sveigis Skrevet August 10 Forfatter Skrevet August 10 11 timer siden, *MrB* skrev: Mye pulverlskkert stål i bakstilling på E9x. Det er dårlig match for veisalt, og jeg har sett finere bakstillinger enn den der. Men om du får fjernet det meste av det som er løst, og sauser inn resten burde det holde en stund. Begge de øvre armene der er jo også relativt lett å komme til for å løsne for bedre tilkomst evt. Sent svar her men ja det er dårlige greier . Jeg og men trøsten er jo at det ser verre ut enn det egentlig er . Takk for tips angående øvre armer ,det skal jeg forsøke med mindre de sitter dønn .😩😩 Ja jeg har samme plan som på Combo : -Vaske det rent -Banke bort rust /Slipe og pusse -Sau all over under bil. Gjorde jo dette på en serien for to årsiden og den har holdt seg . Igjen hadde dette vært sekser 91 så hadde jeg plukket den ned,men dette er jo bare en bil som skal holdes vedlike og fungere .😊 13 minutter siden, Mortenej skrev: Alltid en glede å logge inn på Bimmer å se oppdateringer fra deg:) Flott E61 Jan. E så herlig å se den nyvaska, voksa og ren Bra du får brukt tid på disse tross formen og helsa. Håper det går fremover med deg. Litt færre biler å fokusere på når Opel er gone og E34 er lånt bort. Savner jo E34 og oppdateringen der men stille betyr at den har et bra liv. At du fikk fiksa E91 er jo gull. så får vi håpe at lurium stoffet hjelper på Olje lekasjen og forbruket. Det var hyggelig å høre 😊😊 Ja nå er e61 blank ren og fin her . Joda går fremover og bruker bilene nå som endel av treningen faktisk . For mye av den treningen som jeg har gjprt ,gir visst ikke så mye mening lengre som før . Det og bevege fingre får jeg gjort når jeg skrur ,samt holde arm høyt 😊. Så ja går sakte fremover . Hehe er flere som savner e34 og e28 oppdateringer her visstnok og det er jo hyggelig at tråden blir lagt merke til både fra her og Facebook brukere 😊. Alt jeg kan si er at det vil bli oppdateringer der og fremover ,men e28 er der ikke så mye med nå foreløpig og e34en har det jo godt hos datteren . Men den kommer vel hjem snart den og .Den savner jeg nå og sjeleglad jeg har den 😊😊 Så min kjepphest har jo vært e91 og må si det Morten ,det har vært knallgøy å holde på med denne altså . Lærerrikt og ikke minst fått en bil som har virkelig blitt en god bil og kjøre 😊 Ja som sagt skal oppdatere når bil har gått en stund og se 😊
sveigis Skrevet August 11 Forfatter Skrevet August 11 Vet ikke hvordan det er med enkelte her inne ,men sånn kan jeg ha det iblant altså miste luften 😩 Som dere fikk med dere så ble det skruing på den ene bilen på lørdag . Såpass ok var det at jeg bestemte meg for å fortsette igår og hva skulle skje ? -Bytte vannslange på e91 og sette på deksel under bil -Bytte bagasjeromåpner på e61 Men skjedde noe av dette ? Niks!!! Når jeg kom ut så var det akkurat som jeg følte at jeg ble kvalt av tanken på og skru😩😩 Så kastet av meg arbeidsbuksene og tenkte ,tenker du har gjort mer enn nok jeg så ble heller sofa og avslapning .Deilig ! Dvs det er jo eksoslukt i e61 og blir verre . Samtidig så har de som har disponert sagt at der kommer en lyd i den ved kjøring ,altså gromsvev . Gromsvev er jo at den regenerer og føler den gjør det litt ofte nå . Så måtte frem med diagnose og den viser dette : Og noen hoder sier at med lekkasje fra manifold kan føre til oftere regenerering og det er jo ikke bra det heller . Sjekket olje og den var ikke økt på pinnen heldigvis. Heldigvis er det nok av manifolder å få fatt på både nye og nye på Finn.😊 Så dette må byttes litt kjapt . Altså denne feilkoden kan man få om eksoslekkasje er der fra sprekk osv. Og DPF er iorden da den ble sjekket forrige gang den var på Bavaria . Så bortsett fra denne feilen og tre glødeplugger var der ikke noe mer og hente . Problemet her nå er jo å få byttet den og helt ærlig så vet jeg ikke om jeg orker heller pr dd ,så må finne en løsning . Så er det noen her i sør som har lyst til å skru ,så si ifra mot cash selvsagt 🥳. Så det ble sol og hvile : Men jeg sendte fruen avgårde med e61 idag sånn i tilfelle om jeg får ånden over meg på den grå igjen . Sånn helt seriøst så har det blitt mye skruing og dall i det siste spesielt på e91 og selv om det har vært kjempegøy ,så kan jeg si at man blir litt trøtt og 😅 Men når man er sliten og lei da er det godt man har Vitamin stående på lur . Den pillen der virker bestandig ,man blir glad ,man smiler og får energi . Vitamin e28: Har hatt et problem som jeg aldri har brydd meg om siden jeg fikk den . Lys i taket når førerdør er åpen . Så fant frem litt greier : Demontering av bryter viste at der manglet en ledning : Så da måtte man lete litt inni der ved høyttaler og joda fant en ledning. Målte den og den var der strøm på samt fargen stemte med den som var på bryter andre siden . Siden jeg har vært raus med voks og tyntflytende inni der ,så var ledning selv kontakten helt seig . Kontakt ble vasket gullende ren og monterte alt på plass: Og nå….: Jeg bruker aldri lysene inni ,men nå er det iorden og det er viktigst .😊 Som sagt så er e28en booosten når man er trøtt og lei ,så får vi se hva som skjer videre i uken som kommer . Noe blir det nok . mslello, Fredrik, Olaandref og 3 andre reagerte på dette 6
Gabz Skrevet August 13 Skrevet August 13 Digg med fungerende lys 😁 Får håpe E61en er snill ved bytte av manifold og glødeplugger, er jo ikke akkurat ukjent at dette sitter som f.. Var ikke mange av boltene som overlevde når det ble byttet manifold i min E61 som hadde samme (typiske) sprekkene. Med andre ord fullt forståelig at du vil sette dette bort når du holder på så mye som du gjør fra før 😅 sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet August 13 Forfatter Skrevet August 13 1 time siden, Gabz skrev: Digg med fungerende lys 😁 Får håpe E61en er snill ved bytte av manifold og glødeplugger, er jo ikke akkurat ukjent at dette sitter som f.. Var ikke mange av boltene som overlevde når det ble byttet manifold i min E61 som hadde samme (typiske) sprekkene. Med andre ord fullt forståelig at du vil sette dette bort når du holder på så mye som du gjør fra før 😅 Ja små ting som er kjekt selv om det aldri blir brukt på denne 😊 Takk for tips og erfaringer ,nok en grunn til og sette det bort . Det er akkurat de erfaringene du nevner her som gjør at jeg ikke vil / sliter med å gjøre det selv … Hadde det vært e34 eller e91 så er det null stress ,men akkurat denne og e28 så er ting litt hellig 😅
sveigis Skrevet August 15 Forfatter Skrevet August 15 E91 og ukesrapport igjen .😊 Vel det er fredag og dags for litt oppdatering angående 318en. Denne har jo tatt over rollen for Comboen og om den leverer som Opel gjorde det vet man ikke ,men so far so good . Det er nå 2,5 uker siden jeg byttet olje ,filter og Lambda . Bilen er til nå kjørt dette : Altså 41,7 mil . Og ikke noen gul lampe har kommet til nå faktisk og jeg er veldig veldig glad 🙏🙏. Gikk inn istad med diagnose og der lå ingen feil på noe som har med eksos / kat og lambda . Å si det er iorden kan jeg gjøre etter 1000-1500 km men vil jo tro det faktisk . Hadde lyst for lenge siden tidligere . Og igår var vi på handletur med den : Er jo veldig greit med bensinbil til sånn småkjøring ,man trenger liksom ikke bekymre seg for ting som kan tette seg osv .😊 Så ja sålangt har jobben i vinter betalt seg . Det eneste som dukket opp er denne: Men den er bare og slette helt enkelt 😊 Så hadde jeg min faste sjåfør idag på handletur og idag ble Caddy byttet ut med denne : Jeg ba om at han brukte denne og julte den opp litt . Ikke blitt blåst ut siden jeg kunne kjøre og det er 6mnder siden 😩 Men nå dere er det ikke bønn forbi nå må manifold byttes . Oppi her er det som regel rent og blankt men alt er sotet ned : Heldigvis så har jeg mine bekjentskaper som skal hjelpe meg ,så det blir enten Bavaria mat eller garasjemat dette . Ny manifold komplett skal muligens hentes til uken og da bestiller jeg og disse tetningene til trykkrør fra turbo. Blir stor stas og få alt tett igjen .😊 Det jeg skulle gjort var og røske bort alt av dpf ,på med et erstatningsrør og remapet hele bilen ,men orker ikke styr med kontroller osv altså PKK. Den blir som den er. Uansett så blir dette ikke gjort før om hvertfall 14 dager da jeg har ei liste på Autodoc som jeg skal cashe inn først . I mellomtiden drar vi på km med dagligdagsen; Skjer vel lite i helga da vi skal på bryggefest imporgen og søndagen er det planer da og .😊 God helg ! Ampera, viggo E34, BMWE39turbo og 4 andre reagerte på dette 7
Rune-K Skrevet August 15 Skrevet August 15 På 11.8.2025 den 11.02, sveigis skrev: Vitamin e28: Har hatt et problem som jeg aldri har brydd meg om siden jeg fikk den . Lys i taket når førerdør er åpen . Så fant frem litt greier : Demontering av bryter viste at der manglet en ledning : Så da måtte man lete litt inni der ved høyttaler og joda fant en ledning. Målte den og den var der strøm på samt fargen stemte med den som var på bryter andre siden . Siden jeg har vært raus med voks og tyntflytende inni der ,så var ledning selv kontakten helt seig . Kontakt ble vasket gullende ren og monterte alt på plass: Og nå….: Jeg bruker aldri lysene inni ,men nå er det iorden og det er viktigst .😊 Som sagt så er e28en booosten når man er trøtt og lei ,så får vi se hva som skjer videre i uken som kommer . Noe blir det nok . Men virker forsinkelsen på kupelysene da Jan? Noen ganger tror jeg ingeniørene hos BMW lagde det komplisert kun fordi at de hadde lyst. Jeg mener når de presterer og bruke et spesielt timerrele med 7 tilkoblinger for og få forsinkelse på kupelyset da har de tenkt lenge. Du skal jo kun få forsinkelse hvis du går inn fører døra og tenningen er av, og hvis du skrur på tenningen før timeren har gått ut så slukker kupelyset tidligere. Det skulle tatt seg ut hvis det satt seg en inn på passasjersiden og kupelyset ikke slukket med det samme.😁 Den ekstra kontakten på dørbryteren er også interessant. Den finnes kun på biler med el. vinduer og kun europeiske utgaver. Den kobler inn et ekstra rele som gjør at du kan kjøre opp vinduene dine hvis du stopper bilen og glemmer og heve vinduene dine. Da er det bare og åpne døren så virker vinduene igjen. Denne funksjonene finnes ikke på USA modellene merkelig nok. Og hvis du har elektrisk soltak så må du fortsatt sette på tenningen for og lukke dette igjen. sveigis og Fredrik reagerte på dette 2
sveigis Skrevet August 15 Forfatter Skrevet August 15 1 time siden, Rune-K skrev: Men virker forsinkelsen på kupelysene da Jan? Noen ganger tror jeg ingeniørene hos BMW lagde det komplisert kun fordi at de hadde lyst. Jeg mener når de presterer og bruke et spesielt timerrele med 7 tilkoblinger for og få forsinkelse på kupelyset da har de tenkt lenge. Du skal jo kun få forsinkelse hvis du går inn fører døra og tenningen er av, og hvis du skrur på tenningen før timeren har gått ut så slukker kupelyset tidligere. Det skulle tatt seg ut hvis det satt seg en inn på passasjersiden og kupelyset ikke slukket med det samme.😁 Den ekstra kontakten på dørbryteren er også interessant. Den finnes kun på biler med el. vinduer og kun europeiske utgaver. Den kobler inn et ekstra rele som gjør at du kan kjøre opp vinduene dine hvis du stopper bilen og glemmer og heve vinduene dine. Da er det bare og åpne døren så virker vinduene igjen. Denne funksjonene finnes ikke på USA modellene merkelig nok. Og hvis du har elektrisk soltak så må du fortsatt sette på tenningen for og lukke dette igjen. Nå har jeg vært ute og testet og alt virker som du sier her i den rekkefølgen Rune 😊 Utrolig etter så mange år . Lys slukker når tenning slåes på . Hører relé under dash eller noe når dør åpnes eller lukkes . Helt ærlig så virker alt på bil uten den alarmen som er der .Den er ikke noe savn . Rune-K reagerte på dette 1
sveigis Skrevet August 17 Forfatter Skrevet August 17 Gjorde bilen klar for ny uke igår . Godt å se at det er bruksmerker på den og ikke bare fingermerker etter skruing . Dette skulle bort: Dette : Surfex ,spyl av og ferdig . Så ble bil vasket igjen og ren for ny uke: Vannperler enda : Dette : Og jeg ser stadig mindre oljeflekker etter bil for tiden og på våt asfalt ser man jo alt . Men se her : Ikke regnbuefarger eller noe . Skal få jekket den opp og se hvordan det er etterhvert . Dusy, eivi91, Ampera og 1 annen reagerte på dette 4
papertiger Skrevet August 17 Skrevet August 17 Er så god lesning å se hvordan du steller med bilene dine Jan. Du har jo litt av en bilpark etter hvert, 3 femmere og en treer! Når jeg ser din titansilber E91 så får jeg lyst på en E9x selv, gjerne sølv, det er en farge som passer den modellen utrolig godt. Selvsagt inhabil etter eget eierskap. sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet August 18 Forfatter Skrevet August 18 10 timer siden, papertiger skrev: Er så god lesning å se hvordan du steller med bilene dine Jan. Du har jo litt av en bilpark etter hvert, 3 femmere og en treer! Når jeg ser din titansilber E91 så får jeg lyst på en E9x selv, gjerne sølv, det er en farge som passer den modellen utrolig godt. Selvsagt inhabil etter eget eierskap. Takk for fine ord det hyggelig Bjørn 😊 Ja det var det da ?Joda jeg er glad i de jeg har og selv om de ikke er 110% noen av de ,så funker de både til utstilling og vanlig bruk . Hadde jo så store planer med den grønne i år både få AC opp og gå og ta resten av rustflekker ,men pga slaget jeg fikk har jeg ikke orket . Men ja e91en den er en bil som vi liker her . Kjempekjekk og kjøre ,bruker lite osv . Er helt enig her ,en ryddig og blank sølv e9x er pent og ikke minst man ser ikke alt på lakk heller om noe er der . Apropros e91 .. Fikk melding av en som har fulgt med litt på prosessen her på e91 og andre jeg har fikset opp. Han lurte på om jeg var int i en ny redningsaksjon . 320d med lik farge og samme feil som jeg har hatt på min. Panorama trøbbel Ledningsnett Rust på bakluke . Men nå sa jeg nei pga nå vil jeg slappe litt av og kun fokusere på det jeg har . Men artig at folk tar kontakt og setter pris på det jeg gjør . papertiger reagerte på dette 1
sveigis Skrevet August 19 Forfatter Skrevet August 19 Hadde igrunn planer om og få fikset bryteren bak idag og diverse ble funnet frem : Litt verktøy: Dette skulle jo være en to minutters jobb helt til jeg åpnet opp og ser dette: Altså ulikt da den jeg kjøpte har stikker inn på siden : Så den jeg må ha ser sånn ut : Altså med ledning osv. Selvsagt kunne jeg laget om den nye og tilpasset ,men denne bilen gjør jeg ikke dette med . Ny er bestilt og vet dere hva som er greit ? Den nye er jo den som passer på e91 så da kan jeg montere den når den jeg lagde går i stykker . Ble et voldsom kaos før idag og .. Datteren min skulle ha kjøretime ,så får hun tlf at sjåføren hennes ikke kunne kjøre opp til der hun skulle møte skolebilen.😩 Så naboen måtte kaste seg rundt og kjøre henne .Takk for snille naboer. Legger dere merke til at jeg skriver sjåfører ? Jeg kunne egentlig kjørt nå da forbudet mitt er opphørt for 14 dager siden 😓 Men takket være et helsesystem med forsinkelser og jækelskap kan jeg ikke dette .De rette personene er de manko på så må vente til de er nok .😩😩 Er så oppgitt . Ampera reagerte på dette 1
Mortenej Skrevet August 19 Skrevet August 19 Du står på Jan Godt å se at E91 ser ut til å blitt frisk nå og kan brukes uten å frykte at det kommer noe problemer. Så krysser vi fingra for at du straks får ut å kjøre. godt sveigis reagerte på dette 1
sveigis Skrevet August 19 Forfatter Skrevet August 19 2 timer siden, Mortenej skrev: Du står på Jan Godt å se at E91 ser ut til å blitt frisk nå og kan brukes uten å frykte at det kommer noe problemer. Så krysser vi fingra for at du straks får ut å kjøre. godt Hehe ja ,noe må jeg fikle litt med av og til 😊 Ja nå var jeg ute akkurat og ville sjekke litt ut tingene . Den har nå gått 44 mil uten noe varsel så det tyder jo på at ting går i riktig retning Morten . i forbindelse med blårøyk og forbruk ,ser det ut som at den verste blårøyken og har gitt seg her . Så litt ut istad når vi kjørte og det var ikke blått ut kryss feks . Det sagt så lot jeg den stå og gå i ti minutter og trykket pedal i bunn og jo ,noe røyk var det . Men jeg tenker ok ,om den bruker noe olje så får den bare gjøre det inntil videre . Bilen går så fint at og er en drøm og kjøre så er ikke den største sorgen .
sveigis Skrevet August 20 Forfatter Skrevet August 20 Idag har vi faktisk hatt en litt lengre tur med bilen for første gang så lenge vi har hatt den . Eller lang og lang ,ble en tur til Tvedestrand pga jeg ville se hvordan den var i 120 km ja generelt i trafikken . Og jeg bad fruen om og ikke pynte på noe bare kjøre på og den leverte jo som bare det 😅 Girte opp og ned som den skulle i sport . Utrolig stille innvendig og i underkant av 1900 omdr i 100 km . Så en tur ned i rush for å se om jeg røykla de som lå bak meg , men neida dette gikk fint . Og etter tur var det sjekk for div bla lys : Kjølevæske nivå: Null krem i påfylling: Så jekke opp og se at fiksen jeg gjorde for to helger siden var iorden : Sveiv på hjul og det gikk fint 😊 Sålangt har denne : Altså holdt mål . Den er veldig grei til hennes bruk ,ja allés her egentlig . Fikk gult varsel for pluggservice og det skal den få uten tvil .😊 Blir vel Ngk da som vanlig eller Bosch . Ampera reagerte på dette 1
sveigis Skrevet August 23 Forfatter Skrevet August 23 Det er helg og det betyr ny oppsummering av e91 . Hvordan har uken gått ?Nye gule lamper eller andre feil ? Bilen har gått dette : 750 km på snaue fire uker og den eneste lampen som lyser er denne : Denne lampen lyser ikke ofte heldigvis 😊 Uansett så ville jeg jekke opp bil for å se hvordan det så ut etter at jeg fikk tettet litt mer rundt forbi med silikon ,og tørket av sist . For her var det jo og grisete . Opp med seg : Så var det under og se og joda nå var det annerledes: Under her var det gris overalt før så noe har skjedd . Her var det før gris men nå atskillig bedre : Gode greier : Opp mot topp og vakuumpumpe knusk tørt : Dere ? Dette er over all forventing egentlig ,altså jeg er på vei til og få en mer eller mindre lekkasjefri N46 . Jeg ler for meg selv når alle skriver hvor jævli disse lekker overalt og grusomt ting er ,så er det så lett og fikse 😊 Jeg angrer hvertfall ikke på at jeg tok at tak på denne og fikset det som var ,selv om jeg ikke er helt ferdig . Jeg har jo en kjølevannslekkasje som skal fikses en slange . Så sjekket at lufteskruen gikk an å få åpnet : Noe den gjorde 😊. Men jeg er en feiging .. Slangen skulle jeg byttet igår ,men livredd for kjøleproblem og lufting da denne må brukes hver dag ,og orker ikke tlf at bil koker . Selv om @E.C. har gitt meg teskjemetoden på dette .😊 Uansett så må det gjøres sånn at jeg kan få satt på denne : Da er kronen på verket satt og jeg anser alt som ferdig . Resten av dekslet er stripset pga det blafrer i 120 km: Ok summen så langt : -Den har nå gått tja 1700 km så langt etter eu og den leverer til vårt bruk . Den er på en måte en mini femmer som datteren min kaller den og ypperlig til jobb sammenheng og ikke minst for datteren min til øvelseskjøring . Så kan den fortsette sånn så kan vi ikke klage . Likevel så skal jeg ligge foran med ting og kommer til og kjøpe alt jeg kommer over til disse motorene som ligger på Finn. Alt fra Sensorer til følere osv .Er jo firesylindret Bmw. Naboen min lånte den idag til Kr sand for og hente noe og var ikke noe vas . Fant forøvrig annonsen fra Finn og ærlig selger : Halparten av disse feilene tok meg noen få minutter å fikse 😊. Nå er den i full bruk og ikke i nærheten av selgers beskrivelse : Igår hadde jeg besøk av @Ampera og kona på kaffe 😊 Veldig koslig og få besøk av forum folk 😁 Nå er det klargjøring for fest med venner her så ikke noe vaske upd eller noe her idag . Ampera, eivi91, Fredrik og 3 andre reagerte på dette 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå