Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

God Jul Bimmers🙂🎄!

Til dere ''Ringen'' entusiaster; 
- kom over denne video: test kjøring den nye Z4 (g29) Roadster på Nürburgring. Regner med dere liker rundetiden?

Jeg har ingen planer om  å  kjøre der, jeg er for sedat til det.🙄
Z4 Roadster kombinerer god komfort og kjapphet på en balansert måte, som passer meg.
Og ikke minst;  morsom å kjøre på ''vanlig vei''.

BMWs eneste sportsbil?
Med en super heftig motor lyd fra rekke 6ern!, som  Youtube videoen her klarer å avsløre litt av.
 

 

Skrevet

BMW (ifølge. Nettavisen og The Sun) melder :
- 2025 BMW M8 Coupe forventes å bli den siste!
- 2025 BMW Z4 Roadster går også mot en sikker slutt!

Kostbare biler, spesielt 8'rn.
Er det slutt for sportsbiler  fra BMW?

image.png.8f72dca14932bbabdd5f5bc7e9694714.png

Skjermbilde 2024-12-29 174701.png

Skrevet

Bilverden blir stadig fattigere ja, det er en trist utvikling dette. Men med ett EU som stiller urimelige krav til utslipp, og som totalt har mistet kontakten med innbyggerne så er det lite man får gjort. Jeg tror M8 og Z4/Supra hadde blitt kuttet lenge før hvis ikke det var for det amerikanske markedet. Det skal sies at M8 Gran Coupe skal fortsette dog, dette er jo et glimrende alternativ til nye M5.

Skrevet

Noe av hovedproblemet med dagens 8-serie, er at denne fremstår som en litt konseptuell mismatch. Der den i stedet for å være en coupeversjon av 7-serie, slik 6-serie var, ble 8-serie en slags rebrandet 4-serie. Dette har BMW merket på salgstallene og det er i all hovedsak Gran Coupe som har reddet dagens generasjon. Neste generasjon 8-serie (det var rykter som tilsa at denne skulle økses til fordel for reintrodusering av 6-serie) vil imidlertid komme som coupe, cabriolet og Gran Coupe - der kun sistnevnte vil komme som M8. Jeg antar likevel at coupe- og cabrioletversjonen vil ha en "M-performance" i form av M850/M860 som toppmodell (tilsvarende ved at G45 X3 M50 vil være denne generasjonens toppmodell). G29 Z4 går forresten ut av produksjon 03/2026, så det er et snaut år igjen før man vinker farvel til serien for (godt?) denne gangen. Man burde kjenne besøkelsestiden sin nå om man ønsker en vassekte ICE-bil uten hybride løsninger. Jeg tror vi går en liten vakuumperiode i møte på grunn av finansiell uro og dårlig finansiell styring hos bilfabrikantene frem til ca. 2030 før denne type biler vil blomstre igjen.

Skrevet

@Saltkjelen Det hadde vel kanskje vært mer riktig om BMW hadde droppet 8 serie navnet helt og bare kjørt videre med 6-serie (og at dagens 6-serie fortsatte som 5-serie GT). Jeg liker veldig godt modellen, det har jeg gjort fra første stund jeg så den. Men jeg ble jo en anelse skuffet også da jeg trodde med bruk av 8-serie navnet at BMW skulle komme med en Aston Martin DB eller S klasse Coupe konkurrent. Altså da mer en arvtaker til den gamle E31 8-serie fremfor det som egentlig bare var en F13 6-serie erstatter. 

  • 3 months later...
Skrevet (endret)

- Aller først: Roadster er på veien igjen etter 6 mnd. i opplag. Jippi så fornøyd 🥰

Men jeg har et spørsmål!
Det gjelder M-Sport understell til BMW biler.
Noen som formeninger, ''Forumet''?


- G29 Z4 Roadster påstår å ha M-Sport understell (se skjermdumper), men jeg er ikke så sikker.
- F13 650ix hadde M-sport understell er mitt sammenlignings grunnlag.

Grunn til min usikkerhet er egentlig veldig amatør messig subjektiv.
Her er årsaken som har skapt  min usikkerhet; ''må alltid passere et side gate stykke  med gammel, humpete brostein legging før jeg er hjemme. Rister voldsomt''.

- F10 525d hadde ikke M-Sport og ristet og gynget over brosteinen.
- F13 650 fullspekket M-sport, formelig ''fløy'' over brosteinen. (gjett om jeg var  positiv overrasket)
- G29 Z4 også fullspekket, påstås har M-Sport, som F13, men den rister og gynger like mye  som min gamle F10 uten M-sport

F13 sine M-sport  koder
S337 M Sport ''pakke''. (understell, bremser og styring)
S710 M interiør detaljer, så som f.eks.  M-skinn ratt, M-dørterskel og M-fothviler
S715 M aerodynamisk ''pakke''.

-Finner ikke ut G29 sine koder.


 Her er linken jeg har tatt vedlagte skjermdump fra. 

Skjermbilde 2025-04-22 152032.png

Endret av Mr. Erling
  • 2 months later...
Skrevet

Dessverre ikke flink til å legge ut BMW stoff, men her er fra gårdagen, lørdag kjøre tur med 3 andre BMW Z Roadstere.
Jeg klipper ut  og limer inne her litt av ''vertinnen'' / guiden for turen,  beskrivelse fra Facebook gruppa '' BMW Z Norge''.

Flott Z-cab tur Østfold og Håverud i dag. Vi ble 4 biler fra starten på Shell Momarken. 🏎️🏎️🏎️🏎️
Derfra kjørte vi på svingete veier til Strømsfoss og Møllerens Hus. Der ble det en kaffestopp på terrassen. ☕️🍰
På Haldenveien vinket vi adjø til en av bilene.
Deretter kjørte vi på småveier til Ed, for en benstrekk. 🏎️🏎️🏎️
Så bar det videre til Håverud og vi koste oss med en bedre lunsj helt inntil Dalslands Kanal. 💦💦💦
Her er det «trafikk» i 3 etasjer: Båter, tog og biler. En såkalt akvekdukt.
Været var helt fantastisk. ☀️😎☀️🏎️
Retur via Kornsjø, Aspedammen, Halden, Rakkestad og til Momarken.
Super runde på ca 32 mil.
Flotte biler og hyggelige folk 😍
Vi stor-koste oss! 🤩
Vi gleder oss til flere nye turer! 😁

Utenfor Møllerens Hus, Strømsfoss. (anbefales)
Kan være et bilde av 4 personer og bil

Møllerens Hos sin markjordbær terte med vanilje is..... mmmmm 😉
Kan være et bilde av terte

Et sted i Sverige (Ed?)
Bensin svkr. 15;67 95 oktan,
Registrerte at diesel var ca. svkr. 1,- mer kostbar enn bensin!!!
Kan være et bilde av bil, vei og tekst som sier '108 AJ AJ.91564'

Målet var Håverud i Dalsland.
Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.


Video fra kjøring på bakre veier i Sverige.
Dessverre ikke så bra kvalitet og sjenerende vindstøy.
https://www.facebook.com/share/v/1EYMd3KuzH/


Dette er meg. kry eier av en vidunderlig vil Z4 M40i 2025 årsmodell.  
Solsvidd - Må lære meg dette med kabriolet og sol.
Kan være et bilde av 1 person, bil, vei og tekst

Vi sa farvel kl. 19: 00  der vi startet kl. 10:00, Shell ved Momarken travbane. 
De kunne kjøre ''svinger'' med bakhjulsdreven bil, noe jeg lærte og sugde til meg som god erfaring.
ca. 310 km.
Den andre blå er en ekte 'M' versjon (321 hk) med manuell giring.
Min var overraskende like rask i akselerasjonen da.... 😉
Kan være et bilde av 5 personer, bil og vei

  • 4 months later...
Skrevet (endret)

Heisan, 

for å gi et bidrag til Forumet, legges ved en ''rapport''😉 om at 'Roadsteren'' er satt på vinter lagring i Sameiets  felles garasje. Jeg har begynt å telle dager til våren. Innbiller meg at denne vinter blir hardere å vente enn i fjor,  for nå vet jeg etter en fin kjøre-sesong,  hva som som står og venter til våren.

Det er en kald garasje, men med veldig god ventilering, som du kanskje ser av vedlagte bilde? 
Aldri vert noe problem med at kondensen ikke forsvinner.

Bil trekket er kjøpt hos Gasolin på Eidanger ved Porsgrunn og  er den andre vinter det brukes. 
Reklamen for bil trekket holdt hva de lovte: 
-at kondens ikke ble liggende på bilen, men passerer igjennom trekket.
-at støvet ikke slapp igjennom og la seg på bilen.

Kjørt drøye 8.500 km. i år.
En fenomenal GT- kjøremaskin. BMW har med Z4 gen.4 (g29) skåret en innertier.
Komfortabel, super rask, som min gamle F13 med 450 hk., men som dro på  flere 100 kg. (400kg+?)
Min ærbødige påstand: Z4 kupeen foran(!) er mer romslig enn både F10 & F13!🙄
Den er bred & lav!
Første bil jeg har måtte heve sete for å kunne se over dashbordet. Jeg er 185 høy.



Turene har vert i hele Syd-Norge.
Høydepunktene er flere, men kysten Vest-Agder, Nord sjøveien, Lysebotn. Jæren, Stavanger og indre Ryfylke, topper lista, selv om en fellestur med ''BMW Z Norge'' klubben til Sverige, var minnerik.
Da lærte jeg hvor svært gode kjøreegenskaper Z4 har.
Noe jeg neppe hadde vågd å teste ute alene på tur.

Dekkene som BMW hadde montert nytt, er fra Continental og er myke, og vil nok slites raskere enn et Michelin dekk.
Spesielt bildekkene bak, men bilen sitter ''som limt'' til veien.
Bakhjulsdrift -spinner lett hvis ikke antispinn TCS + DTC (DSC?) er koplet inn😁  
- for et supert veigrep, og jeg mener at dekken også er OK retnings stabile. Bilen kjører dit jeg ''peker''
Vektfordeling er 50/50!

Bensinforbruk totalt i år = 0.76 på milen!
Det mener jeg er bra for en 3 liters rekkesekser, men det overrasket.
Jeg  trodde forbruket ville være høyere for  jeg har ikke vert ''lett-på-foten''.
Kjøringen har vert mest på svingete veier, minimalt på motorvei med cruisekontroll.
F13 med V8 var mye tørstere.
Z4 sin B58 motor sies å være en vellykket motor?

Nevnte jeg motorvei!?
Ingen trekk i kupeen med taket nede, selv i cruise fart på 130 kmt.😏
Jeg kjører alltid(!) med taket nede! hvis ikke regnet overrumpler oss.

Oljeskift rett før vinter lagring hos Bilia Høvik.
Selv om jeg bor i Drammen og kjøpte Roadsteren hos den flinke nybil selger hos Bilia Lier/Drammen, er dette 3dje BMW jeg bruker verkstedet hos Bilia Høvik
Stoler på dem.
Vil skifte olje hver høst.

Hvor går turene neste år?
Mer nordover er håpet, .. trur eg🙄.
Har lenge vert ''sugen'' på Finnmark, men det er en 2 til 4.000 km. tur (minst) alt etter som om du kjører ''innom'' Finland....

Parkert for vinteren sammen med min Suzuki GSX 1400 k2 (2002). 
Lagret i en svært spesiell VCI- pose .  Egentlig konstruert for å hindre ruste på utsatte maskiner i Nordsjøen, men flinke folk har lagd dem for biler og MC'er. Ingen rust!
Jeg er andre eier fra 2009. 
(Dette blir min siste, óg beste MC. (''Lappen'' i 1973))







 

thumbnail_IMG_0373.jpg

Endret av Mr. Erling
Skrevet

Blir inspirert av dette.

Flotte bilder, nydelig bil og engasjerende turer.

Var i Lofoten og Helgelandskysten i sommer selv. Her hadde en Z kunnet kost seg i Mai/Juni vil jeg tro. 

Så har satt av til et «Z fond» som skal få stå å suse litt.

Snart vår og sommertid igjen 🤞🏻

Skrevet (endret)
38 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Blir inspirert av dette.

Flotte bilder, nydelig bil og engasjerende turer.

Var i Lofoten og Helgelandskysten i sommer selv. Her hadde en Z kunnet kost seg i Mai/Juni vil jeg tro. 

Så har satt av til et «Z fond» som skal få stå å suse litt.

Snart vår og sommertid igjen 🤞🏻

Ja uten tvil en formidabel tur.

Leste om en som kjørte Z4 Oslo - Trondheim og tok Hurtigruten til Svolvær(?) og kjørte opp og ned Lofoten i flere dager. Hadde ''base'' i Henningsvær🙂
Kun for å unngå E6.

Det er ingen dum ide, for jeg kjørte Ålesund - Lofoten med MC i 2002. 
Ble dyktig lei av å vente på ferge langs Helgelands kysten, så  jeg ''stupte'' inn på E6 ved Mo i Rana og kjørte kjedelige E6 til Bodø. (NB kjedelig for en MC fører) Ferge over til Moskenes. 

Var det ikke masser av bobiler da?
Det var det ikke for 23 år siden.

Tvi-tvi med Z4 fondet.
''Snart'' er det vår igjen 🤣

 

003.JPG

 

 

 

Endret av Mr. Erling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...