Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, LP760 skrev:

BMW Group annonserte nylig at BEV orderene har gått opp 40 prosent etter release av denne. Hver andre X3 som blir bestilt er EV. Så BMW står forsåvidt sterkt akkurat nå.

Men å betale 900k for denne? Neppe. Greit det er BMW, men uansett. Kan kjøpe en Hongqi E-HS7 for 600k som hverdagsbil istedenfor.

Men hvem iallverden vil vise seg i en Hongqi da?

Skrevet
2 minutes ago, teerex said:

Men hvem iallverden vil vise seg i en Hongqi da?

De som ikke bryr seg om hvordan den ser ut, det var et eksempel. Kan ta Tesla med som eksempel istedenfor, for 695 så har du en fullspekket performance model y inkl. vinterdekk.

Skrevet
5 timer siden, LP760 skrev:

De som ikke bryr seg om hvordan den ser ut, det var et eksempel. Kan ta Tesla med som eksempel istedenfor, for 695 så har du en fullspekket performance model y inkl. vinterdekk.

Ja så lenge den er produsert i Tyskland, eller til nød i USA så er det jo OK 😇 Kina er naturligvis uaktuelt. Men personlig ville jeg ikke ha valgt Performance-utgaven. Lappen henger tynt nok i Premium Long Range Firehjulsdrift (som den heter nå) med 0-100 på 4,8 sek, og komforten er jo bedre med 19-tommerne. Dessuten har Tesla en ekstra bonus på NOK 50.000 på alle modellene unntatt Performance fram til utgangen av juni.

Skrevet
17 timer siden, E.H.D skrev:

Har vært og prøvekjørt og likte bilen godt. Var spent på interiøret og panoramic vision skjermen. Denne ser litt merkelig ut på bilder synes jeg, men funker supert. Så etter 13 år med F10 vurderes faktisk bestilling av iX3. 

IX3 ser ut til å få et ganske likt løp som i5.

I den forstand at først kom, i5M60 med x-drive og i5 40 RWD. 
Deretter kom 40 med Xdrive også.

iX3 40 med RWD vil ha mindre batteri enn storebror 50, men prisen vil bli hyggeligere.

Hvordan 40Xdrive blir priset er jo i det blå, gitt at BMW Norge ønsker å selge disse.

Meg bekjent er det ikke blitt solgt noen iX45?

Prisdifferansen til iX60, er her i Norge også kunstig lav kontra mange andre markeder.

Skrevet (endret)
13 hours ago, Fredrik 90 said:

Det er generelt sett stort fokus på stadig økende drivstoffpriser, særlig i Tyskland hvor de ikke har kompensert ved å senke avgiftene på drivstoff. 

De senket heller ikke avgiftene på drivstoff i Danmark så dette virker koordinert med Tyskland for å forhindre massiv grensehandel. I Tyskland påla imidlertid myndighetene oljeselskapene å kun heve prisen på drivtoff én (1) gang i døgnet og de skulle også begrunne dette overfor myndighetene. En noe sær løsning, men målet var åpenbart å forhindre panikk i markedet. Her i Danmark ble vi forsikret at det var mer enn nok nok drivstoff (Danmark er selvforsynt med olje) og prisen fløt fritt. Prisen på drivstoff ble derfor endret flere ganger om dagen.

Endret av Fredrik
Skrevet

Motor har gjort test av iX3 og kommer med en interessant bemerkning om ACC. Der ACC tidligere har blitt fullstendig deaktivert (satt standby) ved trykk på bremsepedalen, ser det nå ut til at iX3 fortsetter på ACC og akselererer opp til angitt hastighet etter at man har gått av bremsen. Det later til at dette er en valgfri innstilling, men det overrasker meg at man har valgt å gjøre slik at man kan få et slikt system til å virke på to vidt forskjellige måter. Kan neppe se for meg at innstillingen det kjøres med her er noe som applauderes av Euro NCAP og andre bransjeorganisasjoner som favner om trafikksikkerhet.

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-bmw-ix3/351629?elqTrackId=A5DFFBE91DAEDF0071D7AEAA8D1D7725&elq=b28d8e93a5c34d0090ce07fe49e733aa&elqaid=5004&elqat=1&elqCampaignId=4736&utm_campaign=2026_04_21_Motor_Nyhetsbrev_uke_17a&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqak=8AF51CF70A6508B4CAFA9161E07F51D51AECE649EC2521AE70B674676989E2E7D791

Skrevet
17 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Motor har gjort test av iX3 og kommer med en interessant bemerkning om ACC. Der ACC tidligere har blitt fullstendig deaktivert (satt standby) ved trykk på bremsepedalen, ser det nå ut til at iX3 fortsetter på ACC og akselererer opp til angitt hastighet etter at man har gått av bremsen. Det later til at dette er en valgfri innstilling, men det overrasker meg at man har valgt å gjøre slik at man kan få et slikt system til å virke på to vidt forskjellige måter. Kan neppe se for meg at innstillingen det kjøres med her er noe som applauderes av Euro NCAP og andre bransjeorganisasjoner som favner om trafikksikkerhet.

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-bmw-ix3/351629?elqTrackId=A5DFFBE91DAEDF0071D7AEAA8D1D7725&elq=b28d8e93a5c34d0090ce07fe49e733aa&elqaid=5004&elqat=1&elqCampaignId=4736&utm_campaign=2026_04_21_Motor_Nyhetsbrev_uke_17a&utm_medium=email&utm_source=Eloqua&elqak=8AF51CF70A6508B4CAFA9161E07F51D51AECE649EC2521AE70B674676989E2E7D791

Det er absolutt noe bugs i iDrive X, har bl.a hørt at det er flere som har opplevd en under pari opplevelse med ACC, mtp avstand og hvordan den oppfører seg. 
Et område BMW tidligere har vært solid. Så forventer vel en justering av slike ting i fremtidige OTA updates.

IX3 har vært et populært testobjekt, og etterhvert har det kommet mange tester som fremhever både bra og dårlige ting, en av gjengangerne er at bilen er energieffektiv og at akustisk glass hadde vært hyggelig å ha i hastigheter over 80km/t.

Rart den ikke har dette siden originalen hadde dette tilbake i 2021?

Men denne hadde jo også automatiske nedfellbare bakseter som heller ikke nye iX3 har. 

Skrevet

Her kan det virke som at dette er en tilsiktet funksjon og ikke en bug i SW. Uansett viser dette med avstandsjusteringen du er inne på, hvor sårbart hele systemet er når det legges i touchbaserte undermenyer. Jeg savner litt kritisk biljournalistikk der bilenes betjeningssystem stilles litt mer til veggs enn en generell kommentar om at "knapper med haptic feedback er kult, men litt vanskelig å bruke".

Uansett - å la ACC kunne overstyre mennesket som kjører bilen ved å akselerere etter at bremsen er trådd inn, fremstår fra mitt ståsted som rene vanviddet. 

Skrevet
24 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Her kan det virke som at dette er en tilsiktet funksjon og ikke en bug i SW. Uansett viser dette med avstandsjusteringen du er inne på, hvor sårbart hele systemet er når det legges i touchbaserte undermenyer. Jeg savner litt kritisk biljournalistikk der bilenes betjeningssystem stilles litt mer til veggs enn en generell kommentar om at "knapper med haptic feedback er kult, men litt vanskelig å bruke".

Uansett - å la ACC kunne overstyre mennesket som kjører bilen ved å akselerere etter at bremsen er trådd inn, fremstår fra mitt ståsted som rene vanviddet. 

Hva jeg har hørt (for jeg rakk ikke teste dette mye selv under testtiden med iX3) så er det mer en slags «lagg» enn en ren overstyring.
Altså man trykker, så forventer man mer eller mindre umiddelbar respons, men så kan det late til at det er en viss treghet i systemet?

Skal på en mer langtur med den etterhvert.
Får se hvordan dette fungerer da.

Men å fjerne avstandsjustering under ACC fra rattet til dypere i menyen, ser ut til å bli en bransjestandard, Volvo også gjør dette nå.

Selv justeres jeg denne avstanden svært sjelden og det er vel det BMW også har notert seg og prioritert andre snarveier fra rattet.
Uansett - haptiske overflater er en mye dårligere løsning enn knapper!

Ikke bare ser det kjipere ut, det også oppleves som en nedgradering.

Skrevet
1 time siden, Ron Jeremy skrev:

H

Men å fjerne avstandsjustering under ACC fra rattet til dypere i menyen, ser ut til å bli en bransjestandard, Volvo også gjør dette nå.

Selv justeres jeg denne avstanden svært sjelden og det er vel det BMW også har notert seg og prioritert andre snarveier fra rattet.

For oss som kjører mye på motorvei og særlig europeiske motorveier (hvor de fleste iX3 som blir produsert vil bli brukt) så er dette ett stort problem. Jeg justerer avstanden på ACC etter trafikk mengden og finner meg selv ofte i å justere denne både opp og ned. Jeg bruker også forskjellig avstand på motorvei kontra landevei. 

For min del er dette nesten en dealbraker, det er uhyre upraktisk å måtte inn i en undermeny. Jeg stusser på at Volvo av alle velger å løsning som er mindre trafikk sikker, at BMW gjør det overrasker ikke ettersom de har blitt ett haleheng etter alle andre. Bare så det er sagt, Mercedes har beholdt både ACC og rattvarme på rattet. Og VW lanserer nå facelift av sine biler med gode gamle knapper slik som før. 

Skrevet
2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

For oss som kjører mye på motorvei og særlig europeiske motorveier (hvor de fleste iX3 som blir produsert vil bli brukt) så er dette ett stort problem. Jeg justerer avstanden på ACC etter trafikk mengden og finner meg selv ofte i å justere denne både opp og ned. Jeg bruker også forskjellig avstand på motorvei kontra landevei. 

For min del er dette nesten en dealbraker, det er uhyre upraktisk å måtte inn i en undermeny. Jeg stusser på at Volvo av alle velger å løsning som er mindre trafikk sikker, at BMW gjør det overrasker ikke ettersom de har blitt ett haleheng etter alle andre. Bare så det er sagt, Mercedes har beholdt både ACC og rattvarme på rattet. Og VW lanserer nå facelift av sine biler med gode gamle knapper slik som før. 

Jeg tror jeg justerte ACC til mnaks avstand også har jeg latt den stå der. Med så mye rar kjøring som er på E6en så er det helt greit og ha størst mulig margin.

Skrevet
33 minutes ago, Rune-K said:

Jeg tror jeg justerte ACC til mnaks avstand også har jeg latt den stå der. Med så mye rar kjøring som er på E6en så er det helt greit og ha størst mulig margin.

Ikke bare E6, men helt generelt. Jeg synes at det har blitt betydelig mer merkelig kjøring de siste 2-3 årene. Jeg kjører derfor helt bevisst mer passivt og holder avstand. Fysiske knapper på rattet er en selvfølge som heldigvis Citroën har. Det samme gjelder for alt som har med klima å gjøre. Det er deilig å slippe å bruke skjermen til dette. 

Skrevet

Ser ut som Mercedes har måttet ta noen kostkutt på interiør de også. Harplast i inngangen til baksetet.

image.png.6a5a80b2921316605774f0fb45646166.png

Jeg likte fronten på nye C klasse og kunne gjerne fått Burmester med skikkelig metalldeksel i i3 også. Men synes det blir i overkant mye stjerner og litt voldsomt med skjerm i dashbordet.

Eller så burde BMW holdt seg for god til haptiske knapper og pop ut dørhåndtak når de har ventet så lenge med å introdusere det.

Skrevet

Ja, stjernefetisjen til Mercedes tar kaka. Hva i alle dager er det de holder på med? Frykten må være at BMW begynner med det samme.

Ellers tror jeg nok mange bilfabrikanter må ty til (overdrevent bruk av) litt plastikk i dag, men desto viktigere er det å være litt strategisk i bruken. Der Mercedesen tydeligvis har greid å kamuflere plastikken til å kun være synlig med dørene åpne, er den samme plastikken brutalt synlig i baksetet på en iX3. Det kan være Mercedesen føles billig (som iX3), men forskjellen er at Mercedesen ser ut til å koste "en million", mens BMWen ser ut til å koste 200 000 med tanke på den synlige finishen og materialvalgene. Det er faktisk smått utrolig å tenke på at vi snakker om to konkurrerende bilmodeller når vi ser bildet av baksetene på de forskjellige.

BMW-iX3-18-2048x1280.jpg

Skrevet

Nå har jeg sittet i både GLC og iX3, ikke kjørt men bare sittet inni bilene og følt på interiøret. Jeg synes nok at iX3 er ett lite hakk eller to opp fra G60/61, men GLC er i en helt annen klasse når det gjelder opplevd kvalitet. Dette føles som en dyr premiumbil, forbausende bra detaljkvalitet og det generelle inntrykket er meget bra. Mange kritiserer at stort sett hele dashbordet er en skjerm, men for å være helt ærlig så synes jeg at Mercedes har løst dette på en bedre måte. Hos MB så er i det minste skjermen integrert som en hel del av dashbordet, mens på iX3 så står skjermen utenpå som en et ettertenkt løsning. Veldig lite helhetlig interiør, ting som er ser malplassert og ettertenkt ut er svært sjeldent sexy.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...