Eivind92 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Vi har i dag en I4 M50 og en I3 94ah men vurderer det til at det blir et endret plassbehov da vi venter vårt første barn nå i 2026. Jeg er veldig fornøyd med I4'en etter 40 000km på 1,5 år og ønsker egentlig ikke å bytte den ut men vi har med oss mye sportsutstyr på tur(sykler, flere par ski etc) så er redd den blir for liten med barnesete, vogn og nå annet utsyr i tillegg. Har sett på forskjellige alternativer som å bytte ut I3 med en større rimelig og kjedelig bil som brukt VW ID4 med bakhjulstrekk for å beholde I4 eller å beholde sparebøssen som I3 er å bytte ut I4 med noe større men som helst også har noe 'vil ha' faktor. Har såvidt prøvekjørt I5 xdrive40 touring og var egentlig litt skuffet over at den ikke var nærmere I4 i kjørefølelse samt at det ikke smaker helt godt å betale 8xxk for noe som er basert på teknologi lansert i 2021(?). Etter en kort prøvetur av ID7 GTX er jeg ikke sikker på om mellomlegget mellom de bilene er verdt det for vår del. Ønsker å høre tanker om å ha I4 som familiebil med feilvendt barnesete, vogn og full pakke samt vurderinger om hva dere ville valgt hvis I4 skal erstattes med noe mer praktisk men som også har noe moro/'vil ha' faktor. Foretrekker stasjonsvogn over SUV og ser ikke noen stor grunn til å ikke kjøpe elbil mtp totalbildet. Budsjett kan strekkes til 800k hvis det er noe som faller veldig godt i smak. Er det andre ting dere mener jeg bør tenke på regner jeg med at det også vil bli nevnt 🙂 Takker for innspill!
sluquet Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Gratulerer! Min datter ble kjørt rundt i en M2 hennes første leveår, vi hadde riktignok ikke med oss sykler eller ski, men bakovervendt babysete og barnevogn gikk helt fint, litt ekstra bagasje fikk vi med oss også. Det er ikke en ideell familiebil, men med litt planlegging fungerte det. Jeg ville prøvd med i4 før man eventuelt vurderer større bil, men det er bare mine tanker. mslello, Snagg30, Eivind92 og 2 andre reagerte på dette 5
Marius2002 Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden (endret) For 800k har du en verden full av muligheter. Det er ingen tvil om at BMW i4 kanskje er den elektriske bilen som gir mest kjøreglede og ser utrolig bra(best?) ut. Ut ifra forslagene er det kun elektrisk som er aktuelt? Det er forståelig, starter snart på år fem med elektrisk bil og det har ikke vært annet enn behagelig som en daily. Vi har idag 2024 Tesla Model Y Performance. Den er kanskje ikke et glansbilde, men fra 2022(?) fikk de greit nyttelast i tillegg til både plass, rekkevidde, ladehastighet og ytelser. Ikke er de vond å kjøre heller. Jeg ville prøvd med i4 først, vi klarte oss med Model 3 i to år med vogn og bakovervendt sete, riktignok bedre benplass i baksetet på Model 3, mens i4 har jo en helt konge innlasting i bagasjerom. Ser litt på hybrid X3 om dagen på grunn av å dra campingvogn, men de få turene jeg hadde med Yen og vogn var helt sømløs og krefter i overflod. Prøvde ID.4 nylig i forbindelse med å hjelpe en kompis med bil, jeg ble ikke overbevist om den bilen. Riktignok firehjulstrekk, men den hadde dårlig responstid. Da er Tesla et bedre valg, tross plastikk og ser ut som ei padde Prøv med i4! Endret 22 timer siden av Marius2002 laffe, Eivind92, fupsaker og 2 andre reagerte på dette 5
Saltkjelen Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden Gratulerer! Jeg tenker også at det bør være mer enn nok plass i en i4. Ski og sykler må festes på akkurat samme måte på hvilken som helst annen bil, så her er det i mine øyne bare å ty til takstativ og sykkelholder på kroken. Skal en først legge rundt kr. 800 000,- på bordet for en ny bil, ville jeg nok heller gått for en iX LCI - som jo er i en helt annen liga enn G61 hva gjelder kvalitet og finesse. fupsaker, Ron Jeremy, Paulus og 2 andre reagerte på dette 5
mcbanan Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden Gratulerar! Me har Model 3 og Fiat 500e som familiebilar, går fint det Må berre være litt bevisst på det når det er tid for å handle stolar og vogn. Er lurt å reise på Barnas Hus eller lignande for å prøve utstyret i bilen før du kjøper. Eivind92 reagerte på dette 1
papertiger Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden (endret) Gratulerer! Vi hadde en F36 som familiebil da vi fikk barn i 2019, den er ganske identisk som G26/i4 innvendig. Den var familiebil fram til gutten vår ble 3 år, i 2022. Det var gjennom babyperioden med vogn og alskens. Når vi kjøpte F11 i 2022 var vi ferdig med vogn 😬 hadde nok klart oss fint med F36. Vi er som dere, drar alltid med oss all slags sportsutstyr på tur. Bæremeis osv. Mer enn helgeturer så måtte alltid takboksen på, det slipper vi nå med 5er. Men den fylles full den også bak i bagasjerommet. Tips: prøv å se om i4 holder. Kjøp babystol og etterhvert barnesete (neste størrelse) på roterende base, det letter inn- og utlasting av baby og barn og får en fast stol til virke ekstremt tungvint. Har veldig gode erfaringer med Cybex sine løsninger der, se Barnestoltråden her på forumet. Kjøp vogn som blir kompakt sammenlagt. 4 Gran Coupé er meget praktisk å laste inn i og ut fra. Ikke fullt så praktisk i bakdørene da de er så små. Men det fungerer. Her er F36 med Emmaljunga NXT60 Ergodel + understell i tillegg til Osprey bæremeis pakket i bagasjerommet. Mye plass til mer. Men bagdel til barnevogn tar naturlig nok mer plass de første mnd. Ang sykler og ski: en takboks er gull uansett, bruker du den ikke til ski kan den brukes til andre ting. Vi bruker takboksen på vinteren på 5’eren også. Og syklene må “uansett” bak på stativ på bilen. Endret 20 timer siden av papertiger Ampera, sveigis, Marius2002 og 4 andre reagerte på dette 6 1
Eivind92 Skrevet 19 timer siden Forfatter Skrevet 19 timer siden Tusen takk for gratulasjoner, vi gleder oss!☺️ Noterer meg at det er ganske enstemmig respons for å gi i4 et forsøk, noe som også frister mot etter dagens 20min prøvekjøring av i5 Xdrive 40 Touring. Ingen dum sammenligning det @sluquet @Marius2002 Jeg trives også godt med elbil som daily og føler det er mer bil for pengene i Norge for tiden kontra ren fossilbil. Hjemmelading pynter også på det økonomiske bildet vs fossilt. Hybrid frister lite for min del men jeg ser det kan passe for andre som ønsker en bit av begge verdener. Fossilt er dog aktuelt hvis bilen er morsommere uten at det må legges opp et hinsides driftsbudsjett sammenlignet med en elektrisk bil. @Saltkjelen Designet på LCI iX har vokst på meg men etter en prøvetur var det veldig klart for meg at den ikke står høyt på ønskelisten grunnet førerposisjon og sete (mangel på justerbar lårstøtte). Takk for tips @mcbanan Fine betrakninger og erfaringer fra lignende bil @papertiger Kjøpte en Skiguard 830t boks i høst og den blir stående på hele vinteren. Om sommeren blir takstativ med sykkelstativ stort sett stående på da det brukes ofte. Marius2002, fupsaker og laffe reagerte på dette 3
Fredrik 90 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Jeg ser ikke helt hvorfor ett barn skal være grunn til å kjøpe en stor stasjonsvogn. Vi klarte oss med G30 540d sedan og kjørte på bilferier nedover i Europa. Var først når nummer to kom at vi så oss nødt til å ha mer plass. Jeg forstår godt at du ikke synes i5 er verd å betale 800 000,- for, det er den absolutt ikke verd. Å gi så mye for en elbil i utgangspunktet er galskap med tanke på verdifall. Verdifall, økt dekkslitasje, dyrere forsikring og rente på ett dyrere billån gjør ett solid innhogg i det du sparer på å kjøre elbil. Du kan kan jo få deg ganske allright G21 M340i Touring for de pengene der, da snakker vi bil med morofaktor som vil ha en veldig gunstig andrehåndsverdi fremfor en elbil til 800 000,-. Så beholder du i3’en. Alternativt så ville jeg beholdt i4 og som du er inne på kjøpt en nyere brukt bakhjulstrukket ID4 eller Enyaq. fupsaker reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden I4 har nok plass til familie med 1 barn. Vi hadde E87 når førstemann ble født. Gikk bra det og. Men ikke tvihold på I4 om du tror du trenger mer plass. Du ofrer ikke noe kjøreglede ved å gå for f.eks. en ID4 eller Enyaq. Den er null uansett. I5 er latterlig overpriset. Ser ikke ut som BMW ønsker noe salg på denne. IX klarer jeg ikke. Selv i LCI. Men om du gjør det er jeg enig i at den er et bedre valg enn en i5.
papertiger Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Hvorvidt i4 eller større bil har god nok plass for 1 barn eller flere er jo en høyst individuell sak. Noen har med seg vogna og en weekendbag for hver person på en ukes ferie, og nok med det. Andre (oss inkludert) har med bæremeis, en bag med treningstøy og sykkelutstyr, utstyr for fjelltur osv. På vinteren går det kanskje en stor bag i tillegg med skisko OG slalåmsko, og en bag med uteklær til snø. Mens andre ikke har disse interessene og klarer seg med nevnte weekendbag året rundt. Jeg er overbevist om at en i4 gir mer kjøreglede enn en ID4 eller Enyaq. På samme måte som at iX3'en vi hadde som leiebil ga mye mer kjøreglede enn iX1 vi også hadde en periode. Akkurat verdifall på elbil er jeg enig i det @Fredrik 90 skriver. Jeg tipper de som har hatt M340i de siste åra har kunnet gni seg i hendene, sjeldent jeg har sett en BMW tapt seg så lite. De ligger fortsatt til 7-800k på finn, for 2021 modeller. De har de vel gjort i flere år. Og de blir solgt. At det er et mye mer økonomisk smart regnestykke enn å kjøpe elbil til 800k har jeg ingen problem med å tro. Ron Jeremy reagerte på dette 1
Marius2002 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden 42 minutter siden, *MrB* skrev: Men ikke tvihold på I4 om du tror du trenger mer plass. Du ofrer ikke noe kjøreglede ved å gå for f.eks. en ID4 eller Enyaq. Den er null uansett. Haha, du må aldri slutte med å disse i4. Det er nemlig fin humor. Men en i4s kjøreegenskaper og kjøreglede kan på ingen måte sammenlignes med Enyaq eller ID.4. Men dette er jo høyst individuelt. Har kjørt alle tre og Enyaqen funger pga. det praktiske, men ID.4en er kun trist, selv om den er lik kjøremessig som Enyaq. De er ikke vond å kjøre, men de er trist. Bakseteplassen på i4 er trang, det er også smale dører. Likevel er jo bare når en skal inn og ut og babysete er kun kort tid. Nå har Recaro kommet med Xenon 1 som jeg tipper er arvtakeren til Zero.1. De er kjent for å ha smale stoler og ellers bygger lite og samtidig er veldig trygg og solid. En MÅ(i mine øyne) ha stol som kan vris etter en er ferdig med babystol, da er også innlasting av unge null problem, selv i trange bakseter som i4. Xenon 1 kan brukes tidlig, men babystol som kan løftes inn/ut er å foretrekke når ungen er baby og bare sover. Recaro Xenon 1 | salg Igjen, test med i4 først. Video med i4 og vogn/stol: mslello, GtiGtr, papertiger og 3 andre reagerte på dette 6
*MrB* Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden 3 hours ago, Marius2002 said: Haha, du må aldri slutte med å disse i4. Det er nemlig fin humor. Ingen fare. Jeg har mye mer på lager. Heik80, Paulus, fupsaker og 4 andre reagerte på dette 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå