Gå til innhold

Vinterlagring: Koble av batteri eller vedlikeholdslade?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en E39 M5 som skal vinterlagres etterhvert og vil antakelig stå i et halvt års tid.
Den har installert en Calix vedlikeholdslader. Men spørsmålet er rett og slett; hva er best for batteriet på bilen?
Koble minuspolen på batteriet og stappe til siden, eller la laderen og jobbe konstant? 

Skrevet

Pleier å ta ut batteriet jeg. Et bra batteri trenger man faktisk ikke å lade gjennom vinteren heller hvis det står løst. Kan sikkert lade opp før det settes bort og sjekke status en gang midt i lagringa. Har det blitt lav spenning etter 3 måneder uten bruk så er det trolig på vei ut uansett.

Vedlikeholdslading blir primært å tilføre den energien bilens moduler naturlig trekker når den står i hvile. Selvutladingen i et bra batteri er ganske lite. Så med mindre man absolutt skal beholde en spesifikk verdi på tripteller eller forbruksdata så ser ikke jeg noe vits i å vedlikeholdslade. 

Skrevet

Vedlikeholdslader også, men bare 2-3 dager ila. Vinteren (okt-april). Både E36 of 640d. Står varmt hele vinteren (15-20 grader). Sikkert ikke nødvendig, men men.

Skrevet

De fleste moderne ladere kan stå tilkoblet batteriet hele tiden, og jeg har selv min lader tilkoblet i lengre perioder. Men jeg har også god erfaring med at andre batterier (typ båten) klarer seg greit gjennom vinteren uten lading, så det er ikke noe rett eller galt her. 

Skrevet
1 time siden, Kolstad Jr. skrev:

Vedlikeholdslader også, men bare 2-3 dager ila. Vinteren (okt-april). Både E36 of 640d. Står varmt hele vinteren (15-20 grader). Sikkert ikke nødvendig, men men.

Jo kaldere jo bedre, for batteriet altså. Gjerne minus 20 grader, så lenge det er oppladet da.

Skrevet

Bilen skal stå frostfritt, men antakelig ikke så veldig mange gradene over. Ønsker helst å unngå å stikke innom for å sette av/på lading underveis, så tanken var i utgangspunktet enten lading fra A til Å, eller avkoblet fra A til Å. Batteriet er for øvrig nytt i vår. 

Skrevet
1 time siden, E.C. skrev:

Lad opp til max og koble av, problem løst.

Støttes 100 % .

Gjort i alle år på e28 og null problem noen gang .

Skrevet

Men hvis du har lader og strøm tilgjengelig der du skal lagre den så ser jeg ingen grunn til ikke å sette på laderen. En moderne lader ødelegger jo ikke batteriet.

Skrevet
3 timer siden, Slavearbeider'n skrev:

Koble av batteriet, ta det med inn i varmen og lagre det der

 Det beste man kunne gjøre i gamle dager var å vinterlagre batteriet i fryseboksen. MC-batteri riktignok, blir kanskje litt drøyt å ha egen fryseboks til bilbatteriet. 

Den gangen på 80-90 tallet var det ikke vanlig med smarte batteriladere, så for å unngå selvutlading så var det genialt å lagre batteriet i fryseboksen.

Jo kaldere jo bedre 😃 Så altså ingen grunn til å oppbevare bilbatterier i romtemperatur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...