Gabz Skrevet September 9 Skrevet September 9 Har en E39 M5 som skal vinterlagres etterhvert og vil antakelig stå i et halvt års tid. Den har installert en Calix vedlikeholdslader. Men spørsmålet er rett og slett; hva er best for batteriet på bilen? Koble minuspolen på batteriet og stappe til siden, eller la laderen og jobbe konstant?
E.C. Skrevet September 9 Skrevet September 9 Pleier å ta ut batteriet jeg. Et bra batteri trenger man faktisk ikke å lade gjennom vinteren heller hvis det står løst. Kan sikkert lade opp før det settes bort og sjekke status en gang midt i lagringa. Har det blitt lav spenning etter 3 måneder uten bruk så er det trolig på vei ut uansett. Vedlikeholdslading blir primært å tilføre den energien bilens moduler naturlig trekker når den står i hvile. Selvutladingen i et bra batteri er ganske lite. Så med mindre man absolutt skal beholde en spesifikk verdi på tripteller eller forbruksdata så ser ikke jeg noe vits i å vedlikeholdslade.
*MrB* Skrevet September 9 Skrevet September 9 Jeg vedlikeholdslader med batteri i bil, men det er mest latskap.
Kolstad Jr. Skrevet September 9 Skrevet September 9 Vedlikeholdslader også, men bare 2-3 dager ila. Vinteren (okt-april). Både E36 of 640d. Står varmt hele vinteren (15-20 grader). Sikkert ikke nødvendig, men men.
*MrB* Skrevet September 9 Skrevet September 9 De fleste moderne ladere kan stå tilkoblet batteriet hele tiden, og jeg har selv min lader tilkoblet i lengre perioder. Men jeg har også god erfaring med at andre batterier (typ båten) klarer seg greit gjennom vinteren uten lading, så det er ikke noe rett eller galt her.
teerex Skrevet September 9 Skrevet September 9 1 time siden, Kolstad Jr. skrev: Vedlikeholdslader også, men bare 2-3 dager ila. Vinteren (okt-april). Både E36 of 640d. Står varmt hele vinteren (15-20 grader). Sikkert ikke nødvendig, men men. Jo kaldere jo bedre, for batteriet altså. Gjerne minus 20 grader, så lenge det er oppladet da.
Gabz Skrevet September 9 Forfatter Skrevet September 9 Bilen skal stå frostfritt, men antakelig ikke så veldig mange gradene over. Ønsker helst å unngå å stikke innom for å sette av/på lading underveis, så tanken var i utgangspunktet enten lading fra A til Å, eller avkoblet fra A til Å. Batteriet er for øvrig nytt i vår.
E.C. Skrevet September 9 Skrevet September 9 Lad opp til max og koble av, problem løst. sveigis reagerte på dette 1
Slavearbeider'n Skrevet September 9 Skrevet September 9 Koble av batteriet, ta det med inn i varmen og lagre det der
RemyNG Skrevet September 9 Skrevet September 9 Jeg tar av batteriet og lagrer den i varmen på rommet ved siden av.
sveigis Skrevet September 9 Skrevet September 9 1 time siden, E.C. skrev: Lad opp til max og koble av, problem løst. Støttes 100 % . Gjort i alle år på e28 og null problem noen gang . teerex reagerte på dette 1
Rune-K Skrevet September 9 Skrevet September 9 Men hvis du har lader og strøm tilgjengelig der du skal lagre den så ser jeg ingen grunn til ikke å sette på laderen. En moderne lader ødelegger jo ikke batteriet. uglefossen og teerex reagerte på dette 2
teerex Skrevet September 9 Skrevet September 9 3 timer siden, Slavearbeider'n skrev: Koble av batteriet, ta det med inn i varmen og lagre det der Det beste man kunne gjøre i gamle dager var å vinterlagre batteriet i fryseboksen. MC-batteri riktignok, blir kanskje litt drøyt å ha egen fryseboks til bilbatteriet. Den gangen på 80-90 tallet var det ikke vanlig med smarte batteriladere, så for å unngå selvutlading så var det genialt å lagre batteriet i fryseboksen. Jo kaldere jo bedre 😃 Så altså ingen grunn til å oppbevare bilbatterier i romtemperatur. uglefossen reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå