Mons1 Skrevet Lørdag kl. 12:56 Skrevet Lørdag kl. 12:56 Det irriterer meg grenseløst at BMW har valgt en design på fjærene framme som gjør bilen farlig å kjøre. Her er fjærene utformet slik at endene er av liten diameter og vikingene på midten er større i diameter. Dette gjør at belastningen fokuseres i endene på fjære og di knekkes i enden. Da tres fjæra nedover fjærbenet og opphenget bunner helt sammen. Fjære spretter rett forbi bremseslangen og kan faktisk ta bremseslangen. Tenk hvis dette skjer i fart? Jeg kjøpte min 2017 BMW 225xe i 2021. Bilen var gått 78k km. Et år senere (2022) knekkes fjæren. Denne får jeg byttet på garantien. Nå 2,5år senere knekkes samme fjær igjen. Hvor mye garanti kan man forvente av slik reparasjon? 1år? Er det slik at denne forbannede fjære må byttes hver 2-3 år? Dette er for dårlig! 🤬
Mons1 Skrevet Lørdag kl. 12:59 Forfatter Skrevet Lørdag kl. 12:59 Spørsmål: Hvem produsere OE-fjæren? Noen som vet?
Lars89 Skrevet Lørdag kl. 16:55 Skrevet Lørdag kl. 16:55 Du har nok vært svært uheldig med holdbarheten evt er det andre faktorer som f.eks treghet i topplager som utløste brudd nr 2 Det er absolutt en kjent sak at disse knekker, men 2,5 år er unormalt kort tid. Forøvrig en konstruksjon man finner på mange BMWer. Fjæra går gjerne inn i dekket og ødelegger dette også. Jeg bytta nettopp på pappa sin hjemme i garasjen da den hadde knekt mens bilen stod stille. Hans F45 er en 2014 som har gått 150k km. Det er aldri byttet fjærer foran før, men de bak røk etter 8-9 år. Svært lett jobb som tar under 1 time per side. 1000kr per fjær for uoriginal (KYB) Det juridiske har nok @Saltkjelenkontroll på.
Olaandref Skrevet Lørdag kl. 17:21 Skrevet Lørdag kl. 17:21 Men nå blir jeg litt nysgjerrig, har "alle" nyere BMWer dette problemet, eller er visse serier mer utsatt enn andre? Syns jeg stadig leser om slikt, men har ikke vært bort i det selv på mine (E91, E90 og G01)
Reef89 Skrevet Lørdag kl. 18:49 Skrevet Lørdag kl. 18:49 ...ja samme her, leser ofte om knekt fjær/er. Men er det M-sport fjærer som knekker? Ikke problemer med fjærer eller dempere på mine biler heller. Begge non M-sport og H&R fjærer riktig nok.
Saltkjelen Skrevet Lørdag kl. 19:03 Skrevet Lørdag kl. 19:03 5 timer siden, Mons1 skrev: Jeg kjøpte min 2017 BMW 225xe i 2021. Bilen var gått 78k km. Et år senere (2022) knekkes fjæren. Denne får jeg byttet på garantien. Nå 2,5år senere knekkes samme fjær igjen. Hvor mye garanti kan man forvente av slik reparasjon? 1år? Er det slik at denne forbannede fjære må byttes hver 2-3 år? Dette er for dårlig! 🤬 I utgangspunktet følger en absolutt reklamasjonsfrist på fem år, men høyesterett har i dom HR-2013-01261-A slått fast at det ikke løper en slik frist ved mislykket reparasjonsforsøk. Det avgjørende er at det er samme feil som er forsøkt utbedret (i dette tilfellet fjærbrudd i samme (ny) fjær) og ikke at det er en annen feil på samme del/område. Det er viktig å skille mellom garanti som er frivillig for selger/produsent å stille og reklamasjonsrett etter loven, og jeg ser for meg tre potensielle scenarier etter dommen, som for øvrig går under navnet rustskadedommen, nevnt over; 1) Bil kjøpt i 2021 av privatperson og byttet del på nybilgaranti i 2022. Reklamasjonsfristen løp i dette tilfellet ut i 2023. BMWs garantivilkår fremgår det at de gir to års delegaranti på deler man kjøper. Hvorvidt de vil innrømme den samme garantien på deler som er byttet under garantitiden, vites ikke, men uansett ville garantien på dette utløpt i 2024. Du har ingen part å fremme krav mot. 2) Bil kjøpt i 2021 av profesjonell part (uautorisert forhandler) og byttet del på nybilgaranti i 2022. Forholdet ble ikke reklamert til selgeren av bilen (den uautoriserte forhandleren), men du dro rett til en BMW forhandler ettersom bilen hadde nybilgaranti. Garantisettingen blir lik som over, slik at du ikke kan fremme krav mot produsent (BMW). Du vil, under forutsetningen av at du ikke kjøpte bilen i perioden 01.01.2021 og frem til dagens dato/dato for når du retter et reklamasjonskrav, kunne rette et reklamasjonskrav til selgeren av bilen. Om bilen er kjøpt i nevnte tidsrom over, er den absolutte reklamasjonsfristen oversittet, og du har ingen part å rette krav mot. 3) Bil kjøpt i 2021 av profesjonell part (autorisert BMW forhandler) og byttet del på garanti i 2022. I dette tilfellet har du reklamert i det delen ble byttet på garanti i 2022 til selgeren, slik at du i dette tilfellet vil kunne påberope deg en ikke-absolutt reklamasjonsfrist og/eller ny reklamasjonsfrist på fem år (så fremt feilen er den samme som ble reklamert på i 2022, dvs. fjærbrudd) jf. rustskadedommen. Da delen ble byttet/reklamert på i 2022 blir det nye referansepunktet her. uglefossen og fupsaker reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet Lørdag kl. 19:04 Skrevet Lørdag kl. 19:04 Akkurat knekt fjær foran på F48, 130k km bilen er 7,5år. Sammen plattform som F45 forresten. Ikke m-sport fjærer eller dempere.
Ron Jeremy Skrevet Lørdag kl. 20:00 Skrevet Lørdag kl. 20:00 Knekte fjører er en klassisk BMW problemstilling og en gjenganger på flere modeller. Byttet på flere av mine biler også opp gjennom. Men da igjen, luft er ikke mer driftssikkert og det er også dyrere å fikse når ting evt skjer
Øyvind L. Skrevet Lørdag kl. 20:36 Skrevet Lørdag kl. 20:36 På min F31 er det et slikt topplager. (Nr 1) For meg ser dette ut som en mye bedre løsning enn på elder modeller som E9X osv som har ei skål under topplageret. Denne skåla fylles opp med sand og dritt som tilslutt kryper opp i topplager også setter det seg fast. Sier dere at dette problemet også oppstår på topplager som på bildet?
mr.pingu Skrevet Lørdag kl. 20:48 Skrevet Lørdag kl. 20:48 9 minutes ago, Øyvind L. said: På min F31 er det et slikt topplager. (Nr 1) For meg ser dette ut som en mye bedre løsning enn på elder modeller som E9X osv som har ei skål under topplageret. Denne skåla fylles opp med sand og dritt som tilslutt kryper opp i topplager også setter det seg fast. Sier dere at dette problemet også oppstår på topplager som på bildet? Nei de forblir ganske rent. fupsaker og Øyvind L. reagerte på dette 2
Daniel. Skrevet Lørdag kl. 20:52 Skrevet Lørdag kl. 20:52 (endret) 3 timer siden, Olaandref skrev: Men nå blir jeg litt nysgjerrig, har "alle" nyere BMWer dette problemet, eller er visse serier mer utsatt enn andre? Syns jeg stadig leser om slikt, men har ikke vært bort i det selv på mine (E91, E90 og G01) At fjæren er designet slik og knekker/faller ned slik skjer på E8x 1-serie/X1, E9x 3-serie og E6x 5-serie også. Graver seg ofte inn i sideveggen på dekket. 2 timer siden, Reef89 skrev: ...ja samme her, leser ofte om knekt fjær/er. Men er det M-sport fjærer som knekker? Ikke problemer med fjærer eller dempere på mine biler heller. Begge non M-sport og H&R fjærer riktig nok. En del av de jeg har sett med knekt fjær på verkstedet hos oss har vært skikkelig gubbe-spec biler uten et snev av sport i seg, så er nok ikke kun M-Sport fjærer nei. Endret Lørdag kl. 21:13 av Daniel. mr.pingu og Reef89 reagerte på dette 2
Lars89 Skrevet Lørdag kl. 20:57 Skrevet Lørdag kl. 20:57 Virker ikke som topplager er et problem. De har vært helt i orden på de jeg har byttet på. Fjærbrudd virker å være et større problem på F45/F48 enn andre modeller, men var/er absolutt et tema på E84, E87, E90, E60 osv også. De knekker heldigvis ofte når bilen står parkert. Øyvind L. og mr.pingu reagerte på dette 2
Ingvaldsen Skrevet Lørdag kl. 23:26 Skrevet Lørdag kl. 23:26 har ikke knekte fjærer å saltsuppe en sammenheng ?
E.C. Skrevet Lørdag kl. 23:46 Skrevet Lørdag kl. 23:46 Var ingen M-sport på den som knakk på min E91. Tror heller det er omvendt, flere "vanlige" fjærer som knekker.
Kvasi Skrevet Lørdag kl. 23:53 Skrevet Lørdag kl. 23:53 27 minutter siden, Ingvaldsen skrev: har ikke knekte fjærer å saltsuppe en sammenheng ? Jo Øyvind L. reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå