Sjøbuse Skrevet Juli 24 Share Skrevet Juli 24 Naboen har hatt en til å male huset sitt. Han har mala huset med sprøyte (observert av leieboer'n min). Bilen er svart og huset er hvitt. Min bil har da naturligvis fått en million hvite fregner. Hadde bilen hos et firma som driver med lakkerer, oppretting, detailing. De vil fikse bilen. De kan ikke love at de klarer alt på ulakkert plast, men alt på andre flater fikser de, men de vil ha bilen fort før malinga herder skikkelig. Naboen sier at maleren selv kan fikse det, men han skulle reise på ferie først. Er kan jeg risikere at en som ikke vet forover og bakover på en bil skal fikse lakk og vinduer om 3-4 uker på en bil som et velrenommert firma sier at haster. hvilke rettigheter har jeg? Har naboen rett til å la maleren fikse dette? Eller er det mitt valg hvor bilen sendes for å fikses? Jeg vasket bilen så fort jeg oppdaget dette, men det var dagen etter ut på kvelden. Jeg fikk bort en del, men resten sitter hardt. Klarer nesten ikke å løsne det med neglene. På siste bilde ser man før og etter vask. Før på venstre side i bilde. Alle andre bilder er etter jeg vasket den. Da jeg kjørte til firmaet som tok en takst regnet det. Da pusserne gikk over ruta hørte man viskerne dro over alle malingsprikkene. Som om man dro hånden over sandpapir. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Snagg30 Skrevet Juli 24 Share Skrevet Juli 24 Kan ingenting om rettigheter her, men jeg ville uansett sendt inn skade melding til forsikringen min asap bare for å få det registrert og satt i system. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 24 Share Skrevet Juli 24 Jeg hadde vurdert å registrere det som en kaskoskade, så kan maler og nabo krangle om å dekke din egenandel. Hvis maleren gjør skaden enda verre ser ikke jeg at han blir gira på å dekke omlakkering og da vil forsikringa neppe dekke et forsøk på reparasjon, mens de mest sannsynlig vil dekke det opprinnelige uhellet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Juli 24 Forfatter Share Skrevet Juli 24 Vanligvis så får jo den "skyldige" muligheten til å ordne opp. Jeg bare lurer på hvordan dette funker her? Jeg er ikke gira på at en fyr som finner på å spray male et hus med biler rundt skal ha noe med min bil å gjøre. Ron788m reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
papertiger Skrevet Juli 24 Share Skrevet Juli 24 Første du bør gjøre er å melde det til forsikringsselskapet som en skadesak, da får ikke motpart anledning til å prøve seg på en kvasiløsning. Prøver du en annen løsning først er det ikke sikkert forsikringsselskapet vil ta i det. MrElg reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius2002 Skrevet Juli 24 Share Skrevet Juli 24 For å ta en lokal sak. Et malerfirma skulle male et kontorlokale. De sto i stillas med malingssprøyte, selv i vind. Det endte med rett under 100 biler som ser slik som din ut. Der ble alle bileiere oppfordret til å ta det via forsikringen og motparten, her malingsfirmaet, var forberedt og betalte det det kostet å få det profesjonelt fikset. Er jo litt med renomméet til firmaet også. De gikk vel i tap på prosjektet, men beholdt renommét for de ryddet opp profesjonelt - regner med naboen din ikke leier inn svart i 2024. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Juli 24 Forfatter Share Skrevet Juli 24 Jeg vet faktisk ikke. Maleren har jeg ikke prata med, han har en Transporter uten noe firma logo. Ikke sett noe firma logo på fyren heller, men ikke sett etter det. Har sett han bare noen ganger forrige uke. Det var før bilen min ble fregnete og jeg hadde ingen grunn til å se etter noe. Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 25 Share Skrevet Juli 25 Jeg ville meldt dette inn som en forsikrings skade, få tak i firmanavnet til maleren enten fra naboen din eller ved å ta skiltnummer å søke opp eier av bilen. Letteste er hvis nabo er samarbeidsvillig, utfordringen er om dette er en jobb naboen din har fått utført svart. Da er det ikke sikkert han er så hjelpsom. Hvis dette er ett firma så er maleren mest sannsynlig forsikret, derfor ville jeg bare kjørt dette via forsikring din. Ikke, jeg gjentar IKKE la han sette i gang å fikse på dette selv...dette skal du overlate til profesjonelle. Sønnen til min nabo skulle en natt drifte sin E87 på glatta ut veien hos oss, talentet tok slutt og han endte i hagemuren min. Muren ble skadet men han kjørte av gårde som om ingenting hadde skjedd. Jeg har derimot overvåkingskamera og fanget det hele på film, så jeg meldte bare dette inn som en skade til mitt forsikrings selskap. Jeg prata ikke en gang med sønnen til min nabo fordi hans døgnrytme gjør det umulig for oss normale folk å få tak i ham. Jeg antar at han fikk skader på sin bil også som ble meldt inn til hans selskap. Uansett jeg fikk dekket all reparasjon av muren av hans selskap. Kolstad Jr., MrElg, Ampera og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøbuse Skrevet Juli 25 Forfatter Share Skrevet Juli 25 Maleren kan godt være en av de som betales svart. Vet ikke en gang om han prater norsk. Hverken bil eller fyren hadde noe firmalogo. Bilen har norske skilt da. Så den er jo søkbar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 25 Share Skrevet Juli 25 48 minutter siden, Sjøbuse skrev: Maleren kan godt være en av de som betales svart. Vet ikke en gang om han prater norsk. Hverken bil eller fyren hadde noe firmalogo. Bilen har norske skilt da. Så den er jo søkbar. Da ville jeg drevet litt detektiv arbeide og finne ut hvem bilen står på, står den på ett privat navn så sjekk i Proff.no om han har firma registrert på seg. Hvis dette er svart arbeide så regner jeg med naboen din ikke er så interessert i å gå på en smell så da er det rett og rimelig at han tar regningen for rens av din bil. Han har selv valgt å gå til det skritt å bryte loven å benytte seg av svart arbeid. Slår folk seg vrange her så ville jeg i ytterste fall politianmeldt nabo og maler for skadeverk på din bil. Det regner jeg med naboen din ikke er så interessert i... mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet Juli 25 Share Skrevet Juli 25 Var ut for det samme for noen år siden. Naboen ga meg nummeret til malerfirmaet, men var for øvrig lite samarbeidsvillig. Det er jo naboen som er motpart i en slik sak, og han som må stå for utbedringen. I mitt tilfelle sendte firmaet tre karer som polerte opp bilen etter fattig evne. Flekkene forsvant, men etter en tid oppdaget jeg pusseriper over hele bilen. Umulig å bevise at det skyldes malerfirmaets jobb, så jeg måtte selv dekke noen tusen for profesjonell polering. Så mitt råd: Få dette profesjonelt ordnet. Du har et godt argument i at dette bør tas før malingen herder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mslello Skrevet Juli 25 Share Skrevet Juli 25 Har klart å søle maling på egen bil. Ikke sprøyte, så ble ikke samme omfang. Sånn clay fjerner det enkelt. Men må mest sannsynlig polere etterpå. Jeg kunne fikse det selv heldigvis.. Ulakkert plast er nok vanskeligste som firmaet sier.. https://www.garasjetid.no/carpro/174679/carpro-claybar-x3-mild-3-stk-claybar-av-100g Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Juli 25 Share Skrevet Juli 25 For så vidt, men hvorfor skal man bruke halve ferien sin på å rette opp skader andre har forårsaket? forsikring og få noen proffe til å fikse mener jeg som mange andre over her Marius2002 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Juli 25 Share Skrevet Juli 25 (endret) Jeg hadde nok dumpet alt ansvar på naboen / maler til å ordne opp i det. Inkludert å handle raskt, at de heller tar ferie enn å fikse opp i det er dems valg men da går de kanskje glipp av billigere løsning siden maling har herdet i mellomtiden... Jeg ser det ganske svart/hvit. Selv om det er 'min' bil, er det ikke 'min' problem, så de får finne på en forslag til løsning til deg / din forsikring. Alt mindre enn en profesjonelt løsning hadde jeg ikke godtatt. Endret Juli 25 av mr.pingu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Juli 25 Share Skrevet Juli 25 Du må melde til forsikring selv om du ikke bruker den, men da får du dokumentert dette. Når sak er opprettet kan du velge å ta det selv( nabo eller maler ) eller på forsikring. Det er bare teit å ta det på bakrommet , hva om det dukker opp noe om 1-2 år, mye bedre da å kunne få videre hjelp av forsikring. Liten digresjon og ikke samme greia men ble rygget på av nabo, kun skilt ble bøyd. Men vi lagde skademelding digitalt, nabo vedkjente seg skyld. Dro innom BMW skade firma og fikk 👍 på at det kun var skilt. Dette ble så dokumentert hos forsikring, nabo betalte så nytt skilt og ingen penger gikk til forsikring. Men dukker det opp noe senere er det dokumentert og jeg får hjelp av forsikringen Sjøbuse, Marius2002, mr.pingu og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå