Gå til innhold

E61 med N53 og manuelt gir. Nytt bruksbilprosjekt.


Alfaduden
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha kjørt SAAB 9-5 i et år og 30000km var det på tide å prøve noe annet.
Aldri hatt BMW, for det meste Alfa Romeo, Fiat og Mercedes.
 

Jeg var nok en idiot som kjøpte denne E61 med N53 og manuelt gir. 
Liker at det er bensinsekser, manuelt gir, Alpinweiss med sorte lister og M-sport orginalt. Er egentlig fint utstyrt etter min mening.

 

Starter med det negative:

  • Stått stille de siste 2-3 årene, men brukt litt og EU godkjent i sommer.
  • Orginalhjul er borte
  • Bilen gikk ikke på alle 6 ved prøvekjøring. En coil på syl 2 var gåen. 
  • Den er rundbulket. Bokstavelig talt! Noen har gjort hærverk på bilen og jeg har mine tanker om hva som har skjedd.


Det positive:

  • En (entusiastisk) eier fra import i 2012 og til sommer 2024.
  • Utført dyre reparasjoner og viktige recalls
  • Fulgt alle servicer på merkeverksted og i tillegg arbeid hos 3. part innimellom.
  • "Edition" bil med full M-sport
  • Håp for fremtidig kjøreglede!


Jeg liker overkommelige rullende prosjekt. Plukket derfor opp denne rimelig for å tilfredstille en drøm om å eie en "skikkelig" BMW. Planen er å få den opp til fortjent bruksstand og nyte den en stund.

I denne tråden vil jeg oppdatere litt hva jeg gjør med bilen fremover.

  • Innkjøp av bil 07.11.24 ved 236000km
  • Nye brukte vinterhjul i 17"
  • Brukte ytre baklamper

Valgte å koste på den en stor service hos BMW Bilia bare for å gi serviceheftet et stempel og siden den har vært på alle tidligere servicer hos merkeverksted. videre servicer gjør jeg selv.

  • Service 20.11.24 ved 237500 km.


Nå skal jeg bruke den litt for å se hva som kommer videre, men har allerede sendt en kjempebestilling til GS og Nardocar:

  • Har bestilt 4 nye Koni Active dempere
  • 11127544368 Toppdekselpakning (Febi)          
    11127575422 Hylse (Febi)          
    51472409278 Gummimatter fram svart (Original)          
    12137559842 Coil (Bosch)          
    31336760943 Støtdemperlager fram (Febi)          
    31311139453 Propp Støtdemperlager (Original)          
    31331110196 Deksel støtdemperlager (Original)          
    31306763966 Skive (Original)          
    31326769667 Fjærskål (Original)          
    31331091867 Fjærgummi øvre (Febi)          
    31337905316 Støtdemperpute fram (Original)          
    31331094749 Mansjett støtdemper (Febi)          
    31331096664 Fjærgummi nedre (Febi)          
    33536764898 Støtdemperpute bak (Original)          
    33526764264 Skive (Original)          
    33526769295 Støtdemperlager bak (Original)          
    33526768838 Hylse (Original)

Så blir det nok flere oppgraderinger etterhvert. Veldig gøy med BMW da det er som LEGO...





 

Ved kjøp.png

Ved kjøp2.png

Ved kjøp3.png

Ved kjøp4.png

Ved kjøp5 bulk.png

Ved kjøp6 bulk.png

Hjemme.jpg

Hjemme2.jpg

Nye vinterhjul.jpg

rettet bulk litt.jpg

Endret av Alfaduden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må sies å være nedtrimma disse her. 2,5L med piezo og direkteinjeksjon levert med 190hk på papiret er nesten 30hk ned fra 2,5L N52 uten direkte injeksjon. Bør være potensiale for litt mer gamp. M50B25 med 2,5L fra år 1990 fikk ut 2hk mer ;)

Dyser er et kjent problem, er disse byttet?

Toppdekselpakning fra Febi anbefaler jeg at du avbestiller og går for original, med mindre du liker at det lekker om kort tid igjen. Ellers anbefaler jeg originale pakninger til oljefilterhus og å kjøpe kjøleslanga som du sannsynligvis knekker under demonteringa (den med mikke-mus-kobling).

Ellers har jo E61 mye spennende å by på, både når det gjelder problemer, komfort, kjøreegenskaper og muligheter for ettermonteringer, så her er det bare å glede seg. Artig bil å leve med om man tåler litt prosjekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, E.C. skrev:

Må sies å være nedtrimma disse her. 2,5L med piezo og direkteinjeksjon levert med 190hk på papiret er nesten 30hk ned fra 2,5L N52 uten direkte injeksjon. Bør være potensiale for litt mer gamp. M50B25 med 2,5L fra år 1990 fikk ut 2hk mer ;)

Dyser er et kjent problem, er disse byttet?

Toppdekselpakning fra Febi anbefaler jeg at du avbestiller og går for original, med mindre du liker at det lekker om kort tid igjen. Ellers anbefaler jeg originale pakninger til oljefilterhus og å kjøpe kjøleslanga som du sannsynligvis knekker under demonteringa (den med mikke-mus-kobling).

Ellers har jo E61 mye spennende å by på, både når det gjelder problemer, komfort, kjøreegenskaper og muligheter for ettermonteringer, så her er det bare å glede seg. Artig bil å leve med om man tåler litt prosjekt :)

Er vel lettest å dytte nedi en 3 liter vel?
Høytrykksbensinpumpe er byttet og dyser skal være tatt, men det må jeg dobbeltsjekke.
Ah, takk for tips. Da får jeg prøve å avbestille denne pronte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig prosjekt dette, godt bilen får litt pleie og omsorg. En E61 som er i orden mekanisk og teknisk kan gi uendelig mye glede for lite penger, særlig når motoriseringen er med riktig antall sylindre og pedaler. Høres jo ut som en ryddig bil med ryddig eierhistorikk, man kan virkelig undre seg over hva som har forårsaket de skadene...ser jo ut som slag med en hard gjenstand fremfor litt sladding som har gått over styr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

N53B25? Hadde en E60 med denne og manuell. Det var egentlig en trivelig motor, men satt med følelsen av at den var holdt litt tilbake ytelsesmessig. Føltes aldri som den hadde 190 hk, og logisk sett burde den kunne gitt over 200, som nevnt over. 3-literen er mye friskere, selv i nedtrimmet 218hk-versjon.

Som cruiser på ikke altfor kuperte veier er imidlertid E6X 523i en skikkelig dark horse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, *MrB* skrev:

N53B25? Hadde en E60 med denne og manuell. Det var egentlig en trivelig motor, men satt med følelsen av at den var holdt litt tilbake ytelsesmessig. Føltes aldri som den hadde 190 hk, og logisk sett burde den kunne gitt over 200, som nevnt over. 3-literen er mye friskere, selv i nedtrimmet 218hk-versjon.

Som cruiser på ikke altfor kuperte veier er imidlertid E6X 523i en skikkelig dark horse.

N53B25 ja. Rare greier synes jeg også, men er egentlig ikke så nøye. Den trenger ikke å gå så fort. Kjører gammal alfa om sommeren når jeg skal ha det gøy. Det viktigste er at den har tre pedaler som gjør den ufattelig mye mer involverende å kjøre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Alfaduden changed the title to E61 med N53 og manuelt gir. Nytt bruksbilprosjekt.

Morsomt prosjekt. :)

Har selv hatt e61 523i med manuell kasse i seks år, og den savnes absolutt fra tid til annen. Jeg syntes kombinasjonen fungerte bra, men man vil naturligvis alltid ha mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.11.2024 den 21.23, awt skrev:

Morsomt prosjekt. :)

Har selv hatt e61 523i med manuell kasse i seks år, og den savnes absolutt fra tid til annen. Jeg syntes kombinasjonen fungerte bra, men man vil naturligvis alltid ha mer. :)

Ja, kan det stemme at den var rød? Mener jeg leste mye om den i perioden jeg var en smugtitter på forumet her for, tja snart ti år siden kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...