Gå til innhold

Min BMW G11 750d X-drive

BimmerFan!
 Share

Anbefalte innlegg

Etter noen år med en Audi A8 D4 (som jeg hadde veldig mye trøbbel med) så er jeg endelig tilbake til BMW.  Tenkte at dette er en tråd hvor jeg kommer til å legge ut bilder av vedlikehold, turer osv. Dette blir min andre 7-serie, og årsaken til det er at jeg rett og slett elsker 7-serie. Min første var en F01 730d 2014, mens nå tok jeg et par hakk opp og klinket til med en 750d etter mye om og men. Det ble vurdert noen andre alternativer også bla. S-klasse og Panamera, men jeg er glad jeg endte opp med G11. 

Bilen hadde gått 76.000 km når jeg fikk den i sommer, og et par dager senere så dro vi på en lang europatur, nærmere bestemt innlandet i Tyrkia. Der skulle vi på et bryllup, og denne turen tok bilen med glans. 4 uker senere så sto telleverket på 89.000km. Bilen har krefter og komfort i massevis. Man blir stadig overrasket over hvor mye krefter denne motoren har, da man vanligvis ikke bruker det som bor i den. Den sluker ujevnheter i veibanen som om de ikke fantes. Virkelig en bil som anbefales til dere som er glad i lange europaturer. 

Bilen ble levert med ny utført service, men det var flere punkter som ikke var utført, så jeg når jeg var i Tyrkia så ble det tatt en stor service på bilen av BMW spesialister hvor de skiftet olje, oljefilter, dieselfilter, pollenfilter, motorrens i flytende form og batteri for connected drive. Girolje ble sjekket og mekaniker mente oljen så ny ut og at det ikke var noe grunn for å skifte. 

Planer: 

- Inn til BMW på nyåret for EU-kontroll og sjekk av softclosefunksjon på høyre bakdør (denne sluttet å fungere i sommer). 

- Bestille nye sommerdekk på nyåret, da den ble levert med nye sommerdekk som ikke er verdig en slik bil. Litt usikker på hvilket merke jeg skal velge, men ender antageligvis på stjernemerkede Pirelli Pzero.

- Kjøpte inn et sett med style 646 felger som jeg skal bruke som sommerfelger (disse er ikke strøkne, men tenker at det er greit da det er en bil som skal brukes av flere).

- Bestilte luftfilter som byttes i nær fremtid

- Style 628 bruker jeg nå som vinterfelger

- Mulig senke den 10mm på luftfjæringen, da jeg synes den er noe høy. 

- Ellers normal vedlikehold 

Utstyr: 

Bilen er ikke fullspecca med utstyr, men den har det jeg anser som nødvendig. Skulle gjerne hatt comfortseter bak, B&W og gardiner bak, men da vil det bli utfordrende å finne bil. 

Imperialblue

Nappa skinn i Canberra beige

248 - Steering Wheel Heating
255 - Sports Leather Steering Wheel
2VH - Integral Active Steering
319 - Integrated Universal Remote Control
320 - Model Designation, Deletion
322 - Comfort Access System
323 - Soft Close Automatic System For Doors
3AC - Trailer Tow Hitch
3AG - Backup Camera
3DS - Bmw Display Key
3E1 - Exterieur Design Pure Excellence
358 - Climate Comfort Windscreen
403 - Glas Roof, Electric
415 - Sunblind For Rear Window
441 - Smokers Package
456 - Comfort Seats, Electric. Adjustable
465 - Through-load System
494 - Seat Heating F Driver/front Passenger
4BP - Fine Wood Trim Poplar Grain Bright
4ND - Instrument Panel With Leather Finish
4T7 - Massage Function For Driver And Passanger
4UR - Ambient Light
5A1 - Led-fog Lights
5AC - Autom. High-beam Headlights Control
5AT - Driving Assistant Plus
5AZ - Bmw Laser Light
5DL - Surround View
609 - Navigation System Professional
610 - Head Up Display
650 - Cd Player
676 - Hifi Loudspeaker System
6AC - Intelligent Emergency Call
6AK - Connecteddrive Services
6AM - Real Time Traffic Information
6AP - Remote Services
6NW - Telephony With Wireless Charging
6U8 - Bmw Gesture Control
6WB - Multifunctional Instrument Display
6WD - Wifi Hotspot
7XP - Connecteddrive Navigation Package
8TF - Active Protection For Pedestrians
9BD - Business Package

++

Nypolert etter europaturen

IMG_9677.thumb.jpeg.669994d1ff8aa4edada70e252eee3111.jpegIMG_9676.thumb.jpeg.6d28263c470d96ade0844a6a0cf9f7fd.jpegIMG_9675.thumb.jpeg.d79c3caceaaaf5d293abcd73f6a572b4.jpeg

En kort videosnutt etter polering

IMG_9338.thumb.jpeg.e33f98722d10825cc2a95cbe8e154d91.jpeg

Nye (brukte) sommerfelger som jeg fikk for en god pris. 

IMG_6984.thumb.jpeg.8f4b1c39505a0373d1f5e0463e7bfd1c.jpegIMG_6983.thumb.jpeg.ce1ac38c309643c306c6502e31a1193a.jpeg

Er ikke ofte man eier både en A8, og en 7-serie samtidig. Det var gøy å bytte litt på valg av bil. Varte ikke så lenge.. 😝

IMG_9508.thumb.jpeg.205723127088af6ed1d009f795fcd2d4.jpeg

Endret av BimmerFan!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med feit bil, og godt å se tråd på den endelig! Ikke vært mye aktivitet fra deg her siden du solgte siste bimmeren, så håper å se navnet ditt oftere på forumet ;)

7 minutter siden, BimmerFan! skrev:

Mulig senke den 20mm på luftfjæringen, da jeg synes den er noe høy. 

Sånn! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ///M-ini95 skrev:

Gratulerer med feit bil, og godt å se tråd på den endelig! Ikke vært mye aktivitet fra deg her siden du solgte siste bimmeren, så håper å se navnet ditt oftere på forumet ;)

Sånn! 😁

Tusen takk for det, kompis! Skal bli litt mer aktiv her fremover. Det var like før jeg ble medlem i et Porscheforum 😝 Hahahahaha, jeg får høre på deg å senke 20mm! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mr.pingu skrev:

Gratulerer med nydelig bil i nydelig farge. 

Hva Pingu skrev. Klassiske farger som passer perfekt til denne bilen! Kan vanskelig se hvilken BMW som gir mer for en relativ fornuft andel penger. Her er det bare å kose seg! Gratulerer med nydelig 7’er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nydelig 7er. Jeg mener å huske at G11 fikk en del tyn når den kom, sett opp mot F01. Men G11 er for meg høydare på 7-er stigen. Virkelig en lekker bil, også uten M sport! Men ser fremdeles at motordekselet sier M Performance, som vel kommer av at motoren er en M Performance motor selv om bilen er klassisk 7er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Reef89 skrev:

Gratulerer med flott cruiser :)

Tusen takk for det @Reef89 :) 

3 timer siden, sveigis skrev:

Her var tråden ja endelig og for en fin bil 🥳🥳😊😊

Denne tenker jeg er nydelig å ratte rundt i ja .

Tusen takk for det, Jan! 

Den er veldig fin å ratte i! :) 

Hadde vært hyggelig å fått til et treff snart, så skal du få prøvd bilen! :) Regner med at @///M-ini95 stiller opp :) 

3 timer siden, RNJ skrev:

Nydelig bil! Samme farge utvendig som min men jeg har "Nappa elfenbein weiss" innvendig - uten at jeg vet hva forskjellen er fra Canberra beige. 

Tusen takk for det @RNJ :) Du er en av de som fikk meg på riktige tanker med å velge denne bilen og motoriseringen :) 

Uten at jeg er helt sikker, så tror jeg at din er en anelse lysere enn min :)

2 timer siden, mr.pingu skrev:

Gratulerer med nydelig bil i nydelig farge. 

Tusen takk for det @mr.pingu :) Jeg er veldig fornøyd med både farge og bil :) 

55 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

Hva Pingu skrev. Klassiske farger som passer perfekt til denne bilen! Kan vanskelig se hvilken BMW som gir mer for en relativ fornuft andel penger. Her er det bare å kose seg! Gratulerer med nydelig 7’er!

Tusen takk for det @Ron Jeremy Jeg synes også at fargen passer fint til denne modellen. Har alltid hatt en tanke om at jeg heller kjøper litt eldre bil som jeg har lyst på enn en ny bil til samme pris som jeg ikke har lyst på. Denne medaljen har selvsagt en bakside (garanti, feil osv.), men bilen veier opp for det :) 

51 minutter siden, papertiger skrev:

Gratulerer med nydelig 7er. Jeg mener å huske at G11 fikk en del tyn når den kom, sett opp mot F01. Men G11 er for meg høydare på 7-er stigen. Virkelig en lekker bil, også uten M sport! Men ser fremdeles at motordekselet sier M Performance, som vel kommer av at motoren er en M Performance motor selv om bilen er klassisk 7er?

Tusen takk for det @papertiger Det husker jeg også, husker jeg ble litt skuffa når de lanserte den. Syntes den virket litt simpel innvendig kontra F01, men den tanken snur ganske kjapt når du setter deg inn. Må innrømme at jeg synes at F01 LCI med adaptive LED er hakket flottere enn G11 utvendig, men G11 er en lekker bil altså. Dette er en M-performance motor ja, uten at jeg vet hva det betyr :P Den har i hvertfall 4 stk turboer :P 

Her ser du et bilde av hvordan motoren ser ut uten motordekselet på. 
IMG_9434.thumb.jpeg.19fdad4aa84ed845c8ce4ffa882aeac3.jpeg

Husker jeg spurte @///M-ini95 om hva den «aluminiumsklumpen» på toppen av motoren var for noe, da fikk jeg til svar at det var noe vannavkjøltegreier (husker ikke helt hva han sa) og at det var noe M-bilene også hadde. :) 

Endret av BimmerFan!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, BimmerFan! skrev:

Husker jeg spurte @///M-ini95 om hva den «aluminiumsklumpen» på toppen av motoren var for noe, da fikk jeg til svar at det var noe vannavkjøltegreier (husker ikke helt hva han sa) og at det var noe M-bilene også hadde. :) 

vannavkjølt intercooler, større kjøler og varmeveksler enn 381 hestern som gjør at denne kan tåle bedre 300kmt.  den har også seperat kjøleveske krets og ekspansjonstank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ingvaldsen skrev:

vannavkjølt intercooler, større kjøler og varmeveksler enn 381 hestern som gjør at denne kan tåle bedre 300kmt.  den har også seperat kjøleveske krets og ekspansjonstank.

Ja, stemmer! Tror ikke jeg noen gang kommer til å nå 300kmt, men tøft uansett! 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Ingvaldsen said:

Tror du skal finne en lang nedoverbakke for å nå 300 km/h i G11 750D :-)

Sperren i min stopper videre fremdrift når speedometeret står på 260 km/h og da er hastigheten på GPS rett over 250 km/h. Man merker tydelig når sperren slår inn, men jeg tviler sterkt på at 300 km/h er innen rekkevidde uten å gjøre endringer på motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...