Gå til innhold

Iv3rs3n - A walk down the memorylane


Anbefalte innlegg

Heisann!

Etter 16-år på Bimmers så kan det kanskje være på plass med en egen tråd med diverse kjøretøy en har hatt oppgjennom tiden, har vel havnet enplass mellom 20 og 30 BMW'er 😁
Kanskje dukker det opp noen kryssningspunkt med andre her som har eid bilen(e) enten før eller etter meg, eller kjenner dem igjen fra å ha gått i sitt nærområde. Here we go, og først ut er..

Min første BMW
1988mod 4-dørs 325i (org 318i) med regnr FS66986
Handla denne sommeren 2008, mener jeg hentet denne ved Hareid på Sunnmøre. Gikk med Brock B1 8,5-10x17, svart skinninteriør og tre-ratt. 

IMG_6125.jpeg.aafb548446bbcf781a4642c365e5a6f7.jpeg
DSC00449.thumb.jpeg.6833ddb809646a7fea2cf0409a373bbf.jpeg
Ikke overraskende så har jeg lite bilder av denne, eide den vel i en kort periode på et par mnd før jeg fikk et tilbud fra en som SKULLE ha bilen, og jeg fikk et tilbud som en ikke kunne si nei til. Tjente noen kroner på denne om jeg husker rett. Men som det innimellom går, så gikk den til skogs for den nye eieren knapp tid etter omreggen var iorden. Ble avskiltet og solgt i deler/hugd.

Så et spørsmål til dere lesere; skal jeg oppdatere hovedinnlegg med bilene i rekkefølge eller er det enklere om jeg legger til nytt innlegg/svar på emnet etterhvert som dette emnet utvikler seg?

Håper å høre fra dere 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW nr.2
1990mod 4-dørs 316i med regnr RH80206
Denne handla jeg vel høsten 2008 da savnet på E30 kom raskt. Denne kom jeg over på en gravstedsparkering, og sto uten skilt. Jeg tok den klassiske lappe på bilvinduet "Er du interessert i å selge..." Og napp ble det, men ikke av bileier, men en huseier like ved. Han kunne fortelle at leieboer/bileier var skyldig et par månedsleier. Han avklarte med bileier at jeg kunne få kjøpe og gjøre opp med huseier, til den nette sum av 6000,- tror jeg det var. Omregg kunne jeg møte bileier for å ordne. Bileier prøvde seg på at han også skulle ha 6000,- men jeg gjennomskua at det var et forsøk på å presse meg for penger. Bil ble det værtfall 😎

DSC00466.thumb.jpeg.6774b05beb90492e9b0b5c571875cb59.jpeg

DSC00465.thumb.jpeg.7a24940a948151ebb05af9a60321f03d.jpeg

Første dag med prøveskilt, en utgått PKK måtte ordnes først.

DSC00481.thumb.jpeg.6c7f07b58e3eeb01bc6d4eb1fed3508f.jpeg

Her ser jeg at "unge meg" ikke hadde tolmodighet til å vente på at den ble EU godkjent. Skilt fra bruksbilen er flyttet over for å kjøre ei helg 😂 
Ser her at jeg også har fått på noen random 17"-hjul

DSC00492.thumb.jpeg.4c17b051ed3c85a8d3c085e4c0276aa5.jpeg

DSC00493.thumb.jpeg.4b7c94f71a36dcec9b895c44d5c70ec8.jpeg

DSC00494.thumb.jpeg.b7161b23e25773bb0c0963fef1a9b08d.jpeg
Må legges til at jeg hadde en 90' Quattro som førstebil og bruksbil samtidig som disse to første BMW'ene. 🤪 Derav skiltene..

Har rotet litt i arkivet, div bilder:

DSC00616.thumb.jpeg.6f6d5e645e7a349e28ce81b156eb553c.jpeg

Til venstre er faktisk @Jørgen Liemed en 1988mod Alpinhvit 320i, en av sine mange E30'er oppgjennom 😁
Til høyre var en klassekamerat med sin 1986mod 325IX
DSC00671.thumb.jpeg.754634400c51b150ecf115a35e5171a8.jpeg

På videregående gikk jeg Automatikerfaget, tidenes kuleste lærer mente at et motorbytte kunne være relevant tverrfaglig mekanisk erfaring, så mitt første motorbytte ble gjort sammen med klassen i skoletiden. Gikk til anskaffelse av en komplett M20B20 som ble kjøpt fra 

IMG_6139.jpeg.26e55431f54cd70122a96c38c134b9fa.jpeg
 

Her hadde jeg montert Artec senkefjører, litt høy i fronten ser jeg men uansett lavere en utgangspunktet

DSC00770.thumb.jpeg.4cc6d3ccacfd82dc3794d165404486a8.jpeg

DSC00779.thumb.jpeg.b8e1c63576836009a5b9b5f54f6e02a3.jpeg
 

Burnout på det lokale handelsområdet, antageligvis en Søndags kveld i 22:00 tiden når det var faste "meets".

DSC01879.jpeg.481eb4f3213c629151d6c1bbef56d0e5.jpeg

Her med litt mer tidsriktige og orginale BMW hjul 😊 Litt før fitment og 3-delte hjul var et must. Vi alle har vel begynt enplass 😂

IMG_6124.jpeg.ac445e748de78dc9c6920906430e9173.jpeg

Tenker jeg runder av her om bil nr.2.
Håper måten jeg griper an postene på virker greit og på et interessant vis med litt tekst og historie. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hopper fram til Mai 2009, enden på visa for E30'n er at jeg blir stoppa i teknisk kontroll og får mangellapp på senk & motor. E30'n selger jeg videre relativt kjapt til en annen kar og jeg handler meg en 1979mod C-Kadett som midlertidig bruksbil.

BMW nr.3
1984mod 520i med regnr UN12749
Og vi er nå kommet til starten av Oktober 2009 og jeg drar til Sunnmøre og henter denne E28'en i Ulsteinvik. Ikke så mye å si om bilen utenom at den hadde påmontert Liebig-leppe, mener den hadde grå M-tech stoler. Taket var svart (trodde jeg) men det skulle vise seg at forrige eier hadde tusjet hele taket svart med sprittusj.

IMG_6150.jpeg.b7a9261510b7d8da62dc07e2587dbc63.jpeg

Her er jeg antageligvis veldig fornøyd med å ha montert xenon-kit, noe som var veldig up-and coming å ettermontere på bil for tiden. Kjenner jeg ler inni meg nå på valg av fargetone på kelvin skala'en. Helt borti natta fælt å se tilbake på idag 😂

IMG_6152.jpeg.bc65b688b48024e129cf335d27f7395f.jpeg

Her dukker det også opp noen bilder tatt sammen med @H_Vatn med "Bertha", en 1986modell 524td. Denne var vi forøvrig og hentet ved Åfornes inni Romsdalen. Den stramme ikoniske dieselukta inni den bilen kjenner jeg fortsatt den dag idag 😂 Min 520i fikk navnet "Trude"

IMG_6155.jpeg.0223eae3fb8aab231b7fd05abfeefcbc.jpeg 

"Trude" & "Bertha" 

IMG_6156.jpeg.db648184d78523f522294da075e129f9.jpeg

Her var vel starten på noe som kunne ligne epoken med verksted-skruing, her avbildet hos bedriften @H_Vatn var lærling hos. (Og jeg fikk ekstrajobb ved siden av å være lærling offshore) Lite skulle vi vite da at dette var "starten" på en lang epoke med å ha verksted sammen, ble tilsammen 13år fordelt på 4 forskjellige verksted-lokaler igjennom tiden. 😁

IMG_6157.jpeg.9e3760943cb416e1c1f0923390f2ac63.jpeg
 

Husker veldig godt at jeg var fornøyd med dette bildet og lokasjon, dette skal vi se igjen senere i tråden med annen bil 😁

IMG_6151.jpeg.74adc65a965e82f70b455234366fbe96.jpeg

Vi hopper litt fram til 20.Desember 2009, hvor jeg i denne bilen får et (velfortjent?) førerkortbeslag etter litt vel ivrig tur hjem for å rekke kveldsmat hos muttern. 🙈 Det resulterte i 7mnd uten lappen & 10.000,- i bot + oppkjøring. 

I romjula låner jeg vekk bilen til en kompis da han hadde kræsjet sin egen, og jeg uansett var uten førerkort.
Det var siste dagen i året 2009 og han hadde vel akkurat satt meg av hjemme og farter videre. Han var uoppmerksom på en nesten stillestående Nissan Patrol i ei 80-sone som skulle svinge av veien, å dundrer i ræva på denne. Bilder taler vel sitt, og jeg trenger ikke å gå dypere inn på at dette var slutten for "Trude". Hell i uhell så hadde jeg jo ikke lappen så jeg var ikke avhengig av bilen i den forstand. 😅

IMG_6153.jpeg.5eb1fb8506c458b58211e6d3d115b140.jpeg

IMG_6154.jpeg.03117f2010a6973f62f01797ac421df0.jpeg

Endret av Iv3rs3n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Iv3rs3n skrev:

Han var uoppmerksom på en nesten stillestående Nissan Patrol i ei 80-sone som skulle svinge av veien, å dundrer i ræva på denne

hvordan gikk det egentlig med sjåføren ? ikke småtteri å kollidere med denne årgangen bmw, var vell ikke før e32/4 at bmw begynte å tenke på kollisjonstesting :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Eystein Ose skrev:

Artig tråd Anders. Gleder meg til flere updates :)

Ja skal prøve å holde denne rullende med litt jevne updates :D

1 time siden, Ingvaldsen skrev:

hvordan gikk det egentlig med sjåføren ? ikke småtteri å kollidere med denne årgangen bmw, var vell ikke før e32/4 at bmw begynte å tenke på kollisjonstesting :P

 

Jo utrolig nok så gikk det bra med sjåfør óg passasjer som han hadde med, jeg mener faktisk at en av dem om ikke ?begge? ikke brukte bilbelte om jeg husker rett :wacko: 
Mellomaksel knakk og motorfester/girkassefester gikk av da motoren ble trykt bakover i bilen, girstanga "forsvant" delvis nedi hullet i girkassetunnelen. Samt at dashboard kom også litt bak.

Begge to var rask ut av bilen og var mer opptatt av bilen dem kjørte i ræva, for i den satt det ei mor med et barn, i tillegg til at mor var gravid. Minimale skader på patrolen (og dem som satt i den) og kunne kjøres fra stedet. Ingen ambulanse eller noe var nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...