B. Sveigdalen Skrevet Desember 21, 2024 Forfatter Skrevet Desember 21, 2024 En ny post med litt avsporinger. Enkelte ganger, når man har nok annet å drive med, og må bruke ressurser på en bil man har fått kjørt under 100 mil med hele sommeren, så dukker tanken på å selge opp. Så høsten 2022 hadde trolig 535’n blitt solgt hvis noen hadde tatt Instagramposten min på alvor og gitt meg et bud. Den ville dog blitt solgt uten M-Parallellene, Intraveen og annet utstyr som hadde vært dyrt og vanskelig å erstatte. Men jeg fikk ikke noe bud, og hva skulle jeg kjøpt meg igjen? Jeg kommer nok alltid til å ha en E39 i garasjen, og fikk en snikende mistanke om at jeg ville komme til å angre meg etter noen måneder. Det var nok det som gjorde at planene om salg ble lagt på is. En M5, kanskje? Helt siden jeg jobbet på M17 linja på HAS på Raufoss, hvor vi laget støtfangerskinner til E39, så har jeg sett på E39 M5. (Jeg laget faktisk en post om denne jobben: Støtfangerskinner til BMW laget i Norge. (Lørdagshistorie) - Annet BMW og motorprat - Bimmers.no | BMW Forum ) Jeg husker jeg satt i hvilebua i sommeren 2000 og leste Bilsport BMW-Spesial, med test av BMW E39 M5. Dette mens produksjonslinja utenfor spydde ut såkalte E39FU skinner. Ferdig i militæret og med fast jobb, hadde jeg nettopp kjøpt meg en rask bil etter datidens standard; en Opel Omega 3000 24V. Men da jeg leste om M5’n tenkte jeg at «En sånn en vil jeg ha en gang». Slik begynte E39 interessen i det små. Heldigvis var jeg på jobb den dagen det var ryddesjau på hvilebua på M17, og Bilsport 13/2000 var utlest og havna i papirkurven. Det ble med meg hjem. Et bilde fra linje M17, også kjent som B.A.S linja. (BMW-Audi.. og Saab mener jeg å huske..). Dette bildet er fra 1999, og legg merke til den hvite transportøren lengst mot oss. Pneumatikk og elektrodelen på denne såkalte tverrmateren var fagprøven min som automatiseringsmekaniker våren 1998. Produksjonslinja gikk kontinuerlig. De ubehandlede aluminiumsprofilene kom ut fra innherdingsovnen på venstre side i bildet, og ble kjørt av tverrmateren over til HydroForm-pressa med strekkbøyerverktøyet. Det store gule stempelet presset med 250 tonn, og bøyde og strakk profilene så de fikk den buede formen. De to neste pressene videre i produksjonslinja preget innsenkinger og lokket hullene, før profilene ble endegradet, vasket, og fikk mutteren montert. Her ble det på den tiden laget både BMW E36, E36/7, E38, E39, E46 og Audi C4 aluminiumsskinner. Men tilbake til E39. Via Omega Evo 500, Chevrolet Corvette og diverse motorsykler, så har det aldri blitt så jeg har kjøpt meg en E39 M5. Og nå har jeg blitt litt i tvil. For etter å ha hatt 5 stk E39’er, så har jeg blitt kresen på spesifikasjonene min M5 skulle hatt. Facelift, soltak, navi, kun visse farger, etc. Det hadde ikke vært aktuelt å gå og se på ting som ikke hadde vært helt riktig denne gangen. Så disse siste årene har de eneste M5’ene som har tilfredsstilt kravene mine vært biler på Mobile.de som ville kommet på helt opp mot 600 000,- på veien her. Det er ikke noe i veien med å betale såpass for en bil man vil ha, men man bør kanskje tenke seg om før man svir av såpass mye i et litt kunstig marked. For selv om jeg er snart 50, så vil jeg gjerne oppleve andre artige biler før jeg gir meg. Og da måtte nok den kostbare M5’n ha blitt solgt, men det er ikke sikkert den hadde vært lettsolgt her i landet uten tap. Pluss at da hadde jeg igjen vært uten en E39 i garasjen. 535’n til salgs hos BMW-forhandleren? Neida, dette var en treffdag som vi i daværende BMWCCN HedOpp arrangerte hos Sulland på Lillehammer i 2019. Så dere kan slappe av, for planen jeg har landet på er å beholde 535’n som en billig klassiker, og kjøpe en nyere M-bil (eller Porsche) i tillegg og ha det artig med den noen år. Men neppe noen BMW med S63 motor. Og så får man se når jeg en vakker dag blir lei av nyere biler og vil slå meg til ro med en klassiker som jeg vil eie resten av livet. Kanskje E39 M5, men også en E31 hadde stått høyt på lista. Og med dette ønsker jeg God Jul til dere som leser dette. Kanskje blir det litt tid for noen av dere til prosjekter nå i jula. Ampera, Orjan, tambur4 og 10 andre reagerte på dette 13
B. Sveigdalen Skrevet Januar 12 Forfatter Skrevet Januar 12 Post 22 Da jeg skulle besøke 535i’n ikke lenge etter at den var parkert høsten 2022, så var batteriet helt dødt. Så her var det nok en gang noe som stjal strøm, og den siste komponenten som ble tilkoblet batteristrøm var som vanlig den hovedmistenkte. Og det var oljetrykksmåleren. Der kan fargen på bakgrunnsbelysningen skiftes, og for å lagre valget måtte den ha en leder med konstantstrøm. Jeg gadd ikke en gang å kontrollmåle dette, så jeg nappet bare ut sikringen. Og da våren 2023 kom koblet jeg den om til kun tenningsstrøm. Å ha en uoriginal komponent av ukjent kvalitet tilkoblet konstantstrøm var heller ikke noe jeg var helt komfortabel med. Heldigvis er defaultfargen blå/rød, og det er den jeg bruker uansett. 535’n ved Trollveggen juni 2023, på vei hjem fra GS-treffet på Bud. Denne våren var også tiden inne for ryggekamera Versjon 4. I brosjyresamlingen min ser man at det fantes et originalt ettermonteringssett for frontkamera for E39 og E46. Selv om jeg ikke har funnet noen gode indikasjoner på hva eksakt som ble brukt av komponenter her, så var det åpenbart en videomodul inne i bildet, som prosesserte videosignalene fra foran og bak. Og trolig en knapp som gjorde at man kunne bytte mellom å se enten foran eller bak, eller en kombinasjon. Så planen var å gjenskape dette. Styringen kunne jeg programmere inn i PLS’n, så den biten var grei. Først kjøpte jeg en modul som kan veksle mellom to kamerainnganger og hvor man veksler mellom inngangene med en trykknapp. Ledningen til knappen ble klipt av, og koblet på en potensialfri releutgang på PLS’n. Knappen inni bilen som styrer dette måtte selvfølgelig være original, så her valgte jeg den tomme plassen til den manuelle høydejusteringen av hovedlyktene. En S-EDC knapp ble tilpasset hullet, og frontkamera med trådløs overføring til videoboksen i bagasjerommet ble koblet opp og montert. Dessverre strakk ikke tiden til for å få dette ferdig i 2023 sesongen. S-EDC knappen tilpasset i plassen sin. Som en kuriositet, så fant jeg etter mange års leting et originalt ettermonteringssett for alarm på eBay, som til alt overmål hadde dekselet for kupesensoren i svart. Dette er dog mye jobb å montere, siden taktrekket må ned, innerskjerm bak må ut og kabler må generelt dras over hele bilen. Så om dette er noe jeg noen gang prioriterer å montere er usikkert, men muligheten er i hvert fall der. Som en siste ting før høsten ble de to bremseslangene i motorrommet byttet, og bunnpanna ble tatt ned igjen for å sjekke for biter av føringsskinnene. Kjedene og føringsskinnene burde absolutt ha vært byttet, men når jeg kun har en enkelt dag innimellom til å skru bil, er det lite fristende å gå på en slik jobb og risikere at bilen blir stående i deler over lengre tid. Verktøysettet og mye deler er allerede innkjøpt, så det mangler egentlig bare tid til å faktisk gjøre jobben. Å la et verksted gjøre jobben er såpass kostbart at da kunne det vært mer interessant å kjøpt en TUB44 motor og fått hele motoren sett over i samme slengen. Det ville blitt dyrt, men mer for pengene. Så var plutselig 2023 sesongen over også, og 535i’n ble pakket ned og satt på lagring igjen. Relativt lite kjøring og lite gjort også i 2023, men jeg hadde større ambisjoner for 2024. E.C., Ampera, Ingvaldsen og 7 andre reagerte på dette 10
RF91 Skrevet Januar 13 Skrevet Januar 13 Idéen med å ettermontera originalt, heimalagd og/eller ekstrautstyr frå andre BMW'a eg syns e utrule stilig. Lika godt jobbane du ha gjort her 😄 B. Sveigdalen reagerte på dette 1
B. Sveigdalen Skrevet Januar 30 Forfatter Skrevet Januar 30 Post 23 Så begynner vi endelig å nærme oss nåtiden i denne lange historien. 2024 sesongen ble lik de tre foregående ved at tiden min til å jobbe med hobbybilen var noe begrenset. Men våren startet i stor stil med langtur (For 535i’n i hvert fall), helt til KOED sin Åpen Dag i Danmark. Og en måned etterpå gikk turen nok en gang til Bud og GS-treffet. På kjøretur over Atlanterhavsveien, GS-Treffet 2024. (Foto: Hammervoll) I 2024 ville jeg ha Ryggekamera Versjon 4 ferdig, pluss at jeg hadde enda flere planer for stereoanlegget. I februar fikk jeg nemlig napp på to ting som jeg hadde sett etter lenge. Først de to 10″ subwooferene som ble levert i Individual Audio bilene (Som en del av en Option S752 Individual Audio System), og en Intravee switch. Subwooferene ville gi det trykket i musikken som jeg ønsket, og som Nokia-kassa ikke helt kunne innfri. Pluss at det er en OEM-oppgradering. Og switchen ville gi meg to nye Ai-Net innganger som jeg kan bruke til flere Ai-Net komponenter. 10″ Individual Audio subwoofere. Helt siden jeg kjøpte 535’n, har jeg irritert meg litt over bremsefølelsen. Når man tråkker skikkelig til, så virker bremsene bra, men akkurat i det man innleder brems er det ikke noe særlig respons. Responsen er dårligere enn til og med 520i’n, så når jeg har kjørt de andre bilene våre en stund, så blir det fort litt abrupt innbremsing med 535i’n. Når jeg skal bremse pent inn mot noe, innleder jeg brems med pedaltrykk som jeg er blitt vant til. Så skjer det mindre enn forventet, og så nærmer jeg meg plutselig altfor fort og må bremse hardt. Jeg har gjennom årene overhalt calipere og byttet klosser, skiver og slanger, men det hjalp ikke noe. Så etter å ha lest litt, ser jeg at mange har gode erfaringer med å montere hovedsylinder fra E65. Så jeg kjøpte en brukt E65 hovedsylinder for en symbolsk sum for å prøve, og ser for meg bytte den til en helt ny en dersom ombyggingen gir gode resultater. En M10 til M12 overgang ble også innkjøpt, for et av uttakene passer ikke rett over, pluss EBC GreenStuff klosser foran. Jeg fikk dessverre ikke tid til å se på bremsene i 2024, men jeg prøver nok med sylinderen først for å se om den alene gir resultater, og så sper jeg på med GreenStuff klossene etterpå. Det er mye varierende erfaringer med EBC-klosser, alt fra «hold deg unna» til «kjempefornøyd». Så da velger jeg å se litt bort fra andres erfaringer og heller prøve dem selv. Nå blir riktignok ikke 535n kjørt på bane veldig ofte, så de blir ikke utsatt for de helt ekstreme påkjenningene. Og det er jo heller ikke GreenStuff beregnet for. Mer om 2024 i neste post. E.C., viggo E34, Ingvaldsen og 4 andre reagerte på dette 7
Ingvaldsen Skrevet Januar 30 Skrevet Januar 30 de originale jurid klossene som kom originalt til min 530d presterte hinsides bra på autobahn ved flere nedbremsinger fra 200+, har nå kjøpt jurid uten logo. så langt fornøyd men kan ikke si noe om de fungerer på autobahn enda, men har veldig god pedalfølelse da det ble nye stempler og pakninger samtidig. smurte ikke glidepinner med fett og det var det heller ikke fra før på de originale klossene som sikkert har gått nærmere 100k km, så de honet jeg med drill i scotchsbrite matte. alle flater som klosser glir mot klave/kaliper ble smurt med såkalt keramisk pasta fra wurth. B. Sveigdalen reagerte på dette 1
B. Sveigdalen Skrevet Januar 31 Forfatter Skrevet Januar 31 Jeg har ikke eksperimentert med klosser i større grad enn at jeg kjøpte Bosch klosser nå sist, kun fordi det er det som sitter på bruktbilen og fungerer greit der. Men dette er grunnen til at jeg kjøpte EBC-klossene; nemlig for å se om det blir noe forskjell med klosser som det aktivt reklameres for at har gode egenskaper. Og hvis jeg ser at det blir mye som skjer i 2025, er det godt mulig jeg revurderer planen, og monterer EBC klossene først. Det er tross alt mindre jobb enn å bytte hovedsylinderen.
B. Sveigdalen Skrevet Februar 26 Forfatter Skrevet Februar 26 Post 24 Sommeren 2024 ble det mye togkjøring på overtid, men jeg flyttet sommerferien min til september. Så etter at jeg var ferdig med å male vinduer og uthus ble det en og en halv uke som ble satt av til kun bil. Dagen lang. Først på planen var Individual Audio subwooferene. Det fine med disse er at de er originale fra BMW, så det er allerede huller til skruene, samt for-preging av hullene som skal lages i hattehylla for dem. Både i metallet og i skummet. Vanligvis ville jeg ikke en gang vurdert å kappe ut metall i karosseriet for å montere høyttalere. Det hørte liksom Opel-tiden til da hull til Jensen 6x9 og bassrefleksrør var standard i alle hatthyller. Men siden denne kuttingen er gjort fra fabrikk på Individual Audio-bilene, så vet jeg at det er lagt arbeid fra BMW bak å kvalitetssikre at dette ikke påvirker styrke og integritet negativt. Subbene har dessuten DVCer på 2 x 8Ohm, så disse ble perfekte i parallell på hver sin kanal på samme måte som Nokia-kassa. Så utstyrt med bilder av hatthylla i en Individual Audio bil, merket jeg forsiktig opp, kontrollmålte, borret starthull, og kontrollmålte enda en gang før jeg satte stikksaga i hylla. Så ble kantene slipt og pusset, og så var hullene der, så nær originalen som mulig. Elementene ble skrudd fast i hullene som allerede var der, og koblet opp. Og det var et stort øyeblikk da de ble fyret opp for første gang. Etter litt justering i menyene i PXA’n ble det riktig så bra. Trolig kjører jeg mer effekt på disse subbene enn den originale DSP-forsterkeren klarer, så de jobber bra. Klar til å sage hull, skummet er allerede perforert for disse åpningene. Hullene ferdige, så nær som originalt som mulig. Subwooferene på plass. Jeg hadde også bestemt meg for å legge opp det samme kabelopplegget til høyttalere i bilen som det er originalt i HiFi/DSP bilene, med tre kanaler til hver av fordørene, samt en kanal til diskanthøyttaleren i hver bakdør. Så det ble en del kabling og jobb med dette. Jeg brukte kablene som jeg hadde klipt ut av en DSP-bil, så det er ikke snakk om noen grove ettermarkedskabler som den audiofile bilstereoentusiasten ville lagt opp. Alt er istedenfor gjort med de tvinnede originalkablene. Litt kabelkaos mens denne jobben sto på. Her måtte man ha stålkontroll på hva som gikk hvor, og farger for dokumentasjonen. I fremdørene monterte jeg mellomtonehorn og diskant fra DSP-bil, og i bakdørene satte jeg inn den lille diskanten. PXA’n gir ut tre kanaler; diskant, mellomtone og sub-bass, så mellomtonehornet blir kjørt sammen med diskantene, og får nok litt for lite mellomtone. Men resultatet ble bra, i hvert fall for min smak. Her kan jeg skru opp og få mye mer lyd enn jeg ønsker å utsette ørene mine for. En bilstereoproff ville som sagt sikkert gjort ting annerledes, men det er også et punkt for meg at alt er gjort så nær som mulig slik BMW ville gjort det. Bortsett fra Alpine PXA lydprosessoren og de to ettermarkedsforsterkerne, selvfølgelig. Jeg tok også ut absolutt alt på venstresiden i bagasjen, og trakk kabler slik de skulle. Her har jeg nok blitt lagt til ting litt utenpå hverandre gjennom årene, så det var greit å få ryddet litt. Og nå satte jeg virkelig pris på sidene med koblingsskjema som jeg hadde laget. Intravee switchen ble også montert, så jeg fikk to ekstra Ai-Net uttak. KCA420i iPod adapteren er nå permanent plugget inn, og jeg har også kjøpt en Alpine CD/MP3-skifter som jeg vil montere i år. Så med dette på plass er nok stereoanlegget i 535’n ferdigstilt så langt det kan tas innenfor rammene for hva som kan regnes for OEM+. skoglund, GtiGtr, KMT og 6 andre reagerte på dette 9
Ingvaldsen Skrevet Februar 26 Skrevet Februar 26 dette er flott lesing ! du er heldig med å ha endt opp med sedan som hobbybil, jeg har en touring forbannelse over meg x) sveigis og B. Sveigdalen reagerte på dette 1 1
sveigis Skrevet Februar 27 Skrevet Februar 27 17 timer siden, B. Sveigdalen skrev: bil, så det er ikke snakk om noen grove ettermarkedskabler som den audiofile bilstereoentusiasten ville lagt opp. Akkurat sånn jeg liker det ,det du har gjort her. Følger alltid med på oppdateringene dine og jobbene dine . B. Sveigdalen reagerte på dette 1
Alpejohn Skrevet Februar 28 Skrevet Februar 28 (endret) På 12.1.2025 den 15.33, B. Sveigdalen skrev: I brosjyresamlingen min ser man at det fantes et originalt ettermonteringssett for frontkamera for E39 og E46. Selv om jeg ikke har funnet noen gode indikasjoner på hva eksakt som ble brukt av komponenter her, så var det åpenbart en videomodul inne i bildet, som prosesserte videosignalene fra foran og bak. Og trolig en knapp som gjorde at man kunne bytte mellom å se enten foran eller bak, eller en kombinasjon. I bruksanvisningen som kom med det orginale ryggekameraet til min E39 snakkes det også om front kamera. Skal vist monteres en knapp på rattstamma på høyre side kan det se ut som, for å aktivere det. Jeg undersøkte en del rundt dette i 2014, og fant et kamera som sansyneligvis hadde fungert som front kamera, men det var rimelig dyrt. Fant tilfeldigvis et gammelt bokmerke der jeg hadde navnet. CAMOS CM-45P het det, ser det koster ca 300 Euro, om de fortsatt får tak i det. Står oppført med pris bla. her. Kom også over teknisk info i form av pdf om dette kameraet, og det ser ut til å bare ha en ledning til videosignal. Har noen vage minner om å ha lest at dette oppsettet bruker ryggekamera inngangen og at der er noe switch greier som gjør det mulig, men det er mulig jeg husker feil. Det er jo bare den inngangen som kan slås på og av manuelt på video modulen, så jeg tror det må være noe slikt. Mulig man da styrer inngangen uavhengig av ryggelys, men at ryggelyset fortsatt sørger for å aktivere ryggekamera via en switch modul eller noe slikt. Prøvde å søke etter monteringsanvisning men fant ikke noe i farta. Jeg var fast bestemt på å en gang ha et slikt kamera, men prisen sette det på en måte permanent på hold. Men det hadde vært skikkelig kult å hatt! Ikke minst nyttig i visse situasjoner. Nyere bmwer har vel et kamera til hver side, så disse er sikkert ikke mulig å bruke heller, med mindre der er en ekstern modul som endrer bildet slik det blir et signal med to bilder. Edit: Fant kameraet i ei brosjyre for Iveco, de oppgir delenummer 500050716, merket er Camos. Mon tro om de har en bedre pris på det.. hehe Her er forøverig brosjyren (på side 7). Endret Februar 28 av Alpejohn Ingvaldsen, B. Sveigdalen, E.C. og 2 andre reagerte på dette 4 1
B. Sveigdalen Skrevet Lørdag kl. 21:43 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 21:43 Artig! Jeg har bare sett bilde av fremsiden av denne bruksanvisningen. Men beskrivelsen av knappen forklarer litt bedre hvordan dette var ment å virke. Jeg ser også nå at det er mulig det delte videobildet man ser her er bildet fra selve frontkameraet. Og at det kameraet ser til begge sider og at bildet blir delt på denne måten. På F10'n til kona får man slike bilder fra kameraene på hjørnene foran. On 2/28/2025 at 2:35 PM, Alpejohn said: Har noen vage minner om å ha lest at dette oppsettet bruker ryggekamera inngangen og at der er noe switch greier som gjør det mulig, men det er mulig jeg husker feil. Det er jo bare den inngangen som kan slås på og av manuelt på video modulen, så jeg tror det må være noe slikt. Det er den konklusjonen jeg også har dratt. Det er kun èn videoinngang, så det må være en styring inni bildet her, som både kan slå på frontkameraet og samordne signalene fra de to kameraene. I fjor høst fikk jeg forøvrig frontkameraet mitt opp og gå også, så det blir temaet for neste post som kommer om et par uker. Virkemåten ble nokså lik det som er beskrevet her, men jeg bruker da en switchmodul og et universalt frontkamera med trådløs overføring. Akkurat på det feltet har ting kommet et langt skritt videre, både på pris og teknologi. Alpejohn, Ingvaldsen, tambur4 og 1 annen reagerte på dette 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå