Gå til innhold

YouTube-/TikTok-/videoklipp-tråden


awt
 Share

Anbefalte innlegg

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Startet dessverre ferskt førerkort med framhjulstrekk på en golf 4 i noen måneder mens jeg var på jakt etter BMW, jeg som fersk sjåfør syns det var totalt håpløst. Hvor folk har bakhjulstrekk som dårlig på vinterføre fra må være fra gammelt av? Jeg mener hvert fall at alle biler etter 2000 (sjeldent jeg kjører noe eldre på snø) så er det for min del totalt håpløst med FWD på vinterføre kontra RWD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, tennbrikket skrev:

Startet dessverre ferskt førerkort med framhjulstrekk på en golf 4 i noen måneder mens jeg var på jakt etter BMW, jeg som fersk sjåfør syns det var totalt håpløst. Hvor folk har bakhjulstrekk som dårlig på vinterføre fra må være fra gammelt av? Jeg mener hvert fall at alle biler etter 2000 (sjeldent jeg kjører noe eldre på snø) så er det for min del totalt håpløst med FWD på vinterføre kontra RWD. 

Har erfaring fra begge deler samtidig og jeg legger merke til to forskjeller mellom bilene. F10n føler jeg er noe mer plantet i bakker, der hvor Primeran lettere mister grepet på forhjulene. Dette er vel naturlig da all vekt flyttes bakover i oppoverbakker, samt ved akselerasjon. 

Primeran er gull når man skal kjøre ut av lukeparkeringer med mye snø. Forhjulene treffer måka/bar vei før bakhjulene og kan sånn sett dra bilen ut. Fordelen med japsen, sett vekk ifra hvilke hjul som gjør hva, er høyere bakkeklarering og manuell girkasse. At man ikke får mye motstand fra ubrøytet snø og kan gynge bilen ut gjør den til favoritt når det er som verst for min del. Med det sagt har jeg til gode å slite på vinteren med F10n grunnet svært gode vinterdekk, men selv det møter på sin begrensning en eller annen gang. 

Så er det så klart mye mer morsommere med overstyring istedenfor understyring :)

Kan legge inn også at jeg hører fra flere kollegaer med div ID3/ID4/Enyaq med RWD at det er noe av det verste de har kjørt på vinterstid. Det må isåfall være mer bilen enn selve faktum at bilen skyver på bakhjulene. Testet min F10 mot kollega sin Enyaq på samme føre, og F10n klarte seg bedre.

 

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tennbrikket skrev:

Hvor folk har bakhjulstrekk som dårlig på vinterføre fra må være fra gammelt av?

Eller fra amerikanerne. De roper jo (som vanlig) så mye om hvor ræva BMW og bakhjulstrekkere er på snøføre og at de konstant sitter seg fast.

Det de ikke evner å forstå er at problemet ofte ligger i at de som oftest kjører på sommerdekk eller helårsdekk.. Aldri sett noen andre som sverger så mye til helårsdekk som de gjør, selv om de gjerne bor i en stat der de ser vinter på lik linje med det vi gjør 😆

Jeg har kun kjørt/eid bakhjulsdrevne BMWer, og jeg har klart meg helt fint på vinterføre. At framhjulsdrevne biler skal være sååå mye bedre har jeg ikke så mye tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

"Best car on sale today"

Joe Achilles kjører X5 30d Lci

Skryter bilen opp i skyene. Kjenner jeg blir misunnelig nå han nevner at prisen på test bilen som har alt utstyr (97k£) er 3k£ lavere enn startprisen på en i5M60

Endret av KireS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...