Gå til innhold

F10 M5 - S63 motorproblemer


 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har IKKE Googlet. Jeg har heller lyst å diskutere litt på forumet her. Når man ser på finn.no på F10 M5 med S63-motoren, så er det utrolig mange annonser (sammenlignet med andre biler) som sier "Ny motor".

Er det noen som vet hva hovedproblemet på S63-motorene er, som gjør at såpass mange har fått fabrikksny motor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa er vel en kombinasjon av det meste her vil jeg tro .

Mange eiere på kort tid som bruker bil som om det skulle være det siste ,er vel en faktor bla .

Hvor bra disse motorene er i utgangspunktet vil jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har satt meg inn i det .

Men om man tar @Ampera sitt eksempel da som brukes og han har vel ikke hatt noe tull .

Sånn jeg skjønner det så er vel mye av de nyere v8 motorene til Bmw ikke helt stuerene desverre .

Om du skal ha en sånn så spør på M gruppene på Face og der får du svarene på godt og vondt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte G11 750i og vi koblet denne opp på Bavaria sitt logg system hos den ansatte jeg kjenner lokalt her så var det ikke måte på hva som kom opp på garanti arbeid, den lista var latterlig lang og kan ikke gjengi alt. Men det var mye turbo og kjøle rør som var nevnt, samt da etterhvert motor bytte på rundt 80.000km om jeg husker riktig. 
 

Min hadde ikke hatt mange eiere og alle servicer var fulgt med lav km kjørt mellom hver skift så dette hadde ingen direkte årsak. Disse motorene er jo kjent for å måtte byttes, husker en tid tilbake hvor dette ble diskutert og jeg sjekket absolutt alle V8 BMW som var for salg på Finn og lagde til en liste og dessverre var den ganske lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S63 er vel bygget på N63 basis ja, og den er ikke fremmed for havarier den heller. Sitter med inntrykk av at mange av feilene som går igjen koker ned til faktorer som påvirker oljens egenskaper. Dyser som lekker og oljepumpe f.eks. Og den hot-V-konfigurasjonen gir ikke gode forhold for alt som er pakket ned i midten der. De har det varmt....

Det hevdes også at problemene var mest fremtredende med de første årgangene, og at man har et bedre produkt med byttemotor, men det vet jeg ikke. 

Er svak for F10 M5, så tenker jeg skal følge denne tråden dersom det kommer noen med mer håndfaste ting enn min synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eystein Ose skrev:

@Ingvaldsen har vell litt erfaring med disse motorene, på godt og vondt😅 For er vell samme som står i X5M?

Jeg har jo den værste generasjonen, f10 m5 fikk vell nytt innsprøytningssystem men det forekommer forskjellig sylinderhavari der å.. 

løsningen er nok å kjøpe bil som kan forsikres drivlinje på å som ikje er trimmet, noe annet er russisk rulett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så synd at disse motorene skal være sånne håndgranater. Fordi når de er i orden så finnes det knapt noen V8ere der ute som er bedre. Særlig N63 er fantastisk til daglig bruk, ett sinnsykt moment, himmelsk lydbilde og ett forbruk som ligger nærmere en sekssylindret motor. 

Man kan selvsagt tegne motor og drivverksforsikring hvis bilen har gått under 150 000 km. Men er det virkelig noen som er villige til å betale 48 000,- i året i bilforsikring? Da tenker jeg det er bedre å:

A: La være å kjøpe en bil med slik motor

B: Sette av 100 000,- ekstra i tillegg til kjøpesummen for bilen til uforutsette havarier. 

C. Bare gamble på at det går bra og ta så mange forhåndsregler man kan før man bestemmer seg for en bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tilbakemeldinger! Dette var interessant, og det er nettopp slik forum skal fungere :-)

Joda, jeg liker godt F10 M5, men tror at målet må være en F90 Competition. Dette ligger nok fort 5 år frem i tid, og før det kan skje har jeg en E34 M5 jeg må selge.

Er det noen som vet om motoren i F90 M5 er såpass utbedret etter alle erfaringene med F10, eller er disse like fullt plaget av de samme utfordringene som i F10 M5?

Hot-V-konfigurasjonen som *MrB* nevner er vel vanskelig å komme bort fra. Et sted må jo de turboene få plass.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Eneste oppsiden med Hot V er at det kan lages mer kompakt. Ellers ser jeg bare bakdeler med å ha den varme siden i midten. Men det er nå uansett det som er normen pr i dag, og er ikke unikt for BMW. Så koker det ned til hvor servicevennlig og robust man klarer å lage det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Fredrik 90 skrev:

B: Sette av 100 000,- ekstra i tillegg til kjøpesummen for bilen til uforutsette havarier. 

Var en lokalt her som fikk trøbbel med sin M550i (tunet) og måtte selv står for faktura på godt over 400.000kr, tipper det koster enda litt til på en S63 så det budsjettet burde nok øke litt :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snagg30 skrev:

Var en lokalt her som fikk trøbbel med sin M550i (tunet) og måtte selv står for faktura på godt over 400.000kr, tipper det koster enda litt til på en S63 så det budsjettet burde nok øke litt :D 

Jeg ser man kan få tak i en brukt motor og få den installert innen for 100 000,- hvis man har N63. Men det beste er vel kanskje ny motor ja, ettersom man kan risikere at den brukte også ryker. Da blir nok 100 000 kr litt for lite ja.. 

Det som er litt skummelt med disse motorene er at det liksom ikke er noen fasit for når de pleier å ryke, ser at de havarer på alt fra 19 000 km til 150 000 km. Faen for noe søppel altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte S63, men noe i nærheten...

I USA ble det levert overhalte enheter fra BMW med garanti for samme sum som man betaler for noen gromme felger. 

Bruker man dette delenummeret får man opp diverse treff med motorer til 4-5000 USD: 11005A42280

https://parts.bmwnorthwest.com/p/BMW__/RP-REMAN-engine-N63B44A/120334331/11005A42280.html

Samme delenummer på Koed gir en pris på godt over 200k...  

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemene på tidlig N63 (som også har vært i utallige tråder her fra før) er stort sett:
Oljelekkasjer fra den øvre oljepannepakningen, ventildekselpakningen og turboladerens oljeledninger, kjølevæske lekker fra vannpumpen, termostathuset og radiatoren, for høyt oljeforbruk på grunn av defekte stempelringer, karbonoppbygging på inntaksventilene på grunn av direkte injeksjon, brenselinjektorfeil på grunn av høyt trykk, og turboladerfeil på grunn av overoppheting eller oljesult.


S63 kan jeg ikke utale meg om.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok masse stoff om dette på nettet, men det kan være vanskelig å vite hva som er gode råd og hva som er direkte feil. Derfor er det interessant å diskutere dette her på forumet.

Denne videoen virker ganske legit og dersom han har rett er det en forbedring fra ca 2019 og nyere fra "below average" til "average" for pålitelighet. Det er ikke akkurat veldig betryggende, hehe.

Gammel eller ny M-bil er nok veldig kostbart uansett :-)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en n63tu fra 2013. Det første året med facelift motoren. Har ikke så mye å tilføye utover det som allerede er sagt her men som allerede nevnt så er det viktig å skille på alvorlige havarier og mindre ting som  kjøleslanger til turboer, oljerør til turboer eller høyt oljeforbruk.  De alvorlige tingene tenker jeg på rådelagre og registerhavari som krever motorbytte. Er ikke sikker på at alle motorbyttene skyldes store havarier men jeg er ikke sikker. Det er jo bl.a oppgitt en øvre grense for oljeforbruk så jeg vet endel fikk nye motorer etter å ha overskredet denne grensa.  Motoren jeg har var kjørt 70.000km da jeg kjøpte bilen, når nærmer den seg 190.000km. Den bruker 1 liter olje pr 3000-4000km og har gjort det så lenge jeg har hatt den. Denne har det berømte 30000km/24mnd oljeskiftintervallet. Første eier skiftet på 30000km og 60000km, da jeg kjøpte den på 70.000km skiftet jeg olje med en gang og har deretter kjørt max 10000km som regel rundt 8000km. Har også holdt meg til 5w40 olje med veldig bra spec. De siste årene har det gått i Ravenol Rup 5w40 men kjørte tidligere på Liqui Moly.  Er også veldig nøye på å ha rundt 100° på både olje og vann før jeg drar på.

Vet at endel av de tidligere motorene hadde dyser som dryppet, da sper man ut olja og hvis man da ikke skifter denne i tide så blir det dårlig med smøring.  Hadde også oppdatering på motorsoftware for ei tid tilbake som gikk på den automatiske oljepeilinga. Har sett folk fra Usa som det lyser rødt på oljeniå men bilen har ikke gitt beskjed. Den skal melde når det mangler 2 liter. Så jeg tenker at hvis man har kontroll på oljekvalitet og nivå så er endel gjort. Jeg etterfyller når det mangler 1 liter istedenfor å vente til bilen gir beskjed. Om jeg får et havari så får jeg ta det når det kommer. Det blir ihvertfall ikke ny motor fra Bavaria. Hadde nok sjekket opp hva som er å få tak i av brukt med historikk eller begynt å søke etter overhalte motorer rundt i verden. 

Så skal det også sies at de gangene noen spør på det Amerikanske s63/n63 forumet om det mange som kjører med original motor så er det alltid veldig mange som aldri har hatt problemer og som har høy kjørelengde så jeg synes slik det ofte er med forum at det er vanskelig å få et inntrykk over hvor stort problemet er. Usa har mange av disse motorene. 

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...