Gå til innhold

Sveigis sin e61 530 d 2005 modell. Bremsejobb ferdig .


sveigis
 Share

Anbefalte innlegg

Vinterhjul og OEM e61.

Som tidligere skrevet så ville jeg lagt om hjul igår men pga en jekk som tuller ,så gikk ikke det .

Ble enig med en kompis med løftebukk og låne den senere idag ,men jeg eier ikke tålmodighet på venting når det kommer til hjulskift .

1:Vil bli ferdig fort 

2:Verdens mest kjedeligste jobb og bytte hjul uansett årstid .

Så ble det en quickfix på jekk .

Er en O ring som er gåen og det tyter ut her :

IMG_0983.thumb.jpeg.9a1018dd1dd59d81dbffebf4a9562c66.jpeg

Så jeg fylte den opp med girolje fra Tdsen og da løftet den seg med en gang 😊

Og igang :

IMG_0982.thumb.jpeg.d353453eb3c9a127d1a00bad7c40e00f.jpeg

Her ble det kun lagt vekt på å få på hjul fort som fy og bli ferdig .

Og drive med noe cocktail av diverse her nå på denne tiden anser jeg som totalt bortkastet .

Gikk over bremser og rør ,sjekket foringer og stag at det var i orden .

Det holder dvs spylte lett med hageslange der jeg kom til for å fjerne kaker med drit ,så får jeg heller ta en skikkelig jobb når plast skal av nå senere en gang .😊.

Hvertfall så kom vinterhjul på plass :

IMG_0984.thumb.jpeg.a4d65c6ae3c4fdc4b0744d5b50a77b6b.jpeg

Men bilen er totalt møkkete overalt og siden jeg nå fikk på originalhjul ,ville jeg se hvordan den ble ren og pen .

Ikke noe hokus pokus så kun ferdigbilder.

Og endelig original  e61 :

IMG_8616.thumb.jpeg.bbc408fd3dbe9e4ddbf3f34d61c121df.jpeg

Ille og si det men i mine øyne så ble bilen veldig mye finere med disse hjulene kontra de andre .

Et par til :

IMG_8617.thumb.jpeg.111beaacae95d61995dd397650b76e12.jpeg

IMG_8618.thumb.jpeg.8820afddabde0f77630232c626f96120.jpeg

Dette :

IMG_8619.thumb.jpeg.ad2a6f3ad0b59d1a26c94a994d51deaf.jpeg

Og de sorte listene kom enda mer til sin rett nå og :IMG_8620.thumb.jpeg.c69646a65e5fb6a1b57d13b8e1e3972c.jpeg

Nå mangler jeg kun skvettlapper foran ,så er den der jeg vil ha den endelig .

For jeg liker nemlig det og ha en sånn type bil som er som den er fra fabrikk .

Kunne selvsagt ettermontert allverdens av M optikk ,men nei en sånn har jeg hatt tidligere nå blir det mann med hatt look og det trives jeg jaggu med 😊😊.

Disse her :

IMG_8614.thumb.jpeg.34b56393a05cc85b8dbc575a71033fc8.jpeg

Finn next med Conti dekk som holder hvertfall en sesong til ,to om du er snill .😊

Her nede hos meg forresten ,er det jo mildt og ser ingen grunn til piggdekk på den kjøringen denne kommer til å få så på sikt må det nok piggfrie til .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Vinterhjul og klargjort .Upd

Da er det fredag igjen og mellom husvask og diverse ,fikk jeg sett litt mer på den Restraint problematikken min igjen .

Fikk lånt meg et diagnoseverktøy igjen av naboen og fikk nullstilt sånn at alt ble normalt :

IMG_1002.thumb.jpeg.7713e08fe74327c26b9aa98ac73ac13f.jpeg

Joda det funket det og når passasjer sat seg inn i bil så kom der ingen lampe opp ,helt til person gikk ut da poppet den opp igjen 😩.

Så er nok matten som har sagt takk for seg .

Men sånn er det !Ting skjer så isteden for å irritere seg og lage kvalme ,må man gjøre noe med tingene 😊

En ny matte koster dette på Koed :

IMG_8647.thumb.png.5228d9b0295ddfd3add97e93aa99a0a7.png

Med rabatter osv ,så blir det en grei pris .

Men det er en satans jobb dette sånn jeg ser det 😡

På vanlige stoler ja det er ok ,men disse så er det så mye mer .

Uansett så må dette være iorden så ingen bønn forbi .

Min kone spurte idag om det var noe jeg hadde tenkt å begynne med nå ,noe jeg sa vet ikke til .

Fikk da til svar at enten så får du bli ferdig nå eller vente til etter jul og legge det til side .

Er så lei av en skjerm som lyser under dyna om nettene når noe er problem med bilene og at du flyger opp og ned på dass i irritasjon 😂,noe som stemmer .

Så dette blir fikset nå enten før eller etter jul .

Men uansett så orker jeg ikke denne GOng lyden ,så det blir en quickfix inntil da .

Reiste opp til den lokale huggeren og fant meg en e60 og klippet av denne ledningen :

IMG_1005.thumb.jpeg.83c945b3fd332cbec26e97194601db3b.jpeg

Det er altså denne :

IMG_1006.thumb.jpeg.1c40dd2e3dc03dcda7dba0e092817ce0.jpeg

Jeg ønsker ikke å klippe i det originale på min derfor ble denne hentet .

Her lodder jeg på en resistor som dette :

IMG_8636.thumb.png.42909d0adb6afe1f77d48f2d77215f27.png

Slette feilkode så skal det visst være iorden .

Og jeg var i tvil om airbagsystemet ville virke ,men her står det i kommentartekst :

IMG_8635.thumb.png.fba1f6ecca3d1f224cf4898bf08412d5.png

Og akkurat det skal jeg leve med inntil videre .

Tør nesten garantere at 60 % eller mer går med diverse bypasser på Bmwer fra 90 tallet til dags dato .😊

Så her vet jeg hvertfall at systemet vil virke og bare det fungerer for meg .

Ellers liker jeg denne knappen når jeg sitter og venter :

IMG_1004.thumb.jpeg.a185a129dd444f33dd5070b8643a4225.jpeg

Og nå er årstiden man har ren bil en halv dag:

IMG_1007.thumb.jpeg.219ece4d4e8f75515d308b128901dcae.jpeg

Så nå vet jeg hvertfall hvordan jeg skal ta tak i tingene og bare det gir meg fred 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Fredagen .Upd
7 minutter siden, sveigis skrev:

Da er det fredag igjen og mellom husvask og diverse ,fikk jeg sett litt mer på den Restraint problematikken min igjen .

Fikk lånt meg et diagnoseverktøy igjen av naboen og fikk nullstilt sånn at alt ble normalt :

IMG_1002.thumb.jpeg.7713e08fe74327c26b9aa98ac73ac13f.jpeg

Joda det funket det og når passasjer sat seg inn i bil så kom der ingen lampe opp ,helt til person gikk ut da poppet den opp igjen 😩.

Så er nok matten som har sagt takk for seg .

Men sånn er det !Ting skjer så isteden for å irritere seg og lage kvalme ,må man gjøre noe med tingene 😊

En ny matte koster dette på Koed :

IMG_8647.thumb.png.5228d9b0295ddfd3add97e93aa99a0a7.png

Med rabatter osv ,så blir det en grei pris .

Men det er en satans jobb dette sånn jeg ser det 😡

På vanlige stoler ja det er ok ,men disse så er det så mye mer .

Uansett så må dette være iorden så ingen bønn forbi .

Min kone spurte idag om det var noe jeg hadde tenkt å begynne med nå ,noe jeg sa vet ikke til .

Fikk da til svar at enten så får du bli ferdig nå eller vente til etter jul og legge det til side .

Er så lei av en skjerm som lyser under dyna om nettene når noe er problem med bilene og at du flyger opp og ned på dass i irritasjon 😂,noe som stemmer .

Så dette blir fikset nå enten før eller etter jul .

Men uansett så orker jeg ikke denne GOng lyden ,så det blir en quickfix inntil da .

Reiste opp til den lokale huggeren og fant meg en e60 og klippet av denne ledningen :

IMG_1005.thumb.jpeg.83c945b3fd332cbec26e97194601db3b.jpeg

Det er altså denne :

IMG_1006.thumb.jpeg.1c40dd2e3dc03dcda7dba0e092817ce0.jpeg

Jeg ønsker ikke å klippe i det originale på min derfor ble denne hentet .

Her lodder jeg på en resistor som dette :

IMG_8636.thumb.png.42909d0adb6afe1f77d48f2d77215f27.png

Slette feilkode så skal det visst være iorden .

Og jeg var i tvil om airbagsystemet ville virke ,men her står det i kommentartekst :

IMG_8635.thumb.png.fba1f6ecca3d1f224cf4898bf08412d5.png

Og akkurat det skal jeg leve med inntil videre .

Tør nesten garantere at 60 % eller mer går med diverse bypasser på Bmwer fra 90 tallet til dags dato .😊

Så her vet jeg hvertfall at systemet vil virke og bare det fungerer for meg .

Ellers liker jeg denne knappen når jeg sitter og venter :

IMG_1004.thumb.jpeg.a185a129dd444f33dd5070b8643a4225.jpeg

Og nå er årstiden man har ren bil en halv dag:

IMG_1007.thumb.jpeg.219ece4d4e8f75515d308b128901dcae.jpeg

Så nå vet jeg hvertfall hvordan jeg skal ta tak i tingene og bare det gir meg fred 😊

Kjenner meg igjen med lys på natta, er akkurat lik selv på det punktet. Det som er flott med å være sånn er at ting blir reparert . God helg . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, skoglund skrev:

Kjenner meg igjen med lys på natta, er akkurat lik selv på det punktet. Det som er flott med å være sånn er at ting blir reparert . God helg . 

Ja sånn er hvertfall jeg støpt sammen .😊

Ofte kommer jeg på løsninger midt på natten og det verste da fungerer ting og .

Så skal få landet dette og etterhvert Skoglund .

Enkelt fortalt så skal jeg ha den som om det var en nyere bil .

God helg til deg og .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente meg mye igjen her, Jan 😅 

Jeg også blir ganske grinete av meg hvis jeg konstant prøver å finne løsning på hva enn som feiler bilen. Kan legge fra meg telefonen i 10 min, og så plutselig er jeg tilbake på google igjen 😬

Jeg hadde jo selv airbag lampe i min som en periode kunne slettes, men til slutt ble permanent. Nå var feilen min knyttet til tørre kondensatorer i selve styrenheten, men leste meg ganske mye opp på airbag feilmeldinger. Det som stadig dukket opp angående disse bypass løsningene til setemattene var at airbagen kom til å løses ut uansett om noen sitter der eller ikke. Med andre ord vil du måtte bytte ut dashbord til tross for at ingen satt i passasjersete. Har ingen førstehåndserfaring med dette heldigvis, men hadde kanskje blitt noe mer beroliget av at "alle" sier at airbagen løses ut til tross for defekt matte. Og så er det jo som du sier... det er nok mange eldre bimmere der ute som har påmontert en eller annen form for bypass eller motstand i sete 😅

Edit:

Ville dog sjekket dette opp med en diagnosetester på hvorvidt bypass løsningen faktisk registrerer at noen sitter der. Plutselig emulerer den bare en god matte, men ikke at noen sitter i sete. Dermed vil jo ikke airbagen fyres løs. Vil tro at du må kode vekk setebelte varslingen også med en bypass løsning som fungerer som tiltenkt. All fornuft tilsier at hvis den lurer bilen til å tro noen sitter der, så vil jo belte varslingen også gå amok når dette ikke er i bruk. 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ///M-ini95 skrev:

Kjente meg mye igjen her, Jan 😅 

Jeg også blir ganske grinete av meg hvis jeg konstant prøver å finne løsning på hva enn som feiler bilen. Kan legge fra meg telefonen i 10 min, og så plutselig er jeg tilbake på google igjen 😬

Jeg hadde jo selv airbag lampe i min som en periode kunne slettes, men til slutt ble permanent. Nå var feilen min knyttet til tørre kondensatorer i selve styrenheten, men leste meg ganske mye opp på airbag feilmeldinger. Det som stadig dukket opp angående disse bypass løsningene til setemattene var at airbagen kom til å løses ut uansett om noen sitter der eller ikke. Med andre ord vil du måtte bytte ut dashbord til tross for at ingen satt i passasjersete. Har ingen førstehåndserfaring med dette heldigvis, men hadde kanskje blitt noe mer beroliget av at "alle" sier at airbagen løses ut til tross for defekt matte. Og så er det jo som du sier... det er nok mange eldre bimmere der ute som har påmontert en eller annen form for bypass eller motstand i sete 😅

Edit:

Ville dog sjekket dette opp med en diagnosetester på hvorvidt bypass løsningen faktisk registrerer at noen sitter der. Plutselig emulerer den bare en god matte, men ikke at noen sitter i sete. Dermed vil jo ikke airbagen fyres løs. Vil tro at du må kode vekk setebelte varslingen også med en bypass løsning som fungerer som tiltenkt. All fornuft tilsier at hvis den lurer bilen til å tro noen sitter der, så vil jo belte varslingen også gå amok når dette ikke er i bruk. 

Ja blir søvnløs og irritert spesielt på en bil som jeg vil skal være hundre 😅.

Men Armin ?Tror jeg må ta kontakt med deg ila helga jeg for her er litt som skurrer for meg ,og du vet svaret 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, sveigis skrev:

Ja blir søvnløs og irritert spesielt på en bil som jeg vil skal være hundre 😅.

Men Armin ?Tror jeg må ta kontakt med deg ila helga jeg for her er litt som skurrer for meg ,og du vet svaret 😊

Alltid ledig for deg Jan, så bare å ringe :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bitteliten upd .

I helga har det blitt fokusert på tomt og andre huslige ting og særs lite bil .😊

Vi fikk ryddet såpass opp at minsten måtte på Ikea en tur og få seg litt hyller før idag .

Så det ble e61 tur :

IMG_1028.thumb.jpeg.678a1b82b536d638b350e559d254cc49.jpeg

På vei hjem ,hørte jeg litt ekstra lyd og da startet den og regenerere ,så da vet man at det og er iorden .😊

Ellers ikke noe annet å si enn jeg liker meg godt bak rattet på den fremdeles .

Nydelig å ha en gammel bil som er som en nyere å kjøre .

Har forresten glemt helt bort at der er både aktive steering og Dynamic drive 😊

Henger godt på veien tross ballongdekk og 4x4 høyde .

Ellers har jeg har jeg vært helt på tur her angående Restraint systemet .

Dette kommer jeg tilbake til senere ,men @///M-ini95 har hjulpet meg på rett spor nå .

Likevel slipper jeg ikke unna mattebytte ,men nå gidder jeg ikke å gnage mer om det 😊

Livet går videre og tar tingene etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Mandag.

Kristiansand dag 2 .

Vel som tidligere nevnt så kom jeg over et diagnose apperat som jeg ville kjøpe ,men personen som solgte var ikke hjemme før nå .

Uansett dette skulle jeg ha og en tur til nabobyen er jo kos .

I lett driv :

IMG_1032.thumb.jpeg.331f0b2c1ddec6d41a7a53fd707a09bd.jpeg

Nydelig med fint cruise turtall :

IMG_1033.thumb.jpeg.7307a6bf437f78b8f51edea06a51b407.jpeg

Men var litt tidlig ute her så kjørte innom Bmw og her står det jo et rødt råskinn :

IMG_1036.thumb.jpeg.d341d42829dec4b6422d4499f3aa8823.jpeg

Men høydepunktet her er jo en urørt e39 :IMG_1037.thumb.jpeg.42043548ee599d20cdc9fec6fd7b24f6.jpeg

Blir glad når jeg ser sånt ❤️

Er først nå etter så mange år at jeg ser hvor jækla fine disse er når de er passet på og ikke jallet til .

Uansett handel ble gjort nå istad og her ligger det jeg kjøpte :

IMG_1038.thumb.jpeg.30a0674b2ef025466ea4c20a4dea9050.jpeg

Helt komplett til og med med plasten :

IMG_1039.thumb.jpeg.fde92d00f5dcb761eac7a4ec0dfa9d8b.jpeg

Brukt en gang ,kjøpt ifjor på GS for 1999 kr .

Jeg hentet det for 500 kr .

Selvsagt ikke like avansert som Inmpa og Ista og alt dette ,likevel så er dette et kjekt hjelpemiddel for meg som gir indikasjoner på hvor jeg kan lete når feilkoder dukker opp.

Jeg skal bli venn med dette for jeg ser der er mange muligheter som livedata osv .

Det vil nå si at jeg har et diagnoseleser som tar bilene mine altså e61 og e87 ,samt at jeg har feilkodesletter til e31/32/34/36 som faktisk virker .😊

Angående Sørlandsparken ,så vil jeg bort en lørdag og innom alle bilbutikkene der ,kjære tid der er mye bilforretninger altså og så mye tøft .

Men så dere ….

Felger ,det var det da ???

Igår linket @Daniel. meg noen style 124 i rett dimmensjon som jeg vil ha .

Det som har skjedd idag ,er at jeg med 99% skal hente disse neste uke .

Fikk tlf nummeret og ringte .

Sa at jeg hadde felg med brukbare dekk og lurte på om han ville renbytte .

Det vil jeg med en gang sa han 😊

Så da gjenstår det å se hvor seriøs han er da og holder ord .

Han var veldig int pga han trengte felg og dekk til sin bil .

Og her må man ikke være i tvil ,altså disse må man restaurere disse 124ene likevel så skal jeg stå i timesvis og få de fine ,kontra montere de som jeg har nå .

Så håper han er seriøs nå disse dagene fremover .😊

Tenker det kan bli fint med nylakkerte 8 og 9x18 style 124 på sort original 61 .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Handletur i Sørlandsparken dag 2

Idag var jeg tidlig oppe gitt 😩.

Mini og typen skulle på Hardstyle konsert i Nederland og måtte være på Kjevik kl O4.00.

Så avsted i e61 og fordelen med og kjøre på natten er jo at man har veien for seg selv stortsett .

Tidlig ..:

IMG_1052.thumb.jpeg.21a5bf8659d64430d7a46521924a43e3.jpegIMG_1052.thumb.jpeg.21a5bf8659d64430d7a46521924a43e3.jpeg

Som dere ser så måtte det fylles diesel på bilen :

IMG_1053.thumb.jpeg.4b509dbcb195974f0b2a08c5fbb9efa2.jpeg

25 kr literen her i Kr sand takk mot 19 til 20 her hos meg .

Utrolig at det skiller så voldsomt .😩

Vel kom meg nå hjem 04.35 og gadd ikke legge meg så hvorfor ikke finne frem litt ting og gjøre noe som ikke blitt gjort på lenge ?

Har jo 1 serien hjemme nå en liten uke og den så jo ut som en møkkkjeller ,så rett ned på Esso :

IMG_1054.thumb.jpeg.c2fa16100af5906fac23b26e0935d13a.jpeg

Her ble det først PB ,virke spyle av ,så skum og en god berøringsvask .

Da ble det andre boller og virkelig nødvendig :

IMG_1055.thumb.jpeg.df7af970dcef80c8ab669ee54de6c2fc.jpeg

Dette:

IMG_1056.thumb.jpeg.ac5e9c7e04c2d86a3c8bee2c7874da60.jpeg

Jeg polerte denne i juni og utrolig nok så holder Wictoria voksen enda på den .😊

Skulle gitt den en boost ,men med 2 minus skjer ikke det .

Fordelen med å ha ei datter i rekivisitajobb er at hun stadig plukker med seg ting som jeg liker å ha :

IMG_1057.thumb.jpeg.bb58e16c809ea2cb62415abb2c6c710a.jpeg

Midt i blinken for meg og dilldallet mitt 😅.

Planen nå resten av dagene er å få renset den innvendig og få jekket den opp ,vaske travers og behandle hele den med Fluidfilm .

Er ikke rom eller tid for noe demontering og overhaling nå ,så da bruker man noe som gjør at det ikke blir verre inntil videre .

Egentlig så må jeg si jeg gleder meg til å få denne tilbake etterhvert nå .

Tross en kjiiiiiiiip motor ,er den likevel fin og kjøre og ikke minst god å kjøre.

Den fikk jo et godt løft tidligere i år teknisk i forstilling og bakstilling .

Sprut nye dempere foran og bak samt stag og forstillingskontroll ,gjorde at denne er veldig stas og ratte .

Så fikk jeg lekt meg litt med denne igår :

IMG_1058.thumb.jpeg.cbbe77769912073abdb19ede5ee1eb7d.jpeg

En kjekk sak for meg .

Testet den på e61 og den gjorde jobben og slettet feilkoder som lå inne feks denne helvetes sensor matten (Som selvsagt kom igjen bare jeg satt en handlepose på setet ).

Likevel så var der ting jeg savner på den som koding av injektorer feks noe som er kjekt å ha og diverse lysjusteringer .

Uansett et særs kjekt verktøy å ha når man er avgårde .

Mitt problem her ,er at jeg har lyst på noe enda mer avansert som tar enda mer ,men vet ikke hva jeg skal ha …

Noe sånn nettbrett lignende har jeg sett på på yt ,men vet ikke hva som er bra eller dårlig .

Uansett jeg har den jeg har nå ,samt jeg har Bavaria så klarer meg inntil videre .😊

Skal uansett ut og ta en titt på 116 hva som ligger inne der og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .Tidlig oppe og Kjevik tur &E87 hjemme en tur .Upd

Gårsdagens ettermiddag .

Som jeg skrev så måtte bil og taes innvendig .

Ikke mye søppel som der bruker å være ,men hun driver med hest …

Nevner :

Sagflis overalt 

Hestehår 

Og sand og jord i gulvene .

Heldigvis en lett sak og få bort .😊

Jeg skal og kan ikke forvente at når hun er på jobb fra tidlig til sent ,samt jobber omtrent hele helgene at hun skal stå og støvsuge bil for å få far i huset blid .

Hun holder den teknisk strøkent og det er det viktigste 🙏

Så da kan heller jeg ta meg av sånne ting .

Hvertfall ble en mer omfattende vask innvendig med støvsuging og vask av matter og nå er den mer trivelig :IMG_1060.thumb.jpeg.f6b078ebd6067d1822c9d3607b6d69ec.jpeg

IMG_1062.thumb.jpeg.df9f8d77a4d3922eb120f0a409a066ff.jpeg

Dørsidene :

IMG_1063.thumb.jpeg.b9920453585be3e853667230692cb18b.jpeg

Midtkonsoll tømt ,vasket og ryddet :

IMG_1065.thumb.jpeg.88486217c44478dc95de35fb54d3e5d4.jpeg

Så fant jeg frem diagnoseapparat og slettet noen røde lamper der på service delen .Veldig greit .

Sort Fluidfilm ble kjøpt inn som skal på travers og satser på det enten idag eller morgen .

En annen ting jeg vurderer sterkt er interiørbytte .

Ser på Finn at man får sort komplett sports interiør i skinn omtrent gratis til disse .

Siden bil blir brukt som den gjør ,er jo skinn vesentlig mye lettere å holde rent enn det interiøret som er nå .

Blir fort flekkete og fælt og tenker at sort skinn er genialt da .😊

Men dette er noe jeg ikke stresser med da jeg vet at sånt er lett og billig å skaffe til de .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 mod .E87 hjemme en tur .Gårsdagens upd
  • sveigis changed the title to Sveigis sin e61 530 d 2005 modell. Bremsejobb ferdig .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...