Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Lufting av bil.


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

10 timer siden, Evopower skrev:

De jeg monterte i min tråd der brukte jeg et sett fra ebay. Passformen var mot all fornufy også veldig bra og disse var på bilen de årene vi hadde den 😊

2030424821_Screenshot_20230926_213129_SamsungInternet.thumb.jpg.b7510d6c096472bb5215f7ae46b16249.jpg

Glimrende og takk 😊😊.

 

10 timer siden, Olaandref skrev:

Sorte lister forandret bilen fra fin bil til veldig fin bil Jan, og tenk at noe så enkelt som lister gjør så stor forskjell 😃

Jo takk for det Ola-Andre .

Og er helt enig igrunn ,passet dobbelt så bra 😊😊.

 

15 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Lekkert med shadowline. På sorte stasjonsvogner synes jeg chrommen blir for dominerende og ruvende, så dette her gjørt det betraktelig mer harmonisk. :) 

Ja Shadowline er fint og som du sier ,det er for dominerende på disse 😊

Angrer ikke et sekund på avgjørelsen her hvertfall ,

Var inne flere ganger på Finn for å se på de som lå der og tenkte ,yes sort skal det bli .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers hadde jeg besøk igår av Bimmers medlemer her og det liker jeg godt .

@liffi kom innom en tur :

IMG_0571.thumb.jpeg.bd506488a3da55b8bae95185f240b40a.jpeg

Og etter han hadde tatt veien videre så kom jaggu @Walkabout innom og med sitt nye skip 😊.

Kjempemorro når folk dropper innom .🙏🙏.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .upd

Er for tiden en liten tur i Sandefjord og egentlig den første langturen siden vi fikk kjøpt bilen .😊

Har egentlig glemt bort hvor fantastisk disse bilene er og kjøre langt med .

Alt er så riktig her mtp komfort ,stille inni bil og kraft nok for den vanlige mann i gaten 😊.

Og komfortstolene gjør jo at man virkelig sitter godt på lengre distanser .

Nei merker at dette er en solid oppgradering fra e53en .😊

Et ferskt bilde :

B53EADC7-BA46-4631-B766-83E1337C0FDF.thumb.jpeg.6753b56694118d3832a2a1bdf8938807.jpeg

Svigermor sa det var bedre å sitte bak i denne enn forsetene i deres helt nye Opel 😅.

Og fremdeles like fornøyd med listene :

B365ACB4-3EC9-44CA-8A23-EDA4342CF6CD.thumb.jpeg.9ca757bb237d547718871c391d717ec5.jpeg

Så fikk jeg bekreftet en mistanke jeg har hatt ..

Når solsteiken står inn i bil ,kjenner et snev av blaut bikkje lukt baki koffertrom.

Når jeg tok ned solskjerm fra bilen ,falt det ned noen bilder av en svæær Rotweiler ved navn Zita.

Så neste prosjekt er å få renset bagasjerom innvendig .

Er ikke et bikkjehår å finne , likevel må det renses 😊

Ellers alt greit .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at du er fornøyd med bilen 👍 Ingenting er bedre enn det. 

Bikkjelukt i bilen er det værste jeg vet, har fått forbi mot sånt. Jeg hadde jo en Ford Excursion som det hadde vært bikkje i, masse hår baki og en jævla sur lukt etter blaut bikkje og sikkel. Endte med å røske ut teppet bak og erstatte det med nytt. Alt av paneler ble demontert, skrubbet og høytrykksvasket…da fikk jeg ut den fordømt lukta. Sett kjøteren i bur folkens! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, E.C. skrev:

Kan vel prøve en ozon-generator om det er lukt det går på. Disse har blitt relativt rimelige og folk leier dem ut til ok pris.

Må uansett vaske ned hele interiøret både før og etter ved bruk av Ozon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, StigJ said:

Må uansett vaske ned hele interiøret både før og etter ved bruk av Ozon. 

Det virker å være veldig underkommunisert når disse maskinene presenteres. Hva er grunnen til at man må vaske både før og etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, E.C. said:

Det virker å være veldig underkommunisert når disse maskinene presenteres. Hva er grunnen til at man må vaske både før og etter?

Det lurer jeg også på. Har aldri hørt om dette før. Ozon er jo giftig, men har trodd at slike små mengder ble brutt ned etter kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask/rens for å få bort det som er opphavet til lukta. er det søl som har trukket nedi teppe, seter etc så må jo det selvsagt bort først. 

Så ozonering.

Så god og lang utlufting. Gjerne over natta.

Man trenger ikke vaske etter ozonering, men jeg har selv merket meg (og lest at andre også har samme erfaring) at det kan kommet et slør etterpå som kan være greit å få bort.

Lukter svømmehall en stund men det gir seg etterhvert. Er heller ikke farlig. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, StigJ skrev:

Vask/rens for å få bort det som er opphavet til lukta. er det søl som har trukket nedi teppe, seter etc så må jo det selvsagt bort først. 

Så ozonering.

Så god og lang utlufting. Gjerne over natta.

Man trenger ikke vaske etter ozonering, men jeg har selv merket meg (og lest at andre også har samme erfaring) at det kan kommet et slør etterpå som kan være greit å få bort.

Lukter svømmehall en stund men det gir seg etterhvert. Er heller ikke farlig. 

 

 

Takk for tips Stig 😊

Det er bak lukten kommer fra når den står i solen ,så får bare sette igang en dag tenker jeg .

Nå står den i skyggen og lukter ingenting 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt jobbet iherdig de siste dagene hjemme.

Fruen har ferie og ting som er blitt utsatt lenge ,er nå blitt gjort .

Tømt masse skrot i hus og detaljryddet ,noe jeg er storfan av .😊

Kjekt å vite hvor man har tingene .

Så Comboen hadde et stort lass idag morges :

IMG_0655.thumb.jpeg.fd9a6cfc012fdc098b1f8ba1a6782926.jpeg

Og kromlister er nå på vei til å bli noe annet :

IMG_0654.thumb.jpeg.dfb033b05eadb0ca2bd0f5933c88ea4b.jpeg

Angående Delexpress er den nå kjørt 14000 km på 10 mnd og er stadig like kjekk .😊

Ellers så er det jo ikke noe vær for bagasjeromrens idag foreløpig .

Men ser at jobben jeg tok på panser tidligere leverer :

IMG_0656.thumb.jpeg.c4c4179304d25690182fff774df6b7b7.jpeg

Tilslutt dette med begge 5erene :

IMG_0658.thumb.jpeg.7b4a9c61fdbce8168b9b02dac30d0a89.jpeg

Ellers har jeg ikke de helt store planer for e61 akkurat nå da e34 er pri 1.

Selv om høst er i anmarsj ,så bruker jeg den så lenge ikke salt er på veien .

Regn tåler den og faktisk sist jeg snakket med han og liker å bli brukt.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Fredags upd

Bagasjerom rens.

Som jeg nevnte tidligere har jeg hatt en mistanke om bikkjelukt bak i koffertrom 😩

Idag fikk jeg tatt hånd om dette .

Men før jeg begynte fikk jeg datteren min til å finne ut hvor lukten kom fra .

Hun er særs var for dufter og kan lukte seg frem til alt 😅

Og synderen kommer vel herifra tenker jeg :

IMG_0681.thumb.jpeg.e729b1a244518ab20ed9f840a71e2b8e.jpeg

Uansett alt skulle taes nå og ting ble funnet frem :

IMG_0683.thumb.jpeg.8a3bd6940b8a5c732f2c2a5683df98e7.jpeg

Her ble det dynket inn ,skrubbet ,vasket og støvsugd og etterhvert ble det mye triveligere .

Ene siden ren :

IMG_0684.thumb.jpeg.11bf454dcd45c44c4e6eae74f28e6350.jpeg

Etterhvert blir man ferdig :

IMG_0685.thumb.jpeg.6e279ecb7594fc689562643cd60c2cdd.jpeg

Avslutningsvis tok jeg selve matten og badet den i grønnsåpe og Salmiakvann og skrubbet løs 😊

Etter tørk og restefest fra noe Autoglym interiørspray ble den ren og duftfri og plassert inn i bil igjen :

IMG_0686.thumb.jpeg.020f85d3840b5e9b617067f2e0541622.jpeg

Fikk og vasket skikkelig rundt alle paneler og detaljer bak og nå tror jeg at jeg kom i mål her faktisk .

Og når støvsuger var fremme ble resten av bil tatt men det gidder vi ikke å se .

Tror det var på tide med en god rens bak for både vann og klut var fryktelig møkkete når jeg var ferdig .

Men ble plutselig lave temperaturer her nede ,så må vel til med vinterpolering nå .

For vil prøve å ha denne bilen sånn at jeg bare kan spyle av med gjevne mellomrom vinterstid .

Skummet som er på bensinstasjoner føler jeg er sterkt for voksen ,så det beste er å ha det sånn at man kan bruke en mild forvask og spyle av .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Bagasjerom rens.Upd

Alle i vennekretsen sin har en sånn venn som kjører til det står dønn og enten vraker bil ,selger den gratis og kjøper seg noe nytt igjen .

Og dette går på repeat store deler av livet 😊

Hvertfall har jeg en sånn kamerat 😅.

Her kjøres det til omtrent bil faller sammen ,så selges den grisebillig til hans kones fortvilelse .

Hvertfall så sa jeg til han her tidligere ,skal du holde på sånn så kjøp en Toyota ,de holder stortsett og du slipper de helt store utgiftene kontra Pegeout som han har drevet med de siste årene .

Dyre deler og mye komplisert .

Han skaffet seg en RAV her ifjor og har vært veldig fornøyd .

Stiller ikke krav til noe bare den går ,men fikk tlf i helga av han,

Skraper og slår når han bremser og lyd kommer bak .

Vel sa jeg ,kjøp nye bremser bak og jeg fikser det for deg og kompisen smilte bredt 😊😊.

Og idag hentet jeg den og pasient står klar :

IMG_0697.thumb.jpeg.8063cc20f71f62582b407d5f54bf2431.jpeg

Her var alt helt gåent og ødelagt ,men fikk nå på nytt tilslutt:

IMG_0694.thumb.jpeg.499a1ba575c10167374313592470971e.jpeg

Mange av boltene var rustet i stykker ,så her ble det en blanding av Bmw og Opel bolter som jeg hadde .

Resultatet ble det samme ikke minst til det mye bedre .

Så var det og få levert den tilbake til en veldig fornøyd kar ,men jeg må si dette :

IMG_0698.thumb.jpeg.4580edf5ae21386b18ca718f8d5933be.jpeg

Er ikke mye spennende nei ,men har full forståelse for de som ikke er autofile .

Jeg kan tillate meg å si at til å være en vanlig bil ,så er det gode seter i den faktisk .😊

Da var det 100000 ganger bedre å komme seg tilbake i denne :

IMG_0699.thumb.jpeg.c724df4313f92ab8951888e714e74665.jpeg

God sittestilling og litt ekstra snacks som Head up:

IMG_0700.thumb.jpeg.6145c0e9f0e62ef21735baef2af7e2e6.jpeg

Er rart det der ,men ofte så glemmer man hva man har helt til man prøver noe annet .

Da er jeg glad jeg har en eldre femmer :

IMG_0701.thumb.jpeg.0247000740295b1c75efc0fee1f02983.jpeg

Som er like god å kjøre som en nyere Ford eller annen bil og kanskje ser like ny ut selv om den er gammel .😊

Uansett gøy å hjelpe venner som setter pris på ting ,bare det er verdt rustne bolter og regn ute når man skrur🙏🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Litt hjelp for en kamerat skruing .Upd

Flott å se at du får brukt E61'n

Er virkelig gode kjøremaskiner, Kunne godt tenkt meg en nå til vinteren, når i4'n kryper ned mot 30 mil mellom hver hurtiglading, og pendler ned til østlandet 1-2 ganger i mnd.

Ser bra ut med shadowline, dette var prikken over den berømte i'en.

Godt du koser deg med denne og får stelt skikkelig med den.

 

Er kjipt med de som kun kjører og kjører uten å ta nødvendige reparasjoner, men folk må få gjøre det de vil med bilene sine. Godt det da finnes kammerater som deg, som fikser en RAV når den trenger stell.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Lufting av bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...