Gabz Skrevet Søndag kl. 11:18 Skrevet Søndag kl. 11:18 (endret) Da var det jaggu min tur til å få lov å ta over denne kjente forum-helten! Til dere som ikke kjenner den fra før, så er det altså da en ombygd bil (godkjent, såklart). Ble ombygd i 2008 og kun ramme, dører og vinduer gjenstår fra 1996 523i bilen som den ble bygd på. Resten er fra en 99-mod M5, og motor/gir er fra en 00-mod M5 med nye typen vanos. Bilen fikk da også komplett fargebytte fra sølv til Mediterranean Blue Metallic. Nydelig farge som ikke får sin justis på bilder. I en samtale med Thundercoil i starten av 2024 ble det nevnt at han vurderte å selge bilen etterhvert til fordel for bolig. Etter å ha drømt om E39 M5 siden ungdomsskole-dagene mine, var jeg kjapp på å hive meg på muligheten. Ting ble løst avtalt allerede da, og tidslinjen pekte mot vår/tidlig sommer 2025. Etter over et år med oppfølging og spenning, ble det omsider avtalt en dato; og flybilletter kunne bestilles. Jeg hoppet da på dette: Som leverte meg hit: Og etter litt overføringer og hyggelig bilprat så var dette beistet endelig MITT! (Prøveskilter pga noe småtteri som må ordnes for EU). Da gjensto det bare å brimme tanken med litt etanolfri dinosaur-juice.. Også var det klart for avreise. Litt pent landskap kunne nytes på veien: Før vi så var hjemme etter rundt 550km. Et stykk fantastisk og spesiell bil. Imponerende nok viste bilen også et forbruk på 11,5L/100km og det gjensto faktisk en kvart tank i det jeg parkerte hjemme. Hovedsakelig pen og rolig kjøring, men likevel; slettes ikke verst for en 4.9 V8. Spesielt når min Subaru brukis med 2.0 bruker rett rundt literen på samme kjøring.. Anyways; dagen derpå fikk bilen seg også en velfortjent vask: Og noen veeeldig kjappe oversiktsbilder: Nuvel, over til planene for denne herligheten. Dette er en bil som er perfekt langt ifra, men langt ifra perfekt. Det er en liten smørbrød-liste med ting jeg vil få fikset, utbedret og byttet. Første på agendaen er å fikse de tre småfeilene som gjenstår etter EU-kontroll så jeg slipper å styre med disse prøveskiltene osv. Utover det så kan vel planene deles opp i fire kategorier: Førstepri: - Gå over bilen under, forstilling/bakstilling etc. - Noe dødgang i "midten" av styringen - diagnosere og fikse - Rister under nedbremsing - diagnosere og fikse - Mistenker dårlige motor- og girkassefester - bytte disse - AC funker ikke - diagnosere og fikse Småplukk: - Montere på koffertlist (bakluke-spoiler) - Nye emblemer foran og bak - Bytte til grillnyrer med krom-kant - Bytte gitter i frontfanger til nytt (ikke fan av "koppene" som står i nå) - Venstre sidespeil må strammes - Dørstopper i dør HF er knekt og må byttes - Facelift taktrekk i preface-bil - sitter ikke helt som det skal overalt - Dynavin headuniten sitter ikke flush da den mangler en brakett - Bytte solfilm i bakrute, da limet har blitt dårlig av en eller annen grunn, og er nå helt "blurry" - Nye velour gulvmatter - Nye kjennemerker (plast nå, vil ha alu) Større jobber/etterhvert: - Jekkfeste HB har kollapset og må fikses - Stygg rust inne rundt bensinpåfyllingsrøret - Høyre framdør har stygg rust i nedre hjørne - Liten sprekk i frontfanger som må fikses - Diverse merker/riper/steinsprut etc i lakken - Preventivt bytte av komplett register med strammere etc. - Preventiv overhaling av vanos Oppgraderinger/modifikasjoner: - Girskift-mekanisme fra E60 545i (aka OEM+ "shortshift") - Oppgradering av eksos; mer V8-lyd uten at det blir for voldsomt - Oppgradering av stereo Det er foreløpig det! Dette blir en sommerbil/kosebil, så vi får se hvor fort ting skjer med tanke på at det foreligger en god del penger i disse punktene her, men vil samtidig få ting gjort asap så jeg kan nyte bilen fullt ut. Følg gjerne med videre, skal prøve å få postet oppdateringer fortløpende ettersom ting skjer Endret Mandag kl. 08:53 av Gabz Tony Soprano, GtiGtr, Larssoyl og 39 andre reagerte på dette 42
Peak Skrevet Søndag kl. 11:25 Skrevet Søndag kl. 11:25 Flott bil, fine og riktig planer! Gratulerer med handel🥳
E.C. Skrevet Søndag kl. 11:36 Skrevet Søndag kl. 11:36 Gratulerer, satser på at du har mer flaks med denne enn med den forrige BMW-en du hadde Otis reagerte på dette 1
Daniel. Skrevet Søndag kl. 12:33 Skrevet Søndag kl. 12:33 Gratulerer igjen Blir kjekt å se hva du gjør med denne fremover Får håpe ingen rygger inn i denne da 🤪
sveigis Skrevet Søndag kl. 17:15 Skrevet Søndag kl. 17:15 Gratulerer herifra og ,blir spennende å følge her fremover .😊
papertiger Skrevet Søndag kl. 19:43 Skrevet Søndag kl. 19:43 Gratulerer med rå bil i vakker farge! Mediterranean blue ytes, som du sier, ikke alltid rettferdighet på bilder. Blå M5 blir aldri feil! Blir kjekt å følge med på oppryddingen av denne
*MrB* Skrevet Søndag kl. 20:10 Skrevet Søndag kl. 20:10 Ser du fikk rånet litt rundt i Bergen før du kom deg avgårde. Både i sentrum og på beste (verste) vestkant. Gratulerer med flott bil. Patryck reagerte på dette 1
Gabz Skrevet Mandag kl. 09:18 Forfatter Skrevet Mandag kl. 09:18 21 timer siden, E.C. skrev: Gratulerer, satser på at du har mer flaks med denne enn med den forrige BMW-en du hadde Takk! Ja, det håper jeg òg. Hvis ikke må jeg sette opp en egen psykolog-post på budsjettet her.. 20 timer siden, Daniel. skrev: Gratulerer igjen Blir kjekt å se hva du gjør med denne fremover Får håpe ingen rygger inn i denne da 🤪 Takk! Ja, var det da, flaksen min tilsier ikke at det er særdeles umulig, gitt 🫠 12 timer siden, *MrB* skrev: Ser du fikk rånet litt rundt i Bergen før du kom deg avgårde. Både i sentrum og på beste (verste) vestkant. Gratulerer med flott bil. Må til, det 😂 Mange takk! @Peak @LP760 @Reef89 @sveigis @papertiger: Tusen takk for hyggelige ord! 🥰 Daniel. reagerte på dette 1
viggo E34 Skrevet Mandag kl. 13:14 Skrevet Mandag kl. 13:14 Gratulerer med grooom vogn 🤩 Blir spennende å følge fremmover
RemyNG Skrevet Mandag kl. 19:29 Skrevet Mandag kl. 19:29 Gratulerer så masse 😁 blir fint å se denne på veien igjen.
Thundercoil Skrevet i går, 15:25 Skrevet i går, 15:25 Gratulerer med kuleste bilen i hele verden (ikke partisk i det hele tatt)! 😂🍻 Håper du får mange fine og problemfrie år i denne, også uten at andre ødelegger for deg. 🤞🏼 Skal bli en glede å følge med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå