres ut som om den har havnet i trygge hender. Kommer til å følge med her 🤓

Takk! Ja det er bare å følge med.

 

36 minutter siden, laffe skrev:

Nydelig bil - med nydelig interiør og perfekt motor.

Angående oljeskift på denne så ville jeg tatt oljeskift annethvert år eller når bilen ber om det på et BMW verksted slik at det blir logget i iDrive. Da opprettholder du den fine listen over servicer med grønn ok i iDrive som er veldig kjekt både med tanke på videresalg og maskinskadeforsikring. Ellers litt rart om det ikke er gjort oljeskift siden den 04.06.20 - normalt vil vel bilen be om det etter ca 2 år eller 30 000km litt avhengig kjørestil/drivstofforbruk. Kan være at det er tatt et skift som ikke er registrert i iDrive. For eksempel om det er gjort hos et verksted som ikke har mulighet til å registrere servicer i iDrive. 

Merk også at BMW har intervall på bytte av drivstoffilter og luftfilter hvert andre oljeskift, men dette vil du ikke få beskjed om i iDrive (såvidt jeg husker).

Takk!

Oljeskift vil skje ca hver 10 000 km og når / hvis iDrive melder om at bilen skal ha service skal jeg levere den inn hos forhandler. Slik at det blir logget i iDrive ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Chris A skrev:

Gratulerer med flott bil! 😊Sterk diesel og meget godt utstyrt! 

Takk! Det er grei fraspark hvis man ønsker det.

 

41 minutter siden, sveigis skrev:

Gratulerer med nydelig bil 😊

Her må jeg innom å se når du oppdaterer.

Takk! Velkommen innom.

 

19 minutter siden, Otis skrev:

Gratulerer med ny bil! Meget flott! Også er det flott å se enda en tråd med x5!

X5 er kanskje ikke overrepresentert her nei. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg levd med bilen i ca 100-200 mil og dette er noe som funker helt knall for å ta med familien på tur og meg selv alene enkelte ganger. Har begynt å sette den i sport, men kun velge at chassi skal påvirkes av sport-modusen, ikke drivverk. Synes bilen blir mye mer tight og forutsigbar på Norske svingete veier i denne modusen. Jeg kjører stort sett lengre strekninger. 

I comfort synes jeg den sporer/vandrer noe mer.

Barn/ungdommene bak kunne uoppfordret informere meg om at de synes det var mye bedre å være med på tur i denne. Mer plass bak selvsagt, sammenlignet med en X3. Og så slipper man tunnellen i midten.

Litt bilder fra siste tur over til Sverige:

IMG_3987.thumb.jpeg.03c63b41596f8442e1c7e07060826e77.jpeg

IMG_3988.thumb.jpeg.125986a3c885e1f1cf9db89d6d65e848.jpeg

Kona måtte bare ha noe på den andre butikken, så da venter vi litt. :D

70499441466__10B5C781-80CA-40F1-9749-08B87E691F0F.thumb.jpeg.776d25dc6c72bc4e8bb6cfefde679102.jpeg

Booker du hotell kan det være lurt å sjekke om de har parkering, det hadde de, som var opptatt alle sammen. Da ble det en kommunal parkering midt i byen over natta. Likte ikke det helt, men det gikk bra. Er jo Østersund vi snakker om og ikke Malmø... Kostet ikke mye heller, kanskje 60-70kr for 15h. 

IMG_3990.thumb.jpeg.693b2438ed70d9667d677ea7e7a0075e.jpeg

Dette med bilpleie er jo noe jeg har interessert meg for ganske lenge egentlig. Problemet er tiden det tar å få et greit resultat. Man skal vaske, fjerne metallpartikler og deretter clay. Så må man helst polere opp og beskytte før bilen blir tatt i bruk. Det har jeg ikke tid til å gjøre alene, så det må gjøres i etapper. Da bilen er i bruk i det daglige. 

Det ble ikke så mye bilder, mye pga det nevnt oven. Men her har jeg startet med clay av førerdør. Heldigvis er det ikke mye gørr i lakken her.

IMG_4013.thumb.jpeg.fe894a7c265208aea9a37d4d6e927b10.jpeg

Så var det å prøve seg på litt polering. Maskinen jeg har er en DA maskin fra jula. Pad er Turisimo #2 Heavy Cut Pad. Sonax Profiline Perfect Finish poleringsmiddel. Da prøvde jeg først på denne:

IMG_4015.thumb.jpeg.c5afb17dc4bd0c3b8f9de161ee5e530f.jpeg

Resultatet etterpå ble slik: (det ser faktisk bedre ut på bildet enn i virkeligheten)

IMG_4018.thumb.jpeg.a4f630f8a2c2a2321e58f55bc70fa2d6.jpeg

Inspiserer man lakken er det en del riper fortsatt etter denne komboen. Jeg har forhørt meg litt rundt og folk sier at BMW lakk er såpass hard at jeg bør prøve med ull pad istedenfor. Noe jeg har tenkt gjøre, men det blir ikke i denne oppdateringen.

Siden det tross alt er en bruks-bil og ikke noen show-piece så kommer jeg nøye meg med et ca 80% - 90% resultat og det tror jeg skal få til, men det vil ta en del tid.

NyesSkvettlapper er ankommet, men det er samme greia her at jeg vil gjøre det helt rent rundt der de skal monteres først. Det blir en annen oppdatering!

Takk for oppmerksomheten denne gang. :)

IMG_4021.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bilen har vært en drøm i sommer, kjørt nesten 2 000 km uten noen dramatikk. Vi skulle egentlig kjøre fra Trondheim til Larvik og så ta ferje derifra til Danmark men ferja ble innstilt. Så vi kjørte rundt istedenfor, ble langt gitt men men. Forbruket var ikke så galt heller, lå på 0,8 i snitt. Fikk strekt på hjula på Autobahn også. Men mye ferie-trafikk der nede i Tyskland. Vi var tydeligvis der når Tyskland OG Nederland starter sin "fellesferie".

Vi var noen dager i Berlin, hadde hotell midt i sentrum. Trodde det skulle være stress å kjøre i Berlin men det gikk greit. Bortsett fra disse lyskryssene jeg ikke helt ble venn med spesielt når man sto fremst... Men det gikk da på et vis, hjelper å ha norske skilt!

image.thumb.jpeg.335e8f635aa1e78364d75981cbbf5b5a.jpeg

Har tatt noen nye bilder av bilen, har vurdert om jeg skal bytte til iX men ikke sikker på det enda. Hører at iX er bra biler teknisk sett, men så var det utseendet da. Hvis noen er interessert er det bare å ta kontakt.

image.thumb.jpeg.74f35be31ad6eef9e96a079559beac97.jpeg

image.thumb.jpeg.d73c49f153d2ed3a6b7a23581c427c66.jpeg

image.thumb.jpeg.d72002aca879ce330c8fb0d02b92243d.jpeg

image.thumb.jpeg.72652fafa422dcdff9243dcb9bfb33fe.jpeg

 

Endret av strukt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ingvaldsen skrev:

skal man ha kun 1 bil til alt så er det vell ingenting som kan slå en bmw x5 med 50d drivlinje! denne var attpå til veldig pen innvendig!

Denne dekker absolutt vårt behov. Staselig sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...